Snelheidsmeter FZS600 werkt niet meer

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Hoi allen,

Lange tijd geleden begon het gezeur al. De snelheidsmeter deed het vaak niet, maar na eenmaal onderweg te zijn schoot hij dan ineens aan en deed die het weer. Soms deed die het gelijk, soms duurde het even. Sinds vorige week echter gebeurt dit helemaal niet meer en rijd ik dus maar op gevoel. Toch zou ik graag willen dat de meter het weer doet. Is dit een bekend probleem van de Fazer dat iemand weet? En waar zou het waarschijnlijk aan kunnen liggen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)
 
Op de bok alleen lukte niet met een kratje. Kratje was te hoog. Twee plankjes onder de bok en hij kon met wat moeite wel omhoog. Was nog best eenvoudig om alles te demonteren. Rotor ziet er helaas goed uit, dus denk toch dat de sensor kaduuk is.. |(

yQONLgX.jpg


Rotor

GPXpqjP.jpg


Sensor

lGWVlwd.jpg



GpZWLdQ.jpg
 
Ik zou de boel eerst eens heel goed ontvetten, misschien zit er wel wat ijzervijlsel of restanten van de magneet op de verkeerde plek.

Kijk ook of de kabel nergens doorgesleten is (per abuis langs remschijf gelopen)

Sensor gaat niet zo snel stuk en als de magneet nog een magneet is, moet die het gewoon weer gaan doen.
 
Ik zou de boel eerst eens heel goed ontvetten, misschien zit er wel wat ijzervijlsel of restanten van de magneet op de verkeerde plek.

Kijk ook of de kabel nergens doorgesleten is (per abuis langs remschijf gelopen)

Sensor gaat niet zo snel stuk en als de magneet nog een magneet is, moet die het gewoon weer gaan doen.

Ga ik doen! Daarna weer een beetje invetten of hoort dit allemaal droog te zijn?
En heeft het zin om de magneet te magnetiseren als die niet meer magnetisch is?
 
Inderdaad ff goed schoonmaken. Probeer anders de weerstand van de bedrading te meten.. Als die erg hoog is heb je waarschijnlijk een kabel breuk (als je tenminste aan 2 kanten kan meten).

Heb het helemaal schoongemaakt, morgen ff testen of die het weer doet, is nu een beetje laat. Alles zit weer in elkaar. Heb de kabel nagelopen maar zag er goed uit. Mocht die het dan nog niet doen morgen dan koop ik wel een nieuwe. Ik hou jullie op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen naar werk gereden ermee. Eerst deed de teller het niet. Later deed die het opeens wel. Bijna bij werk deed die het weer niet... Wellicht dat die 'm wel pakt bij hogere snelheden en niet bij lagere.
 
Er is ook nog een bepaalde procedure om je TPS sensor in te stellen.

Mogelijk heeft dat ook wel effect op je snelheidsmeter, maar ik weet het niet zeker.

Je moet dan eerst de stekker van de TPS sensor loshalen, het contact aanzetten en dan de stekker weer aansluiten.
(niet starten)

Dan moet de toerenteller op 5000 rpm staan, zo niet dan kun je de tps sensor verdraaien.

Mogelijk helpt dit je ook.
Kun je ook kijken of je triptellers het wel doen als je snelheidsmeter op nul staat ?
 
Thanks, zal het binnenkort even proberen. Niet geschoten is altijd mis. De snelheidsmeter werkt nu echter wel iedere keer als ik rij, alleen pas na een korte afstand te hebben gereden, dus vermoed toch dat de sensor niet helemaal lekker meer werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan