Kawasaki versys 650 deel 4

Ik was het smeren van de ketting wel een beetje zat aan het worden, dus na een nieuwe ketting gelijk maar een loobman geinstalleerd. De installatie was verrassend makkelijk. Als olie heb ik er nu kettingzaagolie in zitten, hopen dat dit een beetje goed werkt.

full

full

full

full

full
 
Ik was het smeren van de ketting wel een beetje zat aan het worden, dus na een nieuwe ketting gelijk maar een loobman geinstalleerd. De installatie was verrassend makkelijk. Als olie heb ik er nu kettingzaagolie in zitten, hopen dat dit een beetje goed werkt.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier doet de Loobman het na bijna 2 jaar nog prima. Alhoewel de slang wel eens los wil laten. Maargoed, dan stroomt de olie gewoon op je ketting. Extra smering ;)

Ik heb er 10wd40 in zitten en dat is nu wel erg dik. Is kettingzaagolie ook met deze temperaturen dun?
 
Ik vraag me wel af wat die soorten olie met de o-ringen van je ketting doen...

Om de 400 km : Motorfiets op de middenbok, 10 seconden kettingvet spuiten... Vind IK nu echt niet zo verschrikkelijk...

;)
10wd40 zorgt er voor dat mijn ketting in ieder geval 16.000km meegaat en mogelijk nog 10.000 meer (als het nog de originele ketting is)
 
Hier doet de Loobman het na bijna 2 jaar nog prima. Alhoewel de slang wel eens los wil laten. Maargoed, dan stroomt de olie gewoon op je ketting. Extra smering ;)

Ik heb er 10wd40 in zitten en dat is nu wel erg dik. Is kettingzaagolie ook met deze temperaturen dun?

Goed om te horen dat ie t zo lang blijft doen. Voor zover ik gezien heb blijft de kettingzaag olie dun genoeg dat t goed doorstroomt :Y .
 
het is de puig touring! die van de link en dat is ook een vario. persoonlijk vind ik de mra beter. die heb ik ook op mijn nieuwe over gezet.

De MRA is volgens mij ook ca. 9 centimeter lager dan de Puig vario, die wordt mij te hoog. Ik kijk even verder naar een MRA vario.
 
Ik vraag me wel af wat die soorten olie met de o-ringen van je ketting doen...

Om de 400 km : Motorfiets op de middenbok, 10 seconden kettingvet spuiten... Vind IK nu echt niet zo verschrikkelijk...

;)

Olie was hét smeermiddel voor kettingen, tot iemand de spuitbus met kettingvet uitvond. Alleen wel dikke tandwielolie, 80W bv. Wat andere soorten doen weet ik niet, maar ik gebruik al jaren wat ik heb staan. Momenteel gewone motorolie, werkt prima.
En of je inspuiten nu wel of niet vervelend vind, elk jaar als we met onze vaste club een lang weekend gaan rijden zit deze jongen al lang en breed aan een lekkere kouwe rakker als de rest nog met spuitbussen staat te prutsen :P
Daarbij heb je ook nog eens veel minder last van overal klodders kettingvet, met olie blijft alles veel schoner.
 
hij is een jaartje oud, nieuw 120 euro. mag voor 50 euro weg. Is nog in prima staat en voor 1,5 keer het reservoir olie.

Sorry, ik heb hem toch niet nodig, ik dacht dat mijne kapot was, maar er zat een bevroren druppie water in :P
 
Olie was hét smeermiddel voor kettingen, tot iemand de spuitbus met kettingvet uitvond. Alleen wel dikke tandwielolie, 80W bv. Wat andere soorten doen weet ik niet, maar ik gebruik al jaren wat ik heb staan. Momenteel gewone motorolie, werkt prima.
En of je inspuiten nu wel of niet vervelend vind, elk jaar als we met onze vaste club een lang weekend gaan rijden zit deze jongen al lang en breed aan een lekkere kouwe rakker als de rest nog met spuitbussen staat te prutsen :P
Daarbij heb je ook nog eens veel minder last van overal klodders kettingvet, met olie blijft alles veel schoner.

Ik respecteer uiteraard je keuze, maar jouw smeersysteem is antieker en houdt dus geen rekening met wat de huidige kettingen met o- en x-ringen nodig hebben.

MIjn DROOG kettingvet heeft geen van de nadelen van jouw oliegeklieder op de achtervelg en -band.

Het is trouwens socialer om niet op je eentje te drinken... :+

Uit Wikipedia :

Kettingen werden soms ook gesmeerd met druppelaars, die hetzij uit een apart reservoir, hetzij uit de olietank, olie op de ketting druppelden. Bij een verkeerde afstelling van de druppelaar kon echter ook de achterband tamelijk vet (en glad) worden. In alle gevallen werden ook de achtervelgen van motorfietsen vuil van het rondvliegende smeermiddel. Vaak waren motorfietsen voorzien van gesloten kettingkasten om vervuiling van buiten tegen te gaan, en in enkele gevallen waren dit zelfs vet- of oliebadkettingkasten, zodat ook de aandrijfketting voortdurend gesmeerd werd. In de jaren zeventig werden de vermogens van motorfietsen dermate hoog dat opnieuw problemen ontstonden met de sterkte van de kettingen. Daarom werden soms duplexkettingen aangeboden. Eind jaren zeventig verscheen de O-ringenketting, waarbij rubber ringetjes vuil buiten de rollen en vet juist ín de rollen hielden. Daardoor was de inwendige smering van de ketting gewaarborgd, en hoefde een motorfietsketting alleen nog uitwendig gesmeerd te worden. Daarvoor zijn speciale kettingsprays te koop.
 
Laatst bewerkt:
Ik respecteer uiteraard je keuze, maar jouw smeersysteem is antieker en houdt dus geen rekening met wat de huidige kettingen met o- en x-ringen nodig hebben.

MIjn DROOG kettingvet heeft geen van de nadelen van jouw oliegeklieder op de achtervelg en -band.

Het is trouwens socialer om niet op je eentje te drinken... :+

Uit Wikipedia :

Kettingen werden soms ook gesmeerd met druppelaars, die hetzij uit een apart reservoir, hetzij uit de olietank, olie op de ketting druppelden. Bij een verkeerde afstelling van de druppelaar kon echter ook de achterband tamelijk vet (en glad) worden. In alle gevallen werden ook de achtervelgen van motorfietsen vuil van het rondvliegende smeermiddel. Vaak waren motorfietsen voorzien van gesloten kettingkasten om vervuiling van buiten tegen te gaan, en in enkele gevallen waren dit zelfs vet- of oliebadkettingkasten, zodat ook de aandrijfketting voortdurend gesmeerd werd. In de jaren zeventig werden de vermogens van motorfietsen dermate hoog dat opnieuw problemen ontstonden met de sterkte van de kettingen. Daarom werden soms duplexkettingen aangeboden. Eind jaren zeventig verscheen de O-ringenketting, waarbij rubber ringetjes vuil buiten de rollen en vet juist ín de rollen hielden. Daardoor was de inwendige smering van de ketting gewaarborgd, en hoefde een motorfietsketting alleen nog uitwendig gesmeerd te worden. Daarvoor zijn speciale kettingsprays te koop.

Antieker is niet per definitie slechter he, vroeger was alles beter, dat weet iedereen ;)
Overigens ben ik geen fan (meer) van automatische systemen, te duur, gevoeliger voor storingen en lastig af te stellen.
Nu heb ik al een tijdje zo'n osco ding, prijs valt mee, alle soorten olie kun je erin mikken, en je bepaalt zelf wanneer je smeert. :Y
Na ca. 40.000 km. komt er een verse set onder, elke 20.000 vervang ik het kleine kettingwiel.
Wikipedia is trouwens niet de meest betrouwbare bron van info, volgens mij kan iedereen daar wat neer plempen, wie controleert dat? In ieder geval is mijn tweewieler mooi schoon en de ketting mooi vet.
Zo, nu koffie!
Kan dat wel alleen? :+
 
full


Zo, nieuwe is binnen! :] nu maar hopen dat de keur ook zo mooi blijft! *O*
En ik zit net het boekje te lezen, maar de eerst 800 km niet boven de 4000 toeren en dan tot 1500 niet boven de 6000 |( gaat een lange zit worden.

Aankomende week eerst maar even andere bandjes er onder doen. Ga voor de road 5 :].
 
Proficiat !

Mijn dealer zei me qua inrijden : tot 1.000 km niet boven de 6.000 RPM
.... daarna geleidelijk toerental opvoeren...

Max. 4.000 vond hij echt tė laag... Wel uiteraard veel schakelen en motor niet laten zwoegen...

Warme motor is cruciaal.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Zo, nieuwe is binnen! :] nu maar hopen dat de keur ook zo mooi blijft! *O*
En ik zit net het boekje te lezen, maar de eerst 800 km niet boven de 4000 toeren en dan tot 1500 niet boven de 6000 |( gaat een lange zit worden.

Aankomende week eerst maar even andere bandjes er onder doen. Ga voor de road 5 :].

Gefeliciteerd, gisteren bij een identieke staan kijken bij mijn dealer. Lastig of niet, ik vind dat matte wel mooi :Y
 
[afbeelding]

Zo, nieuwe is binnen! :] nu maar hopen dat de keur ook zo mooi blijft! *O*
En ik zit net het boekje te lezen, maar de eerst 800 km niet boven de 4000 toeren en dan tot 1500 niet boven de 6000 |( gaat een lange zit worden.

Aankomende week eerst maar even andere bandjes er onder doen. Ga voor de road 5 :].

Mooie brommert, veel plezier ermee!!
 
Net de Versys opgehaald na de 40.000 beurt. Was een duur grapje ;( , MAAR, wel met positieve bijkomstigheid. Omdat de koppelingskabel wat stroef ging en bovendien bevroor is deze dus vervangen.
Met als gevolg dat ook het hakerige schakelen voorbij is *O*
Verder nieuwe remblokjes rondom en een Michelin bandje achterop.
Arm maar blij :')
 
Net de Versys opgehaald na de 40.000 beurt. Was een duur grapje ;( , MAAR, wel met positieve bijkomstigheid. Omdat de koppelingskabel wat stroef ging en bovendien bevroor is deze dus vervangen.
Met als gevolg dat ook het hakerige schakelen voorbij is *O*
Verder nieuwe remblokjes rondom en een Michelin bandje achterop.
Arm maar blij :')

Hoe zit het met je remschijven? Deze moest ik toen op mijn ER6N model 2009 met 48.000km vervangen -O- in 2011
Toen heb ik maar gelijk mijn eerste versys gekocht *O*
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het met je remschijven? Deze moest ik toen op mijn ER6N model 2009 met 48.000km vervangen -O- in 2011
Toen heb ik maar gelijk mijn eerste versys gekocht *O*

Weinig slijtage tot nu toe, blokjes gaan wel hard, vooral achter. Ik gebruik die ook veel, maar ze gaan sneller dan bij mn vorige motor. Maar als de schijven slecht worden zet ik er gewoon een paar nieuwe op 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan