Mikuni bst 33 carburateurs aprilia en bmw 650

Moosehead

Rookie
20 nov 2017
Pannerden
Hoi allemaal... ik heb een aprilia pegaso cube 650, en heb daar carburateurproblemen mee, en die ben ik nogsteeds aan het oplossen, wat maar niet wil lukken. Ik heb ze schoongemaakt, en opnieuw af geprobeert te stellen, maar het wil maar niet lukken. Op de choke starten gaat feilloos, en op de hoofdsproeier loopt ie ook goed, maar het is de overgang van choke op handgas , als ik hem van de choke af haal en op handgas overga, en iets gas bijgeef, proest ie en slaat af... maar als ik dan weer start, met volgas en flink in de toeren, dan loopt ie wel... schijnt dat bmw er ook problemen mee heeft... dus als er iemand bekend is met dit probleen en die of aprilia of bmw rijdt...kan je me dan misschien tips geven? Alvast dank

krijgt ie niet te veel lucht?
Ik weet van de BMW dat de inlaatrubbers nog wel eens poreus werden en valse lucht doorlaten.
Geen idee of diezelfde rubbers ook op de aprilia zitten maar je kan het in elk geval controleren.

thanks. Ik ga hem sowieso inspecteren. Na 21 jaar dienst is het vervangen van de pakkingen wellicht ook geen slecht idee.
ik kreeg als tip van Carberateurwinkel.nl (goede service daar tot nu toe in mijn ervaring overigens) dat je ook het gasschuif membraan kunt vervangen; deze.
Heeft iemand hier al ervaring mee dat deze bijvoorbeeld versleten is? Ik ga mijne sowieso bekijken maar vind het als het niet stuk is ook niet nodig te vervangen.

Mijn motor loopt wel op choke, wel op stationair en ook bij gas geven maar start vooral erg moeizaam, moet een keer of 5 5 seconden lang starten. na starten moet ik de choke aanhouden of stationair erg hoog schroeven om hem te laten lopen, anders valt ie bij gas los weer uit. Dit is totdat de motor na een minuut of 5 warm is, dan doet ie het wel en start ie ook in 1 x. Tevens ruik ik sterk benzine als ik hem een nachtje in de schuur laat staan met de benzine kraan open. vandaar mijn eerste idee om de carbs te gaan checken en pakkingen vervangen.

De motor loopt verder overigens heerlijk, geen klachen.

Uiteraard moet je de choke na het (koud) starten aanhouden tot de motor warm is, daar is de choke voor..... 8-)
En het stationair toerental is bij deze fietsen ook vrij hoog, 1200toeren vinden ze wel lekkerrrr!

Oh ja, en dat membraam vernieuwen kan na 21 jaar ook geen kwaad, al zou je dat echt wel goed merken aan de algehele loop v/h blok.
Mijn Pegaso uit het zelfde jaar heeft er nog geen last van gelukkig......(en afkloppen)

Oh ja, en dat membraam vernieuwen kan na 21 jaar ook geen kwaad, al zou je dat echt wel goed merken aan de algehele loop v/h blok.
Mijn Pegaso uit het zelfde jaar heeft er nog geen last van gelukkig......(en afkloppen)

Thanks voor de info. Heb het even opengemaakt dit weekend. Het ziet er eigenlijk prima uit, ook het membraan tegen het licht houden geeft geen zwakke plekken bloot. Ik twijfel of ik het dan moet vervangen...kost wel 25,- per stuk zag ik.
Pakkingen ga ik wel vervangen.

Bij mijn linker carburateur is het bovenaan de gasschuif wel erg zwart.

Iemand enig idee wat dit suggereert?

Je veegt het met je vinger zo weg overigens.

Screenshot_20200517-214903_Gallery.jpg
Screenshot_20200517-214945_Gallery.jpg

De rechter carburateur is degene met de choke, dat zal de reden van de roet zijn. Investeer mar in twee revisiesetjes. De vlotternaald zitting zal wel weer lekken. Koop dan ook de setjes met gasnaalden, dn loopt hij weer prachtig.

Ik heb ook last van het niet lekker lopen. En vond onderstaande op het Aprilia forum, dat ga ik ook maar eens proberen. Ik heb een Pegaso van 2000. Misschien heb je er wat aan.

Let me try this again….wrote a huge response only to have laptop battery die and lost everything so you're getting an abridged version.

To start with, we need to know where you are located as the tuning spec varies around the world. From your language/writing style, I'd assume the USA which is good as that is the spec I have my background. Considering their age, any Pegaso Cube that has not be extensively gone through will have the "classic" problems that are more a result of time than anything else. These include the carbs, tank vents, head gasket, and voltage rectifier. After sorting these, the bike will be a dream.

Good news first. You can return the coil and apply the money to other fixes! Why? Because the bike starts. Stalling and the subsequent high idle are all fueling issues. The metallic "clank" when stalling is simply the sprag clutch (one-way freewheeling clutch between starter and flywheel) suddenly grabbing when the engine kicks backwards as it's dying. As long as the starter keeps engage and disengaging, the sprag clutch is OK though too much of this kickback will damage it eventually. As for your new spark plug, save it for after sorting the carbs ( why foul a perfectly good plug).

Now onto the fueling fixes but bad news is that the carbs are coming out again.
First, clean the carbs again super thoroughly. Focus especially on the passages between the pilot jets, mixture screw and throttle bore (three tiny holes) as well as the vents in the intake bell mouth for the emulsion tube and bowl reference vent. Lastly, make sure the emulsion tubes (the perforated needle jet that live above the main jets) are clean. Check all the rubber orings and replace that are cracked or non-pliable; find these easily from a Suzuki GS500e 1989-2000.

Second, you mentioned changing jet; which ones? If you are running a stock exhaust, leave the 110 main jets. The stalling issue is a lean condition at idle and bottom end, not at full throttle. Going with bigger mains will only result in a worse throttle curve with a hefty flatspot as you transition from the pilot to the needle (1/3 throttle…right where most riding is done). Add to that, the cats in the stock exhaust will not appreciate the excess fuel, your consumption goes up and your new plug goes to pot. I run 112.5 mains at sea level in conjunction with FMF dual exhaust and K&N air filter and it sure doesn't run lean. I experimented unsuccessfully with 115 and 117.5 and found them far, far too rich.

Third, has you vapor canister (lives on skid plate) and lines been removed? If so, make sure the two ports on the right carb are capped. If so, check the caps for cracks or loose fit and replace caps as needed. I found that some rubber caps degrade in as little as a year, resulting in a sweet vacuum leak. I've plugged mine permanently.

Fourth, the idle/stalling/starting fueling issue will ultimately be resolved by focusing on the idle mixture & pilot jet combo. There are several combos that work. While less than ideal, when using the stock 37.5 pilot, set the mixture screw to 4-4.5 turns out. The excessive mixture setting indicates the pilot is a bit too small. The combo I recommend for a mostly stock Pegaso is the Austria/Swiss spec 40.0 pilot and 3.5 turns out on the mixture. Lastly is a 42.5 pilot and 3 turns out which is what I run along with the aforementioned intake and exhaust mods.

Fifth, Check your float level. Probably wouldn't impact the stalling issue but will further up in the revs. You've got the carbs open anyways!

Sixth, check your carb boots for cracks.

Seventh, clean your fuel tank's vent port. You've got the tank off at this stage anyways. When the aluminum nipple on the tank bottom corrodes, it blocks the vent and the tank will not drain properly and fill the carbs. Usually the bike starts and runs fine only to die 20-30 minutes later as vacuum builds up in tank, cutting fuel flow.

Here's a reference threads:
Searched, but need help with Pegaso carbs....

Good luck

Thanks voor de info. Heb het even opengemaakt dit weekend. Het ziet er eigenlijk prima uit, ook het membraan tegen het licht houden geeft geen zwakke plekken bloot. Ik twijfel of ik het dan moet vervangen...kost wel 25,- per stuk zag ik.
Pakkingen ga ik wel vervangen.

Bij mijn linker carburateur is het bovenaan de gasschuif wel erg zwart.

Iemand enig idee wat dit suggereert?

Je veegt het met je vinger zo weg overigens.

Bekijk bijlage 1501783Bekijk bijlage 1501784

Die zwarte aanslag, die kan niet door de carterontluchting veroorzaakt worden die daar misschien ergens in de buurt uitkomt? Zomaar een idee want geen idee hoe jouw motor in elkaar steekt zonder het gezien te hebben.

Thanks. De zwarte aanslag kan met de choke te maken hebben. Die zit er niet helemaal lekker op zag ik. De holle bout van plastic waardoor de kabel erin gaat is zelfs stuk... zal wel ellendig onderdeel zijn om te vinden vermoed ik.

Ik ga een revisiesetje bestellen.

@halflive - Helaas zit hier geen gasnaald bij. Deze setjes vind ik eigenlijk ook nergens voor een Pegaso (wel voor BMW F650, maar dan moet ik nazoeken of die gasnaalden dezelfde zijn).

ah thanks. dat scheelt dan weer. Ga even zoeken, wellicht is er ook een alu variant verkrijgbaar. Lijkt me beter dan dit plastic ding.
Iemand toevallig een AP artikelnummer? Op de exploded views vind ik hem helaas nergens terug.

Terug
Bovenaan Onderaan