Nokkenas uitlaatzijde timing bandit1200 1999

Beunhaas86

MF veteraan
14 aug 2005
3.137
0
Twente
Goeiedag,

Ik ben mn Bandit 1200 aan het opknappen te beginnen met een grote beurt en een uitlaat zonder lekkage. Tijdens klepstellen blijkt dat mijn uitlaatnokkenas 1 tandje eerder staat. Is dat een bandit tuningsdingetje? Heb geen idee of dit de originele zijn of een GSXr 1100 of 750 namelijk. Motor rijdt er overigens prima op maar ik heb het liever volgens het boekje.

Ik heb tevens een dynojet kitje in mn carbs zitten. Wat is de juiste basisafstelling? Circlip op middelste standje?

Alvast bedankt.
 
full
 
Daar zit echt geen volle tand verschil in.

mee eens. kan veroorzaakt worden door ketting stretch.
In een WPH zal vast wel een spec staan voor de lengte van een nieuwe distributie ketting. gemeten over bv 10 schakels.
En dan staat er ook vast wel een spec voor de maximaal toelaatbare distributie ketting lengte ook weer over 10 schakels gemeten.
Hoe langer de distributie ketting in gebruik is hoe langer deze wordt. Op een zeker moment wordt die ketting zo lang dat ook de stelruimte van de NAKS opgebruikt is en dan gaat de ketting ook nog rammelen.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me gewoon wat rek op de ketting, in het WPH staat hoe de tandwielen moeten staan bij het plaatsen van de ketting (er zijn meer markeringen dan alleen die 2 inkepingen) Volgens mij hebben ze geen lengte gespecificeerd, zolang de spanner hem strak kan houden zit je goed.
 
Bij rek zou de nokkenas láter openen, niet vroeger.., en volgens mij zou hij best weleens een tandje versprongen kunnen zijn, het is in ieder geval behoorlijk "verdacht" ..., ik zou het dus absoluut zeker veranderen en dan opnieuw beoordelen.
Basisafstelling van een dynojet kit is net zo nauwkeurig als bij een benzinestation op 5mtr afstand van je tank proberen de straal in je tankopening te mikken..., ga naar een goed dyno bedrijf daarmee.
 
@Beunhaas86, Welk kitje heb je erin zitten?
Zo'n stage 1.3?
Ik zit ook te overwegen, ben vorig jaar overgestapt van het stofzuiger geluid naar een "sport/open" demper met open middenpijp.
Aan de bougies te zien loopt hij ook wat armer dan gewenst
 
Gebruik je een gradenschijf????
Zonder blijft het gissen en natte vingerwerk.

Ik heb geen gradenschijf gebruikt. Deze heb ik niet tot mijn bezit.
Daar de tandwielen geen verstel mogelijkheden hebben en de rek van de ketting binnen limieten valt kan ik mij haast niet voorstellen dat dit fout kan zijn, aangezien de andere mogelijkheden qua vertanding ook niet overeen kwamen.
Maargoed, ik kan het alsnog fout hebben
 
Ik heb geen gradenschijf gebruikt. Deze heb ik niet tot mijn bezit.
Daar de tandwielen geen verstel mogelijkheden hebben en de rek van de ketting binnen limieten valt kan ik mij haast niet voorstellen dat dit fout kan zijn, aangezien de andere mogelijkheden qua vertanding ook niet overeen kwamen.
Maargoed, ik kan het alsnog fout hebben


Daarom even een gradenschijf scoren.
Meten is weten, nu is het alleen maar hopen.
 
Daarom even een gradenschijf scoren.
Meten is weten, nu is het alleen maar hopen.

Maak het niet nodeloos ingewikkeld voor hem..., ik heb niet echt het idee dat als hij een gradenschijf heeft dat hij dan ook meteen exact weet hoe dit te gebruiken..
In de tijd dat we hier gediscussieerd hebben, had hij die nokkenas allang een tandje kunnen verzetten ;)
 
Laatst bewerkt:
Maak het niet nodeloos ingewikkeld voor hem..., ik heb niet echt het idee dat als hij een gradenschijf heeft dat hij dan ook meteen exact weet hoe dit te gebruiken..
In de tijd dat we hier gediscussieerd hebben, had hij die nokkenas allang een tandje kunnen verzetten ;)

Zoals ik al zei: De andere mogelijkheden die ik geprobeerd heb met de inlaat- en uitlaatnokkenas een tandje te verzetten maakte het alleen maar erger. Maargoed, Bij de volgende beurt kleppenstellen zal ik zorgen dat ik een gradenschijf in huis heb.
Dat ik niet als monteur bij een auto- of motorgarage werk wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet zou kunnen begrijpen hoe een gradenschijf werkt. ;)
 
Zoals ik al zei: De andere mogelijkheden die ik geprobeerd heb met de inlaat- en uitlaatnokkenas een tandje te verzetten maakte het alleen maar erger. Maargoed, Bij de volgende beurt kleppenstellen zal ik zorgen dat ik een gradenschijf in huis heb.
Dat ik niet als monteur bij een auto- of motorgarage werk wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet zou kunnen begrijpen hoe een gradenschijf werkt. ;)

Euhhhhh, dat is bij JOUW motor zo geconstateerd, hier ligt het wellicht hééééél anders...
En trouwens...., persoonlijk zet ikzelf helemaal NIKS terug in elkaar als ik niet voor 101% zéker ben dat het ook absolúút goed is, anders gaat de deksel er gewoon niet op.. period !!
 
Laatst bewerkt:
Euhhhhh, dat is bij JOUW motor zo geconstateerd, hier ligt het wellicht hééééél anders...
En trouwens...., persoonlijk zet ikzelf helemaal NIKS terug in elkaar als ik niet voor 101% zéker ben dat het ook absolúút goed is, anders gaat de deksel er gewoon niet op.. period !!

Oops, deze kan weg.., dubbel gepost.. sorry :o :o
 
Laatst bewerkt:
Euhhhhh, dat is bij JOUW motor zo geconstateerd, hier ligt het wellicht hééééél anders...
En trouwens...., persoonlijk zet ikzelf helemaal NIKS terug in elkaar als ik niet voor 101% zéker ben dat het ook absolúút goed is, anders gaat de deksel er gewoon niet op.. period !!

Nee, ik snap wat je bedoeld, Ik vraag me af hoe het nou eigenlijk met de TS starter zit.

Ik bedacht me wel dat ik een jaar geleden (toen ik mijn blok weer opnieuw heb opgebouwd) de timing heb gezet terwijl ik er vanuit ben gegaan dat er geen ontstekingsvervroeger op zit.
(Overigens stond deze wel weer hetzelfde als voordat ik hem uit elkaar haalde)

De vorige eigenaar vertelde dat de bandit standaard was, ook had hij het onderhoud altijd door een garagebedrijf laten doen.
Dat verklaarde ook waarom een voorpoot zonder olie stond en het voorste kettingtandwiel ooit was omgedraaid natuurlijk :')

Ik denk dat ik toch maar eens een gradenschijf moet aanschaffen :+

EDIT: ik was nog helemaal wakker maar ik neem aan dat het merkteken op de ontstekings"rotor?" gewoon overeen zou komen met een origineel
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan