eerst zelf gemaakte routen gereden gaat gelijk fout

hhhh

V-Strom 650 "17
25 aug 2017
165
29
Riders, :]

Nou, zonnetje, droog, zin en volle moed. Ik dacht "ja, dit wordt hem vandaag, ik kan mijn eerste zelf gemaakte route gaan rijden." Ik pak aan, motor gestart en op naar het tank station. Motor volgetankt en de route gestart. De aanwijzingen stonden mooi in het scherm van mijn nieuwe TomTom 450 en ik ben in volle moed weggereden.

Eerste route punt voorbij, tweede, derde en zo ging het even goed. Tot dat de TomTom moeite kreeg met het berekenen van de snelste weg. Hij keek niet meer hoe de route was gepland maar was elke keer bezig met de snelste route berekenen tussen de route punten, dit ging zo snel dat ik ondertussen al 3 afslagen gemist heb. TomTom van slag, ik van slag, het ging lekker dus.

Toen leek het weer goed te gaan maar toen kwam er ineens een onverharde weg. He, dit had ik niet ingepland. Ik maar rechtdoor gereden en vervolgens begint de TomTom weer met her berekenen tussen punten dus ik kan niet echt zien waar ik heen moet. Ik kon op de kaart wel de route volgen maar er zat geen verschil in kleur tussen links en rechts. Maar gewoon op gevoel naar het volgende punt gereden en kort daarna pakte de TomTom de draad weer op.

Even later kom ik op een kruispunt aan en valt het mij op dat ik dit punt in het begin ook al gereden heb. Ik zoiets van hu, he? Nouja, het zal wel kloppen. Ik de route maar weer gevolgd tot ik er achter kwam dat ik precies het zelfde stukje weer aan het rijden was. Ik op een gegeven moment maar gestopt om te kijken wat er aan de hand was. Ik zag niks geks in de TomTom dus toen heb ik, aangezien het best wel koud was, ik er klaar mee was de route op naar huis ingesteld. Dit heeft hij allemaal netjes gedaan maar uiteindelijk viel de rit helemaal tegen.

Ik heb de route in Tyre gemaakt. Ik heb mijn route gedeeld via DropBox zodat misschien iemand eens kan kijken wat ik fout doe? Kan je in Tyre instellen om onverharde wegen te vermijden? Hebben jullie ook last van het laden tussen route stukken?

Alle tips zijn welkom!
Dankje!

Dropbox - Avond rondje Ginkelse Heide Ede.trf
 
Volgens mij liggen het startpunt en het eindpunt te dicht bij elkaar.
En waarom de route in TRF is, geen idee? Tomtom gebruikt van oudsher ITN en tegenwoordig ook GPX.
 
Laatst bewerkt:
Bij punt 6, 15 en 28 sowieso niet goed. Beter inzoomen als je een waypoint zet helpt om dit te voorkomen. Inzoomen voordat je een punt zet voorkomt bijvoorbeeld ook dat je op een ventweg terechtkomt, of dat je je punt aan op de verkeerde kant van een weg met gescheiden rijbanen zet.

Bedenk ook dat je navi op de motor de route op een andere wijze berekent dan Tyre. Tyre werkt op basis van GoogleMaps. Daardoor kunnen er verschillen ontstaan als je navi deze route moet berekenen.

Ik zie dat je op deze route ook een stukje rijksweg pakt. Denk er dan aan dat je op je navi dan net op een stand hebt staan waardoor hij wegen met een bepaalde snelheid gaat mijden.

Check je navi ook of hij de mogelijheid heeft om een "waypoint te skippen". Het kanbijvoorbeeld gebeuren dat er een weg is afgezet en dat je daardoor niet over dat waypoint komt. Je navi zal je dan steeds terug willen sturen om dat waypoint te pakken.

Als je echt wilt testen met routes maken, dan zou ik eerst eens beginnen met een korte route die je heel goed kent, zoals je woon-werk route. Probeer de route dan eens zo te maken als je het zelf dagelijks rijdt. Probeer het dan eens met een omweg te plannen en zie dan maar eens of je de geplande omweg ook daadwerkelijk rijdt. Zo kun je proberen hoeveel punten je echt moet zetten om je navi de geplande route te laten rijden.

Gelukkig maak je niet de klassieke beginnersfout: waypoints zetten op kruispunten en rotondes!
Gewoon blijven proberen, de aanhouder wint.
 
Ter illustratie van de verschillende rekenmethodes van GoogleMaps en TomTom post ik de onderstaande fotos.kijk maar eens naar het verschil in deze routes.

Foto 1. Route gegenereerd door GoogleMaps (dat is waar Tyre ook zijn routes door laat genereren, althans de basic gratis versie van Tyre)

full


op foto 2 zie je dezelfde route maar dan gegenereerd door TomTom. Je ziet dat er tussen waypoint 20 en 21 een enorme omweg wordt berekend. Ook tussen 34 en 35 gaat het anders. Ook zo tussen 35 en 36. tussen 36 en 37 is de routeberekeing ook anders


full
 
Laatst bewerkt:
Waarom gebruik je Mydrive van TomTom niet? Het kaartmateriaal is identiek, dus geen calculatie verschillen. Je kunt de optie kronkelwegen instellen in verschillende variaties ook kan je een hoogteprofiel instellen (meer of minder hoogteverschil) in een route. Een belangrijk voordeel is dat je een track kan maken van de route in plaats van een bestand met losse routepunten. Ook dit geeft minder calculatieperikelen. Ik gebruik Mydrive i.c.m. de TomTom GO app en ik wil eigenlijk niets anders meer.

:)
 
al doende doet leert men :+

Ik heb geleerd dat je sowieso beter de route kunt opslaan als .gpx bestand. op de een of andere manier heeft mijn TT rider 400 daar minder problemen mee als het traditionele .itn (tomtom) bestand.
 
Volgens mij liggen het startpunt en het eindpunt te dicht bij elkaar.
En waarom de route in TRF is, geen idee? Tomtom gebruikt van oudsher ITN en tegenwoordig ook GPX.

Ik gebruikte ook een ITN bestand alleen ik hd ook een TRF bestand omdat dit een Tyre bestand is.

Bij punt 6, 15 en 28 sowieso niet goed. Beter inzoomen als je een waypoint zet helpt om dit te voorkomen. Inzoomen voordat je een punt zet voorkomt bijvoorbeeld ook dat je op een ventweg terechtkomt, of dat je je punt aan op de verkeerde kant van een weg met gescheiden rijbanen zet.

Bedenk ook dat je navi op de motor de route op een andere wijze berekent dan Tyre. Tyre werkt op basis van GoogleMaps. Daardoor kunnen er verschillen ontstaan als je navi deze route moet berekenen.

Ik zie dat je op deze route ook een stukje rijksweg pakt. Denk er dan aan dat je op je navi dan net op een stand hebt staan waardoor hij wegen met een bepaalde snelheid gaat mijden.

Check je navi ook of hij de mogelijheid heeft om een "waypoint te skippen". Het kanbijvoorbeeld gebeuren dat er een weg is afgezet en dat je daardoor niet over dat waypoint komt. Je navi zal je dan steeds terug willen sturen om dat waypoint te pakken.

Als je echt wilt testen met routes maken, dan zou ik eerst eens beginnen met een korte route die je heel goed kent, zoals je woon-werk route. Probeer de route dan eens zo te maken als je het zelf dagelijks rijdt. Probeer het dan eens met een omweg te plannen en zie dan maar eens of je de geplande omweg ook daadwerkelijk rijdt. Zo kun je proberen hoeveel punten je echt moet zetten om je navi de geplande route te laten rijden.

Gelukkig maak je niet de klassieke beginnersfout: waypoints zetten op kruispunten en rotondes!
Gewoon blijven proberen, de aanhouder wint.

Wat is er precies fout aan punt 6, 15 en 28? Punt 6 ben ik inderdaad rechtdoor gereden omdat dat het zandpad was. Hoe kan je zien wat een ventweg is? Door de streetview modus? Voor mijn gevoel had ik de punten al goed staan.

Ik vind Tyre fijner werken als bijvoorbeeld ITN converter. Is het achteraf gezien handig om deze tool toch te gebruiken om de juiste map te gebruiken?

Wat bedoel je precies met die rijksweg? Pakt de TT hierdoor automatisch de snelste route? Hoe zou ik dat beter kunnen doen?

Ik heb even gezocht naar waypoint overslaan maar ik kom er niet uit. Ik zelf kan de instelling niet vinden en op het internet vind ik er ook niks over. Alleen dat je handmatig de volgede kan uitschakelen maar je gaat toch niet elke keer stoppen als het fout gaat?

Dit is opzich wel een bekende omgeving dus dt zat wel goed. Uit mijn hoofd gaat niet lukken. Als het warmer is maar eens een bekend stads rondje maken.

De klasiekers fouten had ik al gehoord en geprobeerd te voorkomen inderdaad!

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Waarom gebruik je Mydrive van TomTom niet? Het kaartmateriaal is identiek, dus geen calculatie verschillen. Je kunt de optie kronkelwegen instellen in verschillende variaties ook kan je een hoogteprofiel instellen (meer of minder hoogteverschil) in een route. Een belangrijk voordeel is dat je een track kan maken van de route in plaats van een bestand met losse routepunten. Ook dit geeft minder calculatieperikelen. Ik gebruik Mydrive i.c.m. de TomTom GO app en ik wil eigenlijk niets anders meer.

:)

Heb er al wel een keer naar gekeken, maar kan je meerdere punten instellen?

al doende doet leert men :+

Ik heb geleerd dat je sowieso beter de route kunt opslaan als .gpx bestand. op de een of andere manier heeft mijn TT rider 400 daar minder problemen mee als het traditionele .itn (tomtom) bestand.

Dit ga ik inderdaad eens proberen! Thnx.
 
Heb er al wel een keer naar gekeken, maar kan je meerdere punten instellen?

Ja dat kan. Er zijn meerdere manieren. Je kunt een route opbouwen door punten toe te voegen. Je kunt ook een begin en eindpunt instellen, een route laten berekenen en dan de route verleggen, door de routelijn te verplaatsen. Je kunt tussenpunten toevoegen, bijvoorbeeld een hard tussenpunt om een specifieke plaats op de route te bezoeken. (restaurant, bergpas o.i.d.)

Door de route als gpx bestand (track) op te slaan, wordt de route zoals je die hebt gemaakt geïmporteerd in het navigatie apparaat.
 
Misschien niet helemaal on topic, maar toch wil ik hier even graag bij aanhaken met een vraag over de routeplan software.
De routes die ik maak zijn bijn altijd voor vakanties, waarin ik zon 3.500 kilometer rijd.

Ik had vroeger een Garmin Zumo, tegenwoording een TomTom rider 450. Maar ik plan mijn routes nog steeds met MapSource.

MapSource heeft voor mijn een paar enorme voordelen, waardoor ik het blijf gebruiken. Als ik de vakantie plan, dan zet ik eerst alleen maar punten van de start en einde en de 'hoogtepunten'. Dat zijn bijvoorbeeld mooie passwegen, wegen die ik uit de Alpentourer haal, of van fimpjes of fora van internet.
Dan zoek ik zelf met Routenet en Google mooie wegen om de punten te verbinden. Voor sommige wegen zet ik ook nog een alternatief; een extra mooie weg, die wel een stuk langer is dan de kortere.

Pas als alle punten staan, ga ik mijn route(s) maken, door de punten te verbinden. Als een route ongeveer 400 km is, sla ik hem op en ga ik door met de volgende. Waarom 400 km? Wij rijden ongeveer 400 km per dag. Zo kunnen we makkelijk bepalen of we 'voor of achter' op planning lopen. Plus 400 km is makkelijk te behappen voor de navi, met hele grote routes hadden ze zeker vroeger nogal eens problemen.

Zo bestaat een vakantie dus uit ongeveeer 8 of 9 routes en soms een alternatieve route. Als de totale afstand te lang of te kort is, kan ik een bepaalde track inkorten of juist verlengen door de alternatieven te selecteren.

Lang verhaal, maar ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg.

Mijn vraag is: kan ik deze werkwijze ook met Tyre of TomTom Mydrive doen? Dus eerst alleen maar punten zetten voor de hele route, en pas als alles staat er routes van maken.
En dan de hele trip splitsen in 8 of 9 routes van ongeveer 400 km?
En zo ja; heeft iemand dan een link naar een goede uitleg hoe ik dit moet doen?

Alvast bedankt!
 
Toch wel droevig dat anno 2018 het plezier in een rit (motorrijden) afhangt van de nukken van een tom tom :') O-)
 
Toch wel droevig dat anno 2018 het plezier in een rit (motorrijden) afhangt van de nukken van een tom tom :') O-)


ik denk niet dat het rijplezier voor de navigatie gebruikers afhangt van de nukken van je navi. Maar als je zo'n ding hebt wil je hem natuurlijk wel leren gebruiken.
 
Het rijden mèt navigatie is zoveel leuker als rijden zonder.

Itn moet je helemaal niet gebruiken omdat de TomTom deze niet zal overslaan als deze niet goed staat.

Natuurlijk ff balen maar mijn allereerste route ging toen ook fout omdat ik iets verkeerds deed.
Thuis gekeken en een ahhhh erlebnis :)
 
Wat bedoel je precies met die rijksweg? Pakt de TT hierdoor automatisch de snelste route? Hoe zou ik dat beter kunnen doen?

Ik heb even gezocht naar waypoint overslaan maar ik kom er niet uit. Ik zelf kan de instelling niet vinden en op het internet vind ik er ook niks over. Alleen dat je handmatig de volgede kan uitschakelen maar je gaat toch niet elke keer stoppen als het fout gaat? .
Even twee items eruit gepikt.
Je had een ITN route gemaakt. Een andere methode is opslaan als GPX bestand.
Het verschil is groot.

Een ITN route kun je op je computer maken, of op de Rider zelf. Ook een spannende route is een ITN route, maar een ITN route wordt altijd door het toestel herberekend.
Als jouw route over een snelweg loopt, maar je toestel staat bijv ingesteld op snelwegen vermijden, dan gaat hij een enorme omweg berekenen om toch bij jouw volgende routepunt uit te komen.
ITN punten zijn route punten (via punten) die altijd aangereden moeten worden.
Ga je hier van afwijken zal je inderdaad iedere keer moeten stoppen om het eerstvolgende routepunt te skippen. Dat werkt lang niet meer zo gemakkelijk als op de oude Riders waarmee je dat makkelijk rijdend kon doen. Wil je dit niet, dan moet je een GPX route gebruiken.

Voordeel van ITN is dat je verkeers informatie volledig meewerkt en je kunt evt automatisch de route daarop laten herberekenen.
ITN is bijv ideaal voor een koeriersdienst die de klanten wel moet
aandoen. Of als je een vakantie reis wil plannen waarbij je perse een aantal bezienswaardigheden wil gaan bekijken. En de route daar naar toe jou minder uitmaakt. De Rider stuurt je naar al je bestemmingen en en snelste weg (of evt economische, snelweg vermijden, kortste ed) berekent hij zelf.
Bij een spannende route, snel even op het toestel gemaakt, leidt dit tot verrassend mooie routes, mits je maar zorgt dat je route niet door steden gaat. Anders een routepunt buiten de stad toevoegen.

Voordeel van GPX is dat je op je gemak een route kunt afrijden en van te voren weet hoe die route zal zijn.
Bij een wegblokkade zal je zelf de/een omleidingsroute moeten volgen. De Rider zal je proberen terug te sturen naar de oorspronkelijke route maar je moet gewoon doorrijden, en op gegeven moment heeft hij het door en probeert een andere weg. Als je zelf na de wegblokkade terug op de route uitkomt zal de Rider deze meteen weer oppakken.

Als de Rider continue aan het herberekenen is en je geeft hem geen tijd, weet je inderdaad niet meer waar je uitkomt. Vooral bij een ITN route daarom even kijken wat hij er van maakt, de route kan flink omgegooid worden omdat bij ITN alleen de viapunten belangrijk zijn voor de Rider.
Bij een GPX route komt het minder nauw. De Rider probeert je terug te sturen naar de route. Daar moet je zelf wel doorrijden om de route pas na een wegblokkade weer op te pikken. Het omleiden gaat dus niet automatisch maar een blokkade wordt wel getoond in de routebalk rechts van je scherm.

Helaas geeft de Rider geen kleurverschil tussen een herberekend stuk van de route en de oorspronkelijke route. Dus zelf ook een beetje nadenken en opletten.
Dat is wel een veelgevraagde wens maar TT vind dat blijkbaar niet belangrijk. Wensen indienen bij TomTom zelf, dan kan het zijn dat ze toch nog eens wat aanpassen.
Wil je dus met een motorclub of groep, een route exact zo afrijden als dat je hem voorbereid hebt op de computer, moet je een GPX route gebruiken (die je bij de Rider het beste als track kunt importeren. Een track is een route, maar dan met veeel meer routepunten die het programma zelf toevoegd.
Geeft een heel vorm-vaste route.
Helaas kun je bij een track geen POI/nuttige plaatsen toevoegen aan de route. Kan bij TomTom eigenlijk sowiso nog niet zoals dat bij Garmin wel kan. Komt wellicht nog want ze zijn wel heel langzaam wat mogelijkheden aan het uitbreiden)
Met een GPX route of track kun je dus precies die wegen rijden die je zelf gekozen had.
Dezelfde instelling bij route programma en op je toestel is altijd belangrijk, vooral bij ITN routes.. (Zoals bijv onverhard vermijden, veerpont of snelwegen vermijden) maar eigenlijk kijkt het toestel bij het afrijden van een GPX route daar niet naar en volgt gewoon jouw route maar bij herberekenen als je van de route afwijkt maakt hij wel gebruik van die instellingen.

Het verschil tussen Tyre/Google Maps en de TomTom kaarten moet je niet onderschatten.
Ik raad aan om Tyre te laten voor wat het is en als je denkt wel vaker routes te gaan maken, MyRouteApp Gold member te worden voor €75 LifeTime.(incl de €25 korting die je als Tyre pro houder krijgt)
Paar weken terug hier iemand die perse bij Tyre wilde blijven, ondanks dat iedereen MyRouteApp Gold aanraadde.
Echter ging MRA toch eens proberen en hij was binnen 5 minuten om.
Met MyRouteApp (MRA) Gold kun je routes laten berekenen op alle kaarten; zowel van Here, Google als de TomTom kaarten.
Ook kun je gebruik maken van vele onderleggers/layouts, zoals de Via-Michelin kaarten met de groene toeristische wegen (van de toeristische Michelin kaarten)
Tevens zit in MRA een database met nuttige punten die je per categorie kunt zichtbaar maken of in zoeken.
Tevens hebben de wegen streetview mogelijkheid. Kun je direct vanuit MRA zien wat het streetview aanzicht van een weggetje is. Ideaal. Alleen in Duitsland werkt streetview zeer beperkt, vanwege vroegere privacy wetgeving.
Ook een sterke troef is dat je de routes kunt laten berekenen met de berekenings instellingen van beide fabrikanten.
Zo kan je in de winter een route voorbereiden door die door de Alpen loopt en die je in de zomer wilt gaan rijden.
Je doet dan de routeberekening op de TomTom kaart en gebruikt de optie van Garmin waarbij je seizoens afsluitingen kunt negeren.
Vanuit MRA kun je een route (als route en/of track) opslaan of exporteren, en zelfs direct exporteren naar je TT MyDrive account, zodat de route automatisch in je Rider verschijnt als je deze via een smartphone aan het internet koppelt. (Anders moet je het via een USB kabeltje doen bijv.)
Via de smartphone krijg je ook de verkeersinformatie en flitsers binnen.
Plaatsen SD kaartje vind ik wel een aanrader in je Rider. Is niet verplicht maar ik houd mijn routes liever op SD. De Rider ziet alles automatisch en vraagt routes/tracks te importeren, wat je niet opnieuw moet doen als hij er al in zit, anders krijg je hem dubbel.

Zo een heel verhaal geworden.
Lees het een paar keer over en als er vragen zijn kan ik wat aanpassen en antwoorden. Wel handig de info bij elkaar.

Er is hier op MF een Rider 40,400,410 topic.
Heb je die al gezien ? Daar kun je ook alles vragen, maar voor jou is dit topic hier misschien wel handiger zo.

Verder raadt ik aan de introductie en instructie filmpjes te bekijken van MrGPS.nl (Hans Vaessen, ook hier op het forum aanwezig)
Hij heeft een website en een Youtube kanaal. Zo leerzaam.., leer je snel de mogelijkheden van je toestel een beetje overzien.
Ook bij MyRouteApp hebben ze een uitgebreid forum en zijn er vele instructie filmpjes. Echt, MRA heeft heel leuke mogelijkheden.

Ik dacht dat MrGPS ook cursus/instructie DVD's voor de Rider te koop heeft.
Even op zijn website kijken.

Zoals al verteld wordt hier; maak een route niet langer dan je op 1 dag kunt rijden. Evt zelfs per halve dag tot de tussenstop die je gepland hebt.
Is belangrijk voor GPX routes/tracks omdat je geen POI's kunt vastleggen in je GPX route rijdt je je rust-punten waar je wilt eten gemakkelijk voorbij als je niet oplet.
Evt kun je op de Rider een favoriet aanmaken iets voor het rust-punt, omdat die favoriet dan automatisch op het scherm komt voorbij schuiven als je er langs rijdt. Opletten is dan wel geboden.

Het gebruik van de naam GPX route of GPX track is wat verwarrend.
Men raadt gebruik van een GPX track aan omdat deze nauwkeuriger is dan een route vanwege de vele punten.
Bij beiden kan men geen POI's toevoegen.
Echter de Rider noemt bij importeren alles track. Je kunt het verschil zien aan het pijltje wat links voor de route cq track staat. Bij een onderbroken pijltje betreft het een track.
(Er zijn echter ook gevallen bekend van vreemde weg situaties waarbij de Rider met een route minder vreemde dingen doet als bij een track.

Nog wat belangrijke tips:
- Routepunten op de pc ingeven bijv om de paar km en ca 100 m na een kruising of rotonde. (Dateert van mijn Garmin/BaseCamp tijd waar je dat moest doen om je normale navigatie instructies niet te hinderen met de melding "tussenpunt bereikt")
Voor een ITN route kun je dit ook best aanhouden maar met het routeplannen op de pc doe ik dat ook altijd.
- Nooit een routepunt midden op een rotonde zetten.
- Bij routes maken voldoende inzoomen en opletten dat routepunten op de juiste weghelft staan en ook niet naast de weg of op een punt waar ook een zijweg begint.
Als een punt niet goed staat heeft de Rider de neiging je een zijweg in de sturen en je na een paar honderd meter weer om te laten keren. Opletten dus voorkomt heel veel ergernis.

Hierbij nog een link naar het MyRouteApp topic. Iemand stelt hier een vraag over routes overdragen vanuit MRA: In vier post kun je lezen hoe je routes kunt overdragen vanuit MRA naar de Rider.
Eigenlijk zijn er drie manieren:
1)Route/track opslaan als GPX bestand op je computer en via een USB kabeltje importeren in de Rider.
2) Route/track opslaan als GPX bestand op je computer en in TomTom MyDrive (de website met hetzelfde account als op je Rider) je opgeslagen route importeren. Deze route wordt via de cloud en je smartphone, gesynchroniseerd naar je Rider.
3) Direct vanuit MyRouteApp overdragen naar TT MyDrive, zoals Mr.M dat uitlegt: Normaliter is het zo dat je vanuit MRA de route of track opslaat naar MyDrive.
Deze komt dan in je Rider of Go Mobile app te staan en niet op je MyDrive. Dat is ok, nergens goed voor. Hij staat immers reeds in de cloud bij MRA.
Pepijnwk in "Ervaringen met MyRouteApp"
Ik draaf nogal door over MRA maar het is echt een prachtig programma om routes mee te maken voor je TT Rider.
Het is van Nederlandse makelij. Zelf motorrijders en ze luisteren goed naar de wensen van de motorrijders. Zijn trouwens dezelfde makers als van Tyre.
(Wat je wellicht wel zal weten allemaal)

Ik weet niet of je in de onderwerpregel nog plaats hebt maar het zou handig zijn iets van Tyre en/of Rider te vermelden.
Bijv, "Mijn eerste Tyre route gemaakt voor Rider 450 gaat gelijk fout".

Succes,
Johan
 
Laatst bewerkt:
Pas als alle punten staan, ga ik mijn route(s) maken, door de punten te verbinden. Als een route ongeveer 400 km is, sla ik hem op en ga ik door met de volgende. Waarom 400 km? Wij rijden ongeveer 400 km per dag. Zo kunnen we makkelijk bepalen of we 'voor of achter' op planning lopen. Plus 400 km is makkelijk te behappen voor de navi, met hele grote routes hadden ze zeker vroeger nogal eens problemen.

Zo bestaat een vakantie dus uit ongeveeer 8 of 9 routes en soms een alternatieve route. Als de totale afstand te lang of te kort is, kan ik een bepaalde track inkorten of juist verlengen door de alternatieven te selecteren.

Mijn vraag is: kan ik deze werkwijze ook met Tyre of TomTom Mydrive doen? Dus eerst alleen maar punten zetten voor de hele route, en pas als alles staat er routes van maken.
En dan de hele trip splitsen in 8 of 9 routes van ongeveer 400 km?
En zo ja; heeft iemand dan een link naar een goede uitleg hoe ik dit moet doen?
Ik heb ook nog een Zumo 660 en gebruik ook BaseCamp (meer mogelijkheden dan MapSource, wel wennen wat PDF cursussen lezen en instructie filmpjes bekijken.)
Met BaseCamp kun je makkelijk routes mee opdelen. (Interne POI's zijn beperkt)

Ik importeer mijn BaseCamp GPX tracks ook in mijn Rider 400. Werkt goed.
Wel de route helemaal nalopen op het toestel want de Here wegen en de TomTom wegen liggen niet exact boven elkaar.
(Voor de zekerheid importeer ik de tracks eerst even in MyRouteApp en laat ik ze herberekenen op de TomTom kaart. Als dan een heel andere route berekend wordt probeer ik erachter te komen wat daar de reden voor is. Bijv afgesloten wegen of wegwerkzaamheden die niet bij zowel Here als bij TomTom bekend zijn. Dan pas ik evt de route aan)

Misschien MyRouteApp ?
Heeft wel veel POI's. De laatste actuele info zoek ik via Google op, incl recenties en recente foto's, zodat je zeker weet dat het POI of restaurant nog bestaat.
 
Laatst bewerkt:

Ik zie inmiddels dat je al routes voor je vakantie naar Oostenrijk hebt gemaakt. Waarschijnlijk met Tyre.
Zo'n trip kun je inderdaad het beste als een ITN route plannen.
Alleen de noodzakelijke punten ingeven en volledig automatisch de snelste route laten berekenen.
Je Rider gaat er hetzelfde mee om (let op instelling geen snelwegen vermijden) en ook de verkeers informatie en flitser meldingen werken mee.
Let op, geen flitser meldingen in Frankrijk en Zwitserland. Zware boetes.
In Frankrijk de zones gebruiken.

Je zou die routes beter wel nog een keer kunnen (laten) herberekenen op de TomTom kaart. Dan weet je zeker van te voren hoe de Rider erop reageert, want Google Maps of TomTom kunnen verschillende routes berekenen. (Dat is het voordeel van MyRouteApp Gold t.o.v.Tyre)
Eigenlijk is het herberekenen niet noodzakelijk zolang de ITN route punten maar zorgvuldig geplaatst zijn.
Met een GPX route en track zou het herberekenen op de TomTom kaart echt noodzakelijk zijn om problemen te voorkomen.
 
sowieso weinig waypoints, mijn ervaring is dat meerdere waypoints gebruiken een plezierigere route oplevert

Maar is hij dan niet heel vaak aan het herberekenen?

Toch wel droevig dat anno 2018 het plezier in een rit (motorrijden) afhangt van de nukken van een tom tom :') O-)

Dat zeker niet hoor! Het is meer jammer dat het zo liep en breng dit een beetje over in het verhaal. :9 :X

Succes,
Johan
ten eerste, super bedankt voor je bericht! Dit heeft mij veel geholpen.

Ik ben wat gaan spelen met ITN en GPX en zie nu het verschil goed. Ik denk dat GPX meer bestemd is voor mij manier van rijden.
Bij een spannende route, snel even op het toestel gemaakt, leidt dit tot verrassend mooie routes, mits je maar zorgt dat je route niet door steden gaat. Anders een routepunt buiten de stad toevoegen.
Wat bedoel je hier precies mee?

Ik lees nog wel eens dat er verschil zit tussen track en track op een TomTom, hier snap ik nog niet veel van maar dat ga ik misschien wel in de praktijk mee maken.

Na aanleiding van jou verhaal ben ik toch maar eens serieus naar MRA gaan kijken. Dit is toch eigenlijk wel een prachtig programma. Ik zie nu ook het verschil tussen de TomTom kaart en die van Google Maps in Tyre/MRA. Ik heb nu dan ook de 30dagen proef draaien en ga denk ik over tot koop aan het eind van de proef periode. Ik moet nog even handigheid krijgen maar dat komt hopelijk wel. Het enigste nadeel vind ik nog dat je niet onverhard en snelweg tegelijk kan vermijden. Ik heb er alleeen nog geen last van gehad.

Ik ben bezig geweest met filmpjes kijken van mrgps en van MRA zelf. Verder nog de forums doorgelezen en een beetje aan het spelen geweest. Ik denk dat ik al een heel stuk verder ben.

Ik ga nog even uitzoeken hoe ik het makkelijkste om kan gaan met restaurantjes en dergelijke maar ik denk dat dat pas een van de volgende stappen wordt.

Ook maar eens even kijken wat ik met mij andere al gemaakte routes ga doen.. ik denk importeren en aanpassen aan de hand van de TomTom kaart en vervolgens exporteren als een GPX.

Ik zie inmiddels dat je al routes voor je vakantie naar Oostenrijk hebt gemaakt. Waarschijnlijk met Tyre.
Zo'n trip kun je inderdaad het beste als een ITN route plannen.
Alleen de noodzakelijke punten ingeven en volledig automatisch de snelste route laten berekenen.
Je Rider gaat er hetzelfde mee om (let op instelling geen snelwegen vermijden) en ook de verkeers informatie en flitser meldingen werken mee.
Let op, geen flitser meldingen in Frankrijk en Zwitserland. Zware boetes.
In Frankrijk de zones gebruiken.

Je zou die routes beter wel nog een keer kunnen (laten) herberekenen op de TomTom kaart. Dan weet je zeker van te voren hoe de Rider erop reageert, want Google Maps of TomTom kunnen verschillende routes berekenen. (Dat is het voordeel van MyRouteApp Gold t.o.v.Tyre)
Eigenlijk is het herberekenen niet noodzakelijk zolang de ITN route punten maar zorgvuldig geplaatst zijn.
Met een GPX route en track zou het herberekenen op de TomTom kaart echt noodzakelijk zijn om problemen te voorkomen.

De vakantie rit was inderdaad gepland door Oostenrijk naar Hongarije en inderdaad met Tyre. Ik vraag me nu af of ITN het makkelijskte is. Ik had de wegen specifiek zo gepland en gesleept als ik hoopte te gaan rijden. Als ik het dus ga gebruiken als ITN heb ik de kans dat de Tomtom ze toch niet zo gaat pakken. Maakt mij de route overigens niet zo uit maar wil ik inderdaad mijn slaapplekken bereiken is ITN wel weer handiger.

De planning om met de motor op vakantie te gaan is een beetje onzeker. Het ligt nu een beetje stil. Ik hoop het wel maar ben afhankelijk van andere..

Als ik weer een route af heb zal ik hem even delen.


Tot zover bedankt iedereen!
 
Laatst bewerkt:
Mijn tip van flip voor (zelf) routes maken: meer routepunten.

Als je een route bedenkt in Tyre met 40 kilometer tussen twee punten, zal Tyre op basis van googlemaps de route uitstippelen (zoals hierboven al aangegeven).
Als de dan de route naar je navi stuurt -kan- hij er een hele andere route van maken, afhankelijk van de gebruikte instellingen op de navi.
Je stuurt immers alleen de routepunten naar de navi en zal er zelf een weg tussen prakken.

Als je genoeg punten op de route zet, zodat de navi geen keuze heeft om maar de route te "berekenen" die jij hebt bedacht, gaat het altijd goed.
Op deze manier ben je er áltijd zeker van dat de navi de gevraagde route volgt.

Plus goed op de punten inzoomen en checken of ze inderdaad wel op de goede weg liggen (ventweg, bij gescheiden rijbanen wel in de goede richting, etc...)
 
Laatst bewerkt:
Mijn tip van flip voor (zelf) routes maken: meer routepunten.

Als je een route bedenkt in Tyre met 40 kilometer tussen twee punten, zal Tyre op basis van googlemaps de route uitstippelen (zoals hierboven al aangegeven).
Als de dan de route naar je navi stuurt -kan- hij er een hele andere route van maken, afhankelijk van de gebruikte instellingen op de navi.
Je stuurt immers alleen de routepunten naar de navi en zal er zelf een weg tussen prakken.

Als je genoeg punten op de route zet, zodat de navi geen keuze heeft om maar de route te "berekenen" die jij hebt bedacht, gaat het altijd goed.
Op deze manier ben je er áltijd zeker van dat de navi de gevraagde route volgt.

Plus goed op de punten inzoomen en checken of ze inderdaad wel op de goede weg liggen (ventweg, bij gescheiden rijbanen wel in de goede richting, etc...)

Bedankt voor de tip flit!

Ik snap het nut van meer route punten, is het goed om op elke weg minimaal 1 route punt te hebben? MyRouteApp kan heel makkelijk meerdere route punten laten plaatsen. Is het doen beter om 80 punten te hebben dan 40? Of hoe zou hier makkelijk mee opgegaan kunnen worden?
 
Zal per geval verschillen... Als je een aardig rechtoe-rechtaan wegstuk hebt kun je met minder punten af. Een punt per weg kun je zeker mee beginnen.
Vergt een beetje experimenteren...

Je kan een overzicht op Tyre maken, naar de navi sturen en daarop in vogelvlucht bekijken of er verschil in zit.
 
Gewoon mydrive van TomTom gebruiken en het werkt probleemloos.

Door "spannende route" te selecteren kun je heel makkelijk een mooie route met een paar viapunten maken.

Ik heb mijn laatste vakantie door de Baltische Staten helemaal zo gereden. Zeker 3000km aan routes. Van tevoren gemaakt aan de hand van de reisgids. In Mydrive gezet. En de TomTom liet ze mij perfect afrijden.
Stukken overslaan en de route halverwege oppikken is ook geen probleem.
 
De vakantie rit was inderdaad gepland door Oostenrijk naar Hongarije en inderdaad met Tyre. Ik vraag me nu af of ITN het makkelijskte is. Ik had de wegen specifiek zo gepland en gesleept als ik hoopte te gaan rijden. Als ik het dus ga gebruiken als ITN heb ik de kans dat de Tomtom ze toch niet zo gaat pakken. Maakt mij de route overigens niet zo uit maar wil ik inderdaad mijn slaapplekken bereiken is ITN wel weer handiger.
Met een ITN route worden alleen de via punten naar je Rider gedownload.
Met ITN bepaalt het toestel welke route exact gereden wordt.
Daarom moet je je toestel instellingen ook hetzelfde zetten als toen je de route voorbereide op de pc.

Bij een GPX route houd is ca 3 a 4 km tussen ieder routepunt aan. Maar het is afhankelijk hoeveel wegen er liggen voor alternatieve routes.
Door bijv meer ITN punten relatief kort achter elkaar te zetten geef je de Rider geen keus meer een andere route te kiezen (standaard kiest hij de snelste tijd tussen twee routepunten)

Voor een verre vakantie naar buitenland zou ik denk ik ITN gebruiken.
Je geeft al je belangrijke tussenstop locaties op. Ook voor de wegen of omgeving die je perse wilt zien maak je een ITN routepunt.
Dan kiest de Rider altijd de meest snelle weg (indien ingesteld) en werkt ook de verkeersinformatie volledig mee en zal evt een snellere route opmerken en voorstellen.
Plaats niet meer ITN punten dan noodzakelijk op plaatsen die je mogelijk niet aan kunt rijden of waar je van je route gaat afwijken. De ITN routepunten die je wilt overslaan moet je 1 voor 1 doorskippen of verwijderen.
(Een spannende route bevat ook ITN routepunten. Daarom ook dat je een spannende route niet exact kunt opslaan of reproduceren)

GPX routes exporteer en laadt ik als tracks, en gebruik ik voor dagritten in bijv de Eiffel met een groep motorrijders achter me.
Daar wil ik wel exact de voorbereide route afrijden.
Maar ik moet zelf een omleidingsroute volgen bij een wegblokkade.
En opletten dat ik mijn rustplaatsen niet voorbij rijdt.
(Rijdt dan ook met twee navigaties. Een voor de route navigatie en een voor het overzicht en verkeers info (ook met de route natuurlijk))

Wat betreft het automatisch routepunten laten plaatsen door MRA.
Een tijd terug werkte dat nog niet feilloos en daarom ben ik er nog niet zo weg van.
MRA heeft de neiging om de routepunten slordig te plaatsen; bijv naast de weg, net naast een zijstraat, op een rotonde of op een viaduct waar de weg juist onderdoor loopt. Daar gaat de Rider allemaal fout op reageren.
Ik gebruik het wel maar loop letterlijk ieder routepunt na om te controleren of evt te verplaatsen. Ook gooi ik teveel overbodige routepunten er tussenuit.
 
Laatst bewerkt:
hervelt schreef op 05maart 2018 :
Bij een spannende route, snel even op het toestel gemaakt, leidt dit tot verrassend mooie routes, mits je maar zorgt dat je route niet door steden gaat. Anders een routepunt buiten de stad toevoegen.
Wat bedoel je hier precies mee?
Voor een spannende route (rondrit) hoef je eigenlijk maar 1 tussenpunt op de geven. De Rider maakt een rondrit met dat tussenpunt als verste punt.
Maar het kan zijn dat je route dwars door steden gaat.
Om niet vast te lopen in de drukte van het verkeer blijf je buiten de steden door een routepunt toe te voegen die naast de stad licht. Dan zal de route er ook naast lopen.
Echter, met een ITN route zal de Rider altijd de snelste weg kiezen, al dan niet door een stad. Je moet dus zelf beslissen welke beslissingen je door de Rider wilt laten nemen. Anders een routepunt toevoegen dus.

Een spannende route kan ook als een A->B route gemaakt worden.
Bij het gebruik van een spannende route wel voldoende tussenpunten opgeven omdat bij herberekenen (bij afwijken van route) de route tussen twee tussenpunten flink omgegooid kan worden door de Rider)

Eigenlijk kun je bij een ITN route de Rider meer het werk laten doen en zelf genieten van het uitzicht.
Voor GPX routes moet je toch wat geconcentreerder rijden, en ook je route exact voorbereiden en heel goed controleren of ieder routepunt goed op de weg staat.
Ook een ITN routepunt moet goed op de weg staan en niet in een weiland.
Als de Rider niet dicht genoeg langs het routepunt gaat, wordt het niet herkend en zal de Rider je terugsturen naar dat routepunt (via een omweg)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan