Wijzer toerenteller staat scheef yamaha MT-03

Maikvdh

Rookie
5 mrt 2018
8
0
Beste lezers,

Ik ben bijna trotse eigenaar van een Yamaha MT-03 uit 2006 :).
Alleen een minpuntje zit er aan de motor.
De wijzer van de toerenteller staat fout.

De wijzer staat standaard een flink stuk onder 0. Bij de 5000-6000 toeren op de teller zit ie op zijn maximum aantal toeren. De toerenteller werkt wel gewoon, alleen de wijzer staat fout. Net of de klok achter staat alleen dan staat hij ongeveer 3000 toeren achter :p.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Kan ik de tellerunit gewoon open schroeven en de wijzer op de juiste plek duwen? Of is hier ene andere oplossing voor? Ik heb veel gezocht op het forum en op internet maar heb het antwoord niet kunnen vinden. Hoop dat iemand me hiermee kan helpen. :)

Ik heb een foto bijgevoegd van de tellerunit.

Mvg Maik
full
 
Je kan de teller unit gewoon open maken.
Ik kan uit mijn hoofd niet direct zeggen hoe je precies de wijzer eraf haalt maar volgens mij is dat meestal simpel bevestigd.
 
Als je hem toch open maakt, de naalden zitten meestal gewoon op de as geklemd. Een stuk papier of een doek op de wijzerplaat tegen beschadigingen, en dan een vork gebruiken als hefboom om hem los te wippen en weer op de juiste stand terugprikken.
 
Ik heb dit probleem ooit ook gehad met mijn Guzzi. Ik weet nog steeds niet waarom. Ik heb het weten op te lossen door het contact zo'n 30x aan & uit te zetten. Bij iedere keer aan doorloopt de toerenteller een soort van calibratiecyclus. Na zo'n 20x begon te naald ineens steeds dichter bij 0 te komen, na nog eens 10x stond hij op de juiste beginstand. Sindsdien geen problemen. Dat zou je even kunnen proberen, baat het niet schaadt het niet.
 
Hoe lan het alleen gebeuren dat hij zo staat?

Ik denk dat zomaar naald eraf halen en weer terug zetten niet de beste oplossing is, want dan is de oorzaak nog niet verholpen
 
De oorzaak durf ik niet te zeggen, degene waarvan ik de motor overneem had hem zo overgekocht van iemand. Het is dus al zeker 1,5 - 2 jaar zo. Dank je wel voor de nuttige tips allemaal! Ik ga kijken wat ik ermee ga doen, ik zal de afloop nog laten weten!
 
Ik snap ook niet waarom er MM toerentellers op zitten,ze hadden beter Japanse tellers kunnen monteren.
De MT-03 is, net als de Tricker en BT1100 Bulldog, een voorbeeld van Yamaha made in Italia. 8-) Ze worden er niet alleen gemaakt, soms zijn de toeleveranciers ook Italiaans. De verlichting van de MT-03 is bijvoorbeeld van TRIOM. :Y
 
De MT-03 is, net als de Tricker en BT1100 Bulldog, een voorbeeld van Yamaha made in Italia. 8-) Ze worden er niet alleen gemaakt, soms zijn de toeleveranciers ook Italiaans. De verlichting van de MT-03 is bijvoorbeeld van TRIOM. :Y

Tja vragen om moeilijkheden,Italianen en pizza gaat prima,italianen en elektronica is
molti problemi :Y
 
Mijn aprilia.....(ja Italiaans) Heeft hier ook last van. Dan is het een kwestie van de minpool van de accu los te halen en iedere keer als je contact maakt verloopt de teller een stukje..
Ben nog niet achter de oorzaak, weet wel dat hij bij mij op deze manier verlopen is door het starten met een net te slechte accu. Dus even te laag voltage waardoor je hetzelfde effect krijgt als je de accupool even losmaakt.

Het is dus bij mij wel zo iedere als ik de accu loshaal verloopt de toerenteller een stukje.
 
Ik heb het probleem eenvoudig op kunnen lossen. Even open geschroefd, toerenteller tegen de klok in terug geduwd naar juiste positie, staat nog steeds goed en werkt naar behoren!
 
Terug
Bovenaan Onderaan