KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Heeft iemand ervaring op een oude Africa twin en een KTM 950 adventure van 2005? Zijn die kwa grootte een beetje hetzelfde? En de lc8 blokken, zijn die betrouwbaar?
 
Heeft iemand ervaring op een oude Africa twin en een KTM 950 adventure van 2005? Zijn die kwa grootte een beetje hetzelfde? En de lc8 blokken, zijn die betrouwbaar?

Interessante vraag qua vergelijking als het gaat om betrouwbaarheid :) Alleen zal dit topic niet helemaal subjectief zijn.
 
Nee dat snap ik ;). Het zou zou mooi zijn als er hier iemand is die op beide heeft gereden. En ja ik moet nog gaan proefzitten. Ik heb nu een AT van 1996, superfijne fiets al mis ik soms nog wat vermogen.
 
Ik denk zelf dat de AT veel betrouwbaarder is, maarja hij is wel braaf ivm de 950 en mist een bak vermogen inderdaad
 
Heeft iemand ervaring op een oude Africa twin en een KTM 950 adventure van 2005? Zijn die kwa grootte een beetje hetzelfde? En de lc8 blokken, zijn die betrouwbaar?
Vond de KTM Adventure qua zitpositie heel erg gelijk aan een TransAlp, ook qua cockpit. Veel meer open gevoel dan bij een Beemer GS. Moet zelf ook nog nog is een ritje maken op de Adventure maar gok zo dat de Adventure veeel agressiever op het gas is. De Honda V-Twin is best wel lui wat hem ook zeer betrouwbaar en mak maakt.

Voor de rest staat er wel aardig wat te lezen op advrider qua betrouwbaarheid van deze blokken, grootste punten lijken de falende waterpomp wat zorgt voor KVS in het blok en de hydraulische koppeling die kan gaan lekken als die te heet word. Voor beide zijn upgrades te vinden volgens mij. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk zelf dat de AT veel betrouwbaarder is, maarja hij is wel braaf ivm de 950 en mist een bak vermogen inderdaad

Heb ooit een AT blok flink bewerkt. Kwam op ets meer dan 70 pk en 70 nm.... met een investering van zo veel geld om daar te komen... daar koop je een heel goede LC8 voor :-)
Heb nu een smr en dat vermogen is gewoon veel fijner te rijden.

mbt degelijkheid van een LC8? voglens mij zit dat wel goed. Zie exemplaren met hoge km standen voorbij komen (>60K). Denk niet dat ze ooit kunnen tippen aan een XRV blok (>150K) en nogsteeds goedlopend maar LC8 blokken zijn dus echt wel ok.
 
Klinkt als gewoon normaal betrouwbaar dus. En brandstofgebruik? En ik ben wat langer, 1.98m, dat zit ook nog prima?

Op 80 weggetjes kun je trouwens nog best leuk blazen met een AT, maar op de snelweg is niet altijd even fijn. Er zit ook geen 6e versnelling op dus je zit dan vaak hoog in de toeren. Ik rijd redelijk wat snelweg, dus wat meer vermogen zou wel fijn zijn. De echte offroad ritjes vallen ook wel erg mee en die zijn ook niet altijd een pretje met 200+ kilo aan Honda ;).
 
Klinkt als gewoon normaal betrouwbaar dus. En brandstofgebruik? En ik ben wat langer, 1.98m, dat zit ook nog prima?

Op 80 weggetjes kun je trouwens nog best leuk blazen met een AT, maar op de snelweg is niet altijd even fijn. Er zit ook geen 6e versnelling op dus je zit dan vaak hoog in de toeren. Ik rijd redelijk wat snelweg, dus wat meer vermogen zou wel fijn zijn. De echte offroad ritjes vallen ook wel erg mee en die zijn ook niet altijd een pretje met 200+ kilo aan Honda ;).

Met 1m98 is er geen enkele motor te vinden die echt perfect past. Het lijkt altijd alsof je inderdaad te groot bent. Maar als er nu één type motor is die dicht bij het ideaalplaatje voor lange gasten komt, zijn het de Adventures van KTM wel.
Gewoon een proefrit maken, dat zegt het meeste.
Brandstof: De meeste LC8 rijders halen iets in de range van 1:11,5/12 (overal en altijd vol op het gas in bergritjes bijvoorbeeld) tot 1:16,5 (constante snelheid van zelfs 125-130 op de snelweg).
Gemiddeld gebruik zit zo rond de 1:14,5 /15 durf ik wel te schatten.Heb zelf iets van 50k met een SMT gereden.
Maar daar krijg je dan ook een hele hoop pure lol voor terug.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken minstens 1 goed lopende 950 met 120 000 + echte adventure kms, dus indien de zwakke puntjes bijgehouden worden kunnen ze best wat hebben.
 
Heeft iemand ervaring op een oude Africa twin en een KTM 950 adventure van 2005? Zijn die kwa grootte een beetje hetzelfde? En de lc8 blokken, zijn die betrouwbaar?

Heb een Ktm 990 adv gehad en de AT 750.
De africa twin is (no offense) kaaaaa-pot saai. Geen power, geen sensatie van snelheid of wat motorrijden leuk moey maken in mijn ogen. Na klein half jaar snel een trap gegeven ook omdat de koppelingskorf bij 70k wat was ingeslagen. De Ktm 990 adv was top qua rijwielgedeelte maar vond de injectie / gasresponse niet echt verfijnd. De Ktm 950SE die ik nu heb is in die zin perfect. Zat power en een prettige afgifte, loopt wat rauw: Heerlijk. Een ktm 950 adv lijkt me de beste van 2 werelden als je veel kilometers wilt maken.
 
Heb een Ktm 990 adv gehad en de AT 750.
De africa twin is (no offense) kaaaaa-pot saai. Geen power, geen sensatie van snelheid of wat motorrijden leuk moey maken in mijn ogen. Na klein half jaar snel een trap gegeven ook omdat de koppelingskorf bij 70k wat was ingeslagen. De Ktm 990 adv was top qua rijwielgedeelte maar vond de injectie / gasresponse niet echt verfijnd. De Ktm 950SE die ik nu heb is in die zin perfect. Zat power en een prettige afgifte, loopt wat rauw: Heerlijk. Een ktm 950 adv lijkt me de beste van 2 werelden als je veel kilometers wilt maken.

Dat hadden mijn woorden over de GS kunnen zijn! Alleen al na maand weggedaan, niet half jaar :)
 
Laatst bewerkt:
Met 1m98 is er geen enkele motor te vinden die echt perfect past. Het lijkt altijd alsof je inderdaad te groot bent. Maar als er nu één type motor is die dicht bij het ideaalplaatje voor lange gasten komt, zijn het de Adventures van KTM wel.

:N pas na wat ergonomische aanpassingen als lagere voetsteunen (SW Motech), ander stuur (EXC) en hoge zadel is het wat. Ik meet 2.00m trouwens.

Niks overtreft, excuus heren, de 1200GS qua zithouding.
Een Tracer 900 zit ook heel goed ondanks dat het optische een kleine fiets is.
 
Ja klopt, met deze lengte is het soms wel een beetje behelpen. Op de AT zit ik nu prima, het ding is verhoogd en heeft verlaagde stepjes en een verhoogd stuur.

Het vermogen is inderdaad iets wat ik het meest mis. Op gravel en gras paden lach jeje kapot met dit ding, met de goeie bandjes er op kun je er plankgas overheen ;). Toch maar eens een proefrit maken!
 
:N pas na wat ergonomische aanpassingen als lagere voetsteunen (SW Motech), ander stuur (EXC) en hoge zadel is het wat. Ik meet 2.00m trouwens.

Niks overtreft, excuus heren, de 1200GS qua zithouding.
Een Tracer 900 zit ook heel goed ondanks dat het optische een kleine fiets is.

Een 1200gs zit prima en veert als een vliegend tapijtje helemaal top maar. Een multistrada 1200 doet hier m.i. echt niwt voor onder. Heb met beide een volle dag in de alpen gereden en voor mij doet de MTS 1200 niet onder voor de BMW. En daarnaast is de Duc ook nog 3 stappen sportiever te rijden.
Helaas is de aanschaf van zo'n Duc door het ministerie van Financien afgewezen...
 
Bij gebrek aan mooi weer en mooie plaatjes, de motor maar een beetje gepimpt met PP velgstickers ;)

full


full
 
Ik vind de 990 serie nog steeds de mooiste KTM's, kan er niks aan doen. Net nog even een nieuw achterbandje laten optrekken, diablo rosso 3, ben eens benieuwd naar de levensduur, de grip zal wel weer perfect zijn verwacht ik...we gaan het beleven...
 
Oranje frame protectors op een zwart frame... Weet je het zeker...?
(of ruilen voor een zwart setje?) :9~~

Weet het zeker idd. staat wel mooi vind ik. Anders is ie zo zwart. Das ook de reden van de velg stickers ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de 990 serie nog steeds de mooiste KTM's, kan er niks aan doen. Net nog even een nieuw achterbandje laten optrekken, diablo rosso 3, ben eens benieuwd naar de levensduur, de grip zal wel weer perfect zijn verwacht ik...we gaan het beleven...

Vind ook de 990 serie de mooiste. waarom die grote voorwielen in de nieuwe zitten snap ik niet. 1090 blok in een 990 en zo'n mooi lcd cockpitje erop en dan wist ik het wel.
 
Persoonlijk vind ik het vooral jammer dat ze voor de LC8 van de offroader / supermoto / echte adventure afgestapt zijn..
 
Vind ook de 990 serie de mooiste. waarom die grote voorwielen in de nieuwe zitten snap ik niet. 1090 blok in een 990 en zo'n mooi lcd cockpitje erop en dan wist ik het wel.

Snap je niet? Dat is voor de (meeste) wannabee offroad rijders zodat ze makkelijker de stoep op kunnen. Nee, alle gekheid op een stokje, ik begrijp het ook niet, behalve vanuit commercieel oogpunt dan...
 
Vind ook de 990 serie de mooiste. waarom die grote voorwielen in de nieuwe zitten snap ik niet. 1090 blok in een 990 en zo'n mooi lcd cockpitje erop en dan wist ik het wel.
En nog een echte motor, geen playstation.
Als je dat leest in het andere forum over updates om gezeik met de verlichting in het schermpje op te lossen..... jeez.. ;(

Hoewel bochten-abs en traction controle af en toe best mooi is.
 
Weet iemand waarmee je het matzwarte van een smt kunt oppoetsen? Is een was ook mogelijk of dat dit het matte aan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan