Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #22

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met griep op de motor gestapt, was geen goed plan je bent dan toch niet zo scherp. Paar stommiteiten uitgehaald waaronder opschuiven en tegelijk kijken ipv eerst omdat ik dacht dat de weg leeg was, waardoor ik met een ruk weer op mijn eigen rijstrook moest ivm een inhalende auto.
En ik zat op de invoegstrook v/d A44 achter een traag wit bestelbusje die 70 bleef rijden, ik voeg snel in maar eigenlijk met te weinig ruimte gezien ik dus ook 70 ging. Dus een flinke dot gas erbij vanwege de 120km/h rijdende auto achter mij die wel erg dichtbij kwam, en natuurlijk voegt dan het busje alsnog met 70 voor me in waardoor ik boven op mijn rem moest en de auto achter mij neem ik aan ook. Ook dat had ik normaal gesproken handiger aangepakt. Maar goed, veilig terug & nu mijn bed in.
 
Anyway bij Den Bosch draai ik de A59 richting Nijmegen op en ik wil iets vertragen want bocht en in die bocht zit wat ook verkeer etc etc.... maar maar maar HIJ GAAT NIET LANGZAMER! Fuck, die cruise control! Natuurlijk snel uit enzo maar toch; je schrikt je een hoedje!
Heb jij niet zo'n systeem waarbij zowel bij het gashandvat de verkeerde kant op doordraaien (dus zeg maar nog een kwartslag over het nulpunt heen dichtdraaien) of je voorrem naar achteren duwen (dus ook net over het nulpunt van je af) de CC uitzet? Dat is na een paar van deze schrikmomentjes helemaal in mijn systeem gekropen - als ik voor meer dan alleen een microcorrectie gas wil terugnemen (flitspalen, remmend verkeer, andere Vmax, bochten etc.) dan duw ik reflexmatig het remhendeltje even naar achteren, zodat ALS de CC aan staat, hij dan i.i.g. uitstaat. Het gaat allang niet meer bewust.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag op de A1 ongeveer bij Hilversum een lesauto die zich terwijl ik op het punt stond langs te rijden naar mijn baan bewoog en rap weer terug. Terwijl ik er voorbij reed zag ik de hand van de instructeur nog aan het stuur.

Da's in ieder geval 1 toekomstig koekblikker die een lesje 'uitkijken naar motorrijders' heeft gehad. :P
 
Cruise control; ik vind het heerlijk dat ik het heb maar nog preciezer dan met de auto zorg ik ervoor dat ik het niet gebruik in druk verkeer of als er bochten zijn. Maar neem nou dat stuk A2 Utrecht<-->Amsterdam.... heerlijk; dat 100 aanhouden vind ik anders heel lastig.

Anyway, ik rij op een redelijk vrije A2 Utrecht --> Den Bosch en ik heb de cruise control aan staan. Niet al te hard, 135 ofzo dus uiteindelijk moet ik een keer inhalen en dan versnel ik wat en als ik er voorbij ben laat ik het gas weer los.
Kennelijk echter was ik dit keer heel die cruise control vergeten en reed ik op het handje iets harder dan die 135 km/h.

Anyway bij Den Bosch draai ik de A59 richting Nijmegen op en ik wil iets vertragen want bocht en in die bocht zit wat ook verkeer etc etc.... maar maar maar HIJ GAAT NIET LANGZAMER! Fuck, die cruise control! Natuurlijk snel uit enzo maar toch; je schrikt je een hoedje!

Dus.

Spannend allemaal he?

Die bocht is irritant idd. Ik rijd er elke dag langs, maar pak een afslag later, richting Veghel.
Het is ALTIJD druk daar op dat stuk.
Kan me voorstellen dat je schrok, maar geen ongelukken toch?
 
Met griep op de motor gestapt, was geen goed plan je bent dan toch niet zo scherp.
Paar weken geleden ook gehad. Op de automatische piloot rijden en pas na een tijd bedenken dat je echt akelig slecht aan het opletten bent.

Zag vanmiddag een motorrijder bij een onbemand tankstation staan. Niet bij de pomp maar een stuk verderop. Stond wat te klungelen, maar kon het niet goed zien want hij stond achter zijn motor. Ik wilde al gaan draaien om te vragen of ik kon helpen toen ik zag wat hij aan het doen was. Toch maar niet gevraagd of ik moest helpen met zijn regenpak aan te trekken :')
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb ook mijn eerste whuuuuut momentje gehad... Ik sta bij het verkeerslicht voor rechtsaf, meteen na dat verkeerslicht moet ik linksaf. Verse voorband én regen, dus bij groen trek ik voorzichtig op. Terwijl ik nog in de bocht ben begin ik me voor te bereiden op linksaf slaan, dus ik kijk in mijn spiegels en over mijn schouder, rijdt daar ineens de auto die twee seconden geleden nog achter me stond. Hij was me gewoon aan het inhalen via de buitenbocht op een enkelbaans weg. Mafklapper.
 
Nou, ik heb ook mijn eerste whuuuuut momentje gehad... Ik sta bij het verkeerslicht voor rechtsaf, meteen na dat verkeerslicht moet ik linksaf. Verse voorband én regen, dus bij groen trek ik voorzichtig op. Terwijl ik nog in de bocht ben begin ik me voor te bereiden op linksaf slaan, dus ik kijk in mijn spiegels en over mijn schouder, rijdt daar ineens de auto die twee seconden geleden nog achter me stond. Hij was me gewoon aan het inhalen via de buitenbocht op een enkelbaans weg. Mafklapper.
Bocht iets ruimer nemen?
 
Die bocht is irritant idd. Ik rijd er elke dag langs, maar pak een afslag later, richting Veghel.
Het is ALTIJD druk daar op dat stuk.
Kan me voorstellen dat je schrok, maar geen ongelukken toch?

Nee hoor, geen ongelukken 😊

Maar die bocht is alleen irritant door de drukte. Verder is het een heerlijke bocht. Tien ik nog een zzr1400 had ging ik er met 200 doorheen als het niet druk was. Heerlijk.
 
Laatst bewerkt:
Heb jij niet zo'n systeem waarbij zowel bij het gashandvat de verkeerde kant op doordraaien (dus zeg maar nog een kwartslag over het nulpunt heen dichtdraaien) of je voorrem naar achteren duwen (dus ook net over het nulpunt van je af) de CC uitzet? Dat is na een paar van deze schrikmomentjes helemaal in mijn systeem gekropen - als ik voor meer dan alleen een microcorrectie gas wil terugnemen (flitspalen, remmend verkeer, andere Vmax, bochten etc.) dan duw ik reflexmatig het remhendeltje even naar achteren, zodat ALS de CC aan staat, hij dan i.i.g. uitstaat. Het gaat allang niet meer bewust.

Ik heb een r1200gsa en de cruise ontrolt is gewoon de originele en die gaat alleen uit als je het knopje, de rem of de koppeling bedient. Dat met de gashendel lijkt me veel natuurlijker. Ik zal het tegen meneer bmw zeggen als ik 'm zie 😋
 
Ik heb een r1200gsa en de cruise ontrolt is gewoon de originele en die gaat alleen uit als je het knopje, de rem of de koppeling bedient. Dat met de gashendel lijkt me veel natuurlijker. Ik zal het tegen meneer bmw zeggen als ik 'm zie 😋

Die gashendel-dichtdraaien-en-dan-nog-een-stukje-verder-dicht gebruik ik vrijwel nooit, aangezien je meestal alleen maar je gas tot op het nulpunt dichtdraait als je toch al flink aan het remmen bent en dan gaat 'ie toch al uit. Ik ga dus juist helemaal voor die remhendel-trigger, die je dan dus een stukje naar buiten duwt in plaats van naar binnen trekt, waardoor je dus niet de rem bedient maar toch met een rem-gerelateerde control de CC uitzet. Eerst gebruikte ik altijd een klein tikje op het rempedaal om de CC uit te zetten, totdat dat een keer opeens net niet helemaal doorkwam, en toen ben ik gewend geraakt aan die remhendel die toch wat meer feedback geeft, zonder ook echt te remmen. Daarbij bedacht ik toen ook dat je rem bedienen zonder ook echt te remmen eigenlijk niet cool is voor overig verkeer.

Dit geldt allemaal voor mijn FJR1300 uit '17, en het is mijn eerste en enige ervaring met cruise control op de motor. Geen idee wat moderne BMW's allemaal voor poepelegein hebben :P
 
Laatst bewerkt:
Bocht iets ruimer nemen?

Daar zal ik inderdaad in het vervolg aan denken, maar eerlijk... Tilburg Zuid, een auto gepimpt met een soort van legerprint en bontkraagjes achter het stuur... Al had ik de bocht tot aan de andere stoeprand gemaakt, vraag me af of 't geholpen zou hebben...
 
Middenvakrijders, linkshangers en poolse vrachtwagens.
Typische dag op de ring van Antwerpen.
Waarom Poolse vrachtwagen chauffeurs ?

Die middenvakrijders en links hangers. Ik snap dat niet. Zijn ze nou zo egoïstisch of gewoon slapers ?
Kom ze regelmatig tegen. Ik rijdt zelf ook veel links, stevig door.
Maar zodra er een op redelijk korte afstand achter me komt zitten, laat ik hem voorbij zodra ik een gat zie.
 
Nou, ik heb ook mijn eerste whuuuuut momentje gehad... Ik sta bij het verkeerslicht voor rechtsaf, meteen na dat verkeerslicht moet ik linksaf. Verse voorband én regen, dus bij groen trek ik voorzichtig op. Terwijl ik nog in de bocht ben begin ik me voor te bereiden op linksaf slaan, dus ik kijk in mijn spiegels en over mijn schouder, rijdt daar ineens de auto die twee seconden geleden nog achter me stond. Hij was me gewoon aan het inhalen via de buitenbocht op een enkelbaans weg. Mafklapper.


Wat een koekwaus joh! Of om jouw woorden te gebruiken; mafklapper.
Ik heb zo'n hekel aan die jagers.
Vanochtend ook zo'n 'jager' meegemaakt. Hij was al steeds van baan aan het wisselen om maar een beetje voor te raken. Zit ik naast hem, rijdt hij ineens mijn baan op!! Ik had hem gelukkig al in de gaten, anders was het fout gegaan. Ik heb getoeterd, gebaren gemaakt en: JONGUH!!! KOEKWAUS!!! KIJK TOCH UIT!!!! ---- geroepen, maar weet niet of hij me gehoord heeft. :')

Hij ging daarna rustig verder met jagen, denk dat ik ik hem bij de volgende opstopping weer voorbij gecrosst ben :]
 
Wat een koekwaus joh! Of om jouw woorden te gebruiken; mafklapper.
Ik heb zo'n hekel aan die jagers.
Vanochtend ook zo'n 'jager' meegemaakt. Hij was al steeds van baan aan het wisselen om maar een beetje voor te raken. Zit ik naast hem, rijdt hij ineens mijn baan op!! Ik had hem gelukkig al in de gaten, anders was het fout gegaan. Ik heb getoeterd, gebaren gemaakt en: JONGUH!!! KOEKWAUS!!! KIJK TOCH UIT!!!! ---- geroepen, maar weet niet of hij me gehoord heeft. :')

Hij ging daarna rustig verder met jagen, denk dat ik ik hem bij de volgende opstopping weer voorbij gecrosst ben :]
Wat fijn om dat woord weer eens tegen te komen :} Is minstens net zo goed als "file".
 
Vandaag met het blik samen met mijn vrouw.
Op de splitsing van de A12 naar A12-A20 twee mafklappers die voorbij het puntstuk alsnog de afslag naar de A20 namen... één 6 auto's voor mij en 2 auto's achter mij.

Je zou verwachten dat het, het gebruikelijke blik zou zijn maar dit was een C1 en een Clio :?
Waarschijnlijk geleerd dat je niet over het puntstuk mag dus dan er maar voorbij. :r
Moet je toch wel heel erg bang zijn van je baas als dat die 20 auto's tijdwinst waard is... :+
 
Wat een koekwaus joh! Of om jouw woorden te gebruiken; mafklapper.
Ik heb zo'n hekel aan die jagers.
Vanochtend ook zo'n 'jager' meegemaakt. Hij was al steeds van baan aan het wisselen om maar een beetje voor te raken. Zit ik naast hem, rijdt hij ineens mijn baan op!! Ik had hem gelukkig al in de gaten, anders was het fout gegaan. Ik heb getoeterd, gebaren gemaakt en: JONGUH!!! KOEKWAUS!!! KIJK TOCH UIT!!!! ---- geroepen, maar weet niet of hij me gehoord heeft. :')

Hij ging daarna rustig verder met jagen, denk dat ik ik hem bij de volgende opstopping weer voorbij gecrosst ben :]
Gisterochtend ook zo'n jager in dat ene of andere Duitse auto... Ik hoorde 'm steeds optrekken over het geluid van mijn blok, zag 'm in mijn spiegels steeds van baan wisselen en super agressief doen, toen kwam ie nog achter plakken en pushen (want eh, ik reed al maar 10 of 15 km/u te snel eigenlijk op dat stuk... Toen ging hij pushend steeds van links naar rechts alsof ik dan op zij zou gaan om hem langs te laten... Uiteindelijk heeft ie mij op een rotonde rechts ingehaald...

Ik heb toen besloten om heel kalm te blijven... Soms lukt het mij! Een paar honderd meter verder zat hij vast bij een stoplicht, ben lekker gaan filteren met even lekker extra gas geven toen ik hem voorbij reed...

Hij heeft vervolgens wel geprobeerd om flashend en pushend tussen de file naar mij toe te kruipen, maar ik was te ver, en ik kon te makkelijk tussen de file door...
 
Ik heb toen besloten om heel kalm te blijven... Soms lukt het mij! Een paar honderd meter verder zat hij vast bij een stoplicht, ben lekker gaan filteren met even lekker extra gas geven toen ik hem voorbij reed...
Ben je nou kalm gebleven of niet? :P

Ik had er van de week ook een, die bij ieder stoplicht weer naast me ging staan om met flink gas geven steeds weer te verliezen van die motorrijder die gewoon rustig weg trok. Toen ik de A8 opreed kwam 'ie me met een bloedgang voorbij om daarna in de ankers te moeten voor de file die zich daar ontwikkelde. Heb maar even lief naar 'm gezwaaid toen ik 'm vrij kort daarna weer voorbij kwam. :W
 
Ben je nou kalm gebleven of niet? :P

In zo'n situatie zou ik anders een totaal pakket uit kunnen halen van toeteren en gebaren en nog flink optrekken om hem weer in te halen. Maar ik probeer dit niet meer te doen.

Bij het stoplicht twee seconden iets luider dan ik normaal zou doen vind ik redelijk mee vallen^^
Op dat stuk gaat filteren vaak met een beetje optrekken en weer remmen, en herhalen (rijstroken zijn niet heel breed, en verschillende niveaus van oplettendheid van de automobilisten), en naast hem heb ik gewoon ietsjes meer gas gegeven een de koppeling iets meer ingehouden. Niet sneller gaan rijden, gewoon de blok iets harder laten zingen 8-)
 
Gisterochtend ook zo'n jager in dat ene of andere Duitse auto... Ik hoorde 'm steeds optrekken over het geluid van mijn blok, zag 'm in mijn spiegels steeds van baan wisselen en super agressief doen, toen kwam ie nog achter plakken en pushen (want eh, ik reed al maar 10 of 15 km/u te snel eigenlijk op dat stuk... Toen ging hij pushend steeds van links naar rechts alsof ik dan op zij zou gaan om hem langs te laten... Uiteindelijk heeft ie mij op een rotonde rechts ingehaald...

Ik heb toen besloten om heel kalm te blijven... Soms lukt het mij! Een paar honderd meter verder zat hij vast bij een stoplicht, ben lekker gaan filteren met even lekker extra gas geven toen ik hem voorbij reed...

Hij heeft vervolgens wel geprobeerd om flashend en pushend tussen de file naar mij toe te kruipen, maar ik was te ver, en ik kon te makkelijk tussen de file door...


:} :]

Over file gesproken, zijn er mensen die vanmiddag rond Eindhoven reden?
Ik wel. Ik moet zeggen; ik heb nog nooit zoveel profijt van mijn motor gehad als vandaag.

Echt grote doffe ellende voor koekblikkers.
Wel bijna van de weg afgereden door een ongeduldige gast die van de linkerbaan op t laatste moment de afrit wilde pakken. Eerst insturen, dan pas kijken |( liep gelukkig goed af.
 
Jep. Ik moest van oost naar west. Eerste deel ging prima, maar richting de bosdijk stond alles vast. En die wegen daar zijn ook niet zo breed dat het filteren makkelijk gaat. Alsnog lang over gedaan dus.

Ik vraag me af of het niet sneller is om over de snelweg te gaan als toch alles vast staat. Daar heb je meer ruimte.
 
Vanmorgen voor het stoplicht stond ik te wachten en te genieten van de lentezon. Krijg ik ineens een duwtje van een blikker achter me. Stond ff raar te kijken, wat doet m'n motor nu? Verder geen schade, dus gewoon verder genietend van het mooie weer naar mn werk gereden :]
 
Vanmorgen reed ik op de linkerbaan op de A9, en een auto op de middelste baan. Ineens komt die naar links natuurlijk. Wel keurig een verontschuldigend gebaar toen hij eenmaal doorhad dat hij niet alleen op de weg reed :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan