Stickers en millieuzone's in Frankrijk

In tegenstelling tot veel andere landen, moeten motoren hier ook voor betalen.
En dan aan de binnenkant van je ruit plakken :+ Leuk met een offroad of naked bike. Worden windschermpjes ook al verplicht gesteld :/
 
Tis jammer dat frankrijk nog zoveel stilte en rust te bieden heeft anders liet ik dit apenland links liggen in toekomst van 90 naar 80 op N en regionale wegen idiote boetes ala nederland nu ook deze onzin weer pfffffff
Van toleranste land in eu int verleden naar politiestaat hoe verzin je het.
 
Laatst bewerkt:
Nu kost dat vignet geen drol, en het is voor de levensduur van het voertuig geldig, maar toch. Echt niet dat ik zo’n vieze Franse sticker op mijn mooie motor plak.
 
ok, het is goedkoop, maar het is gewoon extra geneuzel.
daar zouden we nou een 1-Europe voor moeten hebben, om dat dit soort gedoe af te zijn.

kan je m ook aan de grens kopen, voor als je plotseling frankrijk in wilt rijden ?

ik heb het vaker gezegd: ik wil stemmen op degene die deze onzin afschaft (en desnoods de treinen op tijd laat rijden).
 
Laatst bewerkt:
Je kan hem niet aan de grens kopen.
Er zijn ook instanties waar je ze ook kan bestellen, Echter wel veel en veel duurder.
Advies niet doen.

Daarnaast.
Je hebt 2 soorten van die zones.
Permanente en tijdelijke zone.
Binnen de perifirique (tering woord) van Parijs is een permanente.
Nou ja ook niet helemaal er zijn periodes dat je zonder sticker daar mag rijden.
De perifirique zelf mag je wel rijden.

In Tijdelijke zones is een sticker verplicht als er hevige smog is.
Dit wordt ook van te voren bekend gemaakt via de verschillende kanalen.
Bij Parijs valt de perifiriue dan ook ineens in de zone.
Da A86 is dan vrij.

Lille is ook een tijdelijke zone , dus alleen een sticker nodig bij ernstige smog.

Kortom ik parkeer mijn franse milieu stikker wel bij de alcohol tester.
 
Ik neem de gok wel. Als ik mijn hele ruit vol met vignetten en milieustickers heb zitten krijg ik daar straks weer een prent voor.
 
Het geldt overigens niet alleen voor steden. Maar bijvoorbeeld ook voor het hele departement Drôme in tijden van smog. Ik kom vaak in Frankrijk dus heb maar zon stickertje gekocht, mijn GSA heeft gelukkig een grote ruit.
 
is de sticker nou verplicht of mag je zonder sticker op bepaalde tijden op bepaalde plaatsen niet rijden maar wel stilstaan?
 
natuurlijk is de sticker niet verplicht als er ook motoren en auto's rondrijden die helemaal geen sticker kunnen krijgen .........
maar zonder sticker een zone inrijden kan kostbaar worden....
 
Het geldt overigens niet alleen voor steden. Maar bijvoorbeeld ook voor het hele departement Drôme in tijden van smog. Ik kom vaak in Frankrijk dus heb maar zon stickertje gekocht, mijn GSA heeft gelukkig een grote ruit.
Dus als je een stickertje koopt, ben je geen bijdrage meer aan de luchtvervuiling, en is het probleem opgelost?

Ik probeer het te begrijpen, maar het gaat me niet best af...

van anwb:
Indien er geen sticker uitgegeven wordt, bijvoorbeeld omdat het voertuig van vóór 1997 is, zal het voertuig toch toegelaten worden in een milieuzone.

Ik ben klaar met uitzoeken. Heb toch alleen maar ouwe meuk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
van anwb:Ik ben klaar met uitzoeken. Heb toch alleen maar ouwe meuk

Uuhm dat stukje wat je daar quote, heb ik gisteravond n.a.v. dit topic ook gelezen. Volgens mij ging dat over voertuigen met een gehandicaptenkaart...

Verder is het gewoon een kwestie dat je bepaalde zones altijd een sticker nodig hebt, en sommige zones alleen bij zware smog. En in het geval van zware smog kunnen in de vaste zones ook strengere regels gelden. (dat je normaal met een "3" sticker daar wel in mag, maar bij smog niet).

Wordt dus dondersgoed op de (dynamische) borden letten. En websites checken voordat je naar zo'n regio gaat.

Zo'n sticker kost nog geen €5,- inclusief verzenden naar NL, dus daar hoef je het in ieder geval niet voor te laten.
 
Dus als je een stickertje koopt, ben je geen bijdrage meer aan de luchtvervuiling, en is het probleem opgelost?

Het stickertje geeft aan welke milieuklasse het voertuig heeft. Als er vanwege smogvorming wordt gekozen een gebied af te sluiten, beginnen ze met de meest vervuilende voertuigen. Mijn GSA is vrij nieuw (2014) dus die zal in de meeste gebieden gewoon mogen blijven rijden. Maar dan moet er dus wel zo'n stickertje opzitten anders krijg je alsnog een boet.

En die 4 euro voor dat stickertje wil dan best betalen.

Op zich vind ik het systeem helemaal niet slecht, alleen zouden die stickers in Europees verband moeten worden geregeld. Maar nu zie je dat er zelfs op nationaal niveau al een enorme wildgroei is. De motor waarmee je Utrecht wel in mag, mag je wellicht Rotterdam niet mee in, of andersom.
 
Als je de sticker besteld krijg je over het algemeen binnen 24uur een factuur met voorlopig klasse. Deze kan je zolang gebruiken.
 
En op een gegeven moment heb je zo veel stickers/vignetten op je voorruit/kuipruit dat die je het zicht gaan belemmeren. Krijg je daar weer een boete voor. Het zou inderdaad beter zijn om dat op Europees niveau te regelen.
 
Uuhm dat stukje wat je daar quote, heb ik gisteravond n.a.v. dit topic ook gelezen. Volgens mij ging dat over voertuigen met een gehandicaptenkaart...

Verder is het gewoon een kwestie dat je bepaalde zones altijd een sticker nodig hebt, en sommige zones alleen bij zware smog. En in het geval van zware smog kunnen in de vaste zones ook strengere regels gelden. (dat je normaal met een "3" sticker daar wel in mag, maar bij smog niet).

Wordt dus dondersgoed op de (dynamische) borden letten. En websites checken voordat je naar zo'n regio gaat.

Zo'n sticker kost nog geen €5,- inclusief verzenden naar NL, dus daar hoef je het in ieder geval niet voor te laten.
anwb, maar dan iets meer:

Er zijn zes verschillende stickers: groen, 1-paars, 2-geel, 3-oranje, 4-rood en 5-grijs. Welke sticker je nodig hebt, is afhankelijk van het type voertuig (auto, motor, bromfiets e.d.), de mate van CO2-uitstoot (Euronorm) en de leeftijd van het voertuig. De groene sticker is voor de schoonste voertuigen (elektrisch of op waterstof).

De meest vervuilende voertuigen, waaronder personenauto's geregistreerd vóór 1 januari 1997 en motoren van vóór 1 juni 2000, krijgen geen sticker. Zie voor de volledige indeling certificat-air.gouv.fr/docs/tableaux_classement.pdf.
 
Dus... mijn africatwin is uit 1996 dus hoef ik geen sticker te kopen..... Peage altijd vrij (was in 2017 zo) zoals in Duitsland. Moet je in tijden van smog de motor duwen naar de peage. Haha.
Toch begrijp ik regio-indelingen wel v.w. b. milieuzones. Als ik denk aan die walmende dieselcampers in de Alpen: gelijk verbieden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan