BMW F-Reeks Topic deel III

Misschien dat jouw dealer oude riemen had liggen, of verkeerd bewaard ofzo.
Er zijn echt niet veel mensen die op de ST riemen zo snel verslijten als jij.
Er zijn wel meer voorbeelden van mensen die ruim over de 40K gaan met 1 riem.

Dus eerlijk gezegd vind ik jouw ervaring van 20K per riem niet maatgevend.

Bij mij ging de riem ook makkelijk 60K mee. Ik zit nu op 100K en heb ook nog de eerste poulies erop zitten. Als je de riem niet bij BMW besteld, dan is dezelfde riem ook nog maar 1/3 van de originele prijs. Dan kan je voor € 120,- 60K rijden. Dat is mij met een kettingset nog niet gelukt.
 
______________________________________________________________________________________________________
]jelle30 schreef op 25 februari 2018

Bij mij ging de riem ook makkelijk 60K mee. Ik zit nu op 100K en heb ook nog de eerste poulies erop zitten. Als je de riem niet bij BMW besteld, dan is dezelfde riem ook nog maar 1/3 van de originele prijs. Dan kan je voor € 120,- 60K rijden. Dat is mij met een kettingset nog niet gelukt.~[/quote]
______________________________________________________________________________________________________

Ik heb met de eerste riem 76000 km gereden. Begon wat tandjes los te laten. Gisteren,bij 131000 km,langs de weg gestaan met kapotte riem, verschillende tandjes verloren ;( . Zou eigenlijk nog 20000 km mee moeten....
 
Laatst bewerkt:
______________________________________________________________________________________________________
]jelle30 schreef op 25 februari 2018

Bij mij ging de riem ook makkelijk 60K mee. Ik zit nu op 100K en heb ook nog de eerste poulies erop zitten. Als je de riem niet bij BMW besteld, dan is dezelfde riem ook nog maar 1/3 van de originele prijs. Dan kan je voor € 120,- 60K rijden. Dat is mij met een kettingset nog niet gelukt.\
______________________________________________________________________________________________________

Ik heb met de eerste riem 76000 km gereden. Begon wat tandjes los te laten. Gisteren,bij 131000 km,langs de weg gestaan met kapotte riem, verschillende tandjes verloren ;( . Zou eigenlijk nog 20000 km mee moeten....[/quote]

Gebaseerd op wat :?

76000 + 40000 = 116000
Dus met 131000 zit je alweer over de grens.
Je moet het wel een beetje in de gaten houden natuurlijk.
En als er scheurtjes ontstaan nadenken over vervangen.

Dat het mogelijk is om >80K met een riem te rijden wil niet zeggen dat dat altijd zo is.
Is ook afhankelijk van verschillende omstandigheden, het weer, rijgedrag.

Hoe stuk was ie? Alleen tandjes er af of was de riem ook echt kapot?
 
Je moet natuurlijk ook de weersomstandigheden meenemen in de levensduur.
Rubber wordt harder bij hogere temperaturen (zie de ervaringen met pdv_moto),
Maar bij lage(re) temperaturen krijg je te maken met de "stugheid" van rubber.
Dus als je dan gaat jakkeren, kan het zomaar gebeuren dat je een tandeloze riem overhoud als deze op leeftijd is.
 
Laatst bewerkt:
Zo zie ik het ook, de eerste 40K zijn wel een beetje gegarandeerd (met mijn rijstijl) daarna wordt het goed in de gaten houden. Eigenlijk zoals ik regelmatig even naar de motor kijk of alles nog goed is.

Deze week ben ik een weekje vrij. Vandaag heb ik even de acculader aangesloten om ervoor te zorgen dat die niet helemaal leeg loopt.
 
Gebaseerd op wat :?

76000 + 40000 = 116000
Dus met 131000 zit je alweer over de grens.
Je moet het wel een beetje in de gaten houden natuurlijk.
En als er scheurtjes ontstaan nadenken over vervangen.

Dat het mogelijk is om >80K met een riem te rijden wil niet zeggen dat dat altijd zo is.
Is ook afhankelijk van verschillende omstandigheden, het weer, rijgedrag.

Hoe stuk was ie? Alleen tandjes er af of was de riem ook echt kapot?
______________________________________________________________________________________________________

Te snel overleden is gebaseerd op het eerste gebruik. Met dezelfde rijstijl moet ie even lang mee kunnen, of zie ik dat niet goed?? Overigens waren er alleen wat tandjes weg, riem was nog heel.
 
Zo zie ik het ook, de eerste 40K zijn wel een beetje gegarandeerd (met mijn rijstijl) daarna wordt het goed in de gaten houden. Eigenlijk zoals ik regelmatig even naar de motor kijk of alles nog goed is.

Deze week ben ik een weekje vrij. Vandaag heb ik even de acculader aangesloten om ervoor te zorgen dat die niet helemaal leeg loopt.

Sluit je voor een weekje ook je acculader aan?
 
Te snel overleden is gebaseerd op het eerste gebruik. Met dezelfde rijstijl moet ie even lang mee kunnen, of zie ik dat niet goed??
Zoals al eerder werd opgemerkt, dat je "nieuwe" riem mogelijk al een flinke tijd op de plank had gelegen?
Kijk, bij banden heb je een indicatie wanneer ze geproduceerd zijn.
Maar ik zou zo echt niet weten of dat bij andere rubber-producten ook een datum indicatie aanwezig is.
 
Laatst bewerkt:
Zoals al eerder werd opgemerkt, dat je "nieuwe" riem mogelijk al een flinke tijd op de plank had gelegen?
Kijk, bij banden heb je een indicatie wanneer ze geproduceerd zijn.
Maar ik zou zo echt niet weten of dat bij andere rubber-producten ook een datum indicatie aanwezig is.

zou op de plank liggen veel schadelijker zijn dan gebruikt worden? Als een dealer m bij BMW besteld is het ook zelden verse productie.. :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken naar een motorfiets voor woon werk verkeer. Ik heb momenteel 3 opties, Honda NC750X, Kwaak Versys 650 en een vanmiddag door de dealer aangeraden F800GT. Volgens de dealer, die alle 3 de producten verkoopt zou operationeel gezien de BMW het goedkoopste zijn om te rijden. Hij zou zelfs een verbruik van 1:28 kunnen halen op de snelweg. Ik doe 66km snelweg enkele reis op zijn minst, is dit een reëel verbruikscijfer bij gewenste kruissnelheid van 130/140?

Groetjes!
 
Laatst bewerkt:
redeneert hij dat kosten het laagst zijn adhv alleen het verbruik?
 
Laatst bewerkt:
Hij zou zelfs een verbruik van 1:28 kunnen halen op de snelweg. ?

Dan moet je wel heeeel voorzichtig optrekken niet te veel toeren maken en beslist niet boven de 90 km/u komen.
De kruissnelheid die jij wil aanhouden, zal een verbruik van ± 1:21 a 22 geven.
 
redeneert hij dat kosten het laagst zijn adhv alleen het verbruik?

Nee, inclusief onderhoud.

Volgens hem kun je bij 55k per jaar andere onderhoudsintervallen aanhouden dan beschreven. Minder vaak olie wisselen bijvoorbeeld omdat de boel altijd lekker op temperatuur komt.
 
Laatst bewerkt:
Nee, inclusief onderhoud.

Volgens hem kun je bij 55k per jaar andere onderhoudsintervallen aanhouden dan beschreven. Minder vaak olie wisselen bijvoorbeeld omdat de boel altijd lekker op temperatuur komt.

En hij is officieel BMW dealer? Of hij ziet er wel eens eentje voorbij komen? ;(
 
Ik denk dat je met de Honda veel goedkoper af gaat zijn hoor... Goedkopere aankoop, verbruik zal ongeveer hetzelfde zijn of minder, en onderhoudskosten voor een bmw zijn sowieso duurder...
 
En hij is officieel BMW dealer? Of hij ziet er wel eens eentje voorbij komen? ;(

Officieel dealer. Ik kan me nog enigszins in zijn verhaal vinden. Veel snelweg is een "redelijk" constante belasting van je blok vergeleken met dijkjes, bochtige wegen en veel stoppen en optrekken.

Jij bent ook dealer toch? Wat verwacht jij dat het jaarlijks moet kosten bij 55k aan onderhoud?

En het verbruik? Zoals hier eerder aangegeven?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met de Honda veel goedkoper af gaat zijn hoor... Goedkopere aankoop, verbruik zal ongeveer hetzelfde zijn of minder, en onderhoudskosten voor een bmw zijn sowieso duurder...

De honda heeft wel een ienieminie tankje van 14 liter, een bereik van 400km zou wel prettig zijn om te voorkomen dat ik 2 keer per dag sta te tanken.
 
Ik denk dat je met de Honda veel goedkoper af gaat zijn hoor... Goedkopere aankoop, verbruik zal ongeveer hetzelfde zijn of minder, en onderhoudskosten voor een bmw zijn sowieso duurder...

Honda is anders ook niet goedkoop wat onderhoud betreft hoor.
En houdt kortere intervallen aan.

Met de F800 zit je officieel op 10K, 30K, 50K enzo op kleine beurt,
20K, 40K, 60K enzo grote beurt.
Maar in de praktijk kun je met zoveel km's inderdaad wel met minder beurten toe.

Riem officieel elke 40K, maar kan, wel regelmatig controleren, ook wel 80K mee.
 
Ik denk dat je met de Honda veel goedkoper af gaat zijn hoor... Goedkopere aankoop, verbruik zal ongeveer hetzelfde zijn of minder, en onderhoudskosten voor een bmw zijn sowieso duurder...

De NC-tjes zijn trouwens ook geen voordelig geprijsde motorfietsjes meer. Instap is 9200 euro, met een paar opties erbij ga je ook al richting de 11k. (kofferpakketje, kettingsmeersysteem, handvatverwarming)

Is de F800GT een fiets om makkelijk zelf onderhoud aan te doen? Dat zou dan in het weekend moeten gebeuren als ik het zelf doe en als je een uur of 3 bezig bent elke keer om het kuipwerk te verwijderen maakt dat het er niet aantrekkelijker op om te doen.
 
De NC-tjes zijn trouwens ook geen voordelig geprijsde motorfietsjes meer. Instap is 9200 euro, met een paar opties erbij ga je ook al richting de 11k. (kofferpakketje, kettingsmeersysteem, handvatverwarming)

Is de F800GT een fiets om makkelijk zelf onderhoud aan te doen? Dat zou dan in het weekend moeten gebeuren als ik het zelf doe en als je een uur of 3 bezig bent elke keer om het kuipwerk te verwijderen maakt dat het er niet aantrekkelijker op om te doen.

Welk onderhoud wil je zelf doen?

Remmen en vloeistoffen kun je makkelijk zat bij.
Kuipwerk zijn wel wat schroefjes, maar is te overzien.
Volgens mij moet je alleen voor bougies, en kleppen stellen enzo echt diep graven.
Maar dat hoeft niet al te vaak.
 
Welk onderhoud wil je zelf doen?

Remmen en vloeistoffen kun je makkelijk zat bij.
Kuipwerk zijn wel wat schroefjes, maar is te overzien.
Volgens mij moet je alleen voor bougies, en kleppen stellen enzo echt diep graven.
Maar dat hoeft niet al te vaak.

Eigenlijk kan ik alles wel zelf qua standaard onderhoud. Alleen de kleppen niet als dat met shims gaat ivm de tijd die dan nodig is om de.goede shims te krijgen. Maar volgens mij gaat dit bij een GT met een schroef?
 
Laatst bewerkt:
Nee, kleppen stellen bij een fblokje gaat met halfkogels. wat in weze op het zelfde neer komt als met shims.
 
Ik zie dat ik mij hier nog niet heb voorgesteld:

Hier is mijn F650GS uit 2008 met 41K op de klok:

IMG_3557.jpg

IMG_3558.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan