Snelheidsmeter FZS600 werkt niet meer

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Hoi allen,

Lange tijd geleden begon het gezeur al. De snelheidsmeter deed het vaak niet, maar na eenmaal onderweg te zijn schoot hij dan ineens aan en deed die het weer. Soms deed die het gelijk, soms duurde het even. Sinds vorige week echter gebeurt dit helemaal niet meer en rijd ik dus maar op gevoel. Toch zou ik graag willen dat de meter het weer doet. Is dit een bekend probleem van de Fazer dat iemand weet? En waar zou het waarschijnlijk aan kunnen liggen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)
 
Hoe oud is je motor. Is de snelheidsmeter met een kabel met bijv. het voorwiel verbonden ?

In het laatste geval alle verbinding bij het voorwiel en bij de meter controleren. Zitten die beide vast dan degene bij de meter losdraaien en aan het voorwiel draaien. De binnenkabel moet dan ronddraaien. Doet die dat niet dan heb je kans dat:
- je binnenkabel gebroken is, meestal beneden, of
- de wormoverbrenging versleten is, of
- de meenemers die in de naad grijpen verbogen zijn.

Draait de binnenkabel wel dan heb je kans dat:
- het uiteinde slipt in de meter of
- de meenemer in de meter zelf uitgelopen s.
 
Bekend probleem. De opnemer is een soort magneetachtig materiaal. Dat wil wel eens breken...
Is bij mijn Fazert ook al eens gebeurd.


PS Er zit geen wormwiel in de opnemer. Snelheidspnemer is elektronisch.
 
Hoe oud is je motor. Is de snelheidsmeter met een kabel met bijv. het voorwiel verbonden ?

In het laatste geval alle verbinding bij het voorwiel en bij de meter controleren. Zitten die beide vast dan degene bij de meter losdraaien en aan het voorwiel draaien. De binnenkabel moet dan ronddraaien. Doet die dat niet dan heb je kans dat:
- je binnenkabel gebroken is, meestal beneden, of
- de wormoverbrenging versleten is, of
- de meenemers die in de naad grijpen verbogen zijn.

Draait de binnenkabel wel dan heb je kans dat:
- het uiteinde slipt in de meter of
- de meenemer in de meter zelf uitgelopen s.

Motor komt uit 2002 en het is inderdaad geregeld via een kabel naar het voorwiel. Ga zo even kijken wat er aan de hand is m.b.v. van jouw tips, thanks!
 
yamaha-fzs600s-2001-5dmh-australia-115dm-300eb-meter_big3IMG01039901_7d87.gif
 
Heb even gekeken en het is inderdaad elektronisch. Alles zit nog goed verbonden.

l5VXLPL.jpg


IFxHQnv.jpg


Heb nog nooit het voorwiel eraf gehaald dus dat ga ik vanavond maar niet doen in verband met tijdgebrek. Maar dat wordt dus een nieuwe sensor bestellen en binnenkort even monteren als ik wat meer tijd heb. Of zou het ook nog aan iets anders kunnen liggen? De rest van de electronica werkt wel, klokje en toerenteller, dus zal ook geen zekering zijn.
 
Heb even gekeken en het is inderdaad elektronisch. Alles zit nog goed verbonden.

[afbeelding]

[afbeelding]

Heb nog nooit het voorwiel eraf gehaald dus dat ga ik vanavond maar niet doen in verband met tijdgebrek. Maar dat wordt dus een nieuwe sensor bestellen en binnenkort even monteren als ik wat meer tijd heb. Of zou het ook nog aan iets anders kunnen liggen? De rest van de electronica werkt wel, klokje en toerenteller, dus zal ook geen zekering zijn.
Eerst kijken wat stuk is, dan verhelpen en bestellen.
 
Bij mijn Fazer van 1998 was het ringetje in 3 stukken.
Als je je vooras eruithaalt en daarna het wiel eruit, komt die ring vanzelf zichtbaar.
Deze heb ik toen gelijmd, probleem verholpen.
 
Bij mijn Fazer uit 2003 heb ik deze pas geleden nog vervangen voor een tweedehands van Boonstra. Snelle levering en makkelijk zelf te vervangen. Die nokjes breken makkelijk af bij het verkeerd terug plaatsen dus wees voorzichtig.
 
Eerst kijken wat stuk is, dan verhelpen en bestellen.

Volgende week dan maar het voorwiel verwijderen en nader onderzoeken :t

Bij mijn Fazer van 1998 was het ringetje in 3 stukken.
Als je je vooras eruithaalt en daarna het wiel eruit, komt die ring vanzelf zichtbaar.
Deze heb ik toen gelijmd, probleem verholpen.

Jouw Fazer heeft nog wel een ronddraaiende binnenkabel toch? Daarom vraag ik me af of ik dat onderdeel ook heb waar je over spreekt.

Bij mijn Fazer uit 2003 heb ik deze pas geleden nog vervangen voor een tweedehands van Boonstra. Snelle levering en makkelijk zelf te vervangen. Die nokjes breken makkelijk af bij het verkeerd terug plaatsen dus wees voorzichtig.

Volgens mij had jij de laatste, ik zie ze niet meer bij Boonstra :/
 
Ik heb ff artikelnummertje voor je opgezocht: 4YR-83755-02.
Bij CMSNL.nl: https://www.cmsnl.com/products/sensorspeed_4yr8375502/#.WpxPyExFyUk

Wel heel duur.

Wow, 110 euro |(

En dan is waarschijnlijk nr 15 overleden.

Deze zijn los verkrijgbaar bij de Yamahadealer.

Ik had de nummer 15 opgezocht waar jij het over had, deze had ik uiteindelijk op een andere sites gevonden voor 27 en 33 euro. Hoop dat de rotor van de sensor kapot is dan en niet de sensor zelf, anders wordt het een duur geintje
 
Wow, 110 euro |(Ik had de nummer 15 opgezocht waar jij het over had, deze had ik uiteindelijk op een andere sites gevonden voor 27 en 33 euro. Hoop dat de rotor van de sensor kapot is dan en niet de sensor zelf, anders wordt het een duur geintje
ex btw, ex verzenden

Maar je moet eerst kijken wat stuk is.
 
ex btw, ex verzenden

Maar je moet eerst kijken wat stuk is.

Eens, ga het binnenkort ff uitzoeken. Heb net een krikje besteld zodat ik de motor kan liften om het voorwiel te verwijderen. Wilde sowieso al een krikje hebben dus komt goed uit.
De sensor zelf heb ik overigens net ook kunnen vinden op eBay voor een schijntje van de nieuwprijs mocht deze kapot zijn :t
 
Eens, ga het binnenkort ff uitzoeken. Heb net een krikje besteld zodat ik de motor kan liften om het voorwiel te verwijderen. Wilde sowieso al een krikje hebben dus komt goed uit.
De sensor zelf heb ik overigens net ook kunnen vinden op eBay voor een schijntje van de nieuwprijs mocht deze kapot zijn :t

Je woont redelijk in debuurt. Mocht je nou hulp willen laat het maar weten.
 
Je woont redelijk in debuurt. Mocht je nou hulp willen laat het maar weten.

Thanks! Denk dat het wel zal lukken, maar mocht ik er niet uit komen weet ik je te vinden :t


Andere vraag:

Als ik het weer wil monteren moet ik het weer invetten met vet. Lithium based zegt de Haynes

Voldoet kogellagervet van de Halfords ook toevallig?

1621b_1.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan