Motor forum mega meeting mei 2018

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoeft niet perse bij een MC Donald's te zijn. KFC is ook goed. :+
 
Hoeft niet perse bij een MC Donald's te zijn. KFC is ook goed. :+

3260746113_1d7f323986_b.jpg

Hier mag ook hoor ;)
 
"Bij onze "georganiseerde" ritten kan er kan een wettelijke grondslag ontstaan als er sprake is van een onrechtmatige daad, zoals bijvoorbeeld een opzettelijke fout in de gedeelde route, die direct leidt tot een ongeval waar schade of letsel uit ontstaat. "

Feitelijk hebben wij het allemaal over hetzelfde beste Detox ;)

het KAN maar het HOEFT niet zo te zijn... Dat zei meester Hans (mijn collega, tevens bedrijfsjurist) ook.

Daarom ook deze hele discussie... Het is aan de 'particuliere organisator' of hij/zij de gok neemt, dat mocht iets totaal fout/fataal/minder fijn aflopen tijdens de hoor hem/haar georganiseerde rit, de verantwoordelijkheid wil nemen in het uiterste geval dat een verzekeraar moeilijk gaat doen.

Ikzelf hou niet van gokken (en ja, ik ben het met je eens, het is enorm vergezocht!) dus ik organiseer niks meer.

Maar als jij wel iets wil organiseren (of iemand anders van dit forum) dan hulde! :)
ik sluit dan graag aan ;)
Als ik morgen op weg ga naar een klant, dan is er de KANS dat ik plat gereden wordt door een koffie zettende Bulgaarse vrachtwagenchauffeur. Moet ik dan maar thuis blijven :?

De enige verandering die ik ga aanbrengen in het organiseren van ritjes, is dat ik ga vastleggen middels PB dat iedereen heeft begrepen dat hij of zij op eigen risico en gelegenheid deel neemt aan een ritje. Verder dichtspijkeren hoeft niet. Mocht een verzekering dan nog iets proberen te verhalen, dan heb ik eerst mijn rechtsbijstand die aan de gang mag en in het meest onmogelijke geval mijn WA.

Als we allemaal zo benauwd worden om ook maar iets te ondernemen, dan houdt alles toch op! En waarom? Omdat de huisjurist beren op de juridische weg ziet? Omdat we ergens iets gelezen hebben, we weten niet meer van wie, we weten ook niet precies wat, maar waar rook is, is vuur...... Ik pas er voor. Ik vind jouw afsluiting ook redelijk opportunistisch door te stellen, "laat iemand anders maar zijn nek uitsteken, ik profiteer er wel van!" Dat staat haaks op wie je een paar dagen geleden nog was.

Tot slot; ik heb redelijk wat ritten vanuit MF georganiseerd en gelukkig kan ik zeggen dat iedereen tot nu toe heel en met een leuke herinnering is thuis gekomen. Ik klop het even af, maar ik doe er zo veel mogelijk aan om het zo te houden. ;)
 
Als ik morgen op weg ga naar een klant, dan is er de KANS dat ik plat gereden wordt door een koffie zettende Bulgaarse vrachtwagenchauffeur. Moet ik dan maar thuis blijven :?

De enige verandering die ik ga aanbrengen in het organiseren van ritjes, is dat ik ga vastleggen middels PB dat iedereen heeft begrepen dat hij of zij op eigen risico en gelegenheid deel neemt aan een ritje. Verder dichtspijkeren hoeft niet. Mocht een verzekering dan nog iets proberen te verhalen, dan heb ik eerst mijn rechtsbijstand die aan de gang mag en in het meest onmogelijke geval mijn WA.

Als we allemaal zo benauwd worden om ook maar iets te ondernemen, dan houdt alles toch op! En waarom? Omdat de huisjurist beren op de juridische weg ziet? Omdat we ergens iets gelezen hebben, we weten niet meer van wie, we weten ook niet precies wat, maar waar rook is, is vuur...... Ik pas er voor. Ik vind jouw afsluiting ook redelijk opportunistisch door te stellen, "laat iemand anders maar zijn nek uitsteken, ik profiteer er wel van!" Dat staat haaks op wie je een paar dagen geleden nog was.

Tot slot; ik heb redelijk wat ritten vanuit MF georganiseerd en gelukkig kan ik zeggen dat iedereen tot nu toe heel en met een leuke herinnering is thuis gekomen. Ik klop het even af, maar ik doe er zo veel mogelijk aan om het zo te houden. ;)

"laat iemand anders maar zijn nek uitsteken, ik profiteer er wel van!" is zeker niet zo, beetje nuance mag wel ;)

Iedereen zou feitelijk een ritje kunnen organiseren en ondanks het MF een redelijk ledenaantal heeft, zie ik maar weinig topics geopend door MFers die een meeting/ritje organiseren. Dus ik denk dat er meer mensen niet helemaal overtuigd zijn mbt aansprakelijkheid bij het organiseren van een ritje/meeting/event.

Dat ik het risico te groot vind is VOOR NU mijn persoonlijke keuze, evenals het mijn keuze was om wel een ritje te organiseren (MFAR 2) maar uiteindelijk voor een deel 3 te passen.

Zolang ik nergens op internet kan vinden dat mijn collega uit zijn nek kletst, blijft dat mijn keuze.

Anders wordt het als iemand een bron met tastbaar/printbaar bewijs kan leveren, want dan organiseer ik met liefde en plezier een ritje en ook nog wel een Megameeting. GRAAG ZELFS!!!

De wil is er zeker maar mijn verstand geef ik even voorrang, lijkt mij een redelijk gezond verschijnsel...

Ps. de kans bestaat dat als ik morgen mijn motor pak naar het werk, ik door eventuele ijzel op mijn plaat ga en er morgen mogelijk niet meer ben. Maar die KANS neem ik gewoon... En dat is een heel ander punt... dat heet eigen verantwoordelijkheid en die kans/mogelijkheid accepteer ik gewoon.

Maar de KANS dat ik aansprakelijk wordt gesteld omdat een deelnemer van 'mijn' rit nooit meer thuiskomt, invalide of whatever wordt is iets wat ik niet zie zitten...

-Edit- ik wil eigenlijk naar bed, maar het knaagt aan alle kanten bij mij... Ik kan toch niet slapen nu, want ik sta echt te popelen om nog een allroadrit te organiseren...

Maar goed...

Even internet opgedoken, want over deze materie zijn ondertussen complete boeken geschreven:

Quote op het MFL van 2006:
Ik heb mij onlangs ook verdiept in de materie rondom de aansprakelijkheid die de organisator van zo'n toerrit draagt.

In eerste instantie ben ik dan genegen om daar niet zo zwaar aan te tillen, maar nadat ik op de Motorbeurs in Utrecht met enkele mensen van LOOT (Landelijk Overleg Orgaan Toerclubs) gesproken heb, denk ik daar nu toch duidelijk anders over.

Het is mij gebleken dat de organisator van een toerrit ten aller tijde aansprakelijk gesteld kan worden indien er iets gebeurt tijdens die rit. Óók indien het de eigen schuld van de motorrijder in kwestie is.

Men vertelde mij van een schrijnend geval waarbij een Nederlandse motorrijder tijdens een toerrit in Duitsland tijdens het oversteken van een voorrangsweg niet goed uitkeek, door een auto aangereden werd en overleed.
De politie heeft de voorrijder aangehouden, en 3 dagen in bewaring gehouden totdat er precies duidelijk was hoe het e.e.a. qua aansprakelijkheden geregeld was.
Het kwam er op neer dat hier niets voor geregeld was, en de voorrijder derhalve de verantwoording droeg, ook al had hij niets te maken met de toedracht van het ongeval!
In dat kan de voorrijder/organisator door de familie van het slachtoffer zelfs aangeklaagd worden!
Gelukkig is dat destijds niet gebeurt, maar het is dus wel mogelijk, óók in Nederland.

De enige manier om je als "club" goed in te dekken tegen dit soort problemen, is door een officiele club op te richten en namens deze een toerverzekering af te sluiten.


Een linkje naar LOOT:
http://www.loot.nl/verzekering.html

Totaal iets anders, maar het gaat over het organiseren van een 'evenement':
http://www.geologienederland.nl/aansprakelijkheid.html

Deze tekst: "Is de organisator niet een officiele vereniging, dan rust de aansprakelijkheid bij natuurlijke persoon die het evenement organiseert."

Deze link vind ik wel interessant, dit heeft betrekking op motorfietsen en is juridisch onderzocht:
https://eenhoornfederatie.nl/wp-con...clubs-en-hun-aansprakelijkheid-maart-2008.pdf

Nog eentje dan, maar staat niet echt iets omschreven
https://www.facebook.com/KNMVverzekeringen/posts/302198543267673

En de reden waarom het GSXF platform opeens een officiele toerclub werd:
http://www.gsxftoerclub.nl/wharp/cms/index.php?page=Waarom-deze-club

En als je lid wordt van deze club, dan krijg je een verzekering erbij voor oa toerritten
http://www.cbfourclub.nl/cms/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=134

Lastig lastig lastig allemaal... een paar uur Googlen levert dus echt niks op... want er zijn toch wel een aantal voorbeelden te vinden dat 'organisatoren' persoonlijk aansprakelijk kunnen worden gesteld als deze hun zorgplicht niet nakomen. Oftewel, als ik vandaag een route uitstippel en deze wordt morgen gereden en morgen blijkt dat er opeens gevaarlijke betonblokken op mijn route staan die er vandaag niet stonden, dan zou een deelnemer van mijn rit mij aansprakelijk kunnen stellen in geval hij tegen zo'n betonblok aanknalt. Dit valt onder de noemer zorgplicht, ik had de rit voor aanvang nogmaals moeten rijden en tegen iedere deelnemer apart schriftelijk moeten vermelden 'pas op, betonblokken ter hoogte van straat x'. Doe ik dit niet dan ZOU ik aansprakelijk gesteld KUNNEN worden.

Aan de andere kant vind ik ook een legio aan voorbeelden op internet dat 'deelnemers van de toerrit dit volledig op eigen risico doen, en zij de organisatie/vereniging nooit verantwoordelijk kunnen houden in geval van schade.' Deze teksten vind ik bij motorclubs, auto clubs maar ook fietsclubs...

Want als al die motorclubs en autoclubs zoiets kunnen vermelden, dan mag je er toch vanuit gaan dat zij ook juridisch het e.a. onderzocht hebben??

Ik ga nu toch maar slapen, maar wel met een hoop vraagtekens...

Mij is altijd geleerd: 'bij twijfel niet doen' en daar hou ik mezelf aan... voorlopig
 
Laatst bewerkt:
Zo zo Ed, het houdt je nogal bezig. :)

Laat los en ontspan, we gaan er toch niet uitkomen. Je mag me wel even helpen met een route voor een MF allroad 3. En nee, als ik een vieze motor oploop tijdens de rit, dan zal ik niet de schoonmaakkosten bij je claimen. :+
 
Je kan er wel makkelijk overheen stappen maar drie dagen vastgehouden worden door de Polizei is niet niks. En een aantal maanden slecht slapen omdat er een kans bestaat dat je je huis moet verkopen waar je vrouw en kinderen ook in wonen omdat er iets is gebeurt tijdens een rit waar jij je belangeloos voor hebt ingezet is ook niet niks.

Mijn vrouw heeft eens in het bestuur gezeten van een stichting die zich inzette voor mensen met weinig kansen op de arbeidsmarkt zodat die mensen werkervaring konden opdoen. vrijwillig, onbetaald en zelfs geen onkostenvergoeding. Die stichting had een goede bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering maar na het faillissement viel er toch een persoonlijke aansprakelijkheidsstelling voor Mw. Scubarider in de bus. Dat is uiteindelijk niets geworden maar we vonden het toch niet grappig. Mw. Scubarider gaat niet meer ergens het bestuur in.

Ik ben het met de wetgeving ook niet eens maar het is wel de geldende wetgeving, je kunt er imho maar beter serieus rekening mee houden.
 
Zo zo Ed, het houdt je nogal bezig. :)

Laat los en ontspan, we gaan er toch niet uitkomen. Je mag me wel even helpen met een route voor een MF allroad 3. En nee, als ik een vieze motor oploop tijdens de rit, dan zal ik niet de schoonmaakkosten bij je claimen. :+

Tja Chris... Mijn insteek is ten allen tijden goed en positief, ik vond het hartstikke leuk om voor het MF een ritje te organiseren en nu mijn knie weer een beetje normaal functioneert na mijn operatie wil ik niks liever dan een deel 3 met mede MFers.

Maar zoals ScubaRider al aangaf, zulke toestanden zit ik ook niet op te wachten... Ik vind iets organiseren hartstikke leuk, het geeft mij voldoening en het is ook echt mijn hobby om leuke uitdagende ritjes te maken. Maar ik (nou ja, mijn vrouw) zit niet op ellende te wachten... Tuurlijk zal het in 99,9% van de gevallen goed gaan, maar stel je nu voor dat je wel bij 0,01% zit...

Buiten dat ik alles kwijt zou kunnen raken (financieel) weet ik zeker dat mevrouwtje GsxrEd gillend bij mij wegloopt als zij haar hobby & werk aan huis moet opgeven MOCHT ik de Sjaak zijn.

Dus ja, het houdt mij zeer zeker bezig! :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat MeanBleuMan ook hier weer iedereen de stuipen op het lijf jaagt, maar nog steeds niet met een casus komt die zijn stelling onderbouwt.

Onlangs schreef ik dit in het MFAR 3 topic;

Groepsritten, verantwoording en claims.

Ik ben eens gaan navragen bij iemand die daadwerkelijk ter zake kundig is en een behoorlijke staat van dienst heeft bij een assuradeur.

Waar het op neer komt qua aansprakelijkheid;

Dat er geen jurisprudentie gevonden kan worden omtrent claims bij privépersonen die een rit of feest organiseren klopt, er is namelijk geen wettelijke grondslag. Een wettelijke grondslag ontstaat pas als er bedrijfsmatig sprake is van een organisatie. Dit kan in de vorm zijn van een vereniging of stichting met statutair bestuur, of een onderneming met winstoogmerk. In deze gevallen heb je een zorgplicht naar je leden, bezoekers of klanten. Hier tref je dus de te tekenen vrijwaring aan bij de start of inschrijving van een evenement dat risico dragend is.

Bij onze "georganiseerde" ritten kan er kan een wettelijke grondslag ontstaan als er sprake is van een onrechtmatige daad, zoals bijvoorbeeld een opzettelijke fout in de gedeelde route, die direct leidt tot een ongeval waar schade of letsel uit ontstaat. Dan nog is het aan de verzekeraar om aan te tonen dat de fout opzettelijk was en de deelnemer de gevaarlijke situatie redelijkerwijs niet had kunnen inschatten.

Waar het dus op neer komt;

Je kan met een gerust hart een ritje organiseren. Voorwaarde is dat je zeker stelt dat iedereen er kennis van neemt dat hij of zij op eigen verantwoording en risico deel neemt.

Tot slot wist mijn bron te melden dat er verzekeraars zijn die proberen een schade te verhalen. De praktijk is echter dat je het wel heel bont moet maken voordat een rechter de verzekeraar in het gelijk stelt. Je kan er dan ook op rekenen dat de Politie je vervolgens komt oppikken voor poging tot doodslag.

Ik heb een WA verzekering en een dekkende rechtsbijstand, dus laat de verzekeraar maar komen met zijn claims. Tegelijkertijd neem ik het organiseren van een rit wel zo serieus dat ik daadwerkelijk ellende probeer te voorkomen. Een dagje met z'n allen rijden is alleen maar leuk als je allemaal heel aan komt.

Als er iemand twijfelt aan de voornoemde uitspraken, kom dan met één ding en dat is de wettelijke grondslag voor het vervolgen van een privépersoon die samen een groep een rondje willen rijden. Dus het civiel of strafrechtelijk wetsartikel dat een grondslag vormt voor vervolging. Wij hebben gezocht, maar niet gevonden.


MeanBlueMan eindigde deze discussie met zijn nog niet onderbouwde waarheid;

Of je bron is toch minder goed geïnformeerd of je hebt wat dingen door elkaar gehaald.
Er word gesproken over politie en strafrecht, maar beiden hebben echt helemaal niets en 0,0 met de casus te maken, dit is 100% civielrechtelijk.
En er is jurisprudentie over de door een particulier georganiseerde ritten waar de organisator aansprakelijk werd gesteld.
Ik heb alleen geen zin om het op te zoeken om een ander te overtuigen, geen zin om mijzelf te moeten bewijzen.


Maar bovenal... topicstarter vraagt om een slotje. Bij deze.


Buiten dat je als moderator hiermee de doelstelling van MF ondermijnt, vind ik het ook niet erg netjes om een discussie zo te beëindigen. Berust je op feitelijkheden, kom met jurisprudentie, help me uit de waan van mijn gelijk! Heb je geen zin om je gelijk te bewijzen, verwijder dat je posts of nuanceer het tot jouw mening.

Misschien moet je eea wat minder persoonlijk opvatten. Of iets minder negatief, volgens mij posten we geen van beiden om negatief te zijn.

En als een topicstater om een slotje vraagt...dan is het als Mod de bedoeling dat aan die wens voldaan word, beetje raar als een andere individuele M-Fer daar dan commentaar op heeft.

Aangaande het onderwerp: Ik heb mijn mening getypt. Daar kun je het mee eens zijn, mee oneens zijn, negeren, opvolgen, whatever je zelf wil. Jij hebt geen invloed op wat ik wel of niet post :) En that's all folks.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een goed plan, iemand ervaring met de Belgische regelgeving?

ja ik :)

Belgische politie heeft lange latten en bij publieke onrust stokers grijpt men eerst naar de lange lat en gaat daarna pas praten :P :t

P.s. van boven de rivieren komen is,daaro, geen pre
 
Laatst bewerkt:
Nou ik denk dat ik zondag 20 mei gewoon een hamburger ga eten bij de Mac in Veenendaal. Met de auto. En ik hoop dat jullie allemaal wegblijven zodat ik snel aan de beurt ben.
 
Nou ik denk dat ik zondag 20 mei gewoon een hamburger ga eten bij de Mac in Veenendaal. Met de auto. En ik hoop dat jullie allemaal wegblijven zodat ik snel aan de beurt ben.
Ik hoop ook voor jou dat figuren zoals op onderstaande foto's op 20 mei wegblijven; het stinkt en het maakt herrie. Nee, beter blijft het op 20 mei gewoon rustig, het is tenslotte de Bijbelgordel O-)

full


full
 
Ik heb niet om een slotje gevraagd, maar lees hier niet dagelijks bij.

Ik heb ondertussen contact met de gemeente Veenendaal. Ik ben nu contactpersoon/aanspreekpunt. Niet te vergissen met organisator, dat ben ik niet!
Meneer melde mij: Ik zal de burgemeester hierover informeren en met politie overleggen wat de opties zijn en dan nemen we contact met je op.

Ik heb meneer netjes beantwoord dat ik best contactpersoon wil zijn. En ook: Ik wil wel duidelijk hebben, ondanks dat ik er naar informeer nu, ik níet de organisator hiervan ben. Wie dit exact is zou ik niet weten. Volgens mij is het ondertussen al een vaste prik dat we daar het 2e weekend van mei meeten op zondag. Wel weet ik dat er wel veel interesse in is om de meeting door te laten gaan.

Ben benieuwd naar de uitkomst. Tot nu toe was het niet meer mogelijk bij Mac, dus slechter kan het niet worden.
 
Klinkt als een goed plan, iemand ervaring met de Belgische regelgeving?

Ik niet, niet met de regelgeving.
Maar misschien eens kontakt opnemen met de "admins" van het belgische motorforum "2fast4u"?
Die organiseren al jaren rondritten/forumavonden/forummeetings/meet en greetz/twee tot driedaagse rondritten.... en weet ik wat allemaal.
Ik heb ze daar nog nooit horen "praten "over aansprakelijkheid....
 
Kan ik eigenlijk formeel tegengehouden worden als ik een hamburger ga eten op die dag en het evenement zou niet mogen? Ik ben niet persé onderdeel van het evenement toch? Neem ik m'n dochter mee achterop.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan