How-to: Zelf Led-knipperlichten monteren!!!!

Ptèr

MF veteraan
1 apr 2003
6.819
0
Oud-beijerland
Vervangen van originele knipperlichten voor LED- knipperlichten.

1 Wat moet je aanschaffen:
2 setjes knipperlichten;
1 doosje indyspacers type SY-207.065 (4 stuks) (Deze verschillen per motor)
2 of 4 weerstanden met heatsinks.


2 Benodigde materialen:
-      soldeerstation;
-      soldeertin;
-      krimpkous of isolatietape;
-      aansluitdraden;
-      diversen tangen;
-      diversen schroevendraaiers;
-      weerstanden; (met Heatsinks)
-      secondelijm;
-      een redelijke werkplek.


knipper_verschil.jpg


3 Weerstanden met heatsinks:
Knipperlichten knipperen op een bepaalde snelheid. Om de knipperfrequentie of knippersnelheid aan te passen is er een weerstand nodig met een bepaalde waarde die daarvoor zorgt. Zonder een juiste weerstandswaarde zal de snelheid of frequentie veel te hoog liggen ten opzichte van de originele knipperlichten. Wanneer een reguliere weerstand gebruikt wordt die b.v. ook op printplaten te vinden zijn, zal deze weerstand ontzettend heet worden i.v.m. de hoge Wattage die op de schakeling staat, namelijk 21 Watt. Hiervoor is dus een ander soort weerstand nodig, namelijk weerstanden die beter de warmte kunnen afvoeren en daardoor uiteindelijk veel minder warm zullen worden. Weerstanden met “heatsinks”.
Een heatsink is een koperen/messingachtige omhulsel dat beter de warmte kan afvoeren. (zie figuur 1.1 en 1.2)
Onderstaande weerstanden met heatsinks zijn belastbaar tot 25 Watt.

heatsink.jpg


Figuur 1.1                                    

heatsink_1.jpg


Figuur 1.2

4 Het berekenen van de juiste weerstandswaarde:
Om de juiste weerstandswaarde te berekenen voor de led-knipperlichten zijn een aantal eenvoudige formules nodig en een klein beetje inzicht van hoe knipperlichten geschakeld zijn en wat voor eigenschappen daarbij horen.

4.1 Ten eerste:
Het originele lampje heeft een belasting (P) van 21 Watt.
Over datzelfde lampje staat een spanning (U) van 12 Volt. (Dit is de spanning die uit de accu komt en wat kan variëren tussen de 12 en 14 Volt)

Gegeven:
P = 21 W
U = 12 V


Nu we deze twee gegevens hebben is het mogelijk om de Stroom (I) te berekenen. Dit is mogelijk met de volgende formule:

P = U * I => I = P / U

Nu is het een kwestie van invullen:

I = P / U
I = 21 / 12
I = 1,75 A


4.2 Ten tweede:
Nu we de stroom hebben berekend is het mogelijk om de weerstand (R) te berekenen. Dit is mogelijk met de volgende formule:

U = I * R => R = U / I

Nu is het een kwestie van invullen:

R = U / I
R = 12 / 1,75
R = 6,9 Ω


4.3 Ten derde:
Nu weten we de stroom die loopt door een knipperlicht en de weerstand die de knipperlicht heeft. Aan een zijde van een motor zitten twee knipperlichten die tegelijk knipperen. (voor en achterkant aan een zijde)
Doordat de knipperlichten per zijde “parallel” zijn geschakeld gelden er regels en eigenschappen van die schakeling wat betreft de Stroom, Spanning en Weerstand. (let op, dit is niet bij iedere motor hetzelfde)

In een “parallel” schakeling staat over ieder component dezelfde spanning. De stromen die door de componenten lopen moeten opgeteld worden. Dit betekent dat er voor een zijde niet 1,75 A loopt aan stroom, maar 2 x 1,75 A. (er zijn immers 2 lampjes aan een zijde)
De weerstand die in de schakeling staat moet parallel opgeteld worden.

1 / Rv = 1 / R1 + 1 / R2
1 / Rv = 1 / 6,9 + 1 / 6,9
1 / Rv = 0, 29
Rv = 1 / 0,29
Rv = 3,45 Ω


Dit betekent dat de weerstand in dit geval gehalveerd is. Dit klopt ook want het zijn twee weerstanden van identieke waarde.
Het is mogelijk om nog een extra controle uit te voeren of de bovenstaande berekening juist is met de onderstaande berekening:

R = U / I
R = 12 / 2 * 1,75
R = 12 / 3,5
R = 3,43 Ω


Nu is dus te zien dat een zijde van de motor een weerstandswaarde (R) van 3,45 Ω nodig heeft of twee van 6,9 Ω
Voor de andere zijde geldt exact hetzelfde.


5 Montage Achterkant:
Als de twee originele knipperlichten verwijderd zijn is het mogelijk om twee dingen te doen.
1)      Het rubber manchet blijft zitten in het spatscherm;
2)      Het rubber manchet wordt verwijderd en er wordt een indyspacer gemonteerd.


5.1 indyspacers
Wanneer de originele knipperlichten verwijderd worden ontstaat er een behoorlijke opening in de kuip of in het spatscherm op de plek waar de knipperlichten gemonteerd hebben gezeten. (niet als aan de achterkant het rubber manchet behouden blijft)
Om deze opening op te vullen zijn “indyspacers” uitgevonden. (zie figuur 1.3)
Hiermee is het mogelijk om andere knipperlichten te plaatsen.

indyspacer1.jpg


figuur 1.3

5.2 Verlengen van een draad:
Bij de knipperlichten die geplaatst moeten worden, komt het vaak voor dat de draden van de nieuwe knipperlichten te kort zijn. Dit is dus op te lossen door de draden te verlengen of een geheel nieuwe draad te plaatsen. Om een draad op een goede manier te verlengen zijn er meerdere manieren mogelijk. Hieronder een goede en toch eenvoudige manier:

draad1.jpg


figuur1.4

Zorg ervoor dat de draadjes gespleten zijn in tweeën zoals hierboven. (figuur 1.4)
Breng daarna het hart van de twee draadjes naar elkaar toe. (figuur 1.5)

draad2.jpg


figuur 1.5

Vlecht als laatste de uiteindes om het midden van de draad. (figuur 1.6)

draad3.jpg


figuur 1.6

Uiteindelijk is het verstandig om de draad te vertinnen dit zorgt ervoor dat de draad niet meer los kan raken. Verstandig is dan om daarna de verbinding met een krimpkous te bedekken of eventueel met isolatie tape. Wanneer er voor een krimpkous gekozen wordt, zorg er dan voor dat eerst de krimpkous over een draadje wordt geschoven voordat de draden verbonden worden. Het is immers niet meer mogelijk om daarna de krimpkous aan te brengen.

5.3 Het monteren van de knipperlichten
Nu de draden verlengt zijn kunnen de knipperlichten aan de achterzijde van de motor stapsgewijs gemonteerd en aangesloten worden.
Voordat alles gemonteerd gaat worden is het verstandig om van te voren eerst even te controleren of de knipperlichten werken door ze aan te sluiten.


Bevestiging met indyspacer:
Stap 1: Bevestig een indyspacer aan de binnenzijde van de kuip met b.v. twee-
componentenlijm, secondelijm of anders. (figuur 1.8)
Stap 2: Bevestig de knipperlicht aan de indyspacer.
Stap 3: Steek de draden door het gaatje in het spatscherm waar de oude bedrading uitkwam.
Stap 4: Soldeer aan de weerstanden met heatsinks een stukje draad aan weerskanten.
Stap 5: Knip nu de + en - draad door van een knipperlicht in het opbergvakje en soldeer een weerstand met heatsink tussen de + en – draad. De weerstand met heatsink heeft geen + of – kant dus het maakt niet uit welke kant op de + of – draad komt van de knipperlicht. Doe dit ook voor de andere knipperlicht.
Stap 6: Bevestig de weerstanden met heatsinks op een goede plaats met bijvoorbeeld dubbelzijdig plakband, lijm of op een andere methode. (figuur 1.7)

Stap 7: Sluit de draden aan op de stekkers.
Stap 8: Controleer of alles werkt.


Bevestiging zonder indyspacer:
Stap 1: Bevestig de knipperlichten op het spatscherm. (figuur 1.9)
Stap 2: Steek de draden door het gaatje in het spatscherm waar de oude bedrading uitkwam.
Stap 3: Soldeer aan de weerstanden met heatsinks een stukje draad aan weerskanten.
Stap 4: Knip nu de + en - draad door van een knipperlicht in het opbergvakje en soldeer een weerstand met heatsink tussen de + en – draad. De weerstand met heatsink heeft geen + of – kant dus het maakt niet uit welke kant op de + of – draad komt van de knipperlicht. Doe dit ook voor de andere knipperlicht.
Stap 5: Bevestig de weerstanden met heatsinks op een goede plaats met bijvoorbeeld dubbelzijdig plakband, lijm of op een andere methode. (figuur 1.7)
Stap 6: Sluit de draden aan op de stekkers.
Stap 7: Controleer of alles werkt.


heatsinks.jpg


figuur 1.7

bevest_achter.jpg


Figuur 1.9a

bevest_achter1.jpg


Figuur 1.9b

knipper1_2.jpg


knipper1_1.jpg


6 Montage voorkant
Zorg ervoor dat een of beide zijkuipen losgemaakt zijn. Mocht dit nog een onbekend proces zijn: (alleen voor thundercatrijders)

kuip.jpg


Probeer niet gelijk het kuipdeel weg te trekken van de motor, zorg ervoor dat de kuip zoals op de foto hierboven (3.9c) een klein stukje opzij getrokken wordt naar de kant van de uitlaat. Maak daarna eerst de stekkers van de knipperlichten los.

Demonteer nu de knipperlicht door aan de binnenkant van het kuipdeel het plaatje in de knipperlicht te verwijderen, dit zit met een schroefje vast. Nu kunnen de randjes van de originele knipperlicht naar binnen geduwd worden en de hele knipperlicht er zo uitgehaald worden. Doe dit ook bij het andere kuipdeel.


6.1 Het monteren van de knipperlichten
De draden van de knipperlichten aan de voorkant hoeven niet verlengt te worden.
Sluit eerst de knipperlichten even aan voordat ze gemonteerd worden.
Als het goed is zullen nu zowel de voorknippers en de achterknippers aan die zijde op de juiste snelheid knipperen. Ga nu verder met de montage.

Wanneer er 2 weerstanden met heatsinks in totaal gebruikt worden:
Stap 1: Bevestig een indyspacer aan de binnenzijde van de kuip met b.v. twee-
componentenlijm, secondelijm of anders. (figuur 1.8)
Stap 2: Bevestig de knipperlicht aan de indyspacer.
Stap 3: Sluit de draden aan op de stekkers.
Stap 4: Controleer of alles werkt.


Wanneer er 4 weerstanden met heatsinks in totaal gebruikt worden:
Stap 1: Bevestig een indyspacer aan de binnenzijde van de kuip met b.v. twee-
componentenlijm, secondelijm of anders. (figuur 1.8)
Stap 2: Bevestig de knipperlicht aan de indyspacer.
Stap 3: Soldeer aan de weerstanden met heatsinks een stukje draad aan weerskanten.
Stap 4: Knip nu de + en - draad door van een knipperlicht in het opbergvakje en soldeer een weerstand met heatsink tussen de + en – draad. De weerstand met heatsink heeft geen + of – kant dus het maakt niet uit welke kant op de + of – draad komt van de knipperlicht. Doe dit ook voor de andere knipperlicht.
Stap 5: Bevestig de weerstanden met heatsinks op een goede plaats met bijvoorbeeld dubbelzijdig plakband, lijm of op een andere methode. (figuur 1.7)
Stap 6: Sluit de draden aan op de stekkers.
Stap 7: Controleer of alles werkt.


indyspacer.jpg


figuur 1.8

voorkinpper.jpg


Wanneer er 4 weerstanden met heatsinks gebruikt worden hoeven deze niet persé bij iedere knipperlicht afzonderlijk geplaatst te worden. Het is ook mogelijk alle 4 de weerstanden met heatsinks onder de buddyseat te plaatsen, gemonteerd en aangesloten over de andere weerstand met heatsink heen. Het is namelijk één circuit per zijde!

knipper_voorkant.jpg


7 Kosten
1 setje knipperlichten voor:       € 42,33
1 setje knipperlichten achter: € 42,33
1 doosje indyspacers:        € 7,-
2 of 4 weerstanden met heatsinks:  € 4,50 p/s

[spammodus]
De weerstanden met heatsinks zijn bestelbaar bij b.v. Conrad (www.conrad.nl) of een elektronica winkel zoals Dil in Rotterdam.
[/spammodus]


Dit is een algemene How-to voor de meeste motoren toepasbaar. Soms kunnen er dingen anders zijn maar dan blijft meestal de basis van deze How-to hetzelfde.
Ik hoop dat nu de meeste vragen opgelost kunnen worden dankzij deze bijdrage aan MF! :)

Mocht je toch vragen hebben, je kunt me e-mailen of reageren in dit topic!

@moderators: sorry voor de spam m.b.t. de elektronica winkels, maar er zijn altijd mensen die graag willen weten waar je zoiets kan bestellen etc.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand een idee waarom er een toevoeging staat bij de led cat-eye knipperlichten van motozoom?
Je kan namelijk twee types bestellen:
voor-links en rechts-achter of
voor-rechts en achter-links :? :? :?

Waarom deze toevoeging? Een knipperlicht is toch een knipperlicht...???


Er zit meestal een gaatje/openingetje in het knipperlicht om eventueel binnengedrongen water af te kunnen voeren.
Moet uiteraard aan de onderzijde. Knipper LV kun dus ook RA monteren, opening zit dan in beide gevallen onder.
Idem RV en LA maar dit lijkt me nu wel logisch.
 
Ik heb de achterste knippers op m'n SV1000S K3 vervangen door LED exemplaren maar toen was de snelheid veel te hoog uiteraard, bijpassend relais ervoor gehaald bij de dealer maar bij mijn motor zijn er meerdere relais samengevoegd (ten eerste klikt hij niet dus onder het zadel maar zwarte kastjes lostrekken tot de knippers ermee ophouden maar toen deed meer het niet hahaha) dus die vlieger ging niet op.

Toen bij de Brezan uit de Autostyle catalogus weerstanden besteld: de EU 0708 Resistor 21W for EU 075*/EU 085*
Universele weerstand t.b.v. LED lampjes EU 075* + EU 085* serie

Weerstand volgens mijn multimeter 8.7 Ohm.

Aangesloten en de heatsinks direct op mijn subframe gemonteerd vanwege de hitteafvoer en ze doen het op normale snelheid. *O* Het mooie van deze is dat veel automateriaalzaken ze kunnen leveren, de Brezan i.i.g. en verder alle zaken die Autostyle producten leveren.


Ze hebben ook nog een andere, misschien dat die ook handig kunnen zijn? : de EU 0410 Resistor 5W/12V for EU LED's 1pc
Universele weerstand t.b.v. 5W LED lampjes
Universeel
 
Als ze parallel geschakeld zijn, doet het achter knipperlicht het ook niet als ik de knipper voor los koppel (ik heb het hier over 2 knipperlichten aan dezelfde zijde van de motor).

Klopt dit?
 
Beste Allemaal,

Ik heb sinds kort achter 10w lampjes ipv 21w. Voor zitten nog de originele lampjes.

Zelf kom ik uit op een weerstand van 17.7 Ohm. Nu is dit nergens precies te krijgen.

Kan iemand mij vertellen of die 17.7 goed berekend is, en of bijvoorbeeld 15 Ohm ook voldoet"?

Gr Tim
 
Beste Allemaal,

Ik heb sinds kort achter 10w lampjes ipv 21w. Voor zitten nog de originele lampjes.

Zelf kom ik uit op een weerstand van 17.7 Ohm. Nu is dit nergens precies te krijgen.

Kan iemand mij vertellen of die 17.7 goed berekend is, en of bijvoorbeeld 15 Ohm ook voldoet"?

Gr Tim
Volgens de Electronicazaak is het 8,2 of 6,8Watt. En bij mijn werken ze prima,maar wat ik er nu op heb zitten??? Is al weer wat jaartjes geleden...gemonteerd.
Ik zou voor de zekerheid gaan en 8,2 heatsinks halen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik krijg het niet voor elkaar, ik zal de situatie even uitleggen.

Honda cbr600rr met aan de voorkant "normale" knippers.
En achter komt dus nu een achterlicht met led knippers geïntegreerd.

Nu komt er per knipperlicht maar 1 draadje uit het achterlicht. Wanneer ik deze op de 1 van de 2 originele draden aansluit gaat die keurig knipperen. Echter knippert die veel te snel en zou er dus weerstand missen.

Nu plaats ik tussen het enkele draadje waardoor die gaat knipperen een weerstand maar dit is zonder resultaat!

Moet ik dat dan eerst zowel links als rechts doen? Of moet ik nog wat doen met het overgebleven draadje wat origineel ook aan een knipperlicht zit en welke nu overblijft?

Ik snap het niet meer, graag hulp!

bvd
 
Hallo,

Ik krijg het niet voor elkaar, ik zal de situatie even uitleggen.

Honda cbr600rr met aan de voorkant "normale" knippers.
En achter komt dus nu een achterlicht met led knippers geïntegreerd.

Nu komt er per knipperlicht maar 1 draadje uit het achterlicht. Wanneer ik deze op de 1 van de 2 originele draden aansluit gaat die keurig knipperen. Echter knippert die veel te snel en zou er dus weerstand missen.

Nu plaats ik tussen het enkele draadje waardoor die gaat knipperen een weerstand maar dit is zonder resultaat!

Moet ik dat dan eerst zowel links als rechts doen? Of moet ik nog wat doen met het overgebleven draadje wat origineel ook aan een knipperlicht zit en welke nu overblijft?

Ik snap het niet meer, graag hulp!

bvd
Zo te lezen heb je de weerstand in serie gezet, gaat niet werken. Deze moet parallel over je knipper dus de aansluitingen van de weerstand ieder aan één draadje van de knipper. Dat ene draadje zit in je nieuwe unit dus die moet je opzoeken. Of, als dit mogelijk is kun je ook de weerstanden bij je voorknippers aansluiten, maakt voor de werking niet uit. Is alleen meestal wat onhandiger ivm plaatsen van de weerstand.
 
Zo te lezen heb je de weerstand in serie gezet, gaat niet werken. Deze moet parallel over je knipper dus de aansluitingen van de weerstand ieder aan één draadje van de knipper. Dat ene draadje zit in je nieuwe unit dus die moet je opzoeken.

Juist. Of, als je de knipperlamp vanaf het relais of de schakelaar met +12V voedt en de andere kant van het knipperlampje aan massa hangt (ergens binnenin het achterlicht - ga ik even van uit aangezien de massa kennelijk via die van het achter/remlicht gaat), kàn je ook de weerstand tussen het aansluitdraadje van de knipperlamp en massa (lees: het frame) zetten (geldt bij frame = massa/aarde, hetgeen bij de meeste hedendaagse motoren het geval is).
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat dit een oude post is...
Maar goed... Blijft dat het ook een beetje gek is om een nieuwe topic te openen als het toch om hetzelfde gaat...

Achtergrond informatie voor mijn vraag: De armatuur van mijn achterknipperlichten is aan de binnenkant aan het roesten. De fitting waar het lampje in gaat in serieus geroest. Nu doet het het nog, maar gezien dat roest en geleding niet helemaal hand in hand lopen...

Ik wil/moet dus mijn knipperlichten vervangen, en overweeg om daar LED te gaan plaatsen.
Iets met scherp licht, en er zijn van die langwerpige LED r.a.w.'s die heel visueel heel goed zouden passen bij mijn tweede remlicht.

Nu heb ik een beetje verstand van electronica, alléén raak ik altijd een beetje in de war als het om weerstanden komt.

Onderstaande uitleg volg ik helemaal, maar ik blijf op één ding zitten: ik kan zo prima berekenen de weerstand van mijn huidige circuit, maar ik kan niet zo makkelijk eruit halen welke weerstand ik moet gaan kopen...
\Vervangen van originele knipperlichten voor LED- knipperlichten.\


4 Het berekenen van de juiste weerstandswaarde:
Om de juiste weerstandswaarde te berekenen voor de led-knipperlichten zijn een aantal eenvoudige formules nodig en een klein beetje inzicht van hoe knipperlichten geschakeld zijn en wat voor eigenschappen daarbij horen.

4.1 Ten eerste:
Het originele lampje heeft een belasting (P) van 21 Watt.
Over datzelfde lampje staat een spanning (U) van 12 Volt. (Dit is de spanning die uit de accu komt en wat kan variëren tussen de 12 en 14 Volt)

Gegeven:
P = 21 W
U = 12 V


Nu we deze twee gegevens hebben is het mogelijk om de Stroom (I) te berekenen. Dit is mogelijk met de volgende formule:

\\P = U * I => I = P / U\\

Nu is het een kwestie van invullen:

I = P / U
I = 21 / 12
I = 1,75 A


4.2 Ten tweede:
Nu we de stroom hebben berekend is het mogelijk om de weerstand (R) te berekenen. Dit is mogelijk met de volgende formule:

\\U = I * R => R = U / I\\

Nu is het een kwestie van invullen:

R = U / I
R = 12 / 1,75
R = 6,9 Ω


4.3 Ten derde:
Nu weten we de stroom die loopt door een knipperlicht en de weerstand die de knipperlicht heeft. Aan een zijde van een motor zitten twee knipperlichten die tegelijk knipperen. (voor en achterkant aan een zijde)
Doordat de knipperlichten per zijde “parallel” zijn geschakeld gelden er regels en eigenschappen van die schakeling wat betreft de Stroom, Spanning en Weerstand. (let op, dit is niet bij iedere motor hetzelfde)

In een “parallel” schakeling staat over ieder component dezelfde spanning. De stromen die door de componenten lopen moeten opgeteld worden. Dit betekent dat er voor een zijde niet 1,75 A loopt aan stroom, maar 2 x 1,75 A. (er zijn immers 2 lampjes aan een zijde)
De weerstand die in de schakeling staat moet parallel opgeteld worden.

1 / Rv = 1 / R1 + 1 / R2
1 / Rv = 1 / 6,9 + 1 / 6,9
1 / Rv = 0, 29
Rv = 1 / 0,29
Rv = 3,45 Ω


Dit betekent dat de weerstand in dit geval gehalveerd is. Dit klopt ook want het zijn twee weerstanden van identieke waarde.
Het is mogelijk om nog een extra controle uit te voeren of de bovenstaande berekening juist is met de onderstaande berekening:

R = U / I
R = 12 / 2 * 1,75
R = 12 / 3,5
R = 3,43 Ω


Nu is dus te zien dat een zijde van de motor een weerstandswaarde (R) van 3,45 Ω nodig heeft of twee van 6,9 Ω
Voor de andere zijde geldt exact hetzelfde.
Ik ga alléén de pinkers aan de achterkant vervangen, aan de voorkant maken ze deel uit de kuip, en dat ben ik niet van plan om te veranderen.

In principe heeft mijn motor dezelfde kenmerken als in het voorbeeld (21W lampjes)
Als de r.a.w.'s voor blijven voor wat ze zijn en ik ze aan R1 koppel, wordt R2 de weerstand die ik straks nodig heb. Is dan het idee om R2 te berekenen vanuit gaande dat we uiteindelijk zo dicht mogelijk bij de huidige weerstand uit willen komen?

1 / Rv = 1 / R1 + 1 / R2
1 / Rv = 1 / 6,9 + 1 / R2

Rv = 3,45 Ω

=> 1 / 3,45 = 1 / 6,9 + 1 / R2
1 / 3,45 - 1 / 6,9 = 1/ R2
1 / R2 = 0,14
R2 = 7,14 Ω

Is het ongeveer de goede manier om dit te benaderen?

En zo ja komt het volgende punt: tot nu toe ik ik geen weerstand van 7Ω gevonden, maar 6Ω, 8,2Ω of 10Ω.

Welke zou dan beter zijn?
En moet ik ook nog rekening houden met de 1,4W dashboard indicatoren? Want volgens de berekening in het begin,
I=1,4 / 12 = 0,12A
R=12 / 0,12 = 100Ω, dus wel een redelijk hoge waarde...

En, natuurlijk zijn LED's best zuinig, maar ze gebruiken ook nog wel wat toch? Moet dat ook niet in de berekening?
 
Laatst bewerkt:
Het topic is niet alleen oud, maar ook achterhaald. Gewoon een lastonafhankelijk relais plaatsen. 15 euro bij Roukama.
Komt het dan ter vervanging van het huidige relais?
En geen probleem als er zowel LED als gloeilampen erop gaan? (lijkt me idd de bedoeling, maar of ik het goed heb is een andere...)
 
Komt het dan ter vervanging van het huidige relais?
En geen probleem als er zowel LED als gloeilampen erop gaan? (lijkt me idd de bedoeling, maar of ik het goed heb is een andere...)
Lastonafhankelijk houdt in dat hij de knipperlichten als het ware gewoon op een digitaal timertje zet. Dat kan ook prima met de originele knippers of een combinatie met LED. Eigenlijk gewoon altijd domweg de beste oplossing.

Edit: en dat is inderdaad ter vervanging van je huidige relais, ja. Even goed kijken hoeveel polen je originele relais heeft, kan 2 of 3 zijn.
 
Laatst bewerkt:
Lastonafhankelijk houdt in dat hij de knipperlichten als het ware gewoon op een digitaal timertje zet. Dat kan ook prima met de originele knippers of een combinatie met LED. Eigenlijk gewoon altijd domweg de beste oplossing.
Inderdaad, klinkt als een goede oplossing.

Edit: en dat is inderdaad ter vervanging van je huidige relais, ja. Even goed kijken hoeveel polen je originele relais heeft, kan 2 of 3 zijn.
Voor Suzuki (incl. mijn model) kom ik alléén maar 7 pins relais tegen... Maar dat zal dan wel kloppen... Volgens het elektrische schema van de motor is het een combi van knipperlicht- en side stand relais...

Last-onafhankelijk relais Suzuki 7-pins - G&G Shop
Knipper Relais LED 7 Pin 12V, 0.05A-10A [208-010] - €30.50 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Maakt de LED pinkers iets duurder... Nog overwegen of ik bij gloeilampen blijf of nu investeer...
 
Oh 7 pinnetjes... ja dat kan ook. Als je de goeie maar haalt ;)



Je hebt ook kleine knippers met een gloeilamp erin, werkt ook prima. Voor de energiebesparing hoef je het niet echt te doen, op een motor betekent minder verbruik niet minder belasting op het blok (en dus zuiniger rijden) maar wordt een overschot gewoon afgefakkeld, daarom worden spanningsregelaars zo heet. In auto's heb je daar allerlei slimme systemen tussen zitten maar die zijn te zwaar en lomp voor de meeste motoren.

LED heeft los van de looks dus niet echt voordelen. Ondertussen is er op m'n eigen fietsen geen gloeilampje meer te vinden maar ach :+
 
Laatst bewerkt:
Mwah zeker de goedkope Chinese dingen die vaak gekozen worden zijn niet per se feller of beter zichtbaar, zeker onder grotere hoeken. Levensduur... vast, maar persoonlijk heb ik nog nooit een kapot knipperlichtje gehad, alleen de behuizing kapot. Lijkt mij een verwaarloosbaar voordeel eigenlijk. Bij het achterlicht is dat een ander verhaal, die maakt veel meer branduren.
 
Oh 7 pinnetjes... ja dat kan ook. Als je de goeie maar haalt ;)
Suzuki schijnt vrij consequent te werken met deze... Dus dat zou vast goed komen!
Je hebt ook kleine knippers met een gloeilamp erin, werkt ook prima.
Ik heb besloten voor nu (iig) maar idd voor die kleine met gloeilampen te gaan.
Als ik goede dingen wil om naar LED te overstappen ben ik wel een hoop centjes verder (goede relais, €30 voor mijn motor, goede LED knipperlichten, als ik iets wil wat visueel past ben ik makkelijk €60 verder, als ik er een mooiere wil wordt dat nog meer...)

En scheelt een hoop gedoe!
Een LED is veel beter bestand tegen trillingen dan een gloeilamp, de levensduur is ook langer, dat zijn toch echt voordelen..
Gaat me wel een paar kapot getrilde gloeilampen kosten om duurder dan de invertering voor LED uit te komen! En ik weet uit ervaring dat ook al is een LED op zich tegen een hoop bestand, soms ligt de zwakte in de verbinding van meerdere LED met elkaar en met de rest...

LED heeft los van de looks dus niet echt voordelen. Ondertussen is er op m'n eigen fietsen geen gloeilampje meer te vinden maar ach :+
En het andere punt is dat mijn motor ook al 20 jaar oud is, dus het is ook niet heel erg gek om bij gloeilampen te blijven... En ik heb er een paar sets gevonden die visueel ook goed zouden werken denk ik zo niet beter, en die er al veel moderner en stijlvoller dan de OEM (ja... bij mijn motor is dat niet een hele grote uitdaging...) Veel LED pinkers zijn zodanig nieuw dat ze niet bij de rest zouden passen... Misschien op een volgende...

Zichtbaarheid, meer lumen voor je Watt.
Dat ga ik niet ontkennen... Maar weer, is het zo een ongelooflijk groot verschil dat het het driedubbele van de prijs waard is? Als automobilisten toch niet op willen letten denk ik niet dat een LED ze ineens zó hard in het oog gaat springen dat ze ineens wél rekening met je gaan houden...
 
Mijn Suzuki uit 1998 heeft een tweepolig relais, maar misschien zijn ze er in 1999 mee begonnen of zo :+
Welk model is het? Misschien had ik duidelijker moeten zijn... Voor een deel van de modellen zijn ze vrij consequent...
Uit mijn hoofd zeg ik de GSXen en GSFen, en nog een paar...
 
Terug
Bovenaan Onderaan