TomTom Rider 550

Het is wiskunde maar de parameters worden door TomTom bepaald. Afwijken van de route kan maar ik vind dat de apparaten te lang blijven door hameren om terug te gaan naar de oorspronkelijke route.
 
Collega Ruud, met een nog wat "beurse" stem als gevolg van de zeer drukke motorbeurs heeft zijn indrukken met de nieuwe TomTom Rider 550 in dit filmpje besproken. De mensen die hebben aangegeven op de hoogte te willen worden gehouden van de ontwikkelingen, krijgen hier uiteraard ook bericht van. We werken momenteel met een beta toestel, wekelijks zijn er nog veranderingen in de firmware. Wil je ook op de hoogte blijven van dit nieuwe toestel, meld je dan aan via gpsy.nl/ttr550. Dit bericht is ook geplaatst in een draad over de Rider maar lijkt hier ook relevant.
 
Oh, maar begrijp me niet verkeerd: uiteindelijk is het écht goed achter de computer voorbereiden van je route achter je computer de mooiste routes opleveren, en bovendien de meeste voorpret.
Maar soms is het ook lekker om wat 'vrijer' te rijden, en dan is de 'spannende route' is erg leuk hulpmiddel.


In bepaalde gevallen zie ik er het nut ook wel van in...

Misschien dat ik de Zumo 220 van mijn vrouw dan toch maar eens vervang door een TomTom Rider. Als ik het goed heb kan ik mijn gemaakte routes/tracks zonder problemen verzenden naar de Rider en we hebben altijd een backup kronkelroute beschikbaar onderweg.

Ben goedkoper gesteld tov een extra Zumo 395 en m'n vrouw heeft een gebruiksvriendelijker toestel want basecamp is voor haar ook Chinees...

Best of both worlds dan maar...
 
Laatst bewerkt:
Nadat ik enkele maanden geleden ben opgelicht op MP voor een Zumo 590 overweeg ik nu de TT te kopen....is de TT450 in de aanbieding of zal ik wachten totdat de TT550 goed draait?

Gaat mij om de spannende routes opties de rest is leuk maar zeker niet noodzakelijk... ;)

Voor de goede orde: ik gebruik de Zumo 550 al jaren naar volle tevredenheid
 
Laatst bewerkt:
is de TT450 in de aanbieding of zal ik wachten totdat de TT550 goed draait?

Is een vraag die op dit moment veel gesteld wordt...

Met de 450 zul je in essentie even mooie routes gaan rijden als met de 550. Wat dat betreft maakt het weinig uit en kun je prima 50 euro of meer prijsvoordeel pakken.

En tóch zou ik persoonlijk wachten op de 550... Je gaat pakweg vijf jaar met het apparaat rijden en dan is die korting niet zo spannend. Wat je vooral moet voorkomen is dat je na aanschaf van een 4xx dadelijk tóch denkt 'had ik toch maar even gewacht... '.

En om nu te zeggen dat het op dit moment zo'n denderend weer is.... ;)
 
Voor de 50 euro extra voor de 550 zou ik even op de 550 wachten. De 400-serie begint naar mijn mening irritant langzaam te worden en merk onderweg dat het herberekenen af en toe net te lang duurt.
 
Voor de 50 euro extra voor de 550 zou ik even op de 550 wachten. De 400-serie begint naar mijn mening irritant langzaam te worden en merk onderweg dat het herberekenen af en toe net te lang duurt.

Nu al?? Zo oud zijn die dingen toch niet?
 
Zou TomTom wel eens nagedacht hebben om het toestel naast hun software ook gewoon met Android uit te voeren? Dat zou ideaal zijn.
Dan is er eindelijk een degelijk Android toestel met perfecte houder en laadoplossing die ook nog eens apps als Osmand+,Calimoto, MyRouteApp en Kurviger kan draaien.
Gorider had dat op een gegeven moment met hun Excalibur. Daar stond de standaard Gorider/IGO software op én er was ruimte om andere dingen te installeren.
Natuurlijk kan zoiets ook makkelijker leiden tot het verkloten van je TomTom, Maar dan zou er ergens een stukje herstel software op moeten staan en een reset button.
 
Nu al?? Zo oud zijn die dingen toch niet?

De hardware is gewone het minimale wat ze nodig hebben. In de afgelopen 3 jaar is de software behoorlijk aangepast. Ergens in 2016 (volgens mij) is er een update geweest die geen positieve invloed gehad heeft op de snelheid. Dit heeft TomTom niet meer kunnen repareren.

De Rider 400 serie is nu 3 jaar op de markt. De 450 is weliswaar maar 1 jaar oud maar de basishardware is wel 3 jaar oud. Qua hardware heeft de 450 een ander scherm gekregen t.o.v de voorgangers. De overige hardware heeft geen of nauwelijks wijzigingen ondergaan. Aan de snelheid is het in ieder geval niet te merken.
Dus voor 50 euro extra koop je in feite een apparaat wat 3 jaar nieuwer is.
 
Laatst bewerkt:
Dus voor 50 euro extra koop je in feite een apparaat wat 3 jaar nieuwer is.

Correct. En juist dat zou voor mij reden zijn om even af te wachten. Het neemt echter niet weg dat je ook met de 4xx gewoon heel prima op de motor kunt navigeren en de meest prachtige routes kunt rijden.
Dat de 4xx in de loop der tijd trager zou zijn geworden herken ik niet (maar die discussie hebben we al eens eerder gevoerd; let's agree to disagree).

Wel adviseer ik bij de 4xx de schermvergrendeling in te schakelen; dat kan behoorlijk van invloed zijn.
 
Zou TomTom wel eens nagedacht hebben om het toestel naast hun software ook gewoon met Android uit te voeren? Dat zou ideaal zijn.
Dan is er eindelijk een degelijk Android toestel met perfecte houder en laadoplossing die ook nog eens apps als Osmand+,Calimoto, MyRouteApp en Kurviger kan draaien.
Gorider had dat op een gegeven moment met hun Excalibur. Daar stond de standaard Gorider/IGO software op én er was ruimte om andere dingen te installeren.
Natuurlijk kan zoiets ook makkelijker leiden tot het verkloten van je TomTom, Maar dan zou er ergens een stukje herstel software op moeten staan en een reset button.
Garmin heeft dat met de Monterra geprobeerd. In principe een outdoortoestel, maar met de actieve motorhouder prima geschikt voor gebruik op de motor. Het is alleen niet echt een succes geworden...
Het is lastig om een apparaat snel uit te werken voor een erg kleine markt, gevolg was dat toen hij uitkwam de Androidversie al flink gedateerd was. Even een nieuwere versie erop zetten is geen optie door de vele aanpassingen. Het is een niche-markt waarin het niet rendabel is om in te investeren (een beetje investeren gaat niet, je moet het goed doen of helemaal niet).
Een aantal jaren daarvoor heeft Garmin het nog geprobeerd met Androidtelefoons, ook al geen succes.
 
Ik hou het voorlopig nog wel even bij mijn Chinese smartphone dan. Ik koop 5 stuks voor de prijs van 1 Rider.
 
Heb er afgelopen weekend wat ritten mee gedaan, waarvan 1 grote van 260km.
Ben zeer tevreden over het toestel.
Adres ingeven en het toestel berekend de route razendsnel (kwestie van seconden).
Of route maken op laptop, beetje aanpassen naar kronkelroute of via punten synchronisatie aanzetten en hupsa, direct erop.

Naar zeeland rijden, onderweg op terrasje terugroute maken op de smartphone (via de app) en als je vertrekt met een simpele klik verzenden naar het toestel, weer kwestie van seconden.


Max snelheid word snel en duidelijk aangepast, trajectcontrole word duidelijk getoond.
Zichtbaarheid is super.

Kortom ik ben er erg tevreden over.
In verticale stand krijg je een zeer goed zicht op wat er op komst is.
 
Ook ervaring met de bluetooth koppeling?

Ik heb nl ook een aardige tocht gemaakt naar de Ardennen en zie dat ik geen verbinding (meer had) met de services (zoals file en wegwerkzaamheden) Doet het wel maar niet de gehele tijd verbonden gebleven.

Instellingen/verbindingen keurig netjes uitgevoerd. Morgen weer opnieuw testen.

Ik hoop en ga er vanuit dat de bluetooth verbinding goed intact blijft.
 
Ook ervaring met de bluetooth koppeling?

Ik heb nl ook een aardige tocht gemaakt naar de Ardennen en zie dat ik geen verbinding (meer had) met de services (zoals file en wegwerkzaamheden) Doet het wel maar niet de gehele tijd verbonden gebleven.

Instellingen/verbindingen keurig netjes uitgevoerd. Morgen weer opnieuw testen.

Ik hoop en ga er vanuit dat de bluetooth verbinding goed intact blijft.

Vandaag heb ik ook een lange rit gemaakt.
Via de tablet (mydrive) een route in elkaar geflanst en opgeslagen. Na opstarten van de 550 stond deze meteen al in mijn lijst.

De snelheid is al een hele verbetering ten opzichte van de 450, echter mag deze van mij nog sneller (vloeiender) worden.
Ook vind ik de kwaliteit van het scherm niet echt super, maar misschien ben ik toch teveel verwend met de telefoon/tablet, en dat is het natuurlijk niet.
Ook merkte ik dat een paar keer tijdens het rijden het scherm 180 omdraaide. Dit was echter maar een paar seconden en ging automatisch weer terug.

Om terug te komen op de bluetooth, zowel mijn telefoon (iphone 6) en headset (Cardo Q2 pro) waren de hele rijd verbonden. Wat mij wel opviel was dat er bij verkeersinformatie een klein kruisje stond. Wel gaf hij de trajectcontroles aan.

Verder vind ik het een mooi robust apparaat en weer een verbetering tegenover de 450
 
Zie onderstaande, had dit al op een ander forum geplaatst.

Inderdaad dat kruisje had ik ook en een zwart scherm (misschien andere variant van 180graden draaien)


Inmiddels een ritje van zo'n 600 km vanuit Rotterdam naar de Ardennen en terug.

Een paar dingen wat me opgevallen is / niet gelukt is;

Had een mooie route gemaakt en via wifi in de TT550 geladen. Zo gezegd zo gedaan en dat werkte perfect.

Nu heb ik ook getracht alles services te activeren maar dat lukt mij (volgens mij) nog niet helemaal.

Heb de telefoon op 2x TomTomrider550 verbonden met de TT550. In de TT550 zie ik staan bij "gegevens voor traffic en andere services" Kan geen verbinding maken terwijl in mijn iPhone staat "verbonden" :( Ik heb dan ook geen file info etc... Er staat dan rechts bovenin een autootje met een kruisje. (misschien wel bekend)

Smartphone berichten en zie wie er belt daar bij staat verbonden. Echter ik kreeg whatsappjes maar ik zag niets in het scherm komen.

Wat ik verder merkte is dat het pijltje (wat je zeg maar zelf bent op de te rijden route) naar beneden zakte waardoor je niet meer kon zien of dat je en waar je op de route zat. De weg/route bewoog wel mee dus wist uiteindelijk welke richting ik op moest. Dit was in een buitengebied bij La Roche an Ardennen. Misschien omdat je daar minder bereik hebt?? (lijkt me niet met GPS)

Wat twee keer gebeurde is dat het scherm voor een seconde geheel zwart werd en weer aan sprong. Dat was afgelopen vrijdag. Daarna niet meer gebeurd.

Kan het zijn dat de nieuwe TT550 een aantal zaken moet gaan "leren/herkennen" ?? En zal het na enkel dagen/weken bekend zijn in de TT550? Waardoor alles verder soepel gaat verlopen?

Wie weet op korte termijn nieuwe firmware met bugfixes ??

Ander vraag mbt dat blauw pijltje op de gemaakte route (dat jezelf bent) kan je dat nog wijzigen in een andere kleur?? (indien ja, hoe?)


Weet iemand of ik iets niet juist doe? En indien iets niet juist of nog een keer proberen, hoe dan?

Al met al een mooie navigatie met perfecte rijstrook aanduidingen op snelweg etc...
 
Wat ik verder merkte is dat het pijltje (wat je zeg maar zelf bent op de te rijden route) naar beneden zakte waardoor je niet meer kon zien of dat je en waar je op de route zat. De weg/route bewoog wel mee dus wist uiteindelijk welke richting ik op moest. Dit was in een buitengebied bij La Roche an Ardennen. Misschien omdat je daar minder bereik hebt?? (lijkt me niet met GPS)

Wat twee keer gebeurde is dat het scherm voor een seconde geheel zwart werd en weer aan sprong. Dat was afgelopen vrijdag. Daarna niet meer gebeurd.


Dat gebeurde bij mij ook vanmiddag inderdaad
 
Dat gebeurde bij mij ook vanmiddag inderdaad


Ik hoop ( en ga er een klein beetje vanuit ) dat dit "beginners foutjes" zijn en dat dat met de volgende update verholpen is. Niet alles is perfectie het begin.

Alhoewel beginners foutjes... Ze zijn er al een tijdje mee bezig :)
 
Kan geen verbinding maken terwijl in mijn iPhone staat "verbonden"

Ik had gisteren een klant op bezoek met hetzelfde probleem.

Heb voor hem de procedure opnieuw uitgevoerd en vervolgens werkte het probleemloos.

Daarbij overigens, om 'zuiver' te werken eerst de rider uit de iphone verwijderd en ook de rider zelf een reset gegeven. Wat me opviel is dat er meermaals een toestemming gegeven moet worden in de iphone; misschien dat het daarbij de eerste keer misging.
Ergo: advies: alles even 'schoon' maken en de pairing opnieuw uitvoeren.

Daarnaast: ik vermoed dat kantelen en zwart scherm inderdaad dezelfde oorzaak hebben: triggeren van de bewegingssensor. Kan ook door bepaalde trilling van de motor zelf komen; per motor verschillend. Advies: schakel schermvergrendeling in.
 
Bij WayPoint hebben we vorige week diverse klanten met problemen met het koppelen van de Rider 550 gehad. De oplossing is nog niet zo eenduidig en vooral afhankelijk van de gebruikte headset. Onze samenvatting uit de eerste bevindingen:
Koppelen met een headset en telefoon gaat anders dan bij bv Garmin of voorheen met de Rider 450. Alleen navigatie aanwijzingen is meestal geen probleem maar de samenspraak met de telefoon verloopt anders.
Die moet naast de Rider zelf ook aan de headset gekoppeld worden. De Rider geeft zelf niets door. Het enige wat de Rider eventueel doet met je telefoon is het activeren van de digitale spraakassistent (Siri/Google Now). Dit betekent dus dat je via de Rider 550 zelfs niet meer door de contacten van je telefoon kan bladeren om iemand op te bellen. Dit moet rechtstreeks vanaf je headset of eventueel dmv Siri/Google Now. Zelfs een gesprek aannemen kan niet meer via de Rider 550. Ook dit doe je met je headset.

De complexiteit zit in het type telefoon (Android, ios) en de headset en dan met name de versie Bluetooth die gebruikt wordt in zowel de telefoon als de headset.
Bij de Rider 550 heb je 2 echte Bluetooth kanalen nodig op je headset. De al wat langer op de markt zijnde systemen van Sena (bv SMH5 of 10S en 10R) geven geen stabiele verbindingen. Het lijkt bij deze systemen alsof ze 2 kanalen hebben, maar het is er in feite maar 1 waar dan 2 Bluetooth profielen over lopen.
Je kunt dan de Rider koppelen met HSP (Headset profile) en de telefoon met A2DP (Advanced Audio Distribution Profile) over datzelfde kanaal. Maar A2DP is niet geschikt om over te bellen, dat is een één richting verbinding. Je kunt alleen maar naar muziek van je telefoon luisteren, of in sommige gevallen wel de beller horen maar niets terug zeggen. Met je headset kun je dan dus niet meer bellen. Maar ook de koppeling op deze manier lijkt afhankelijk van het type telefoon en is lang niet altijd stabiel.

Met de nieuwe Sena 30K, alle Freecoms van Cardo en de recente Midland modellen lijken er geen of minder problemen. Maar ook dan is de manier en volgorde van pairen erg van belang. In het algemeen lijkt een Bluetooth versie 4.1 nodig. Heb je dat niet dan vervallen een aantal van de nieuwe mogelijkheden van deze Rider of van je telefoon (bv. het bellen via de headset). Wij proberen deze week wat tijd te vinden om wat verder te testen en vooral te beschrijven hoe te handelen bij de diverse headsets.
Mocht je tussentijds problemen hebben met het koppelen, kom gerust bij 1 van onze winkels langs we proberen je altijd verder te helpen. Maar hou er wel rekening mee dat een wat oudere headset problemen kan geven die vooralsnog niet altijd op te lossen zijn. Wanneer je nog een Rider 550 komt aanschaffen neem dan vooral ook je headset(s) mee zodat we kunnen helpen met het koppelen.
 
Laatst bewerkt:
Zo even wat getest met de nieuwe rider 550. En ik ben redelijk positief!

Positieve punten.
- Stuk sneller dan zijn voorgangers.
- wifi ideaal voor updates en routes importeren.

Negatieve punten.
- Routes via Bluetooth delen zoals in de voorgaande series is verdwenen. Dat werkte super goed als je bij de start van een route even de track met je vrienden wilde delen.
- Koppelen via bleutooth gaat niet bijster soepel.
- De pijl verdwijnt wat blijkbaar al meer mensen hebben.
- Je krijgt overbodig vaak een update melding ook als je systeem up to date is. De melding is dan dat je systeem up to date is, wat natuurlijk volstrekt overbodig is! Dit moet alleen in beeld komen als er updates zijn lijkt me.


Even off topic headset tip:
Denk wel even na welke headset je gaat gebruiken als je er nog 1 gaat aanschaffen. Ik heb helaas de sena 30k bij waypoint aangeschaft. Mocht je dan groeps Bluetooth intercom gebruiken hoor je de navigatie niet meer. Beetje mazzel gaat sena er een update maar ik acht de kans klein. Overigens met een cardo packtalk of sena 20s doet zich dit probleem niet voor. Ik heb het al bij waypoint gemeld een week terug maar als ik de voorgaande post zie denk ik niet dat de memo is aangekomen O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan