ketting breuk

Hubertje

MF veteraan
14 dec 2011
16.241
9.558
Goede avond,

Op m'n oude DR350 heb ik net een nieuwe ketting liggen, gezien de oude duidelijk aan vervanging toe was.

full



Nu heb ik twee ritten later met de nieuwe ketting op exact dezelfde plaats terug barsten in de ketting, beetje als deze maar nog niet helemaal gebroken.

FRACTURED_CHAIN_op_800x600.jpg


Iemand die uit het schadebeeld kan afleiden wat hier loos is?
Kettingen staan niet te strak.

Bedankt!
 
Heb je de tandwielen ook vervangen?, anders kan t ook nog dat je tandwielen mss niet goed rond zijn en dat de ketting op bepaalde punten te strak komt.
En Regina is iig geen slechte ketting.
🤔
 
Laatst bewerkt:
Ketting staat niet de strak schrijf je. Is dat volgens het handboek of heb je de speling aangehouden die geldt voor de meeste motorfietsen. Je moet echt de speling meten op het strakste punt en het handboek cq het werkplaatshandboek aanhouden.
 
Hierboven was een voorbeeldplaatje, zo ver is ze niet. Hieronder mijn ketting na de 2e rit, voor het wassen uiteraard. Is een regina ketting.
Staat ruim losjes als de swingarm mooi in lijn staat, ik was bang dat het dat was bij de vorige ketting, dus heb er extra op gelet.

full
 
De bedoeling is dat de kracht welke de motor levert wordt verdeeld over zoveel mogelijk tanden van de kettingwielen. Je ziet bij oude versleten kettingen dat ze eigenlijk nog maar aan een paar tanden trekken en ik heb bij versleten fietskettingen wel gezien dat een deel van de ketting boven op de tanden klimt.

Je begrijpt dat als een deel van de ketting niet meer tegen de tanden van het kettingwiel rust, dat dan de kracht neerkomt op maar een paar tanden en schakels.

Ik zou met een nieuwe ketting ook de kettingwielen vervangen.
 
3 minuten later, ik ben er aan uit, met dank aan de hint van SP1R.
Op bovenste foto merkte ik duidelijk dat de gebarsten vlakken afgesleten waren.

Ik heb de nieuwe tandwielen gemonteerd zoals de oude waren. Borst naar binnen, tandwiel weg van motorblok.
Je raadt het al, borst hoort buiten.

Resultaat: ketting loopt in op zijkant tandwiel. Op zich is ze daarvan niet gebroken.
Echter: borst aan de verkeerde zijde brengt de ketting voldoende naar buiten om de carterbescherming / kettingvanger (stalen plaatje) net tegen de binnenste schakel te laten aanlopen.

Gevolgen zijn duidelijk... Bedankt voor het meedenken, ik ga even een nieuwe ketting kopen.
 
3 minuten later, ik ben er aan uit, met dank aan de hint van SP1R.
Op bovenste foto merkte ik duidelijk dat de gebarsten vlakken afgesleten waren.

Ik heb de nieuwe tandwielen gemonteerd zoals de oude waren. Borst naar binnen, tandwiel weg van motorblok.
Je raadt het al, borst hoort buiten.

Resultaat: ketting loopt in op zijkant tandwiel. Op zich is ze daarvan niet gebroken.
Echter: borst aan de verkeerde zijde brengt de ketting voldoende naar buiten om de carterbescherming / kettingvanger (stalen plaatje) net tegen de binnenste schakel te laten aanlopen.

Gevolgen zijn duidelijk... Bedankt voor het meedenken, ik ga even een nieuwe ketting kopen.
au!
 
De ketting gaat steeds strakker naar mate de motor verder inveert. Hij moet dus niet losjes staan, hij moet in onbelaste staat een paar cm speling hebben. En zeker bij een offroad is de veerweg erg lang en moet je zoals gezegd de ketting bijna helemaal tegen de achterbrug kunnen duwen.

Dus controleer ook die spanning echt nog een keer opnieuw, ook al blijken de verkeerde gemonteerde kettingwielen nu de oorzaak te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heren, kettingspanning is belangrijk op het strakste punt van de ketting, daar moet de ketting ruim losjes staan. Dat houdt in praktijk bij de meeste enduro's in dat je met beide wielen van / gewoon op de grond inderdaad de ketting tegen de achterbrug kan duwen.

Bedankt voor de tips, maar dat is basiskennis, toch?

Dure les geleerd: Volgende keer dat ik aan een tweedehandse motor iets vervang, kijk ik toch eerst of 't er wel goed op zat...
 
Laatst bewerkt:
3 minuten later, ik ben er aan uit, met dank aan de hint van SP1R.
Op bovenste foto merkte ik duidelijk dat de gebarsten vlakken afgesleten waren.

Ik heb de nieuwe tandwielen gemonteerd zoals de oude waren. Borst naar binnen, tandwiel weg van motorblok.
Je raadt het al, borst hoort buiten.

Resultaat: ketting loopt in op zijkant tandwiel. Op zich is ze daarvan niet gebroken.
Echter: borst aan de verkeerde zijde brengt de ketting voldoende naar buiten om de carterbescherming / kettingvanger (stalen plaatje) net tegen de binnenste schakel te laten aanlopen.

Gevolgen zijn duidelijk... Bedankt voor het meedenken, ik ga even een nieuwe ketting kopen.
Goed gevonden, en goede feedback :t
 
Voor velen is dat geen basiskennis, en die spannen een motorketting alsof het een fietsketting is. Alleen hebben fietsen geen achtervering (op een enkele na). Vandaar de opmerking. Als je daar rekening mee hebt gehouden is er niks aan de hand.
En tijdens een modderrit mag de ketting nog wat losser.
 
De ketting gaat steeds strakker naar mate de motor verder inveert. Hij moet dus niet losjes staan, hij moet in onbelaste staat een paar cm speling hebben. En zeker bij een offroad is de veerweg erg lang en moet je zoals gezegd de ketting bijna helemaal tegen de achterbrug kunnen duwen.

Dus controleer ook die spanning echt nog een keer opnieuw, ook al blijken de verkeerde gemonteerde kettingwielen nu de oorzaak te zijn.

Nee, geen paar cm speling dat lezen de meesten als 2 a 3 cm of mischien 4 cm. Terwijl bij een TDM850 dat 5 a 6 cm moet zijn.

M.a.w. nogmaals kijk in je handboekje voor de juiste speling en de wijze van meten.
 
Er is een manier van speling controleren van de ketting secuurder dan de handleiding en dat is wat ts al heeft gedaan. Sjapo *O*
De ketting ligt het strakst wanneer de Swingarmlager in lijn staat met het voorkettingwiel en achteras. Daar moet hij nog net iets speling hebben. Wel eerst even kijken op welk punt de ketting het strakst ligt als je het wiel steeds iets draait en dan op dat punt afstellen. Je kan na het stellen kijken of je een ander referentiepunt kan vinden bijvoorbeeld tegen de swingarm aan drukken.
 
3 minuten later, ik ben er aan uit, met dank aan de hint van SP1R.
Op bovenste foto merkte ik duidelijk dat de gebarsten vlakken afgesleten waren.

Ik heb de nieuwe tandwielen gemonteerd zoals de oude waren. Borst naar binnen, tandwiel weg van motorblok.
Je raadt het al, borst hoort buiten.

Resultaat: ketting loopt in op zijkant tandwiel. Op zich is ze daarvan niet gebroken.
Echter: borst aan de verkeerde zijde brengt de ketting voldoende naar buiten om de carterbescherming / kettingvanger (stalen plaatje) net tegen de binnenste schakel te laten aanlopen.

Gevolgen zijn duidelijk... Bedankt voor het meedenken, ik ga even een nieuwe ketting kopen.
Dank voor je topic :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan