TomTom Rider 550

Klopt. Da's niet consequent. Bij TT staat her eerste cijfer normaal voor de diameter (4,3 inch); waarom ze hier starten met een 5 is me een raadsel. Hooguit handig voor via van een zumo550 overstapt op een Rider550. "schat, heb je m'n 550 gezien??". ;)

Verdorie, m'n oude zumo 550 te snel ingewisseld inderdaad :P

Bedankt voor de "blue car app"-tip, komt zeker van pas!
 
Ik heb de video-recorder van zolder gehaald en het opgenomen.

Die hadden we in 1972 nog niet; zag op de lopende band wel zo'n mono-cassetterecorder met leren hoes voorbij komen die we vroeger in de auto op de achterbank hadden liggen. Met daarin een bandje met radio-opnamen van de top 100 aller tijden, waarbij je telkens op pauze moest drukken om de presentator eruit te laten...

Tegenwoordig kunnen we gewoon spotify op de motor spelen, maar is er hier iemand die toentertijd met zo'n cassetteding op de motor reed?? Oh nee... we hadden ook nog geen 'oortjes'... Zelfs de walkman was nog niet uitgevonden. Time flies.
 
Qualitate qua geef ik, gevraagd en ongevraagd, ook feedback aan zowel Garmin als TomTom. De één luistert (nu) wel, de ander niet. Ik weet: dat klinkt arrogant alsof ik de wijsheid in pacht heb. Zo is dat niet bedoeld, maar 'ik praat geen poep'.


Dat je weet waarover je praat klopt zeker, ik heb veel geleerd van jouw kanaal en DVD cursus. Waarvoor dank. Het is ook net omdat ik op deze ondersteuning kon terugvallen dat ik zo pro-Garmin geworden ben.


Bij Garmin is de 'kronkelroute' één van m'n stokpaardjes en heb ik dat meer dan drie jaar, voorzien van zeer uitgebreide argumentatie en benchmarks aan garmin teruggekoppeld. Bij de 395/595 was ik, met de intrede van de 'schuifjes' even hoopvol. Om vervolgens te constateren dat het nog even slecht was. Ik kan me daar erg boos over maken. Om over de kronkelroutes in Basecamp maar niet te spreken, want dat is helemaal dramatisch.
Dat, in combinatie met bijvoorbeeld de telkens weerkerende problemen met updaten of het feit dat je bij de 'travel edition' toestellen alsmaar je toestel aan de computer moet hangen om de kaarten op je pc te zien en de ellende met harde viapunten maakt dat er in mijn jarenlange 'pro-Garmin' behoorlijk 'de sleet' is gekomen.


Heel die "kronkelroute" is niet aan mij besteed, toch niet op de manier waarop ik mijn routes maak. Ik kies liefst zelf langs welke wegen de GPS mij moet sturen en laat 'm dus echt z'n zin niet doen.
Ik ben vrij eigenwijs en heb een beetje m'n eigen manier ontwikkeld om met mijn toestel te werken. Het is een beetje een mix van jouw tips met eigen ervaringen/probeersels.
De MrGPS methode is ook iets wat ik persoonlijk nooit zelf zal gebruiken omdat ik dit enkel interessant vind wanneer je met meerdere motorrijders één route samen wil gaan rijden. En laat mij nu alles zijn behalve een groepsrijder. ;)

Dat anderen wel iets hebben aan de kronkelroute wil ik gerust aannemen, voor mij geeft dit geen meerwaarde. Ik zou de functie enkel een keer gebruiken als ik een reis wil vroegtijdig wil afbreken en ineens naar het eindpunt zou willen rijden. Maar hoe dikwijls komt dat voor?... En dan nog... dan is het meestal wel de bedoeling om vroeger thuis te zijn, dus dan mag m'n GPS wel de snelste route berekenen ook.

Garmin is zeker niet perfect, maar eens je het werken met Basecamp en de vaste/zachte punten en sporen/routes wat onder de knie hebt is het een heel aangenaam toestel om mee te werken.

Ik vind bv heel die MRA ingewikkelder dan Basecamp. ;)

Via het waypoint forum ben ik er nu tweemaal in geslaagd om het kaartmateriaal alsnog op de PC te krijgen, dus ik hoef die GPS niet telkens aan te hangen. Maar ik had dit ook liever anders gezien, da's een punt waar ze nog wel wat werk aan hebben.


Maar uiteindelijk gaat het niet om wat ik belangrijk vind, maar wat voor de gebruiker van belang is. Met een Garmin kun je uiteindelijk nog steeds prima uit de voeten. Maar je moet eerst wel een behoorlijke ervaring, kennis en, vooral, routine hebben wil je er echt lekker mee werken. Danwel extra investeren (OnRoute Motorkaart, in vorig leven 'mijn uitvinding') in een toestel dat tóch al duurder was.


Klopt, maar die Onroute kaart heb ik dan ook weer niet nodig... maar zelfs dan blijft Garmin duurder dan TomTom, daar heb je zeker een punt.



En dat is het gróte verschil met de Rider anno vandaag: daar heb je goedkoper, veel makkelijker en sneller meer plezier van; ook al gebruik je het toestel maar tienmaal per jaar.

Dus ja... ofschoon ik neutraal probeer te zijn: inmiddels verschuif ik meer en meer naar pro-tomtom.


Weer akkoord, voor iemand die zich niet wil verdiepen in de wereld van Basecamp lijkt mij zo'n TomTom een betere keuze. Ik zou mijn pa ook eerder een TomTom aanraden ipv de 340 waar hij nu niet mee kan werken.

Maar waar ik dan weer wat moeite mee heb is dat iedereen tegenwoordig zo pro-TomTom is dat er aan zo'n Garmin niets goed meer is.

En als ik dan vraag wat het probleem is met hun Garmin krijg ik alleen maar ergernissen waar ik een simpele oplossing voor heb.

Zo erg slecht is die Garmin dus echt niet. ;)
 
Laatst bewerkt:
Garmin is zeker niet slecht. Ik heb er zelf ook jaren mee gereden. Uit nieuwsgierigheid heb ik 3 jaar geleden de Rider400 gekocht.

TomTom heeft net als Garmin ook zijn eigenaardigheden en vraag soms ook een werkwijze welke specifiek voor een TomTom geldt. Dus daarin verschillen ze absoluut niet

Er is gewoon 1 ding wat een TomTom voor heeft op een Garmin en dat is eenvoud. Gebruikers hebben over het algemeen een TomTom sneller onder knie dan een Garmin. Daarnaast heeft de Rider zich de laatste paar jaar meer ontwikkeld dan een Zumo en heeft het meer eigentijdse functies gekregen. Routes uploaden via de Cloud is voor mij persoonlijk veruit de belangrijkste. Heb daarnaast zelf ook gemerkt dat ik de Wifi connectie van de Rider absoluut kan waarderen.

Echter als je een type bent die zich graag verdiept of vastbijt in de materie, dan maakt het eigenlijk niet uit welke van de 2 je koopt. Ze hebben dan beiden eigenlijk evenveel voor- als nadelen.
 
Zo erg slecht is die Garmin dus echt niet. ;)

Volkomen mee eens. Ook ikzelf kan er mee lezen en schrijven en dan heeft de Garmin op verschillende aspecten zelfs juist nog steeds de sterkste positie.

Maar ik ga in wat ik schrijf niet zozeer uit van mijn eigen ervaring, maar die van de, ahem, 'gewone' gebruiker. De niet 'heavy-user'. Die gewoon wil rijden met het ding, zonder er hobby van te maken het ding onder de knie te krijgen. En dat is waar de verschillen ontstaan en op dit moment imho voor de meeste rijders de Rider tóch een betere keuze is.
 
Volkomen mee eens. Ook ikzelf kan er mee lezen en schrijven en dan heeft de Garmin op verschillende aspecten zelfs juist nog steeds de sterkste positie.

Maar ik ga in wat ik schrijf niet zozeer uit van mijn eigen ervaring, maar die van de, ahem, 'gewone' gebruiker. De niet 'heavy-user'. Die gewoon wil rijden met het ding, zonder er hobby van te maken het ding onder de knie te krijgen. En dat is waar de verschillen ontstaan en op dit moment imho voor de meeste rijders de Rider tóch een betere keuze is.


Akkoord.



Het is gewoon jammer dat ook degene die denken met een Garmin te kunnen werken dikwijls foutieve negatieve punten van de Garmin komen opsommen en dan tegenwoordig iedereen maar gaan aanraden om met een TomTom te gaan rijden. Precies of zo'n Zumo steekt echt slecht in mekaar. :/
 
Laatst bewerkt:
Heel die "kronkelroute" is niet aan mij besteed, toch niet op de manier waarop ik mijn routes maak. Ik kies liefst zelf langs welke wegen de GPS mij moet sturen en laat 'm dus echt z'n zin niet doen.
Ik ben vrij eigenwijs en heb een beetje m'n eigen manier ontwikkeld om met mijn toestel te werken. Het is een beetje een mix van jouw tips met eigen ervaringen/probeersels.
De MrGPS methode is ook iets wat ik persoonlijk nooit zelf zal gebruiken omdat ik dit enkel interessant vind wanneer je met meerdere motorrijders één route samen wil gaan rijden. En laat mij nu alles zijn behalve een groepsrijder. ;)

Dat anderen wel iets hebben aan de kronkelroute wil ik gerust aannemen, voor mij geeft dit geen meerwaarde. Ik zou de functie enkel een keer gebruiken als ik een reis wil vroegtijdig wil afbreken en ineens naar het eindpunt zou willen rijden. Maar hoe dikwijls komt dat voor?... En dan nog... dan is het meestal wel de bedoeling om vroeger thuis te zijn, dus dan mag m'n GPS wel de snelste route berekenen ook.

Garmin is zeker niet perfect, maar eens je het werken met Basecamp en de vaste/zachte punten en sporen/routes wat onder de knie hebt is het een heel aangenaam toestel om mee te werken.

Ik vind bv heel die MRA ingewikkelder dan Basecamp. ;)

Via het waypoint forum ben ik er nu tweemaal in geslaagd om het kaartmateriaal alsnog op de PC te krijgen, dus ik hoef die GPS niet telkens aan te hangen. Maar ik had dit ook liever anders gezien, da's een punt waar ze nog wel wat werk aan hebben.

De kronkelroute vind ik juist briljant. Eerst downloade ik altijd routes van het internet, en dat moest dan weer omgezet worden en je moest op letten dat het een track of route was etc. Daar heb ik zoveel gezeur mee gehad omdat ik dan eerst 1 uur had gereden om bij het startpunt van de route te komen en vervolgens de route niet werkte :(

Tegenwoordig kijk ik 's morgens waar ik heen wil (bijv. afhankelijk van het weer), en stel de TomTom in op kronkelroute naar de betreffende plaats.
 
De kronkelroute vind ik juist briljant. Eerst downloade ik altijd routes van het internet, en dat moest dan weer omgezet worden en je moest op letten dat het een track of route was etc. Daar heb ik zoveel gezeur mee gehad omdat ik dan eerst 1 uur had gereden om bij het startpunt van de route te komen en vervolgens de route niet werkte :(

Tegenwoordig kijk ik 's morgens waar ik heen wil (bijv. afhankelijk van het weer), en stel de TomTom in op kronkelroute naar de betreffende plaats.


Ieder z'n ding dus... ;)

Ik haal ook bijna nooit routes af van het internet. Als ik het al eens doe is het om routes van mezelf in dezelfde streek te vergelijken. Integraal een route van het internet overnemen om na te rijden heb ik nooit gedaan. Er wordt altijd nog aan gesleuteld door mezelf.

Het liefst maak ik mijn routes zelf en kies ik mijn wegen zorgvuldig uit. Bochtige wegen vind ik dus liever zelf op de kaart gecombineerd met google streetview.


Maar ik begrijp best dat er velen wel van de plug-and-play kronkelroutes gebruik maken. Routes maken duurt immers veel langer dan de GPS een spannende route te laten berekenen. En als die, bij TomTom dan toch, ook nog eens goed is.... waarom niet he.
 
Laatst bewerkt:
En als die, bij TomTom dan toch, ook nog eens goed is.... waarom niet he.

Op basis van de feedback die ik krijg is voor vele de 'spannende route' de meest gewaardeerde functie van de Rider.

Ik denk dat dat meer is dan alleen gebruiksgemak maar misschien ook iets de maken heeft met de 'kern' van motorrijden. Daarbij speelt een gevoel van 'vrijheid' immers vaak een rol. En wat doen we vervolgens met z'n allen? Precies wat dat apparaatje ons vertelt ;).

Het leuke van die kronkelwegen is dat je daarmee, al rijdend, makkelijk kunt combineren. Deels je neus achterna; het toestel negerend; deels je laten helpen de wegen te vinden die je anders misschien nooit gevonden dat. Als ik geen haast heb gebruik ik het ook vaak in de auto (zeker op mooie, maar koude, dagen als vandaag).

Bijkomend aspect is dat het 'out of the box' beschikbaar is en je zo al vijf minuten na montage met een big smile achter het stuur zit.
 
Heeft de spannende route nog steeds een voorkeur voor de bebouwde kom om te kunnen kronkelen?
Dat is namelijk mijn enorme grote bezwaar van de spannende route. En deels mijn reden waarom ik deze eigenlijk nooit gebruikt heb. Verder is het inderdaad een mooie functie

Ik zou deze graag gecombineerd willen zien met een rondrit functie. Dan is het nog makkelijker in gebruik.
Je hoeft alleen maar een aantal parameters in te vullen in plaats van punten zetten op het scherm (die in een weiland terecht kunnen komen).
 
Heeft de spannende route nog steeds een voorkeur voor de bebouwde kom om te kunnen kronkelen?

Er is geen sprake van voorkeur voor bebouwde kom. Meestal slinger je daar heel aardig omheen. En af en toe door een dorpje is niet zo erg.
Wel moet je een beetje uitkijken als je in de buurt van steden bent want die wil je niet doorkruisen. Dan is het een kwestie van even een extra puntje zetten.

Ik zou deze graag gecombineerd willen zien met een rondrit functie. Dan is het nog makkelijker in gebruik.
Je hoeft alleen maar een aantal parameters in te vullen in plaats van punten zetten op het scherm (die in een weiland terecht kunnen komen).

Als je kiest voor de optie 'spannende route' en je zet maar één viapunt dan krijg je al vanzelf een rondrit. Midden in een weiland is an sich geen probleem: de route zal vanzelf op de weg geplaatst worden. Toch is het wel verstandig daarbij even wat in te zoomen, om te voorkomen dat je punt ergens op een zandpad 'in the middle of nowhere staat.
Gaat het om een rondrit naar een concrete bestemming dan zou je die bestemming eerst in 'mijn plaatsen' kunnen zetten; vervolgens gebruik je het symbool op de kaart bij je 'spannende route'.
 
Heeft de spannende route nog steeds een voorkeur voor de bebouwde kom om te kunnen kronkelen?
Dat is namelijk mijn enorme grote bezwaar van de spannende route. En deels mijn reden waarom ik deze eigenlijk nooit gebruikt heb. Verder is het inderdaad een mooie functie

Ik zou deze graag gecombineerd willen zien met een rondrit functie. Dan is het nog makkelijker in gebruik.
Je hoeft alleen maar een aantal parameters in te vullen in plaats van punten zetten op het scherm (die in een weiland terecht kunnen komen).

De software van de GO app is redelijk vergelijkbaar met die van de Rider. En het door de steden en grotere plaatsen kronkelen is absoluut geen sprake van. Meestal kom je er niet eens in de buurt. En als het niet anders kan dan rechtstreeks erdoorheen of in een boog over de "ringweg". Ik herken je verhaal. En volgens mij is het TomTom redelijk gelukt dit er uit te krijgen.
Ik heb ook een camper busje en daarin gebruik ik de app ook. Binnendoor naar huis vanuit Winterberg was prima te doen. En leverde een verrassende en leuke route op.
 
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om een eigen gemaakte poi bestand in de tomtom 550 te zetten en de pois tijdens het navigeren te tonen op de kaart?
 
Er is geen sprake van voorkeur voor bebouwde kom. Meestal slinger je daar heel aardig omheen. En af en toe door een dorpje is niet zo erg.
Wel moet je een beetje uitkijken als je in de buurt van steden bent want die wil je niet doorkruisen. Dan is het een kwestie van even een extra puntje zetten.
In het begin van de Rider 400 heb ik een spannende route van Zwolle naar Rijssen (waypoint) laten berekenen. Ik heb toen ongeveer alle drempels van Nijverdal genomen. Dat noem ik niet spannend. Eerder vervelend en saai.

Als je kiest voor de optie 'spannende route' en je zet maar één viapunt dan krijg je al vanzelf een rondrit. Midden in een weiland is an sich geen probleem: de route zal vanzelf op de weg geplaatst worden. Toch is het wel verstandig daarbij even wat in te zoomen, om te voorkomen dat je punt ergens op een zandpad 'in the middle of nowhere staat.
Gaat het om een rondrit naar een concrete bestemming dan zou je die bestemming eerst in 'mijn plaatsen' kunnen zetten; vervolgens gebruik je het symbool op de kaart bij je 'spannende route'.

Bij een typische rondrit functie krijg je meerdere opties voorgeschoteld waar je uit kan kiezen of weer wat nieuws laten berekenen.
Gemak dient de mens.
 
Ik denk dat dat meer is dan alleen gebruiksgemak maar misschien ook iets de maken heeft met de 'kern' van motorrijden. Daarbij speelt een gevoel van 'vrijheid' immers vaak een rol. En wat doen we vervolgens met z'n allen? Precies wat dat apparaatje ons vertelt ;).


Dat bekijk ik toch een beetje anders.

Dat apparaatje verteld mij wat ik 'm heb voorgelezen, uiteindelijk heb ik thuis in de winterperiode de beslissing genomen langs welke weggetjes de GPS mij moet sturen tijdens onze zomervakantie.

Het apparaatje doet dus precies wat ik 'm heb gevraagd, niet andersom.







Het leuke van die kronkelwegen is dat je daarmee, al rijdend, makkelijk kunt combineren. Deels je neus achterna; het toestel negerend; deels je laten helpen de wegen te vinden die je anders misschien nooit gevonden dat. Als ik geen haast heb gebruik ik het ook vaak in de auto (zeker op mooie, maar koude, dagen als vandaag).

Bijkomend aspect is dat het 'out of the box' beschikbaar is en je zo al vijf minuten na montage met een big smile achter het stuur zit.


Dat zijn natuurlijk grote voordelen van zo'n functie...

En dan komen we weer bij gebruiksgemak en een makkellijke manier om met weinig werk toch relatief mooie routes te kunnen rijden.

Voor veel motorrijders wellicht het belangrijkste aspect... maar niet voor eigenwijzerikken zoals ik. :+
 
Laatst bewerkt:
De software van de GO app is redelijk vergelijkbaar met die van de Rider. En het door de steden en grotere plaatsen kronkelen is absoluut geen sprake van. Meestal kom je er niet eens in de buurt. En als het niet anders kan dan rechtstreeks erdoorheen of in een boog over de "ringweg". Ik herken je verhaal. En volgens mij is het TomTom redelijk gelukt dit er uit te krijgen.
Ik heb ook een camper busje en daarin gebruik ik de app ook. Binnendoor naar huis vanuit Winterberg was prima te doen. En leverde een verrassende en leuke route op.

De optie Spannende Route is HET verschil tussen de Rider en de TomTom Go. De calculatiealgoritme Kronkelroutes is wel wat anders dan de Spannende Route van de Rider. Spannende Route gaat verder waar de Kronkelroute stopt.
 
Dat bekijk ik toch een beetje anders.

Dat apparaatje verteld mij wat ik 'm heb voorgelezen, uiteindelijk heb ik thuis in de winterperiode de beslissing genomen langs welke weggetjes de GPS mij moet sturen tijdens onze zomervakantie.

Het apparaatje doet precies wat ik 'm heb gevraagd, niet andersom. ;)

Deze werkwijze heeft ook mijn voorkeur. De Rider of Zumo is voor mij meer een "dicteer" apparaat dan een apparaat die ik blindelings volg wat deze zelf bedenkt
 
Deze werkwijze heeft ook mijn voorkeur. De Rider of Zumo is voor mij meer een "dicteer" apparaat dan een apparaat die ik blindelings volg wat deze zelf bedenkt

En daarom vind ik het zo fijn dat beide met een track kunnen werken.
Wij werken ook alle routes in detail uit voordat we op trip gaan, en erg prettig dat het dan voor iedereen zo goed als altijd klopt. ( op paar verschillen na dan, maar daar is zeker mee te leven).
Dat vind ik de meest positieve ontwikkeling op navigatiegebied !

En bij TT is de 'spannende route' plus 'routes via de cloud' een mooie extra !
 
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om een eigen gemaakte poi bestand in de tomtom 550 te zetten en de pois tijdens het navigeren te tonen op de kaart?

Ja, dat kan. Maar dat had ik in een ander draadje al beantwoord. Svp niet cross-posten.

Het apparaatje doet dus precies wat ik 'm heb gevraagd, niet andersom.

Klopt. Waar ik op doel is dat velen er zó op gebrand zijn vervolgens ook exact die route te volgen dat het soms ten koste gaat van het genieten van de rit. "m'n hele vakantie naar de klote omdat de gps-route niet klopte", zoiets. En dat effect heb je met de 'kronkelwegen' eigenlijk niet.
En daarnaast zie je onderweg soms dingen die je achter de computer niet ziet en dan is het wel eens lekker gewoon je neus achterna te rijden..

Ik heb toen ongeveer alle drempels van Nijverdal genomen.

Als je op de kaart kijkt naar het traject Zwolle/Rijssen dan zie je meteen dan Nijverdal vrijwel niet te vermijden is, tenzij met een flinke omweg. Komt dus niet omdat de 'spannende route' de voorkeur geeft aan de bebouwde kom, zoals jij zegt. Typisch een voorbeeld waarin je even handmatig een viapunt kunt/moet toevoegen.
 
25 jaar geleden was dat een mooie route, via Rijssen en Nijverdal naar Ommen.
Tegenwoordig is het idd verschrikkelijk om door Rijssen en Nijverdal te rijden.
 
Klopt. Waar ik op doel is dat velen er zó op gebrand zijn vervolgens ook exact die route te volgen dat het soms ten koste gaat van het genieten van de rit. "m'n hele vakantie naar de klote omdat de gps-route niet klopte", zoiets. En dat effect heb je met de 'kronkelwegen' eigenlijk niet.
En daarnaast zie je onderweg soms dingen die je achter de computer niet ziet en dan is het wel eens lekker gewoon je neus achterna te rijden..


Dikwijls zijn de wegen gekozen adhv dingen die ik onderweg zou moeten tegenkomen, en het is net omdat ik de wegen zorgvuldig uitkies dat ik onderweg zeker zal genieten hoor...
Ik ben ook vrij zeker dat ik wel eens wegjes uitkies waar die spannende route mij niet gaat oversturen. ;)


Maar ik begrijp prima je standpunt wat betreft de frustraties onderweg als da ding toch een keer niet zou willen meewerken...


Die spannende route gaat absoluut een groot voordeel zijn van de TomTom... :t
Jij hebt natuurlijk de wetenschap van enorm veel gebruikers en weet ondertussen wel waar de doorsnee motorrijder z'n prioriteiten legt... en dan kan en wil ik best geloven dat een TomTom voor velen de betere keuze is.




Ik ben dan ook de laatste om TomTom af te breken, maar sta langs de andere kant op de eerste rij om mijn fantastisch toestel ism Basecamp te verdedigen.
 
Laatst bewerkt:
Dikwijls zijn de wegen gekozen adhv dingen die ik onderweg zou moeten tegenkomen, en het is net omdat ik de wegen zorgvuldig uitkies dat ik onderweg zeker zal genieten hoor...

Oh, maar begrijp me niet verkeerd: uiteindelijk is het écht goed achter de computer voorbereiden van je route achter je computer de mooiste routes opleveren, en bovendien de meeste voorpret.
Maar soms is het ook lekker om wat 'vrijer' te rijden, en dan is de 'spannende route' is erg leuk hulpmiddel.
 
Als je op de kaart kijkt naar het traject Zwolle/Rijssen dan zie je meteen dan Nijverdal vrijwel niet te vermijden is, tenzij met een flinke omweg. Komt dus niet omdat de 'spannende route' de voorkeur geeft aan de bebouwde kom, zoals jij zegt. Typisch een voorbeeld waarin je even handmatig een viapunt kunt/moet toevoegen.

Dan mis ik totaal het nut van de spannende route. Noem mij naïef maar dit soort dingen moet een spannende route juist zien te voorkomen. Daar zou de gebruiker juist helemaal geen rekening mee moeten houden. Je geeft punten waar je langs wilt. Je zou geen punten moeten plaatsen om iets te moeten vermijden. Dat is het paard achter de wagen spannen.

De spannende route van Zwolle naar Rijssen ging destijds vooral via de parallelweg en directe omgeving. En juist in Nijverdal ging deze halverwege de bult af (bij Dalzicht) rechtsaf de woonwijk in, Daar heb ik ongeveer alle straten gezien om vervolgens ergens bij (Expert) Doornenbal de doorgaande weg weer op te komen.
Ik begrijp heel goed dat woonplaatsen niet altijd te vermijden zijn maar om nu juist een woonplaats zigzaggend door te rijden gaat mij een beetje te ver.

Ik wens precies het tegenovergestelde te zien. Vanuit Zwolle naar Nijverdal ergens achterlangs via Luttenberg of Haarle naar Nijverdal om in Nijverdal de doorgaande weg te pakken (zo snel mogelijk een woonplaats door) en vervolgens weer achterlangs via Zuna bijvoorbeeld naar Waypoint in Rijssen.

Als ik zelf de route zou maken achter de computer. Zou ik vanuit Zwolle via Hoonhorst naar Luttenberg of Lemelerveld gaan. Van daar richting Hellendoorn, dan ten noorden van Hellendoorn afbuigen richting Notter/Zuna en dusdanig dat ik ten oosten van 't Lochter de grote weg oversteek (die tunnel of iets verderop bij de flitspaal).

- of-

Vanuit Zwolle via Hoonhorst en Mariënheem richting Haarle om ten zuiden van de Holterberg (op die berg heb je als motorrijder niets meer te zoeken) richting Rijssen te gaan en dan naar Notter. Je moet dan wel Rijssen door maar daar pak ik dan de doorgaande weg.

Dit soort routes verwacht ik van een functie als Spannende route als de instellingen op maximaal staan.
 
Uiteindelijk is het wiskunde, de uitkomst daarvan zal heel vaak erg goed zijn en nu en dan wat tegenvallen. Als je dan de nadruk op dat laatste legt zal het nóóit goed zijn.

Dat de 'spannende route'in Nijverdal woonwijken opzoekt komt vermoedelijk doordat de doorgaande weg de status van N-weg heeft; en die heeft een hoge weerstand waardoor alternatieven gezocht worden. Dat zie je ook wel op je scherm en als je dat ziet gebeuren hoef je allicht niet 'slaafs' je gps te volgen. Rij op eigen inzicht tien kilometer West- of Oostwaarts en ga dan weer luisteren naar wat je TomTom voorstelt. Beetje mee spelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan