Lesmotor kopen of niet?

Bugfan

Rookie
5 mrt 2018
5
0
Beste mensen,

Mijn naam is Peter, ik ben een veertiger en heb vorig jaar mijn motorrijbewijs gehaald. Omdat ik graag wat ervaring wil opdoen, maar niet heel veel geld wil uitgeven aan een eerste motor, ben ik op zoek gegaan naar iets voordeligs. Ik ben gestuit op een ex lesmotor. Het betreft een Honda CBF600na van 2009 met 86000km. De vraagprijs van 1100 euro is laag, maar ik twijfel of een lesmotor met een dergelijk hoge km stand een verstandige aanschaf zal zijn. Graag jullie mening.

Groet,

peter
 
Welkom op MF

Je kan het treffen met een ex-lesmotor.
Je moet er wel rekening mee houden dat alles wat kan slijten zo goed als versleten zal zijn.
Een onderhoudsbeurt etc zal nodig zijn
Met dat in gedachte zou je die motor eens kunnen gaan bekijken.
Die lage aankoopprijs zegt dan ook niet zoveel meer.
Succes
 
Ik heb de motor al gezien en er een klein stukje op gereden. Tandwielen en banden zien er goed uit. Hij remt en rijdt goed, maar ik heb nul verstand van techniek.
 
Ik heb de motor al gezien en er een klein stukje op gereden. Tandwielen en banden zien er goed uit. Hij remt en rijdt goed, maar ik heb nul verstand van techniek.
Neem dan iemand mee die er meer verstand van heeft of laat de motor keuren.
Als de motor erg goed zou zijn, zou de vraagprijs wel hoger zijn.
Probeer eens een reden te bedenken waarom de motor te koop staat.
 
De man is gestopt met de rijschool en heeft meerdere motoren te koop.
 
Mij is ooit verteld...
-Les motoren zijn vaker goed onderhouden als andere 2dehands motoren uit dezelfde prijsklasse.
-Niet gebruikt als " ik ga leren sleutelen fiets"
-worden meestal geen wheelies mee gemaakt.
-worden niet vaak geredlined.

Waar je dan wel rekening mee moet houden zijn de volgende dingen.
-vele Kms zijn op het avb terijn en of dat te goede komt van de motor is een grote vraag.
-remerij krijgt een hoop te verduren.
-alles rond om de versnelling heeft hard te lijden.

Als je er geen verstand van hebt regel iemand die dat wel heeft.
En hou rekening met onverwachte kosten want die gaan komen.
 
Onverwachte kosten zullen er zeker zijn. Maar stel dat ik er een paar honderd euro aan kwijt ben en ik kan er 2 of drie jaar mee rijden. Lijkt mij best oké

Inderdaad mag je verwachten dat het onderhoud goed gedaan is...
 
1100 kan je weinig verwachten.

Aan de andere kant, je riskeert ook maar weinig.

Het is een gok, en jij mag zeggen of je inzet of niet ;-)
 
Ik zou het doen. Het seizoen komt eraan :] . De motor die als lesmotor uitgezocht wordt is dat meestal vanwege de betrouwbaarheid.
 
Onverwachte kosten zullen er zeker zijn. Maar stel dat ik er een paar honderd euro aan kwijt ben en ik kan er 2 of drie jaar mee rijden. Lijkt mij best oké

Inderdaad mag je verwachten dat het onderhoud goed gedaan is...


Voor een paar honderd kun je maar weinig doen, als je problemen met de versnelligsbak of iets dergelijks krijgt wordt het vaak een kostbare zaak.

Op zich niks mis met een lesmotor, als de prijs er maar naar is. Ik zie vaak dat lesmotoren maar een fractie goedkoper zijn dan de particuliere fietsen, wat in mijn ogen een te klein verschil is.

Dus kopen alleen als de prijs een stuk lager is dan een particulier, dus niet € 250 euro.
 
Een groot voordeel van een lesmotor is dat het blok het merendeel van zijn kilometers warm heeft gedraaid en dat de motor weinig stil heeft gestaan. Van slechts af en toe een stukje rijden waarvan een deel met koude motor slijt een blok veel meer dan van flink gebruikt worden.

En echt geragd wordt er ook niet met een lesmotor dus voor de staat van het blok vind ik het eerder een pluspunt dat het om een lesmotor gaat dan als iets negatiefs.

Wel zal een rijschool zijn motoren over het algemeen niet verkopen als er net veel slijtageonderdelen vervangen zijn. Dat kan iets anders liggen in dit geval om de rijschool stopt.

Maar reken in het algemeen toch op een gewone beurt plus nieuwe remvloeistof, nieuwe banden, remblokken en kettingset en dan ben je gauw 800 euro kwijt.

Je zegt dat de banden en ketting goed zijn, maar ook dat je er weinig verstand van hebt, dus laat even iemand kijken die dat wel heeft.

Als de prijs echt fors goedkoper is dan een andere motor zie ik nog steeds geen reden om hem niet te kopen.
 
Bedankt voor jullie advies. Ik neig ernaar om het te doen. Deze week eerst maar een langere proefrit maken.
 
Als je de motor rechtstreeks van de rijschool koopt dan moet er ook bewijs aanwezig zijn van gepleegd onderhoud,dat moet in de boekhouding te zien zijn.En anders vragen waar ze in onderhoud geweest zijn,want de motorzaak moet dat ook kunnen zien in de onderhoud historie .Ik weet dat er zowel rijscholen zijn die hun motoren zeer goed onderhouden,
maar ook die het zolang mogelijk uitstellen en alleen het hoog nodige doen.
 
Laatst bewerkt:
Als je de motor rechtstreeks van de rijschool koopt dan moet er ook bewijs aanwezig zijn van gepleegd onderhoud,dat moet in de boekhouding te zien zijn.En anders vragen waar ze in onderhoud geweest zijn,want de motorzaak moet dat ook kunnen zien in de onderhoud historie .Ik weet dat er zowel rijscholen zijn die hun motoren zeer goed onderhouden,
maar ook die het zolang mogelijk uitstellen en alleen het hoog nodige doen.
Hoe stel jij je dat voor?
"Hallo, mag ik even uw boekhouding inzien om de onderhoudskosten van de lesmotor te controleren?"

En dat voor een motor van 1100 eurie.
Voor zo`n prijs is het meer Take it or leave it.
 
Voor 1100 euro kun je geen buil vallen, denk ik. Tenzij je beide banden, remschijven en andere slijtagedelen echt direct al moet vervangen.

Afschrijving is verwaarloosbaar en bovendien zitten er valbeugels op. Als je dus onverwacht door je eigen onervarenheid een keertje onderuit remt valt de pijn dan ook wel mee.

Ik zou voor dat bedrag wel de gok durven te nemen, denk ik.
 
Hoe stel jij je dat voor?
"Hallo, mag ik even uw boekhouding inzien om de onderhoudskosten van de lesmotor te controleren?"

En dat voor een motor van 1100 eurie.
Voor zo`n prijs is het meer Take it or leave it.

Ik neem aan dat de man er nog rekeningen van heeft,dus waarom zou hij die niet
willen laten zien,dat is helemaal geen gekke vraag aan iemand die een motor verkoopt.
 
Laatst bewerkt:
Hoe stel jij je dat voor?
"Hallo, mag ik even uw boekhouding inzien om de onderhoudskosten van de lesmotor te controleren?"

En dat voor een motor van 1100 eurie.
Voor zo`n prijs is het meer Take it or leave it.

Vragen naar de motorzaak en die even bellen en vragen naar de onderhoudshistorie op basis van het kenteken. Kunnen ze als ze willen en ie daar onderhouden zo inzien waarschijnlijk.

Maar gezien het een rijschool is, heeft ie vast nog wel rekeningen beschikbaar in zn administratie.
 
Laatst bewerkt:
Check de banden (scheurtjes aan de zijkant ?), remmen en koppeling. Mee voor 1000euri. Val je geen buil aan. Rijdt echt heel leuk. Hou ons op de hoogte !!!
 
Nee, maar de vraagprijs doet een deplorabele staat vermoeden.


De vraagprijs is denk ik redelijk marktconform. Als in: dat zal een handelaar er bij inkoop voor geven. Vergeet ook niet dat de rijschoolhouder de BTW ook heeft kunnen aftrekken en dus de motor relatief goedkoop heeft gekocht en ook al afgeschreven heeft, de motor bij verkoop niet meer hoeft te verzekeren en als ie echt gestopt is waarschijnlijk gewoon van dat ding af wilt.

De meeste rijscholen leveren denk ik de motor gewoon normaal in bij de dealer als ze de opvolger kopen. Die zullen dan ook maar een schijtprijsje ervoor krijgen.. Net als veel particulieren dr motor inruilen zonder het ding eerst zelf proberen te verkopen omdat dat dat gewoon makkelijker en sneller is. Ook als hen dat dus rustig 1000 euro minder oplevert.


Ik zeg gewoon kopen als ie goed is, rijden en als je m zat bent schijf je 'm makkelijk voor ongeveer hetzelfde of zelfs meer door. Desnoods als pekelfiets houden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan