FZS1000 voorvork onderhoud - Verroeste borgring

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Mede forum leden.
Probleem. Ik ben onderhoud aan het verrichten op m'n voorvork.
Blijkbaar water/vocht in gekomen dus de borgring die de oliekeerring op z'n plek houdt is helemaal kapot verroest.
Deze krijg ik dus met geen mogelijkheid los.
Dus ik krijg de boven en onderkant niet uit elkaar.

Iemand een idee?

full
 
De bedoeling is dat je de ring naar binnen druks zodat hij uit de groef komt. Platte schroevendraaier er tussen steken en beginnen bij het slot. Gen je de dop aan de bovenkant al iets los gedraaid?
 
De bedoeling is dat je de ring naar binnen druks zodat hij uit de groef komt. Platte schroevendraaier er tussen steken en beginnen bij het slot. Gen je de dop aan de bovenkant al iets los gedraaid?

Probleem is dat dat dus nu niet lukt omdat deze helemaal vast geroest is.

Dop? Welke bedoel je precies? Hele poot ligt verder al uit elkaar.
Dit is de laatste etappe.
Daarna weer opbouwen
 
Wat VDV zegt inderdaad... Bij de uiteinden beginnen en als ie inderdaad zover verroest is komt ie er in stukjes uit. Het helpt om goede scherpe haakjes etc te gebruiken om grip te krijgen op de restanten.
 
Probleem is dat dat dus nu niet lukt omdat deze helemaal vast geroest is.

Dop? Welke bedoel je precies? Hele poot ligt verder al uit elkaar.
Dit is de laatste etappe.
Daarna weer opbouwen
Inspuiten met roestoplosser/kruipolie. En daarna met de platte schroevendraaier rondom loswrikken.
Ik heb ze erger gezien, en nooit veel problemen mee gehad. Zit wel veel troep op t staal, maar het zit niet echt vast aan het alu.

Nieuwe veerklemmen zijn zo te vinden, nie duur nie.
 
Dat inderdaad.
Zal er morgen eens mee aan de slag gaan.
Bedankt voor alle tips.
Ik laat weten of t gelukt is.
1 vd de uiteinden heeft meer grip dan de ander.
Beetje pielen, en zodra het kan: platte schroevendraaier tussen ring en buitenpoot, zodat ie niet terug kan floepen. En dan met andere schroevendraaier (ik gebruik daar een haakje) rondom gaan

clipoil-seal_big4TX2315600-01_624a.jpg
 
De binnenpoot helemaal inschuiven. Mocht je dan uitschieten dan zit je in iedere geval niet in een deel van de binnenpoot dat (vaak)door de keerring gaat.

En een tijdje soppen in kruipolie en schoonmaken met klein messing borsteltje in een dremel.
 
Tis uiteindelijk gelukt met een hoop pielen.
Weer een nieuwe ring gehaald (waarbij duidelijk werd dat MotoPort Breda echt een klote tent is waar ik normaal uit principe al niet heen ga, maar nood breekt wet).

Enfin, boel steekt weer in elkaar! Dus we kunnen weer gaan.

Bedankt voor al het meedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan