€500 challenge 2019: XSandra (XS400 1982)

Zo gisteravond handmatig de carbs gereinigd (met dank aan Dasty). Dat het nodig was blijkt wel uit de volgende vieze plaatjes })

Een soort sediment wat ik nog nooit gezien heb, volgens mij zeer fijne roestdeeltjes (tank dient daarom ook goed gereinigd te worden).
full


De volgende foto's maken wel duidelijk reinigen echt heel noodzakelijk was :X

full


full
 
Zo gisteravond handmatig de carbs gereinigd (met dank aan Dasty). Dat het nodig was blijkt wel uit de volgende vieze plaatjes })

Een soort sediment wat ik nog nooit gezien heb, volgens mij zeer fijne roestdeeltjes (tank dient daarom ook goed gereinigd te worden).
[afbeelding]

De volgende foto's maken wel duidelijk reinigen echt heel noodzakelijk was :X

[afbeelding]

[afbeelding]
Das idd wel ernstig ja :)

Mooi dat het schoon is :t
 
Wat betreft de tank, weet nog niet wat ermee gaat gebeuren. Neig om de tank inwendig te reinigen met wat zuur (azijnzuur). Want de tank zou inwendig reeds behandeld zijn (nog niet gecontroleerd).

Wat wel ondertussen gedaan is, zijn de carbs. Deze zijn geheel handmatig gereinigd. Weet dat een ultrasoon ze schoner krijgt, maar op deze manier hoef ik niet ver te reizen (en had wat binnenwerk met de kou) ;) .

Gelijk alle JIS-schroeven vervangen door Inbus :Y Hoeft de volgende niet te kl.ten.
En omdat de vacuumdeksels wel heel bruin waren, de huiskleur AMZ toegepast :+
full



Hiermee is het eerste stukje van het reanimeren afgerond (hoop ik, geen lekkende vlotters o.i.d, want dat komt pas boven water als ze weer gemonteerd zijn)
 
Azijn verdund erin met wat moertjes in diverse maten en dan schudden.
Paar keer herhalen en niet vergeten een benzinefiltertje te monteren...
Achter het T-stuk tussen de carbs zit ook een fijn filtertje..niet vergeten!
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de tip voor het filtertje achter het T-stuk.

Zal het geheel nog even nalopen of daar nog een filtertje zit. Onder de vlotternaaldzetting zat namelijk ook geen filtertje (terwijl hij daar volgens mij wel hoort).
 
Zit ff te denken waar dat filtertje bij de triple zit...onder de vlotternaald?
Zou inderdaad wel kunnen...
 
Dank voor de tip voor het filtertje achter het T-stuk.

Zal het geheel nog even nalopen of daar nog een filtertje zit. Onder de vlotternaaldzetting zat namelijk ook geen filtertje (terwijl hij daar volgens mij wel hoort).
Dat is niet standaard hoor.
Verschilt per model carb.
 
Geen filtertjes in de carb tegengekomen. Wel heb ik het vermoeden dat er een filtertje op de vlotternaaldzetting hoort te zitten (er zit namelijk een groef in).

In de andere XS400 zitten andere carbs (ook Mikuni) en daar zaten/zitten op de vlotternaaldzetting wel filtertjes.

In het T-stukje en de aansluitingen geen filtertje tegengekomen.

Komt er dus op neer dat er wel een filter in de benzineleiding gemonteerd moet worden, tenzij het filter op de benzinekraan nog geheel in tact blijkt te zijn (wil wel iets van een benzinefilter gemonteerd hebben).
 
Geen filtertjes in de carb tegengekomen. Wel heb ik het vermoeden dat er een filtertje op de vlotternaaldzetting hoort te zitten (er zit namelijk een groef in).

In de andere XS400 zitten andere carbs (ook Mikuni) en daar zaten/zitten op de vlotternaaldzetting wel filtertjes.

In het T-stukje en de aansluitingen geen filtertje tegengekomen.

Komt er dus op neer dat er wel een filter in de benzineleiding gemonteerd moet worden, tenzij het filter op de benzinekraan nog geheel in tact blijkt te zijn (wil wel iets van een benzinefilter gemonteerd hebben).
Die gaasdopjes kun je idd er zo af trekken, en kwijt raken.

Zonder kan het ook, monteer dan een filter in de leiding. Fijner ook, want dan kun je zien of er vervuiling is (doorzichtig filtertje nemen), en je voorkomt dat je carb weer open moet.

Controleer de binnenkant van je tank goed. Als die al eens behandeld is, moet het niet loslaten. Wil wel eens gebeuren.
 
filter in de leiding hielp bij mij een hoop. Ik had een roestige tank, dus na verloop van tijd wel een dichtgeslibt filtertje maar dat is makkelijk repareren. En als je dan zo stil valt onderweg omdat ie dicht zit, kun je 'm even er uit trekken en terug doorblazen om thuis te komen
 
Geen foto's maar XSandra is onder stroom gezet :+

Conclusie:
Startmotor draait soepel
Claxon werkt niet
Verlichting in dashboard werkt
Verdere verlichting werkt NIET
Knipperlichten geven licht, maar knipperen ho maar '(
Van beide stuurschakelaars werkt er iets
Remlicht werkt niet.

Voor de eerste poging geen slecht resultaat :P

Verder vastgesteld dat de lucht in Rotterdam zout is. Corrosie in de verbindingen van de kabelboom, dat wordt schoonmaken. Daarbij ook al afgebroken verbindingen aanwezig (bij het losmaken van de stekkers in de koplamp).
Want als aan de kleurrijke spaghetti gewerkt moet worden moet ik wel erbij kunnen. Vandaar het losmaken van de koplamp :) :)

Verder komt er een set verse remblokken en een vers luchtfilter via een pakketdienst mijn kant uit.
 
Geen foto's maar XSandra is onder stroom gezet :+

Conclusie:
Startmotor draait soepel
Claxon werkt niet
Verlichting in dashboard werkt
Verdere verlichting werkt NIET
Knipperlichten geven licht, maar knipperen ho maar '(
Van beide stuurschakelaars werkt er iets
Remlicht werkt niet.

Voor de eerste poging geen slecht resultaat :P

Verder vastgesteld dat de lucht in Rotterdam zout is. Corrosie in de verbindingen van de kabelboom, dat wordt schoonmaken. Daarbij ook al afgebroken verbindingen aanwezig (bij het losmaken van de stekkers in de koplamp).
Want als aan de kleurrijke spaghetti gewerkt moet worden moet ik wel erbij kunnen. Vandaar het losmaken van de koplamp :) :)

Verder komt er een set verse remblokken en een vers luchtfilter via een pakketdienst mijn kant uit.
Klinkt hoopvol :t

zekeringen, lampje en schakelaars, in die volgorde, nakijken.
 
Weet ik niet, maar was al blij dat de knippers licht gaven 😉

Ga nu eerst proberen het blok te laten lopen (echter ook de 750 en 850) hebben wat aandacht nodig).

750, laten lassen van bevestiging voor de oliekoeler (en daarna afwerken).
850, opstarten na ophokplicht. En een lampje in de teller vernieuwen. Wat veel werk is qua montage, maar heel weinig kosten.
 
Als de knippers alleen maar licht geven en niet knipperen dan is de accuspanning te laag of hebben de lampen niet het juiste wattage. Het knipperen is afhankelijk van het aantal ampère’s dat door het relais gaat. Een defect knipperrelais heb ik bij de yamaha’s nog nooit aan de hand gehad.
 
Laatst bewerkt:
Zo de eerste echte kosten gemaakt. Namelijk een stuk bougiekabel vernieuwd ;)

Bewijs dat de originele bougiekabel nog aanwezig was :P
full


En de nieuwe kabel met een schoongemaakte bougiedop en bobine.
full


Het enige wat nog gedaan moet worden is een tirerip aanbrengen om een waterdichte afsluiting te hebben van de bougiekabel en het rubber van de bougiekap (de rek is een beetje uit het rubbertje :+ ), mogelijk wordt de kap nog vervangen (budget is nog wel toereikend).

Bij het demonteren van de schetsplaten die het blok met het frame verbindt vastgesteld dat het blok echt deel uitmaakt van het frame, dit omdat het frame gewoon wat inzakt als de schetsplaten los zijn 8-)
 
Gisteren nieuwe "tweedehands" onderdelen ontvangen (luchtfilter & set remblokjes). En daarna even het oude luchtfilter naast het verse filter gelegd. Geloof dat het wel nodig is dat het filter vernieuwd wordt O-)
full
 
Wat is het voordeel van een zo'n stabilisator ?

Natuurlijk weet ik dat er maar 1 remschijf in de voorvork zit, maar levert dat nu zoveel krachten/wringing op dat dit merkbaar is met rijden :?

En budget, gezien de aanschafkosten is misschien straks wel wat mogelijk :+
 
Laten frezen door hobby iemand :t

Of maken, van staal. Dan draaien en lassen.
50 euro zou voor mij toch wel een prijs zijn waarvoor ik de moeite niet zou doen om het zelf te maken. Materiaalkost + hoe lang je er mee bezig bent.. Maar goed, voor eigen gebruik, als het binnen budget moet blijven.. :+

Wat is het voordeel van een zo'n stabilisator ?

Natuurlijk weet ik dat er maar 1 remschijf in de voorvork zit, maar levert dat nu zoveel krachten/wringing op dat dit merkbaar is met rijden :?

En budget, gezien de aanschafkosten is misschien straks wel wat mogelijk :+
Helpt niet alleen bij het remmen, ook bij het in-/uitveren. Kan veel verschil maken, als je een voorvork als een dweil hebt. Als het al een goede is, dan zal het effect wat minder zijn, maar nog altijd geen slecht idee.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan