VF1000F2 stelt zich voor

VF1000F2

MF'er
4 okt 2016
143
11
Papendrecht
Begin oktober heb ik me hier aangemeld en heb ik beloofd ook foto's van mijn motor te plaatsen. Tot nu toe geen tijd gehad maar nu moet het er toch van komen.

Op achtienjarige leeftijd ben ik begonnen met motorrijden, in die tijd (1980) was een oefenvergunning gebruikelijk dus eerst een motor uitzoeken.
Een veel gebruikte beginnersmotor was toen de CB350F die ik 2ehands heb aangeschaft.
Met deze motor heb ik leren rijden en er mijn felbegeerde roze papiertje mee gehaald.
Omdat ik nog met mijn opleiding bezig was werd het onderhoud me veel te duur en toen ik een lekke koppakking had heb ik de stoute schoenen aangetrokken en na veel lezen en voorbereiding besloten deze zelf te vervangen. Hij was al vervangen door de motorzaak kort nadat ik hem kocht en ik had nog steeds nachtmerries van de rekening die ik toen kreeg ;(

Al doende leert men en intussen heb ik voor sleutelen geen dealer meer nodig ;)

Na deze motor heb ik van mijn eerste salarissen gespaard voor een CF900F bol d'or een grijze van de eerste serie (FZ voor de kenners) Op deze motor heb ik zelf een F2 kuip aangebracht en heb ik er vele plezierige kilometers mee gemaakt.
In die tijd ben ik ook lid geworden van motorclub Contact in Dordrecht en kwam ik erachter dat deze hobbie in groepsverband nog leuker is.
Na heel veel ritten met mijn Bol werd het tijd voor nog een stapje hoger en is hij ingeruild voor een CB1100F super bol d'or. Deze motor was uitgerust met volle kuip in dezelfde vorm als de CB1100 R
Ook met deze motor is ongeveer iedere toertocht in Nederland gereden die er toen werd georganiseerd.

in 1984/1985 heb ik ook een ritje gedaan naar de IFMA waar de nieuwe VF1000F2 werd voorgesteld aan het publiek, daar stonden ze dan: de rode en de grijze en ik was op slag verliefd. In die tijd was deze motor onbetwist de beste in alle testen, hooguit afgetroefd door de veel duurdere en spartaansere R versie. Deze moest er dus per direct komen!!!!

In het volgende voorjaar echter een grote teleurstelling: de begeerde Rode versie kwam eerst niet naar Nederland (alleen de minder mooie grijze) en de prijs van ik geloof 18,5 duizend gulden was boven mijn budget.
In 1987 kwam echter mijn revanche want de VF kwam in de aanbieding en uiteindelijk heb ik de mijne nieuw aangeschaft voor ruim onder de 13 mille.
Op dat moment nog vrijgezel dus ik zou waarschijnlijk een jaartje of 3 a 4 van deze fiets gaan genieten. Toen wist ik nog niet dat ie bijna 30 jaar later nog steeds in de schuur zou staan.
full
 
Op dit moment staat er ongeveer een ton op de teller, dit in schril kontrast met hoeveel km's ik vroeger reed maar intussen getrouwd en drie dochters is een tijdje deze hobby op een lager pitje gekomen maar de liefde voor motoren is er nog steeds!.
Door een defecte radiator is mijn blok te heet geworden en had ik een scheurtje in een kop en tijd om daar een gezonde reparatie aan te doen had ik even niet. toen heb ik een VF1000F uit dezelfde serie gekocht en heb daar een jaar of 2 mee gereden met de bedoeling deze motor als donog voor mijn F2 te gebruiken. Tijd ontbrak me dus de reparatie heeft wel even geduurd maar uiteindelijk draaide mijn F2 weer als een zonnetje.

Sinds kort is er weer meer tijd en heb ik me weer gestort op wat meer ritten en tripjes o.a. naar de Eifel en is ie afgelopen zomer ook meegeweest achter de auto op vakantie naar Frankrijk
full
 
steeds zekerder ben ik ervan dat deze motor er blijft tot mijn motorpensioen en helaas zal het toch steeds lastiger worden om aan alle benodigde onderdelen te komen. dit deed mij besluiten om een jaar of 4/5 geleden een grijze F2 erbij te kopen in matige staat die ik op het frame na in onderdelen op voorraad heb liggen.
zo'n twee maanden geleden heb ik in Amersfoort nog een rode F2 gescoord die een paar jaar niet meer was uitgelaten.
De motor in Frankrijk was me zo goed bevallen (behalve dat de trip op de kar) dat ik deze daar ga stallen.
Na een flink aantal uurtjes werk en ombouw naar grijs (het rode plastik hou ik in reserve) loopt die weer perfect.
full
 
Dit was de hoofdlijn in mijn serie motoren, ook heb ik nog wat zijstapjes gemaakt met tweede motoren en zelfs tijdelijk een derde ;)
Omdat ik ook in de winter reed heb ik in onderdelen een CB250 twin uit begin 70er jaren gekocht die ik helemaal heb opgeknapt en als pekelfiets heb gebruikt.
Ook terreinrijden vond ik leuk en na gereden te hebben op een Yamaha DT is er een XL500R gekomen die meestal op de aanhanger naar het terrein werd gebracht om er lekker mee te crossen. Al snel vond ik deze te zwaar en te tam waarna hij werd ingeruild voor een KTM 500 tweetakt watergekoeld. Na verloop van tijd en heel veel lol met deze machines heb ik het terreinrijden helaas door tijdgebrek aan de kant moeten schuiven en zijn de motoren verkocht. Maar de VF is altijd gebleven!
 
Welkom op MF, :) Van de zomer toevallig precies zo een zelfde rode VF1000F2 zien staan bij mij in het dorp,Puttershoek,bij het winkelcentrum...mooie fiets,veel plezier ermee en hier op MF. :W
 
Welkom op Mf

wat een verhaal 30 jaar de VF in bezit, dat is wel redelijk uniek denk ik zo, wel super gaaf dat je hem nog hebt, je hebt de waardedaling doorstaan, hij wordt nu alleen maar duurder.

En hij is van de eerste eigenaar *O*
 
@Coert65: kan best kloppen. Straatje achter de winkels denk ik?
Want dat was dan die van mij😎😄
De wereld is klein hoor ;)
En op de onderste foto zie je de grijze op hetzelfde plekkie staan....
 
Laatst bewerkt:
@Coert65: kan best kloppen. Straatje achter de winkels denk ik?
Want dat was dan die van mij😎😄
De wereld is klein hoor ;)
En op de onderste foto zie je de grijze op hetzelfde plekkie staan....
Inderdaad,het straatje achter de winkels,achter de Pizzeria om precies te zijn, :) Dacht het al te herkennen aan de foto van de grijze ook.Woon daar zelf vlakbij en kom regelmatig door dat straatje..klein wereldje, :Y . :t
 
@jaccobird: Ja das inderdaad een mooie tuono en volgens mij sta je op een andere foto zelf ook nog, er valt me namelijks iets grijs op op die foto ;)
Hier overigens een plaatje met beide vuffen:
full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Vorige week zaterdag heb ik je gespot toen je tussen de Kruidvat en het café het straatje inreed.Zelf kwam ik net de Appie uit.Was met de grijze die keer. Bikkel,rijden met dat weer en pekel, :t
 
en vandaag weer. maar dat was wel het laatste ritje want door belasting en verzekerings regeltjes is het in dec jan en feb even over met de pret.
maar het was wel koud.... Brrrr
Maar mijn oudste dochter en mijn vrouw waren beide zaterdagen met de 2 auto's weg en 25 km lopen is me dan te ver ;)
maar nu wordt het op zijn vroegst maart voor de volgende rit
 
Zo, sinds gisteravond weer een ervaring rijker....
Als ik een zijspan langs zie rijden kijk ik er toch altijd met veel interesse naar maar nooit de stap genomen om er ooit eens op eentje te stappen. Dit mede omdat een zijspanrijder met een mooie combi nooit zomaar aan een solorijder zal aanbieden: kom rij eens een stukkie.
En een mooie combinatie is meestal best een bekkie geld waard wat ik als hoofd van een gezin met drie studerende dochters niet zomaar kan ophoesten om er als experiment zelf aan te beginnen.
In het VF topic echter bood iemand een VF500 aan met een demontabel span, eentje waar nog best wat werk aan moet gebeuren zowel uiterlijk als aan de techniek maar de prijs is dan ook best redelijk en klussen aan een motor, zeker als het een VF van honda is kost me alleen een berg tijd maar kosten zullen best mevallen.

Dus een week of twee geleden de stap gewaagd en contact opgenomen om er eens te gaan kijken. Motor en span stonden los want de VF kan ook als solomotor de weg op maar wat ik zag wakkerde mijn nieuwsgierigheid alleen maar aan om eens de weg op te gaan met een zijspan nadat ik intussen zo'n 37 jaar ervaring heb met solorijden.

De koop was snel beklonken en nu had ik alleen nog de klus om dit thuis te gaan vertellen dat motor drie gekocht is.
Nummer 1 zal altijd nummer 1 blijven en dat is mijn VF1000F2 in rood, nummer twee is de grijze op het vakantieadres en nu dus nummertje drie een machine met de helft van het aantal cc's en een extra stukje dood gewicht erbij. Dat dit geen dood gewicht zou zijn maar bij het rijden tot leven lijkt te komen, sterker nog een eigen leven wil gaan leiden wist ik toen nog niet :]
De drie jongere dames thuis waren dolentousiast maar zoals verwacht de oudste iets minder ;(

Na de perikelen van overschrijven en verzekeren werd dus een avond gepland om hem op te halen, de eerste beschikbare avond was woensdag 7 maart want dan kon mijn oudste dochter mee om de auto achter me aan naar huis te rijden, het zou niet veel regenen dus wat er zou vallen zou vast wel overdag zijn hoopte ik, helaas echter waren de weergoden me niet goed gezind en viel alles juist rond het tijdstip dat ik hem op zou halen ;(
In Vianen, waar het span moest worden opgehaald, trek ik dus maar het komplete regenpak aan en gooi 2 zakjes zand van 25kg in het bakkie om gehoor te geven aan tips die ik her en der heb gelezen over een eerste rit met zijspan.
Ook heb ik me al een beetje voorbereid door het lezen van stukjes over eerste ritten met zijspan en het kijken van wat joutube filmpjes zodat ik in theorie wel weet wat ik kan verwachten.
Na een druk op de startknop komt het V4 blokje tot leven en kan het avontuur beginnen, ik moet in de woonwijk nog even straatje keren om de neus dezelfde kant op te krijgen als de auto waar mijn dochter in zit die achter me aan het ritje van zo'n 35 minuten naar Papendrecht zal doen.
Dus rij ik naar het eerste kruispunt om te keren. zodra ik wegrij slingert het stuur vervaarlijk en denk ik terug aan mijn tijd toen ik mijn 900 Bol D'or uit 1979 flink de sporen gaf en ik een heuse tankslapper had waar ik in de loop der tijd mee leerde leven met dat slappe frame. Deze was echter een speedwobble zonder speed want ik reed notabene op een woonerf. De verkoper had dus gelijk toen hij zei dat een stuurdemper er zo snel mogelijk op moest :}
Op het kruispunt maar even keren en dat is een verhaal apart als je alleen een solomotor gewend bent want ik wil de motor toch onbewust omleunen en er eventueel een voetje bij aan de grond zetten.
Even een reset dus en gewoon aan dat stuur trekken en jawel daar gaat ie de hoek om. Nu alleen nog even wennen aan de extra breedte rechts naast me want ik heb bijna een passagier in, of beter op het bakkie zitten in de vorm van een dame die daar haar hond aan het uitlaten is :?
Nou daar gaat ie dan op goed geluk, zodra ik merk dat een speedwobble niet optreedt op snelheden boven de 30 vertrouw ik er op dat dat ook op de snelweg wel goed komt en stuur de A2 op om gelijk erachter te komen dat bochten draaien een ferme hand nodig heeft om het ding van richting te veranderen. Maar eenmaal op de snelweg richting Gorinchem gaat het eigenlijk best goed en heb ik alleen continu mijn aandacht nodig om in een redelijk rechte lijn te blijven rijden en de juiste positie op de weg op te eisen.
Gelukkig weet ik dat achter me de auto zit en hoef ik me niet direct bezig te houden met het halen van hogere snelheden en vindt ik 80+ om te beginnen even best.
Het is rustig op de weg dus begin ik een beetje te spelen met het gas en de snelheden en krijg een beetje vertrouwen in het rijden. Het is helaas wel stervens koud maar daar kan ik wel tegen.
Bij Meerkerk sla ik de snelweg weer af om via de provinciale weg verder naar Papendrecht te rijden, Op iedere rotonde laat ik het tempo verder zakken dan ik normaal zou doen en sjor ik de combinatie iedere bocht door en zowaar na twee of drie rotondes begin ik er een klein beetje handigheid in te krijgen. Thuis aangekomen moet ik echter wel mijn handen van het stuur afschuiven wegens bijna kramp in mijn vingers want onbewust heb ik toch een half uur lang veel te hard in het stuur zitten knijpen :+
Het span staat nu in de achtertuin te wachten tot ik de tijd kan vrijmaken om de hoognodige klussen aan te pakken.
Op 1 staat een extra versteviging aan de voorkant van het span waar ook de stuurdemper op komt.
Op 2 wat aanpassingen aan de verlichting
waarna ik het geheel op technisch vlak ga aanpakken om het naaimachientje zo mooi mogelijk te laten lopen en als laatste wordt het uiterlijk van het bakkie aangepast aan de kleuren van de motor.
Dus voorlopig nog zat te klussen waarbij ik ook zeker de voorjaarsbeurt van mijn VF1000F2 niet mag vergeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan