Garantiekwestie SWM

Hier helemaal rechts bovenin op de foto zie je een kabel van boven naar beneden lopen.
Dat is de decompressiekabel, deze zit aangesloten op een koperkleurig heveltje.
Wil je eens kijken of die hevel omhoog gaat als je hem start?

Ik kan dat nu niet controleren, de motor staat (al een paar weken dus) bij de dealer.
 
Ik vind dit wel weer een schrijnend voorbeeld hoe iemand zonder technische kennis dit uitbesteed en genaaid word door andere mensen..ook zonder techn. kennis dit keer.. -O-

Ruk man, haal eerst je motor van die 'wild goose chase'weg.
 
Ik kan dat nu niet controleren, de motor staat (al een paar weken dus) bij de dealer.

En die zal waarschijnlijk uit elkaar liggen,dus ik vrees voor je dat het afwachten word
en hopen dat het zo snel mogelijk opgelost word.
 
En die zal waarschijnlijk uit elkaar liggen,dus ik vrees voor je dat het afwachten word
en hopen dat het zo snel mogelijk opgelost word.
Die staat gewoon te staan. Er is alleen een starter besteld.
 
Dan heb je dit topic niet goed doorgelezen, :N er is ook een startkoppeling besteld. :Y ;)
Ik denk niet dat er iets open ligt.
Deze dealer is op de gok dingen aan het bestellen, en laat de klant er voor betalen.

Totale desinteresse voor de motor, de techniek en de klant.
 
Ik denk niet dat er iets open ligt.
Deze dealer is op de gok dingen aan het bestellen, en laat de klant er voor betalen.

Totale desinteresse voor de motor, de techniek en de klant.

Of het desinteresse is geen idee,maar over hun technisch kunnen heb ik meer twijfels,
al is dit natuurlijk maar 1 kant van het verhaal.Die decompresseur is een bekend euvel
bij oudere Husqvarna,s,hij schijnt ook nogal slijtage gevoelig te zijn,1 eigenaar had er al na een paar duizend km problemen mee,ook als de uitlaatklep niet de juiste speling heeft werkt de decompresseur al niet goed meer.
 
Laatst bewerkt:
Met de startproblemen bedoel ik: het is niet dat de motor ineens niet meer startte. Het is meer geleidelijk opgetreden, motor startte steeds vaker niet ineens. Steeds vaker had e motor 10-20 seconden nodig om te starten tot het moment dus dat hij helemaal niet meer startte.

Oké.
Wel balen voor je.

Het valt gelukkig onder garantie en echt lekker rijden kun je nu toch niet qua temperatuur dus je mist niks zeg maar :]
 
Laatst bewerkt:
Hij mist nu misschien niks, maar hoe lang gaat het nog duren? Er staat ook een K1600 al ruim 3/4 jaar stil met versnellingsbak problemen. Zou ook opgelost worden maar tot heden nog niet opgelost. Dus je kan je borsten nat maken als het tegenzit.
 
Als particulier denk ik: Verdomme, wat een geneuzel. Als nu een een daadkrachtig iemand de complete "chain of command" tot aan de fabriek een fikse schop onder de kont verkoopt, dan kunnen dit soort kleinigheden gewoon kosteloos opgelost zijn in 2 dagen tot weken.

Als ondernemer denk ik: Dat krijg je als alles overal zo goedkoop mogelijk moet waardoor je als handelaar min of meer de keuze moet maken tussen kut service, of 6 dagen per week werken voor bijna niets (+ de kritiek dat je dan altijd "te duur" bent).

En voor alle mensen die de juridische weg verkiezen: Een goede blafbrief van een jurist kan zeker effect hebben. Maar denken jullie nou echt dat:

A: Een importeur onder de indruk is van een particulier die een rechtsbijstand verzekeringetje van €3,- p.m "on the case" zet?
B: Dat zoiets daadwerkelijk voor een vlotte oplossing van het probleem zorgt? In tegendeel ,doorgaans.
 
Hij mist nu misschien niks, maar hoe lang gaat het nog duren? Er staat ook een K1600 al ruim 3/4 jaar stil met versnellingsbak problemen. Zou ook opgelost worden maar tot heden nog niet opgelost. Dus je kan je borsten nat maken als het tegenzit.
Damn :X

Zou flink pissig worden als ik zo'n bak geld zou uitgeven aan een motor en dan vervolgens niet eens op kan rijden. Als die nieuw/zgan is zou die het gewoon moeten doen zonder problemen.
 
Vervelend. Geen goede reclame voor het merk in ieder geval. Wel is het zo dat bij kleine onbekende merken je kan verwachten dat de support & met name de voorraad aan onderdelen minder is. En al helemaal als de motoren nieuw goedkoper zijn dan de meeste 2e hands motoren.

En zelfs met gevestigde kleine merken zoals Moto Guzzi kan het soms vele weken duren voor een onderdeel binnen is.
 
Als ondernemer is het wel je taak om goed te overwegen wat je verkoopt.
Als je kan verwachten dat er veel garantieclaims komen zul je je daar op voor moeten bereiden, of de keus mogen maken het product toch maar niet aan te bieden.
En de kosten of uren die er bij komen kijken zal hij ook moeten budgetteren. (nemen en geven)

Persoonlijk ben ik van mening dat een dealer van een merk elke garantieclaim dient op te pakken, ongeacht of de motor daar gekocht is of niet. Zolang er garantie op zit dan tenminste.

Denk dat het ook meestal de onwil/houding van de importeur is dan van de dealer.
Net alsof de houding van PON (importeur auto's VAG) de standaard dient te zijn...
 
Het mooie is dat SWM een afkorting is van Speedy Working Motors,dat Speedy Working slaat ieder geval niet op de manier van werken.
Maar het is typisch weer zo'n revival van een klein Italiaans merk waarvan er in het verleden
vele van zijn geweest en die ook regelmatig van eigenaar wisselden ,voorbeelden ten over,
Moto Morini,Bimota,Benelli enzzz,meestal worden ze door gebrek aan geld weer overgenomen of gaan op de fles.Helaas ben je als eigenaar van zo,n product vaak het haasje omdat onderdelen of niet meer leverbaar of heel moeilijk te leveren zijn,door gebrek aan financiële middelen is het vaak ondoenlijk om een fatsoenlijke aftersales organisatie op te zetten voor die kleine bedrijfjes,ook werken die bedrijfjes met toeleveranciers die ook eerst geld willen zien voordat
ze een onderdeel leveren,zelfs de grotere jongens als bijvoorbeeld Ducati,Aprillia en MV hebben in het verleden daar problemen mee gehad,die hebben het gelukkig wel gered door geldschieters
of verkocht te worden aan grote firma,s die wel het geld hebben.
Persoonlijk zal ik nooit een motor kopen van 1 van die kleine merkjes,het risico is mij te groot
dat er potentiele problemen kunnen ontstaan met garantie en de onderdelen levering.
Mijn ex werkgever heeft zich daar ook al enkele keren lelijk op verkeken door dat soort merken
te gaan verkopen,allemaal zijn ze na verloop van tijd en diverse problemen weer verdwenen
uit onze showroom,de werkplaats chef werd er ook niet vrolijker van,want het was regelmatig raak met klanten die boos aan de balie stonden omdat de motor weer wat mankeerde of dat het allemaal te lang duurde voordat er onderdelen binnen kwamen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang heb je deze motor al, en wat voor type is het?
 
Nou er is een update!

Tot afgelopen donderdag heb ik diverse keren met de importeur op een vriendelijke en beleefde manier gemaild. Met als resultaat dus dat er 4 weken lang niets gebeurd is.

Donderdag een minder vriendelijke en minder beleefde mail gestuurd en dat lijkt dan toch enig effect te hebben: er is nu een mail terug dat er onderdelen onderweg zijn vanuit Italië. Wat precies weet ik niet, ik begrijp dat ze rechtstreeks naar de dealer gestuurd worden dus ik hoop volgende week wat meer te horen.

Een nieuwe motor die kapot gaat: zal bij KTM of Honda of wie dan ook ook wel eens gebeuren. Onderdelen die niet direct leverbaar zijn: zal ook overal wel eens het geval zijn (al is het bij SWM volgens mij wel erg slecht geregeld op dit gebied). Waar ik echt niet bij kan is dat ik boos moet worden voor er wat gebeurd. Een klant met een terechte klacht zou direct fatsoenlijk geholpen moeten worden vind ik.

Maar eerst maar eens afwachten wat er nu verder gaat gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk ben ik van mening dat een dealer van een merk elke garantieclaim dient op te pakken, ongeacht of de motor daar gekocht is of niet. Zolang er garantie op zit dan tenminste.

Ja zo zou het wel moeten zijn. En sterker nog: zo is het ook. Ik heb het boekje er nog eens bij gepakt en daar staat in dat ik me bij elke willekeurige SWM-dealer kan melden ('who will be pleased to put himself at your service').

Praktijk is anders: ik begrijp dat dealers niet staat te springen om garantiewerkzaamheden en zeker niet voor motoren die ze zelf niet verkocht hebben. Snap dat wel: ze hebben geen verkoopmarge gehaald, de garantietarieven zijn (zo begrijp ik) vanuit de importeur erg karig en als er iets onder garantie valt moet het vanuit de koper vaak snel hersteld worden.

Nou komt het denk ik niet zo vaak voor dat de niet-eerste-eigenaar zich onder de garantie meldt maar dat is bij mij dus wel het geval.

Uiteindelijk vind ik dat toch wel het probleem van de importeur (die volgens mij het merk vertegenwoordigd) en niet zozeer van de dealer. Aan de andere kant zal het voor de dealer ook wel een voorwaarde voor de aanstelling als dealer zijn dat je ook niet-eigen klanten helpt.
 
Inderdaad dan moet je geen dealer worden van een merk, hopelijk kan je nu binnen een
redelijke termijn weer rijden.
 
Als particulier denk ik: Verdomme, wat een geneuzel. Als nu een een daadkrachtig iemand de complete "chain of command" tot aan de fabriek een fikse schop onder de kont verkoopt, dan kunnen dit soort kleinigheden gewoon kosteloos opgelost zijn in 2 dagen tot weken.

Als ondernemer denk ik: Dat krijg je als alles overal zo goedkoop mogelijk moet waardoor je als handelaar min of meer de keuze moet maken tussen kut service, of 6 dagen per week werken voor bijna niets (+ de kritiek dat je dan altijd "te duur" bent).

En voor alle mensen die de juridische weg verkiezen: Een goede blafbrief van een jurist kan zeker effect hebben. Maar denken jullie nou echt dat:

A: Een importeur onder de indruk is van een particulier die een rechtsbijstand verzekeringetje van €3,- p.m "on the case" zet?
B: Dat zoiets daadwerkelijk voor een vlotte oplossing van het probleem zorgt? In tegendeel ,doorgaans.

Ik moet altijd een beetje lachen als ik iemand hoor 'dreigen' met zijn of haar rechtsbijstandverzekeraar... :')
 
Ik moet altijd een beetje lachen als ik iemand hoor 'dreigen' met zijn of haar rechtsbijstandverzekeraar... :')


Ik moet heel vaak lachen,..wat mensen allemaal in hun bol halen.

Wel jammer dat zo,n leuke motor niet gerepareerd kan worden in een redelijke termijn
 
Ik moet altijd een beetje lachen als ik iemand hoor 'dreigen' met zijn of haar rechtsbijstandverzekeraar... :')

Ik maak momenteel (al 6 maanden lang...) gebruik van mijn rechtsbijstandverzekering, en kan dat beamen. Je hebt zelf 10x meer werk met het aanleveren van 'bewijs' dan wat zij vervolgens verzetten. Een paar nette brieven met wat juridisch jargon die ik zelf ook had kunnen typen en dat is het.
Polisnummer van de tegenpartij bleek niet te kloppen. Kreeg ik doodleuk te horen 'Wij hebben telefonisch contact gehad met de verzekering van de tegenpartij. Het polisnummer op het schadeformulier is niet bekend, wij kunnen u niet verder helpen zonder het juiste polisnummer.'
Zelfs even doorvragen bij de verzekeraar "Kunt u dan het polisnummer even bij de naam zoeken?" was blijkbaar te veel. Kon ik zelf nog bellen om het juiste polisnummer te achterhalen... (een 1 was een 7)

Maar goed, ander topic :X
 
Een nieuwe motor die kapot gaat: zal bij KTM of Honda of wie dan ook ook wel eens gebeuren. Onderdelen die niet direct leverbaar zijn: zal ook overal wel eens het geval zijn (al is het bij SWM volgens mij wel erg slecht geregeld op dit gebied). .

Eerder in dit topic is al vaker geroepen dat onderdelen van Italianen altijd zeuren zijn. Probeer maar eens onderdelen van een Moto Morini te bestellen. Een simpele oliefilter kan al 3 maanden duren. En datzelfde geldt eigenlijk ook voor de Piaggio groep.
Dus: even wennen en geduld verzamelen en stoppen met zeuren.
 
Ja Italianen houden niet van haast en stress :N ,en als je pech heb dan krijg je te horen siamo in vacanza *O* en dan gooien ze gewoon de hele fabriek weken lang dicht. :z :W
 
Laatst bewerkt:
Dossier opbouwen. Alle gebreken melden, vragen om passende oplossing met redelijke deadlines, herinneringen sturen als die overschreden worden. Melden dat je de koop wilt ontbinden op basis van non conformiteit.

Komt het 3x keer voor dat je jouw fiets meerdere weken helemaal niet kan gebruiken dan zal bij elke rechter hierin meegaan.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan