monteren stuurdemper

1 apr 2008
37
0
beste mede 3 wielers...
na al wat fun met hond en bakkie wordt het toch echt tijd voor een stuurdemper.
wie heeft tips wat voor n demper & hoe te monteren????????
Op ebay dtsl al wat gevonden:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=220154265034&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=012

kopen is zo gebeurd maar dan?????????
full
 
Stuurdempers worden meestal gemonteerd tussen de rechter voorvorkpoot en de voorste schoorstang, even opletten dat de zaak niet teveel wringt en dat je stuuruitsplag niet wordt belemmerd.

Mooi spannetje trouwens.
 
Stuurdempers worden meestal gemonteerd tussen de rechter voorvorkpoot en de voorste schoorstang, even opletten dat de zaak niet teveel wringt en dat je stuuruitsplag niet wordt belemmerd.

Mooi spannetje trouwens.


Hier valt niets aan toe te voegen!

Toch wel, welkom hier :W
 
Dank voor de complimentjes *D
Ok stuurdemper halverwege schoorstang (vaste klem?) en naar rechtervorkpoot (bij bout t-stuk?)
bij vorkpoot kan dan geen starre verbinding (flexibel?) omdat de demper niet haaks op de vorkpoot staat ? frictie? ben er voorlopig nog niet uit... :?
full
 
Helemaal haaks op de as van de voorvork hoeft niet maar je moet de hoek ook niet te groot meken (een beetje op gevoel inschatten), de bevestiging kun je ook onder een hoek zetten zodat deze wel haaks op de demper komt.
Zelf heb ik op de schoorstang een plaatje gemaakt van 8mm plat staal welke met twee U beugels om de schoorstang geklemd zit, aan de vorkzijde heb ik een kogelgewricht gemonteerd welke via een M8 bout aan de vork zit. Hier zul je iets aan de voorvork moeten aanbrengen (tegen onderkant balhoofdplaat of zo), er zijn ook mensen die hem aan de onderste voorvorkpoot maken maar dan moet de zaak wel haaks staan (ik ben daar niet zo voor).

Kogel gewicht heb ik gemaakt door de bevestiging af te zagen en op de stang M8 of M10 draad te snijden. je komt dan meteen bij de montage van de demper uit: dikke kant aan de schoorstang en het in en uitschuivende deel naar de vork gericht.
 
Bij mij ook op de onderpoot.
Werkt wel maar ben er ook niet helemaal tevreden over, zit nog te broeden op andere mogelijkheid.
 
volgens mij moet je de door ratman omschreven methode aanhouden.
ik zou kijken of er een lagere bout in de bevestiging van de vorkbeugel kan.
dat is een redelijke hoogte.
je zit natuurlijk wel met het op en neer bewegen van de onderpoot maar met een kogelgewricht moet je dat op kunnen vangen.
 
Bij mij zit het nu ff O-) met tywraps vast gesjord. :X

Ik ben van plan om gewoon platte metalen stripjes te buigen.
Vervolgens hier wat gaatjes in boren en vast bouten aan mekaar.


Zwarte deel klemt om schoorstang of voorpoot.
Groene deel past uiteinde van demper tussen.
stippellijnen zijn boutverbindingen.

Volgens mij heb je op deze manier precies genoeg draaibaarheid om alle kanten op te kunnen.
full
 
Net als bij mij eigenlijk
full


Beetje donkere foto, maar ik heb een deel van een (grote) buizenklem gebruikt (uit installatie-branche) daar zit een boutje op gelast, daar met een inbusbout en ringen weer dat U-tje die RDZ ook heeft getekend. Daartussen weer de stuurdemper.
Snap je het nog? Zal wel eens een duidelijker foto plaatsen.
Zo wordt het ook een soort kogel-gewrichtje.
 
Laatst bewerkt:
Net als bij mij eigenlijk
[afbeelding]

Beetje donkere foto, maar ik heb een deel van een (grote) buizenklem gebruikt (uit installatie-branche) daar zit een boutje op gelast, daar met een inbusbout en ringen weer dat U-tje die RDZ ook heeft getekend. Daartussen weer de stuurdemper.
Snap je het nog? Zal wel eens een duidelijker foto plaatsen.
Zo wordt het ook een soort kogel-gewrichtje.

ja , maar het systeem is niet goed , zoals gezegd , de demper gaat steeds mee op en neer...
 
[knip] , de demper gaat steeds mee op en neer...

Ja, maar is dat erg?
Het is misschien niet het meest ideale punt, maar bij gebrek aan een ander punt. Geloof ook niet dat ik de eerste ben die het zo oplost.

Zoals reeds gezegd ben ik nog aan het broeden voor een beter punt, maar dan moet ik meer naar een demper bovenop m'n balhoofd en die zijn nogal aan de prijs.
 
Zoiets bedoel ik;
full


240 Pleuro -O-

Heb trouwens ook geen idee of zoiets voldoet voor zijspan-gebruik?? Lijkt me een beetje teer?
 
Laatst bewerkt:
Zoiets bedoel ik;
[afbeelding]

240 Pleuro -O-

Heb trouwens ook geen idee of zoiets voldoet voor zijspan-gebruik?? Lijkt me een beetje teer?


dit is gebouwd voor het gebruik op een solo motor. ik zou het ook niet vertrouwen op een zijspan. Er komen toch andere krachten op te staan.
Ik ben gister uit het gips gekomen dus ik heb weer twee handen vrij, ik moet voor dennis wat foto's maken dus ik er ok gelijk even wat maken van de stuurdemper.
 
iedereen bedankt, de a4tjes met bouwkrabbels slingeren al door de woonkamer....
hou jullie op de hoogte......
 
beste mede zijspanrijders,
genoeg geknutseld voor vanavond....tijd voor bier! :Y
de vorderingen:
-lipje aan balhoofd gemaakt (hoop stevig genoeg)
-stuurdemper kever gehaald (draad tappen maar uitbesteden '( )
-klem op schuurstang geplaatst
-veel gemeten
full
 
morgen onderdelenbeurs (barneveld)...en nog draad tappen...met een mannesman tapsetje kan je het shaken
 
aan het einde vd stuurdemper zat een oog wat eraf moest (zaag), dit om het flexibele lagerje te bevestigen (dmv M8 draad aan demper)
flexibel lagertje weer aan balhoofdlip, zo hoeft de hoek niet exact 90 graden te zijn tov de voorvork...eh..duidelijk?
 
aan het einde vd stuurdemper zat een oog wat eraf moest (zaag), dit om het flexibele lagerje te bevestigen (dmv M8 draad aan demper)
flexibel lagertje weer aan balhoofdlip, zo hoeft de hoek niet exact 90 graden te zijn tov de voorvork...eh..duidelijk?

En die hoek verandert nog wat tijdens het sturen! het meest bij het balhoofd.
dat wordt door zo'n kogel gewricht nu prima opgevangen.

gaat helemaal goed komen zie ik.
 
En die hoek verandert nog wat tijdens het sturen! het meest bij het balhoofd.
dat wordt door zo'n kogel gewricht nu prima opgevangen.

gaat helemaal goed komen zie ik.

dat moet ik nog zien.
volgens mij is de positie aan de vork te hoog.
door het veranderen van de hoek denk ik dat de demper klem loopt.
de praktijk zal het uitwijzen, ik ben benieuwd.
 
Ik zie inderdaad dat het stuur naar links gedraaid is, as je naar rechts draait wordt de hoek groter. wellicht een idee om om het punt lager te brengen met een afstandbus of zo, als je deze aan de bovenkant ook door laat lopen tot de bovenste kroonplaat en daar met een tweede bevestiginspunt vast zet maak je het nog lekker stevig ook.
 
Is het niet handiger om de klem die aan de vorkpoot zit lager te plaatsen (onderzijde harmonicarubber, dus bovenzijde onderpoot)? Staat ie mooi vlak en bewegen kon toch al door het kogelgewrichtje.
 
even een oud topic naar boven halen.....
Ik heb sinds woensdag een Vf500 met zijspan in de tuin staan en een stuurdemper is klus nummer 1 aan het span.
De makkelijkste oplossing die ik bedacht had is een stuurdemper bevestigen op de onderste vorkpoot op de plaats waar het spatbord is bevestigd.
En deze aan de andere kant op een te maken beugel aan het span bevestigen.
Dit idee heb ik echter ook gelijk in de ijskast gezet omdat dan ook inveren van de voorvork stuurreacties kan geven via de stuurdemper.
Nu zie ik echter dat er toch diverse zijspannen zijn waar dit juist zo zit.
Als ik er voor zorg dat de stuurdemper redelijk horizontaal en zo recht als mogelijk naar achter loopt zou dit effect van reactie op het stuur zo min mogelijk moeten zijn en kan ik een simpele stuurdemper van B.V. Mercedes kunnen monteren.
zoals op deze link te zien: Stuurdemper Febi Bilstein 01261 - MijnAutoOnderdelen.nl

Maar voordat ik deze bestel zijn tips and tricks van ervaren driewiel malloten zeer welkom.
En ik reken me wel tot de malloten maar een ervaren driewieler ben ik allerminst want dit wordt mijn eerste driewiel avontuur na grofweg 37 jaar solo gereden te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan