Bluetooth Headsets

Wie heeft ervaring met een Sena 30K?

Windgeruis bij wat hogere snelheden zijn aanwezig, is dit te verhelpen?
Rustig rijden stadswerk binnendoor geen probleem alleen boven de 100/120 is een ander met een Sena30K niet meer te verstaan,een serieus minpunt.
Het model voor de 30K de 20 heeft dit niet.

Is het een afstelling?
 
Wie heeft ervaring met een Sena 30K?

Windgeruis bij wat hogere snelheden zijn aanwezig, is dit te verhelpen?
Rustig rijden stadswerk binnendoor geen probleem alleen boven de 100/120 is een ander met een Sena30K niet meer te verstaan,een serieus minpunt.
Het model voor de 30K de 20 heeft dit niet.

Is het een afstelling?

ik zit te wachten op de levering van mijn 30k. Heb nu de 10s. Welke microfoon gebruik je? Je leest op veel fora dat de boom microfoon de beste wind bescherming biedt en de losse draad microfoon de minste. Bij de 10S heb ik daar ook mee gespeeld. De losse microfoon heb ik uiteindelijk eruit gehaald en vervangen voor de boom mic. Dat loste het wind geruis volledig op. Nu alleen als het helm vizier openstaat op hogere snelheden hoor je dat, maar is niet super storend.
 
Maar bij een integraal helm heb je dan die hele stok van de microfoon binnenin je kinstuk zitten??

Klopt, zo zit het bij mij ook. Is wellicht minder "mooi" dan een klein draadje, maar je went eraan en ik vind het minder storend dan continue windruis in je oor :] ff netjes wegwerken achter de wangstukken en je hebt alleen de microfoon die bij je mond uitkomt wat zichtbaar is in de helm.
 
Laatst bewerkt:
misschien bij de draad microfoon een deadcat erover plaatsen, zoals ze bij camera's doen. Zal zeker een hoop windruis zo niet alle ruis weg filteren
 
ik zit te wachten op de levering van mijn 30k. Heb nu de 10s. Welke microfoon gebruik je? Je leest op veel fora dat de boom microfoon de beste wind bescherming biedt en de losse draad microfoon de minste. Bij de 10S heb ik daar ook mee gespeeld. De losse microfoon heb ik uiteindelijk eruit gehaald en vervangen voor de boom mic. Dat loste het wind geruis volledig op. Nu alleen als het helm vizier openstaat op hogere snelheden hoor je dat, maar is niet super storend.
Ik gebruik de boommicrofoon en met deze windgeruis .
Ik heb er amper ervaring mee maar verwachte meer al heb ik er maar 2 keer mee gereden sinds aanschaf oorzaak brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr die heerlijke kou :X
Een collega van mij had de 20(defect) nu heeft hij ook de 30 K maar is er (nog) niet tevreden over en hij rijd bijna dagelijks die bikkel veel meer windgeruis geef hij ook aan t.o.v de oudere versie.
Het zal vast wel iets van een instelling zijn want dan zou Sena een stap terug doen ik kwaliteit.
 
misschien bij de draad microfoon een deadcat erover plaatsen, zoals ze bij camera's doen. Zal zeker een hoop windruis zo niet alle ruis weg filteren
Als dit zou werken is het een opte maar er is al een schuimstukje over de microfoon gemonteerd..

Baal er best wel van ze zijn niet gratis :N
 
Als dit zou werken is het een opte maar er is al een schuimstukje over de microfoon gemonteerd..

Baal er best wel van ze zijn niet gratis :N

Nope ik baalde er ook van met mijn 20s de smh10 en smh5 waren beter... Nu gelukkig en packtalk die haalt veel ruis weg en dempt de verbinding als er niet gesproken word! Maarja wel duurder dan een sena! Maar daarintegen beste wat ik ooit heb ervaren. O-)
 
Nope ik baalde er ook van met mijn 20s de smh10 en smh5 waren beter... Nu gelukkig en packtalk die haalt veel ruis weg en dempt de verbinding als er niet gesproken word! Maarja wel duurder dan een sena! Maar daarintegen beste wat ik ooit heb ervaren. O-)

Weet je misschien of de Freecom(4) die dempingsfunctie ook heeft ? Heeft die functie een naam ?
 
Nope ik baalde er ook van met mijn 20s de smh10 en smh5 waren beter... Nu gelukkig en packtalk die haalt veel ruis weg en dempt de verbinding als er niet gesproken word! Maarja wel duurder dan een sena! Maar daarintegen beste wat ik ooit heb ervaren. O-)

De 30K zou juist een inhaalslag op gebied van de techniek moeten zijn voor Sena, ze hebben hier voor het eerst een concurrerend product wat óók een DMC / Mesh intercom heeft zoals de Cardo Packtalk / Smartpack

Wat betreft ruisonderdrukking etc denk ik dat je niet teveel waarde moet hechten aan 1 exemplaar / installatie waarbij het niet helemaal volgens verwachting werkt. Vaak zijn het kleine details zoals de preciese plaatsing van microfoon en speakers wat veel verschil maakt.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben is hoe de Mesh intercom van de 30K werkt t.o.v. de Packtalk. Helaas zijn deze systemen natuurlijk weer niet uitwisselbaar!!! Ergerlijk genoeg. Van merk naar merk communiceren blijft dus een kwestie van behelpen met telefoon modus.
Iemand die ik hierover sprak op de motorbeurs (achterin de dealer hal waar ze diverse product demonstraties hadden, o.a. van de Packtalk) zei ook zoiets over de 'ouderwetse' bluetooth modus en het linken van merkvreemde apparaten: "het functioneert wel, maar het werkt niet"
 
De 30K zou juist een inhaalslag op gebied van de techniek moeten zijn voor Sena, ze hebben hier voor het eerst een concurrerend product wat óók een DMC / Mesh intercom heeft zoals de Cardo Packtalk / Smartpack

Wat betreft ruisonderdrukking etc denk ik dat je niet teveel waarde moet hechten aan 1 exemplaar / installatie waarbij het niet helemaal volgens verwachting werkt. Vaak zijn het kleine details zoals de preciese plaatsing van microfoon en speakers wat veel verschil maakt.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben is hoe de Mesh intercom van de 30K werkt t.o.v. de Packtalk. Helaas zijn deze systemen natuurlijk weer niet uitwisselbaar!!! Ergerlijk genoeg. Van merk naar merk communiceren blijft dus een kwestie van behelpen met telefoon modus.
Iemand die ik hierover sprak op de motorbeurs (achterin de dealer hal waar ze diverse product demonstraties hadden, o.a. van de Packtalk) zei ook zoiets over de 'ouderwetse' bluetooth modus en het linken van merkvreemde apparaten: "het functioneert wel, maar het werkt niet"
Microfoon wat hoger monteren net onder het vizier zou het dan minderen :? maar dan heb ik en de ander amper ruimte tussen mond en de microfoon.(Shoeihelmen)
Misschien helpt het windgeruis te minderen met 2 schuimhoesje over de microfoon. :?
Ik snap best wel als je tegen de 200km rijd :9~ dat het dan allemaal aanzienlijk minder zal werken maar snelheden tot zeg maar 130/140km moet het voor dit soort prijzen geen klachten geven.
Normaal rijd ik altijd met oordopjes in nog niet die 2 ritjes dan zal het windgeruis minder zijn maar de ander is niet te verstaan :N

Maar zo ik al eerder aangaf nog maar 2 ritjes achter ons het echte testwerk komt nog ;) met verse motorrijdster van een dochter. :]

Oja wil niet te veel zuren maar de microfoon voor je mond is best wel lastig of is het wennen :?
Als er amper verschil is tussen kwaliteit microfoon en het draadjes microfoon monteer ik die,wat een gedoe allemaal :+
 
Microfoon wat hoger monteren net onder het vizier zou het dan minderen :? maar dan heb ik en de ander amper ruimte tussen mond en de microfoon.(Shoeihelmen)
Misschien helpt het windgeruis te minderen met 2 schuimhoesje over de microfoon. :?
Ik snap best wel als je tegen de 200km rijd :9~ dat het dan allemaal aanzienlijk minder zal werken maar snelheden tot zeg maar 130/140km moet het voor dit soort prijzen geen klachten geven.
Normaal rijd ik altijd met oordopjes in nog niet die 2 ritjes dan zal het windgeruis minder zijn maar de ander is niet te verstaan :N

Maar zo ik al eerder aangaf nog maar 2 ritjes achter ons het echte testwerk komt nog ;) met verse motorrijdster van een dochter. :]

Oja wil niet te veel zuren maar de microfoon voor je mond is best wel lastig of is het wennen :?
Als er amper verschil is tussen kwaliteit microfoon en het draadjes microfoon monteer ik die,wat een gedoe allemaal :+

Als je een plak microfoon gebruikt dan pakt die ook veel vibraties op van de schaal van je helm. Net zoals geluid ook via de draadjes van je oordopjes naar je oor worden geleidt.
Wat voor ons goed heeft gewerkt is de boommicrofoon zo plaatsen dat hij net naast je mond zit en je er dus niet met je lippen tegenaan zit. Daarnaast moet je even spelen met de lucht sluizen van je helm, als hij in de windstroom hangt zal hij altijd meer herrie geven. Het is een richt microfoon, dus als hij net naast je mond zit dan moet je de microfoon dus ook een beetje schuin plaatsen. Bij het opdoen van de helm doen wij altijd de microfoon even recht/goed. Doen we dit niet dan merk je dat direct met spreken en elkaar verstaan. Het word vanzelf een tweede natuur ;-)

Het heeft ons ook meerdere keren gekost voordat we een goede opstelling hadden gevonden voor de microfoon alsook de speakers in de helm. Die moeten ook precies voor je ooropeningen zitten. Als ze 1 CM hoger zitten dan moeten ze al veel harder staan om het te kunnen horen. Hierdoor hoor je dus ook meer windruis uit je speakers. Het is echt de moeite om zowel de microfoon als de speakers goed af te stellen en te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Weet je misschien of de Freecom(4) die dempingsfunctie ook heeft ? Heeft die functie een naam ?

Nee niet dat ik weet. Heb zojuist even gekeken op de site van cardo en kon er niets over terug vinden. Ik denk dat het iets is wat standaard meekomt met dmc intercom. Anders word het mega rumoerig als je heel veel motoren door elkaar hoort.
 
De 30K zou juist een inhaalslag op gebied van de techniek moeten zijn voor Sena, ze hebben hier voor het eerst een concurrerend product wat óók een DMC / Mesh intercom heeft zoals de Cardo Packtalk / Smartpack

Wat betreft ruisonderdrukking etc denk ik dat je niet teveel waarde moet hechten aan 1 exemplaar / installatie waarbij het niet helemaal volgens verwachting werkt. Vaak zijn het kleine details zoals de preciese plaatsing van microfoon en speakers wat veel verschil maakt.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben is hoe de Mesh intercom van de 30K werkt t.o.v. de Packtalk. Helaas zijn deze systemen natuurlijk weer niet uitwisselbaar!!! Ergerlijk genoeg. Van merk naar merk communiceren blijft dus een kwestie van behelpen met telefoon modus.
Iemand die ik hierover sprak op de motorbeurs (achterin de dealer hal waar ze diverse product demonstraties hadden, o.a. van de Packtalk) zei ook zoiets over de 'ouderwetse' bluetooth modus en het linken van merkvreemde apparaten: "het functioneert wel, maar het werkt niet"

Ik geloof gelijk dat de 30k weer nieuwe features heeft. Om zo de concurrentie aan te gaan met andere merken. Maar zo solide als een packtalk is hij bij lange na niet toen ik hem in me handen had. Dun gammel kunstof zoals de 20s, de smh5 was veel degelijker wat dat betreft.

Ook het bereik en de manier van het bleutooth mesh is niet het niveau van een packtalk.

Met betrekking tot ruis onderdrukking moet men juist enorm veel waarde aan hechten! Dit maakt je ritjes zo veel rustiger.... We hebben behoorlijk geëxperimenteerd met verschillende helmen, kin lapjes, andere microfoons, zelf extra schuim om de mic en vast nog veel meer, maar dat heb ik even verdrongen! Packtalk gekocht en alles was verleden tijd... Kortom ik denk wel dat dingen invloed kunnen hebben maar dat de unit zelf het verschil maakt.

Het koppelen met andere merken is inderdaad even uitvogelen. Je moet weten wat je aan het doen bent! Maar niet werken zou ik eerder toekennen aan de gebrekkige kennis van de persoon die jij gesproken hebt als aan het apparaat. Vorig jaar hebben we bij onze groep met regelmaat iemand met een ander merk headset mee gehad en koppelen werkt altijd prima en de verbinding tijdens het rijden is prima.
 
Laatst bewerkt:
Weet je misschien of de Freecom(4) die dempingsfunctie ook heeft ? Heeft die functie een naam ?
Wij hebben de FC 4 en die heeft een in drie nieveaus afstelbare noisegate, je bepaald dus in mate zelf de threshold van wanneer de gate zich opent en het geluid van de ander naar je speakers doorlaat. dit heeft geen invloed op de muziek die je afspeelt. in mijn helm gebruik ik sony mdr- ex110-ap in ear oordoppen en heb de threshold gate op de middelste stand staan en dat werkt icm de helm van mn gesprekspartner het fijnst. het volume op mijn toestel staat ook nog eens vrij laag en gaat automatisch omhoog wanneer mijn microfoon veel omgevingsgeluid oppikt. dat omgevingsgeluid hoort mijn gesprekspartner niet, ook (bijna) niet wanneer ik zelf praat. Omdat zij niet met in ear rijd hoort zij mij al net boven de honderd niet meer. ik kan haar al word namate de snelheid en daarmee de ruis toeneemt haar nog horen tot 150kmu dankzij dat automatisch toenemen van de volume.

hoe die functie heet? geen flauw idee, ik noem het een noisegate met instelbare threshold.
had wel graag dat die threshold in meer stappen afstelbaar was geweest, van nul tot tien. De bijgeleverde telefoonapplicatie is wel even wennen, vorig jaar werktie die nog een beetje traag icm iphone 6S maar de bediening is niet moeilijk.
 
Juist niet, in-ears steken nauwelijks uit, misschien 1mm. Die speakers zijn vaak wel 1cm.
Zelfs met mijn 8 jaar oude, super uitgewoonde Shark helm heb ik super drukpunten met speakers in.

Los daarvan moet je alsnog oordoppen in doen met speakers, tegen de wind.

Welke in-ears gebruik je dan ?
 
Welke in-ears gebruik je dan ?
s-l1600.jpg
 
Ik geloof gelijk dat de 30k weer nieuwe features heeft. Om zo de concurrentie aan te gaan met andere merken. Maar zo solide als een packtalk is hij bij lange na niet toen ik hem in me handen had. Dun gammel kunstof zoals de 20s, de smh5 was veel degelijker wat dat betreft.

Ook het bereik en de manier van het bleutooth mesh is niet het niveau van een packtalk.

Even een rectificatie! Helaas zit ik er ook wel eens naast... ;(


Ik heb inmiddels een set 30k's om wat mee te gaan testen.

Inmiddels ingebouwd en alle mogelijke opties doorlopen en binnenshuis getest. Even op mooi weer wachten en dan zal ik terug komen op hoe hij is in zaken als geluid en windruis etc.

Wat had ik fout in mijn vorige reactie?
De 30k is van een betere kwaliteit dan de 20s het kunstof is vele malen dikker bleek naar wat beter onderzoeken. (ik heb 20s toestellen gehad die uit elkaar vielen vandaar de huiver)

En mbt tot mesh is dit inderdaad anders dan DMC van de Cardo Packtalk. En nee niet zo zeer slechter eigenlijk beter aangezien je veel meer mogelijkheden hebt en de bediening makkelijker is.

Nogmaals sorry allemaal voor deze fouten...


Nou hoe is die 30k?
Om een lang verhaal kort te maken de packtalk gaat weg! Kortom super als je het mij vraagt..

Wat is er zo goed/anders aan dan voorgaande sena toestellen of de packtalk?


1. De mesh intercom je kun deze op 2 manieren gebruiken. De eerste is "public mode" kortom iedereen in die in jouw buurt rijd met mesh heeft verbinding ideaal dus als je niet telkens van alles wilt instellen! Pairen enz is niet nodig en je kunt oneindig veel headset koppelen... En de tweede is "private mode" dit lijkt een beetje op de DMC van de packtalk echter is het toevoegen van mensen veel gemakkelijker. Je hoeft geen extra member te pairen maar ze kunnen een verzoek sturen en met 1 druk op de knop zitten ze in de groep.


2. De unit is voorzien van een soort van eigen "siri" kortom je kunt doormiddel van commando's het toestel bedienen. Nu hoor ik je denken dit had de packtalk toch ook? Dat klopt alleen moest je daar eerst een knop indrukken en die liet je telefoon deze functie doen. Om een lang verhaal kort te maken de sena kan veel meer opties dan de packtalk zoals pairen bijvoorbeeld via voicecommand. En het werkt velen malen soepeler dan via de packtalk.

3. Bediening waar de packtalk na wat inlezen prima te bedienen was vond ik. (veel mensen vinden het een moeilijk ding) Nou de sena is zo simpel te bedienen dit is echt voor iedereen makkelijk zonder jezelf in te lezen.

4. De app van sena 30k is echt een stap vooruit je kunt letterlijk alles bedienen veranderen via je mobiel. Zowel de voorgaande apps van sena als de app van de packtalk kunnen dit niet.

5. Snel laden.... Je stopt ergens en ziet oeps mijn sena is bijna leeg je gooit hem even aan de lader en na 20 min heb je weer voor 5 uur stroom in je toestel. Het enige is je moet de lader mee nemen... Aangezien het micro usb is voldoet iedere telefoon lader bijna kortom dat moet altijd lukken.
Ook als je tussen 2 ritjes door even thuis bent je knalt hem aan de lader en nooit geen lege accu zorgen.

Voor alle functies en tutorials is er een handige afspeel lijst van sena over de 30k.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLXyK8lf8nIExcm84EaJxWD3j75waxIIVT

Zijn er dan ook nog min punten?


Ja zeker!
1. Het toestel waterproof en niet waterdicht zoals bijvoorbeeld de packtalk.

2. De prijs
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan