dynamo en spanningsregelaar, wanneer belast je deze zwaar?

kompas

Held der groene draden
9 okt 2007
344
163
Ik rij nu al een tijdje tevreden met mijn Honda cbf1000 uit 2006. En ik mag ook graag het een en ander lezen op het internet over deze motor (en ook andere motoren). Nu wordt er bij deze motor vaak gesproken over een dynamo die de geest geeft en (bij honda in het algemeen) de spanningsregelaar. Ik weet dat bij de vorige eigenaar al een keer de dynamo is vervangen. Wat ik ervan begrijp is dat de dynamo doorbrand en dat de spanningsregelaar vaak te heet wordt. Mijn vraag is nu, in welke situaties wordt een dynamo te heet (veel toeren, weinig toeren, heet weer, of andere situaties). En hoe kan ik een dynamo ontzien. Ik heb verder geen extras aangesloten dus rij helemaal standaard.
Het zelfde ook voor de spannings regelaar. Wanneer krijgt deze het zwaar te verduren?
Ik begrijp dat een spanningsregelaar koeling nodig heeft, dus rijwind zal ie kunnen waarderen (files dus minder). Maar zijn er ook andere dingen die je kan doen om een regelaar te ontzien.

Heeft iemand hier een idee over?
 
Hoe kom je erbij dat de dynamo,s en regelaars bij Honda in het algemeen stuk gaan??
Ik heb even in mijn bestand gekeken, en volgens mijn gegevens ( werkplaats over 15 jaar ) komt Honda niet als nummer 1 in beeld wat regelaars en dynamo,s betreft, oja ook de nokkenaskettingspanner niet, maar dat is een race met Kawasaki en Honda.
Wat dynamo,s en regelaars betreft dan is Yamaha koploper.
Zal wel komen doordat iedereen het zegt :?

Dat de dynamo's van dit type honda en van de fireblade (hebben het zelfde motorblok) vaker stuk gaan lees ik op de diverse binnen- en buitenlandse fora (vaak specifieke fora over de cbf/fireblade).
Wat betreft de regelaar, dit lees ik ook in de diverse fora over honda's.
Dus u heeft helemaal gelijk als u zegt : zal wel komen doordat iedereen het zegt. Maar als veel mensen het zeggen dan lijkt me er een kern van waarheid in te zitten. Ook al hoor je natuurlijk op de fora voornbamelijk de negatieve dingen.

Zo was ik ook een tijd op zoek naar een BMW R1100RT. En daarvan lees je ook slechte verhalen over de versnellingsbak en de abs unit. Er zullen er ongetwijfeld veel meer rond rijden die geen problemen hebben gehad, maar het is voor mij toch iets om even over na te denken voordat ik verder kijk naar dat type
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat ik hierbij moet denken

Dat affakkelen naar massa is in de regel van de elektronica sowieso quatsch. Het verschil tussen opgewekte spanning en boordspanning wordt vermenigvuldigd met de op dat moment lopende stroom gedissipeerd, er gaat alleen via de gebruikers stroom naar massa.
Zoek eens een schema van een gelijkrichter/spanningsregelaar op. Die bestaat uit 3 dioden, 3 thyristoren en een regelunit. De 3 dioden geleiden de stroom van de wikkellingeinden naar de + pool. De thyristoren staan tussen dezelfde wikkellingeinden en massa. De thyristoren worden aangestuurd door de regelunit. Als de regelunit meet dat de gewenste spanning (ca. 13,4 V) bereikt is worden de thyristoren aangestuurd en gaan geleiden. Ze vormen dan op een hele kleine spanningsval na een kortsluiting naar massa.
Levert de dynamo 20 volt en is de boordspanning 12 volt en heb je klein licht aan dat samen met de rest van de elektronica 2 ampere trekt DISSIPEERT de spanningsregelaar 8 * 2 is 16 watt, dat wordt dus omgezet in warmte!
De opgewekte wisselspanning komt in de buurt van de 60 V en dat wordt na gelijkrichten zelfs nog meer. De warmte wordt opgewekt in de 3 dioden en in de thyristoren. De regelunit zelf wekt bijna geen warmte op. Een siliciumdiode heeft bij ca 5 ampere een drempelspanning van ongeveer 0,8 V, vermogen in deze diode dat in warmte omgezet wordt is 0,8 x 5 = 4 W. Eenzelfde rekensom gaat op voor de warmte-ontwikkeling in de thyristoren.
Trek je met alle gebruikers aan 20 ampere dissipeert die spanningsregelaar 8 * 20 is 160 watt en zal dus veel eerder de geest geven.

Een tweede ding dat je bewering quatsch is blijkt gewoon uit het feit dat je denkt dat het teveel opgewekte naar massa afvloeit en dat er dan ipv naar massa beter stroom door de gebruikers kan lopen, hetgeen de stroom in de spanningsregelaar NIET verminderd.

Gelul van een dronken aarebei dus.
Hier zeg ik QUATCH, zie mijn verhaal hier boven.
Een elektronicus weet ook dat thyristoren niet dissiperen. Thyristoren schakelen en ontwikkelen dus geen warmte. In een spanningsregelaar op leeftijd zitten regeltransistoren, die dissiperen wel.
Een thyristor is niets anders dan een diode die na aansturen op de gate gaat geleiden en heeft dan dezelfde drempelspanning als elke andere siliciumdiode.

Als toetje: Thyristor - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Dit klopt al veel meer. Jij suggereert niet dat alle stroom die "over" is naar massa gaat maar zijn weg vindt in de spoelen.
De schema's die ik heb laten idd zien dat de thyristors ongeveer doen wat jij zegt.
Ook hier moet ik commentaar geven. Op het moment dat de ingestelde waarde bereikt is en de thyristor gaat geleiden heb je een gesloten stroomkring waar overal dezelfde stroom loopt. Deze "kortsluitstroom" wordt alleen maar beperkt door de spoelweerstand, overgangsweerstanden en de fictieve weerstand van de thyristor. Fictief omdat je de drempelspanning deelt door de stroom.
 
De regelaar bestaat uit 3 thyristoren en de gelijkrichter uit 6 diodes.
De thyristoren worden niet gelijkertijd aangestuurd maar iedere 120 graden van de cyclus en alleen als op dat moment de spanning te hoog is, Het klopt dat een thyristor ongeveer dezelfde dissipatie heeft als een diode maar de diodes loopt continue de hoge stroom door en de thyristoren enkel wanneer ze moeten ingrijpen en dan voor slecht een kort moment.
full
 
Hoe kom je erbij dat de dynamo,s en regelaars bij Honda in het algemeen stuk gaan??
Ik heb even in mijn bestand gekeken, en volgens mijn gegevens ( werkplaats over 15 jaar ) komt Honda niet als nummer 1 in beeld wat regelaars en dynamo,s betreft, oja ook de nokkenaskettingspanner niet, maar dat is een race met Kawasaki en Honda.
Wat dynamo,s en regelaars betreft dan is Yamaha koploper.
Zal wel komen doordat iedereen het zegt :?

Helemaal mee eens Ruud; na 23 jaar Honda cbr 600 en 1000 te hebben gereden; 1 maal regelaar eruit gefikt en 1 maal de spanner door een handmatige vervangen.

Van die andere merken hoor je niets over naks en regelaars; die hebben ernstigere problemen
:)
 
Hoe kom je erbij dat de dynamo,s en regelaars bij Honda in het algemeen stuk gaan??
Ik heb even in mijn bestand gekeken, en volgens mijn gegevens ( werkplaats over 15 jaar ) komt Honda niet als nummer 1 in beeld wat regelaars en dynamo,s betreft, oja ook de nokkenaskettingspanner niet, maar dat is een race met Kawasaki en Honda.
Wat dynamo,s en regelaars betreft dan is Yamaha koploper.
Zal wel komen doordat iedereen het zegt :?


Of het komt, doordat bij Honda bepaalde types er uit springen, wat betreft stator of regelaars. En vervolgens iedereen denkt, dat alle Honda's er last van hebben. Bij Vfr's tot 2001 fikt de regelaar regelmatig door, heb er zelf de 4e inzitten. Bij de vtec gaat de stator stuk. Veelrijders hebben er vaak de 2e of 3e al inzitten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan