Garantiekwestie SWM

MikeMaster

Die hard MF'er
27 okt 2017
495
121
Mensen advies gevraagd bij deze lastige kwestie.

Bij mijn SWM motor moest een klein filtertje vervangen worden. Geen enkele dealer had dit op voorraad (SWM heeft ook niet zoveel dealers) dus moest in Italië besteld worden. 4 weken levertijd dus 4 weken niet kunnen rijden. Nadeel van een onbekend merk zullen we maar zeggen.

Vervolgens start de motor niet meer (startte al wat langer moeilijk). Startmotor blijkt kapot (tenminste dat denken ze). Gelukkig valt dit nog onder de garantie.
En nu komt het: nergens op voorraad maar werd gelijk besteld bij SWM Italie.
Na een week belde ik op: nog niets binnen.
Na weer een week gebeld: nog niets binnen. Dealer doet uiterste best maar krijgt geen onderdelen van importeur dus naar importeur gebeld. Importeur geeft aan afhankelijk te zijn van de fabriek in Italie.
Vandaag (na 2 weken) wederom importeur gebeld. Niets binnen! Ook niet bekend wanneer de onderdelen binnen komen.

Dus concreet motor stuk tijdens garantieperiode, staat nu al een maand stil en geen idee wanneer er wat gaat gebeuren. Ik vind dat dit toch echt niet moet kunnen maar weet niet wat ik er mee kan. Ik zie geen andere mogelijkheid dan rechtsbijstand in te schakelen, al vraag ik me af of dat effect heeft en of het wellicht niet averechts werkt.

Iemand andere suggesties? Ik kan maar moeilijk accepteren dat ik nog maanden moet gaan wachten.
 
Laatst bewerkt:
Vervelend zeg. Voordat je eventueel stappen onderneemt, zou je misschien nog contact op kunnen nemen met SWM Italie (http://www.swm-motorcycles.it/en/contacts/)? Misschien kunnen die je toch helpen.
 
Welkom op MF

Waarom breng je die startmotor niet naar een revisiebedrijf?
Ik neem even voor het gemak aan dat SWM niet zijn eigen startmotors ontwikkeld?
Ofwel, wat zit er voor startmotor op?
 
Dealer is idd afhankelijk van importeur, en die is weer afhankelijk van de fabrikant. En die fabrikant is (in meer of mindere mate) afhankelijk van toeleveranciers. En omdat huidige SWM-blokjes uit China komen, ligt die startmotor wss ergens bij een douane. Heel vervelend allemaal.

Ik verwacht niet dat er ergens in jouw garantievoorwaarden iets staat over de tijd die fabrikant/importeur/dealer erover mogen doen om gebreken te herstellen. De wet zegt daar evenmin iets over: die zegt alleen dat gebreken verholpen moeten worden, voor zover dat binnen de verwachtingen mag vallen (even snel door de bocht, maar daar komt het wel op neer).

Dus aan de tijd die het kost om jouw motor weer rijdbaar te maken kunnen jij en je rechtsbijstand niets doen.

Maar: je kunt natuurlijk wel vervangend vervoer eisen. Want een motor kocht je om te rijden, en als het ding het niet doet dan kan dat niet. Wat als je ervan afhankelijk bent?! ;) Omdat je de koopovereenkomst aanging met je dealer, zal die die dealer daarvoor moeten zorgen (en mss kan die zijn kosten verhalen op de importeur, etc., maar dat is niet jouw probleem). Met importeur of fabrikant heb jij niets te maken, want daar had je geen overeenkomst mee.

Ik zou de dealer/verkoper dus vragen om vervangend vervoer: als het goed is krijg je een andere motor, en mogelijk versneld dat het "herstelproces" ietwat... Als je geen vervangend vervoer krijgt, dan heb je wél reden om je rechtsbijstand te raadplegen.
 
Laatst bewerkt:
Mensen advies gevraagd bij deze lastige kwestie.

Bij mijn SWM motor moest een klein filtertje vervangen worden. Geen enkele dealer had dit op voorraad (SWM heeft ook niet zoveel dealers) dus moest in Italië besteld worden. 4 weken levertijd dus 4 weken niet kunnen rijden. Nadeel van een onbekend merk zullen we maar zeggen.

Vervolgens start de motor niet meer (startte al wat langer moeilijk). Startmotor blijkt kapot. Gelukkig valt dit nog onder de garantie.
En nu komt het: nergens op voorraad maar werd gelijk besteld bij SWM Italie.
Na een week belde ik op: nog niets binnen.
Na weer een week gebeld: nog niets binnen. Dealer doet uiterste best maar krijgt geen onderdelen van importeur dus naar importeur gebeld. Importeur geeft aan afhankelijk te zijn van de fabriek in Italie.
Vandaag (na 2 weken) wederom importeur gebeld. Ook niet bekend wanneer de onderdelen binnen komen.

Dus concreet motor stuk tijdens garantieperiode, staat nu al een maand stil en geen idee wanneer er wat gaat gebeuren. Ik vind dat dit toch echt niet moet kunnen maar weet niet wat ik er mee kan. Ik zie geen andere mogelijkheid dan rechtsbijstand in te schakelen, al vraag ik me af of dat effect heeft en of het wellicht niet averechts werkt.

Iemand andere suggesties? Ik kan maar moeilijk accepteren dat ik nog maanden moet gaan wachten.

Kun je de dealer niet vragen om de start motor van een showroom/demo model (mits aanwezig) uit te wisselen.(ik heb het idee dat die motoren allemaal dezelfde blokjes hebben)
Kan hij weer claimen bij de importeur.
Kun jij weer rijden :]
 
Laatst bewerkt:
Dealer is idd afhankelijk van importeur, en die is weer afhankelijk van de fabrikant. En die fabrikant is (in meer of mindere mate) afhankelijk van toeleveranciers. En omdat huidige SWM-blokjes uit China komen, ligt die startmotor wss ergens bij een douane. Heel vervelend allemaal.

Ik verwacht niet dat er ergens in jouw garantievoorwaarden iets staat over de tijd die fabrikant/importeur/dealer erover mogen doen om gebreken te herstellen. De wet zegt daar evenmin iets over: die zegt alleen dat gebreken verholpen moeten worden, voor zover dat binnen de verwachtingen mag vallen (even snel door de bocht, maar daar komt het wel op neer).

Dus aan de tijd die het kost om jouw motor weer rijdbaar te maken kunnen jij en je rechtsbijstand niets doen.

Maar: je kunt natuurlijk wel vervangend vervoer eisen. Want een motor kocht je om te rijden, en als het ding het niet doet dan kan dat niet. Omdat je de koopovereenkomst aanging met je dealer, zal die die dealer daarvoor moeten zorgen (en mss kan die zijn kosten verhalen op de importeur, etc., maar dat is niet jouw probleem). Met importeur of fabrikant heb jij niets te maken, want daar had je geen overeenkomst mee.

Ik de dealer/verkoper dus vragen om vervangend vervoer: als het goed is krijg je een andere motor, en mogelijk versneld dat het "herstelproces" ietwat... Als je geen vervangend vervoer krijgt, dan heb je wél reden om je rechtsbijstand te raadplegen.
Dat ligt bij een offroadmotor denk ik iets anders.
 
Vervelend zeg. Voordat je eventueel stappen onderneemt, zou je misschien nog contact op kunnen nemen met SWM Italie (http://www.swm-motorcycles.it/en/contacts/)? Misschien kunnen die je toch helpen.

Tsja zou een optie zijn al vraag ik me af wat ik daar voor elkaar zou kunnen krijgen wat de importeur niet voor elkaar krijgt. Moeilijk.
 
Welkom op MF

Waarom breng je die startmotor niet naar een revisiebedrijf?
Ik neem even voor het gemak aan dat SWM niet zijn eigen startmotors ontwikkeld?
Ofwel, wat zit er voor startmotor op?

Ik heb geen idee (ben absoluut niet technisch) wat voor startmotor erop zit. Daarnaast is ook niet zeker of het de startmotor is. Eerst dachten ze dat het aan de kleppen lag, die zijn gesteld (mijn kosten), daarna startmotor schoongemaakt, vervolgens nieuwe accu erin (mijn kosten) en nu denken ze dus dat het de startmotor is. Maar dat is dus niet zeker.
 
Kun je de dealer niet vragen om de start motor van een showroom/demo model (mits aanwezig) uit te wisselen.(ik heb het idee dat die motoren allemaal dezelfde blokjes hebben)
Kan hij weer claimen bij de importeur.
Kun jij weer rijden :]

Wat ik ervan begrijp is dat er nergens een startmotor beschikbaar was. Afgelopen week stond er overigens wel een op de motorbeurs, dat is trouwens erg zuur om te zien als je zelf weken niet kunt rijden.
 
Mensen advies gevraagd bij deze lastige kwestie.

Bij mijn SWM motor moest .................

Dealer doet uiterste best maar krijgt geen onderdelen dus naar importeur gebeld.
Importeur geeft aan afhankelijk te zijn van de fabriek in Italie.
Vandaag (na 2wkn) wederom importeur gebeld. Niet bekend wanneer de onderdelen binnen komen.

Dus concreet motor stuk tijdens garantieperiode, staat nu al een maand stil......
1)
Ik vind dat vooral de importeur in gebreke is.
Dat een dealer niet alle onderdelen in voorraad heeft is nog wel te begrijpen.
Maar een importeur die zich beroept op niet ontvangen van de fabriek in Italië kan niet een gegronde reden zijn. Als de importeur weet dat onderdelen wel eens langer kunnen duren om te ontvangen, dan moet die ze zelf al op de plank hebben liggen.

Importeur van niks......Een dozen-schuiver!!!!!!!!!!!

Voor jou is er nu niet veel keus.
Wachten tot je de spullen toch krijgt en alles het weer doet!
Daarna je verlies nemen, en dat ding rap verkopen!
Slechte onderdeel levering wel eens vaker gehoord bij Ital. motoren. Wel verkoop, maar slechte nazorg.

2)
Maar verdere vraag is: Kapot is HOE KAPOT?
Lagers versleten, wikkeling doorgebrand, of...... Kan niet gereviseerd worden?
Als dat mogelijk doe voorstel om dat elders te laten repareren op kosten van importeur.
Kan toch niet zijn dat je met een (bijna) nieuwe motor tijdenlang stil staat.

3)
Als alles het weer doet kan je minimaal verlangen dat garantieperiode met zelfde tijd wordt verlengd, als dat je noodgedwongen hebt stil moeten staan.
 
Laatst bewerkt:
Dealer is idd afhankelijk van importeur, en die is weer afhankelijk van de fabrikant. En die fabrikant is (in meer of mindere mate) afhankelijk van toeleveranciers. En omdat huidige SWM-blokjes uit China komen, ligt die startmotor wss ergens bij een douane. Heel vervelend allemaal.

Ik verwacht niet dat er ergens in jouw garantievoorwaarden iets staat over de tijd die fabrikant/importeur/dealer erover mogen doen om gebreken te herstellen. De wet zegt daar evenmin iets over: die zegt alleen dat gebreken verholpen moeten worden, voor zover dat binnen de verwachtingen mag vallen (even snel door de bocht, maar daar komt het wel op neer).

Dus aan de tijd die het kost om jouw motor weer rijdbaar te maken kunnen jij en je rechtsbijstand niets doen.

Maar: je kunt natuurlijk wel vervangend vervoer eisen. Want een motor kocht je om te rijden, en als het ding het niet doet dan kan dat niet. Omdat je de koopovereenkomst aanging met je dealer, zal die die dealer daarvoor moeten zorgen (en mss kan die zijn kosten verhalen op de importeur, etc., maar dat is niet jouw probleem). Met importeur of fabrikant heb jij niets te maken, want daar had je geen overeenkomst mee.

Ik zou de dealer/verkoper dus vragen om vervangend vervoer: als het goed is krijg je een andere motor, en mogelijk versneld dat het "herstelproces" ietwat... Als je geen vervangend vervoer krijgt, dan heb je wél reden om je rechtsbijstand te raadplegen.

Inderdaad, daar staat niets over in. De garantievoorwaarden zijn bij SWM vrij beperkt, die verwijzen naar een bepaalde EEG-richtlijn. Ik heb die wel opgezocht, en daar staat in dat gebreken binnen een 'redelijke' termijn hersteld moeten worden, vraag is natuurlijk wat redelijk is.
Ik ben nu twee maal op en neer naar de dealer gegaan met de motor (best een eindje rijden, trailer huren) en heb gevraagd hoe de motor weer terug komt naar mij. Dat moest ik toch echt allemaal zelf regelen dus ik vermoed dat vervangend vervoer er niet in zit .
 
Dat ligt bij een offroadmotor denk ik iets anders.
SWM maakt levert meer dan off-road-motoren. TS gaf niet aan om wat voor SWM het ging, maar wel dat er garantie was. Enduro's worden doorgaans niet met garantie geleverd. Als er garantie van kracht is, dan is er garantie van kracht: dan moet het ding gewoon rijden, en anders een vervangend exemplaar.
 
Laatst bewerkt:
SWM maakt levert meer dan off-road-motoren. TS gaf niet aan om wat voor SWM het ging, maar wel dat er garantie was. Enduro's worden doorgaans niet met garantie geleverd. Als er garantie van kracht is, dan is er garantie van kracht: dan moet het ding gewoon rijden, en anders een vervangend exemplaar.

Dit is inderdaad een off-road motor (een RS300R, dit zou gebaseerd zijn op de Husqvarna TE301) maar geen competitie-enduro. Deze valt onder de straatmodellen omdat er zaken zoals een contactslot opzitten (heb ik me laten vertellen).
Toen een maand geleden duidelijk was dat het ene serieus probleem kon zijn heb ik direct met de importeur gebeld en die gaf aan dat er gewoon garantie van toepassing is (2 jaar).

Ik heb vorig jaar overigens proefgereden op een Beta en die gaven toen aan dat bepaalde modellen onder competitie vallen en 3 maanden garantie hebben en andere onder straat en 1 jaar garantie hebben.
 
is niet voor het eerst dat ik dit van italiaanse merken hoor. aprilia heeft (of heeft lang gehad) daar ook wel een handje van. zat je soms 6 maanden op een onderdeel te wachten. kon je de beurt van het begin van het seizoen pas afmaken als de winter weer voor de deur stond.
 
dat gebreken binnen een 'redelijke' termijn hersteld moeten worden, vraag is natuurlijk wat redelijk is.Ik ben nu twee maal op en neer naar de dealer gegaanmoest ik toch echt allemaal zelf regelen dus ik vermoed dat vervangend vervoer er niet in zit .
Mss toch even bij een rechtswinkel binnenlopen dan: redelijke termijn zegt de NL wet wel iets over, en daar heeft iig de NL dealer zich aan te houden. Of stelliger gaan communiceren (met de dealer). In ieder geval kappen met dat heen en weer rijden op eigen kosten: dealer moet dit oplossen, hoe vervelend dat wss ook is.

Ter referentie: ik kocht in 2016 een nieuw model KTM. Heb het ding anderhalf jaar gehad, waarvan ik effectief 5 maanden ermee heb kunnen rijden. In de tussentijd ging het ding tweemaal retour Oostenrijk (fabrikant), en werd minimaal eenmaal met nieuwe onderdelen van de grond af opnieuw opgebouwd. Mede o.b.v. die ervaringen verhielp KTM de kinderziektes, en ik kreeg (na wat onderhandeling) in 2017 een gloednieuw en probleemloos exemplaar. In de tussentijd wel steeds vervangend vervoer gevraagd en gekregen: van de dealer, en die heeft de kosten gewoon op de importeur verhaald, en die weer op de fabrikant.

Zal bij SWM vast ingewikkelder zijn, maar motoren koop je niet om ze op een aanhangertje te zetten en ermee het land door te reizen... Na ervaringen met nieuw gekochte KTM (en diverse BMW's!) heb ik 1 ding geleerd: leg het probleem neer waar het hoort: bij de verkoper.
 
Laatst bewerkt:
1)
Ik vind dat vooral de importeur in gebreke is.
Dat een dealer niet alle onderdelen in voorraad heeft is nog wel te begrijpen.
Maar een importeur die zich beroept op niet ontvangen van de fabriek in Italië kan niet een gegronde reden zijn. Als de importeur weet dat onderdelen wel eens langer kunnen duren om te ontvangen, dan moet die ze zelf al op de plank hebben liggen.

Importeur van niks......Een dozen-schuiver!!!!!!!!!!!

Voor jou is er nu niet veel keus.
Wachten tot je de spullen toch krijgt en alles het weer doet!
Daarna je verlies nemen, en dat ding rap verkopen!
Slechte onderdeel levering wel eens vaker gehoord bij Ital. motoren. Wel verkoop, maar slechte nazorg.

2)
Maar verdere vraag is: Kapot is HOE KAPOT?
Lagers versleten, wikkeling doorgebrand, of...... Kan niet gereviseerd worden?
Als dat mogelijk doe voorstel om dat elders te laten repareren op kosten van importeur.
Kan toch niet zijn dat je met een (bijna) nieuwe motor tijdenlang stil staat.

3)
Als alles het weer doet kan je minimaal verlangen dat garantieperiode met zelfde tijd wordt verlengd, als dat je noodgedwongen hebt stil moeten staan.

Ik krijg inderdaad het gevoel dat deze zaak geen prioriteit heeft bij de importeur om me maar netjes uit te drukken. Tegelijkertijd ben ik er wel van afhankelijk.

Of het makkelijk te reviseren is weet ik niet. Waar ik wel van schrok is dat ze er een dag aan gesleuteld hebben (kleppen, startmotor open, accu) en nog steeds niet wisten wat het was.

Schiet me net te binnen dat ik een filmpje had gemaakt voor de importeur:
https://www.youtube.com/watch?v=ehNsmkRfv64&t=10s
 
Logisch dat dit geen prio heeft bij je dealer, alles wat hij niet bij swm haalt wordt niet vergoed.
Anders had hij wel een andere startmotor gehaald.
bv bij husqvarna.

Maar je batterij lijkt de geest te geven.
Doe deze test eens?
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/35705//

Ja de accu is inderdaad na 1 minuut of zo leeg. Maar daar ligt het niet aan. Ik heb deze destijds volledig opgeladen, hetzelfde. Toen is die andere nieuwe accu geplaatst (een Lithium of zo (€ 120,-) zou beter en krachtiger zijn), hetzelfde (ook na 1 minuut leeg). Dealer had hem toen aan een soort poweraccu gelegd en kreeg hem ook niet aan de praat.
 
Ik heb geen idee (ben absoluut niet technisch) wat voor startmotor erop zit. Daarnaast is ook niet zeker of het de startmotor is. Eerst dachten ze dat het aan de kleppen lag, die zijn gesteld (mijn kosten), daarna startmotor schoongemaakt, vervolgens nieuwe accu erin (mijn kosten) en nu denken ze dus dat het de startmotor is. Maar dat is dus niet zeker.

Mag ik dit knullig vinden van de dealer?
Je moet betalen omdat er garantiewerk is uitgevoerd dat achteraf eigenlijk niet eens nodig bleek te zijn. |(
 
Dan zit er een heel licht startmotortje op
Temeer omdat ik deze gegevens van de swm site haal:
Electric (with automatic decompressor)

Kortom de startmotor trekt hem niet door zijn compressie.
Heeft die dealert al gecontroleerd of de de-compressie klep functioneert?
 
Mag ik dit knullig vinden van de dealer?
Je moet betalen omdat er garantiewerk is uitgevoerd dat achteraf eigenlijk niet eens nodig bleek te zijn. |(

Tsja, dat is het lastige als je zelf absoluut niet technisch bent.
De kleppen stonden dus te 'strak' als ik het goed heb onthouden, motor had 1000 km gelopen. De dealer gaf aan dat dat veel te snel was, moet niet kunnen.
Maar de importeur zegt dat dat normaal is en in het instructieboekje staat en dus geen garantie is.
En daar zit je dan als niet-technische ik tussenin.
In het boekje staat overigens wel bij 500 km kleppen controleren. Maar dat bleek dus niet de oorzaak van het startprobleem te zijn.
Voorlopig heb ik dus een motor met kleppen die gesteld zijn én een nieuwe accu maar die dus nog steeds niet start.
 
Mag ik dit knullig vinden van de dealer?
Je moet betalen omdat er garantiewerk is uitgevoerd dat achteraf eigenlijk niet eens nodig bleek te zijn. |(
Dat mag je ;)

Dealer maakt er een eigen hobby van, aldus: dealer stelliger wijzen op diens verantwoordelijkheden, en anders met koopovereenkomst en garantievoorwaarden onder de arm naar de advocaat.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan