Android Smartphone Navigatie

Als je beperkt data nodig hebt is dit toch geen probleem? Voor een puur navigatie apparaat waarbij je de dataverbinding gebruikt om verkeersinformatie binnen te halen of op de achtergrond Whap-berichten wil binnenhalen volstaat 3g. Zelf online hotels boeken zou makkelijk kunnen.
Dat het volstaat dat is niet het probleem, maar bij ons in België wordt door de operatoren 3G door 4G vervangen, en heb je meer en meer de kans dat je geen data verbinding kunt maken, en val je terug op 2G/EDGE.
 
1.
Draadloos opladen gaat langzamer dan bedraad en het navigeren kost gewoon veel stroom. Gevolg hiervan is dat de accu sneller leegloopt dan dat deze geladen kan worden.

2.
Het draadloos opladen genereert veel warmte. Dit zorgt in zomer naast het bovengenoemde probleem er ook voor dat de smartphone door de warmte vastloopt
Even uit mijn hoofd, heb paar jaar terug gezocht voor QI voor mijn Samsung S4 mini, die dat trouwens niet ondersteund.
Er zijn twee concurerende basis principes van QI laders.
Als je de juiste combinatie hebt van telefoon en type QI lader, heb je wel een soort van snellaad functie.
Hoeft niet perse hetzelfde merk te zijn, maar wel dezelfde hardware/processor oid.
Heb je daar rekening mee gehouden met hetgeen je in China hebt besteld.
(Voor jouw Samsung toch ?)

Warmte ontwikkeling vroeg ik me ook af.
Je hebt sowiso overdrachts verlies vanwege de afstand lader tov "ontvanger". Of dat zich uit in slechter rendement door alleen langzamer op te laden, of meer warmte te genereren weet ik niet.
Ik denk dat het rendement van een QI systeem sowiso een stuk lager ligt dan met een kabeltje.
 
Laatst bewerkt:
Ik stel niets 'voorop' maar ga uit van het apparaat dat ik zelf heb. Voor gebruik op de motor wil je immers uitgaan van het apparaat dat je al hebt en niet een toestel 'erbij' kopen.

In mijn geval is dat een 'high end' toestel, maar daar ben ik niet uniek in.

De meestverkochte smartphones in 2017:
1. iphone 7
2. iphone 7 plus
3. Samsung Galaxy Grand Prime Plus (geen high end)

Dergelijke lijstjes zijn vrij arbitrair en variëren onderling, maar ze laten allemaal zien dat de 'dure toestellen' met kop en schouders het meest aanwezig zijn in de markt. En dat maakt ervaringen daarmee imho wel degelijk relevant.
Nou Hans, ik ga zeker geen dure S9 Smartphone of een iPhone van €800 op mijn motor zetten. Een iPhone is misschien het meest aanwezig op de markt maar niet op motoren. Daar is hij gewoon niet voor gemaakt.
Als je valt is je phone kapot en kun je je portemonnee trekken.
En misschien je contacten kwijt e.d.

Gewoon een "goedkopere " rugged smartphone op een fatsoenlijke motor mount. Dat is leuk om mee te spelen.

Ik wil er dus bewust wel een smartphone voor bijkopen.
 
Laatst bewerkt:
@Hervelt:
Ik heb in huis sinds kort ook een QI lader met snellaad functie. Via de Qi lader kost het mij ongeveer 30-50% extra laadtijd en de gehele smartphone wordt voelbaar warmer dan laden via een kabel.

De Qi lader die ik in China besteld heb, ondersteund snelladen voor de Samsung. Het is even afwachten of mijn voeding voor de Qi lader dit trekt. Zo niet heb ik nog een alternatief. Die ondersteund de snellaad functie sowieso
 
Laatst bewerkt:
FF tussendoor.

Ik heb recentelijk de Homtom Zoji S8 aangeschaft. Weet iemand waar je een USB laadkabeltje kunt kopen met extra lange connector? En ja, nu hoor ik iedereen al denken overal, maar dan een kabeltje met een lengte tussen de 20 cm en maximaal 50 cm.

Hoe bevalt de Zoji?

En heb je al een alternatief gevonden voor de kabel?
 
Ik heb voor de grap de nieuwe Geotel G1 besteld. Deze hoeft eigenlijk niet eens opgeladen worden tijdens het rijden. (7500mAh accu) We gaan het beleven!

Het leuke van de smartphone is de flexibiliteit. Met TomTom Go heb ik de functies en de layout van een nieuwe Rider. Met Osmand+ een off-road navigatie. Calimoto laat mij erg makkelijk een verrassende rondrit rijden. En de app van Kurviger weet de mooie weggetjes ook te vinden.
Je hebt van alles wat op je smartphone. Bedankt voor de korte samenvatting. Leuk om eens mee te experimenteren als ik tijd over heb.

@Mr.M
Wil hier even reageren op jouw post in het MyRouteApp topic, waarin je aanraad om OsmAnd te installeren ipv de Myroute navigatie App: Mr. M in "MyRouteApp Navigatie"

De twee youtube filmpjes waarnaar je een paar post later verwijst deden me wel even met mijn ogen knipperen.
Wat heeft dat OsmAnd veel instel mogelijkheden. Heerlijk.
Maar je moet er wel even de tijd voor nemen om alle mogelijkheden te leren kennen.
Ik heb OsmAnd tijd terug op mijn gewone smartphone geinstalleerd en beetje mee gespeeld. Had er niet zo veel aan omdat mijn Rider me overal brengt.
Maar zodra ik een smartphone voor op de motor heb komt er zeker OsmAnd op en wellicht ook de Apps die Paul opnoemt.
 
Laatst bewerkt:
Aha, het ging daar (GS BEN) effe over OffRoad navigatie. Dan verwijs ik meteen naar Osmand inderdaad.
Dan kun je dus echt navigeren (incl beeld en geluid aanwijzigingen) over tracks.
WoonWerk doe ik dan weer de TT App, vanwege flitsers en verkeer. Bij Osmand schakel ik dan TT Flitsers erbij.
MyRouteApp voor de rondritten.
En ik koop dus een extra tel als GPS nav. Voor 100 euro tegenwoordig (nieuwe GEOTEL) en 20 euro per jaar voor de TT app.
Veel lagere investering en afschrijving dan de Rider en met een tailormade oplossing per activiteit :)

Dus ik zie niet in waarom ik de MRA Navigator zou moeten kopen. ;)
 
FF tussendoor.Hoe bevalt de Zoji?

En heb je al een alternatief gevonden voor de kabel?
De Zoji (HomTom) Z8 is een prima toestel. Helder scherm (ook bij zonlicht) en snel en soepel in gebruik. Batterij is voldoende voor een dag rijden. Ik heb er een simkaart in (4G) en gebruik overwegend TomTom. Voldoende ruimte voor de kaarten van Europa. Daarnaast heb ik Navigon Cruiser geïnstalleerd. Dat laatste programma is misschien leuk voor een adhoc route. Ik ga het binnenkort testen.
De Zoji Z8 werkt op Android 7 en die heeft o.a. als handigheidje dat het automatisch ontgrendelt wanneer er via bluetooth verbinding is met de headset.

Voor de kabelverbinding heb ik enkele van deze aansluitingen bij de Chinees besteld.
 
Hallo Mr M,

Gebruik jij dan de geotel g1 als gps. Zoja ben je tevreden over dit toestel, hoe is het zicht bij zonlicht en welke houder gebruik je hiervoor. Heb je eventueel een foto?

Mvg Niels
 
Hallo Mr M,

Gebruik jij dan de geotel g1 als gps. Zoja ben je tevreden over dit toestel, hoe is het zicht bij zonlicht en welke houder gebruik je hiervoor. Heb je eventueel een foto?

Mvg Niels
Ik heb de Nomu S10, ik wilde graag een 5" inch en G4 en grote accu.
De eerste Geotel was 4.5, G3. Vandaar.
De nieuwe Geotel heeft betere specs dan de Nomu S10, die trouwens ook vernieuwd is met veel betere specs.
Gelukkig nu keus genoeg. :)
 
Heren,

Bedankt voor de reacties. Ik was ook aan het denk om de geotel g1 te gaan gebruiken voor navigatie. Door feit dat hij geen G4 heeft ben ik aan het twijfel om een nomu s10 pro te nemen omdat ik geen 2 telefoons willen meesleuren.

Grtz
 
Heren,

Bedankt voor de reacties. Ik was ook aan het denk om de geotel g1 te gaan gebruiken voor navigatie. Door feit dat hij geen G4 heeft ben ik aan het twijfel om een nomu s10 pro te nemen omdat ik geen 2 telefoons willen meesleuren.

Grtz

En is de ZOJI Z8 nog interessant ? Blackview heeft trouwens ook nog aardige toestellen, ik heb zelf de BV7000.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Bedankt voor de reacties. Ik was ook aan het denk om de geotel g1 te gaan gebruiken voor navigatie. Door feit dat hij geen G4 heeft ben ik aan het twijfel om een nomu s10 pro te nemen omdat ik geen 2 telefoons willen meesleuren.

Grtz

Dan moet je wel een 2e sim kaartje van je provider hebben. Daar zijn vaak kosten aan verbonden.
Ik wil hem juist niet als telefoon gebruiken. Maar puur als navigatie toestel. Bij beschadiging, verlies of diefstal heb ik dan altijd mijn gewone telefoon nog. Gebruik je je gewone dure telefoon als wifi hotspot dan is het niet hebben van 4G geen issue meer.
Voordeel van de Geotel G1 is dat je hem heel makkelijk op allerlei manieren kunt bevestigen. En dat je de laadaansluiting makkelijk waterdicht kunt maken.
 
Je hebt dan 2 simkaarten maar je kan dan toch maar in feite 1 toestel (dus 1 simkaart) aan hebben staan.
 
En is de ZOJI Z8 nog interessant ? Blackview heeft trouwens ook nog aardige toestellen, ik heb zelf de BV7000.

ZOJI Z8 is een prima toestel. Maar goed, ik denk dat de meeste gebruikers dat van hun eigen toestel, vrouw en motor vinden. Het gaat een beetje te ver om van alle punten een vergelijkend warenonderzoek te doen.

:+
 
Je hebt dan 2 simkaarten maar je kan dan toch maar in feite 1 toestel (dus 1 simkaart) aan hebben staan.
Dat wordt aanbevolen. Ik heb eens gehad dat ik gebeld werd, opnam, maar geen contact kreeg. Toen zag op de andere: oproep gemist ???? Dus meestal zet ik van 2 uit.
 
Ik heb een tijdje de geotel A1. Daarvan is de gps nauwkeurigheid niet erg goed. Duidelijk minder dan mijn andere budget telefoon en navigatiesystemen. En er zit ook geen kompas in. Ik heb alleen nog in de auto genavigeerd. Wel met verschillende navigatiesoftware. Het gaat niet bij allemaal even soepel. Dat ligt volgens mij voor een deel aan de efficiëntie van de software. Verder heeft het ding nog wel eens last van warm lopen. Ben benieuwd naar de nieuwe.
 
Ik heb de Geotel G1 binnen gekregen. Het toestel ziet er prima uit. Scherm is helder en in zonlicht afleesbaar. Hij is ook behoorlijk groter dan de A1.

Alleen valt mij wel op dat het batterijdeksel lang zo stevig niet vast zit als bij de A1. En het lijkt mij ook minder goed waterdicht. Bij de A1 kun je aan het deksel van alles vast maken en zo de telefoon op het stuur vastmaken.
Leuk detail (dacht ik) is de USB aansluiting aan de achterkant van de telefoon. Rechtstreeks op de de accu. Dat maakt het dan weer makkelijker om een nette laadaansluiting te fabriceren. Zit uit het zicht en redelijk beschermd onder het toestel.
Echter geeft de telefoon niet aan dat de batterij geladen wordt als je deze aansluiting gebruikt. Terwijl de batterij wel degelijk geladen wordt. De batterij is een soort powerbank. En met 7500 mAh is laden waarschijnlijk niet eens nodig. Maar toch. We gaan kijken hoe het een en ander in de praktijk werkt.
 
Overigens kan ik absoluut niet zeggen dat de voorloper, de A1 traag is of een slechte GPS heeft. Heb je misschien een auto met warmte werend glas? Want daar houden sommige GPS systemen niet zo van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan