Voorrem gsxr600 srad

bart-van-os

MF'er
20 mrt 2012
55
0
Dedemsvaart
Hallo Motor-Forum technici,

Ik ben bezig met een gsxr600 uit 98 klaar te maken voor een rondje op het circuit (deze motor is al klaar voor het circuit maar heeft +/- 5 jaar stilgestaan en is dus onderhoud nodig). Nu ben ik aanbeland bij de remmen, maar het lijkt alsof ik het lucht niet uit het systeem krijg. Ik ben al een hele poos bezig geweest met ontluchten en heb ook al ontlucht op het bovenste punt bij de banjo bout aan de rempomp. Na allerlei pogingen voelt hij nog steeds sponzig aan en knijp ik de hendel nog makkelijk naar het handvat.

Heeft iemand een idee wat er loos kan zijn? Rempomp defect?

Ik hoor graag van jullie!!
 
Laatst bewerkt:
Voordat je begon aan de rem, was t toen wel strak?

Er zijn overigens al erg veel topics, waarin de diverse tips mbt ontluchten staan. Soms is het een bitch...
 
Voordat je begon aan de rem, was t toen wel strak?

Er zijn overigens al erg veel topics, waarin de diverse tips mbt ontluchten staan. Soms is het een bitch...

Nee, want de gene waar ik de motor van heb had er een radiale rempomp opzitten, maar die heeft hij op z'n nieuwe motor gezet en heeft de originele rempomp weer op deze motor gezet, maar heeft hem toen niet meer ontlucht.
 
Heeft de vorige eigenaar nieuwe afdichting ringen gebruikt met het wisselen van pomp?
Zo niet dan zou je dat beter eerst kunnen doen,het zal niet de eerste keer zijn dat daardoor een rem niet te ontluchten is.
Ook zal deze pomp waarschijnlijk een tijd ongebruikt ergens gelegen hebben,daar worden
za meestal niet veel beter van.
 
Laatst bewerkt:
Revisiesetje in de hoofdremcilinder?
Remblokjes helemaal naar binnen drukken en blokje hout ertussen klemmen?
Alle vloeistof eruit laten en vervolgens van onderuit vullen met een injectiespuit?
 
Heeft de vorige eigenaar nieuwe afdichting ringen gebruikt met het wisselen van pomp?
Zo niet dan zou je dat beter eerst kunnen doen,het zal niet de eerste keer zijn dat daardoor een rem niet te ontluchten is.
Ook zal deze pomp waarschijnlijk een tijd ongebruikt ergens gelegen hebben,daar worden
za meestal niet veel beter van.

Hoe kunnen die ringen er voor zorgen dat hij niet goed te ontluchten is?

Uitzettende remleidingen wellicht?

Zijn staal omvlochten leidingen. En zelfs gewone remleidingen zouden niet zo veel uitzetten hoop ik.

Revisiesetje in de hoofdremcilinder?
Remblokjes helemaal naar binnen drukken en blokje hout ertussen klemmen?
Alle vloeistof eruit laten en vervolgens van onderuit vullen met een injectiespuit?

Daar zal het straks misschien wel op aan komen ben ik bang. ;(
 
een leeg systeem proberen ontluchten met de klassieke methode is vragen om zeer veel geduld.
koop gewoon een spuit en zoek even op hoe je die moet gebruiken. staat nog maar honderduizend keer uitgelegd op tinternet.
 
Hoe kunnen die ringen er voor zorgen dat hij niet goed te ontluchten is?Zijn staal omvlochten leidingen. En zelfs gewone remleidingen zouden niet zo veel uitzetten hoop ik.Daar zal het straks misschien wel op aan komen ben ik bang. ;(

Die ringen moeten iedere keer vervangen worden na demontage van de pomp anders
is de kans aanwezig dat er lucht lekt langs de aansluiting en kan je tot in het eeuwige
blijven ontluchten. :)
 
Die ringen moeten iedere keer vervangen worden na demontage van de pomp anders
is de kans aanwezig dat er lucht lekt langs de aansluiting en kan je tot in het eeuwige
blijven ontluchten. :)

Ok bedankt!
Trek de remtangen maar even los en maak die eerst even netjes.

Die heb ik al los gehad en dat is allemaal weer fris.
 
Hallo Motor-Forum technici,

Ik ben bezig met een gsxr600 uit 98 klaar te maken voor een rondje op het circuit (deze motor is al klaar voor het circuit maar heeft +/- 5 jaar stilgestaan en is dus onderhoud nodig). Nu ben ik aanbeland bij de remmen, maar het lijkt alsof ik het lucht niet uit het systeem krijg. Ik ben al een hele poos bezig geweest met ontluchten en heb ook al ontlucht op het bovenste punt bij de banjo bout aan de rempomp. Na allerlei pogingen voelt hij nog steeds sponzig aan en knijp ik de hendel nog makkelijk naar het handvat.

Heeft iemand een idee wat er loos kan zijn? Rempomp defect?

Ik hoor graag van jullie!!


Oh dan moet ook ik eventjes reageren.

Een SRAD geeft niet de allerbeste rempomp die er is.En als deze pomp al oud is moet je die reviseren. Gebruikt alleen originele Suzuki rubbers en koop geen aftermarket zooi.

Het ontluchten is erg lastig,de remleiding die over je spatbord heen zit daar blijft vaak wat lucht bovenin hangen.Normaliter begin je met de remklauw die het verste weg zit dus de linker klauw als je erop zit.

Maar ik adviseer je eerst de rechter te doen totdat je iets druk opbouw hebt.Dan doe je hetzelfde bij de linker remklauw en zo telkens heen en weer.Oh ja je hebt ook best wat remvloeistof nodig met 250 cc ga je het niet redden!

De moderne gixxers hebben een ontluchtingsnippel zitten bij de rempomp en die zijn easy te ontluchten,Je trekt namelijk in 1 keer alle lucht eruit.

Of koop een gebruikte gixxer rempomp van na 2004 of koop een BREMBO.

Nu komt het belangrijkste; Je kan alleen pas ontluchten als alle remcubs eruit gekomen zijn en dat deze de remvoering tegen de schijven aandrukken.

Telkens een beetje knijpen langzaam pompen en net voor je remhevel je gas raakt stoppen druk erop houden en nippel dicht.En dit zo 40 keer doen.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn nog wel meer trucks trouwens.Alleen echt nodig is het niet omdat je met wat verstand en geduld plus inzicht in hetgeen wat je aan het doen bent het ook moet lukken. ;)

Zorg dat de remcubs al er overal al ver eruit steken zet remblokken erin zodat de onderlinge ruimte daartussen max 4mm is.Druk dan de remklauwen voorzichtig weer op zijn plaats.Beschadig de remcubs niet als je dit zo wil uitvoeren.

Of haal de remleidingen los op je klauwen en heb je een compressor blaas er wat lucht in dat drukt de cubs + remblokjes tegen de schijven aan.Wel een doekje ervoor houden anders komt die zooi in je ogen.

Vul daarna de klauwen met wat remvloeistof en monteer alles weer netjes met nieuwe koper ringen en vastzetten op 23NM.

Dan heb je namelijk al wat vloeistof lokaal.
 
Laatst bewerkt:
Zie het niet als kritiek, echter.. Wanneer komt de linker aan de beurt?

Sorry het stond er foutief!!
Rechter te doen totdat je iets druk opbouw hebt.Dan doe je hetzelfde bij de linker :t :t

Normaliter begin je altijd te ontluchten met die remklauw die het verste weg zit.Alleen niet iedereen heeft een compressor met ontluchtingsgereedschap om de vloeistof goed te kunnen doortrekken.Zodat je dan al veel lucht mee eruit trekt.

De problemen beginnen vaak als het gehele remsysteem leeg is.Of men doet het gewoon foutief })

Doe je het met je remhendel, bouw dan EERST druk op door 5-10 keer je remhendel max 2 cm in te drukken en duw deze daarna pas rustig verder in tot c.a 1-2 cm einde slag.Draai dan in een dezelfde beweging meteen de ontluchtingsnippel vast.

Met je linkerhand bouw je langzaam de druk op en tegelijkertijd draai je met je rechterhand de nippel dicht.
 
Laatst bewerkt:
ik zou nooit een systeem ontluchten waarbij op een "hoogste punt" geen nippel zit.

enige goede tip zou moeten zijn : die linker klauw los maken en omhoog houden tijdens het ontluchten.

en pas ontluchten als de cups eruit zijn gekomen ? echt ? :')
 
ik zou nooit een systeem ontluchten waarbij op een "hoogste punt" geen nippel zit.
Oudere motoren hebben dit helaas vaak niet !!
enige goede tip zou moeten zijn : die linker klauw los maken en omhoog houden tijdens het ontluchten.
Kan ook maar goed er zijn honderden tips en ik heb btw er nog nooit eentje ervan hoeven proberen. Als je het goed doet gaat ontluchten bijna vanzelf.

en pas ontluchten als de cups eruit zijn gekomen ? echt ? :')


Gij zijt een Belg en begrijpt niet wat ik hiermee bedoelde Janneke.En ik ga het je ook niet eens uitleggen.Volg een cursus begrijpend Nederlands he :P
 
Laatst bewerkt:
1/ Oudere motoren hebben dit helaas vaak niet !!2/ Gij zijt een Belg en begrijpt niet wat ik hiermee bedoelde Janneke.En ik ga het je ook niet eens uitleggen.Volg een cursus begrijpend Nederlands he :P

1/ ze moeten dat niet eens hebben, maar geef dan de tip die ik gaf, en niet de jouwe.
2/ je hoeft me echt niet uit te leggen wat "eruit" is, ik had jou perfect begrepen, en jij mij ook. jou probleem is dat je geen argument hebt en daarom de man speelt.
 
Laatst bewerkt:
jou probleem is dat je geen argument hebt en daarom de man speelt.

Als je remsysteem helemaal leeg is en je ( 8 tot 12 ) remcubs zijn helemaal ingedrukt.
De remblokken zitten op c.a 5 mm afstand van je remschijven.
En je hebt die bovenste ontluchtingsnippel niet.
Dan is ontluchten voor een beginneling met enkel de remhendel een zeer lastig iets.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon de injectiespuit (een flinke) pakken en de remvloeistof vanaf het verste punt (linker klauw) erin pompen.
Net zo lang blijven persen tot je een dun laagje remvloeistof in jouw reservoir zie en dan stoppen.

Nippel op de linker klauw dicht draaien, de injectiespuit weer vullen met verse remolie en hop, op naar klauw 2, de rechter.
Zelfde verhaal; slangetje van de spuit op jouw ontluchtingsnippel zetten, deze een slagje opendraaien en pompen maar.

Nu blijven persen tot een paar mm onder je max. level in je vloeistof reservoir potje.

Dan een paar keer in de remhendel knijpen (een paar cm, niet volledig) met het deksel van het reservoir potje eraf.
Wss zie je dan allemaal belletjes ontstaan in het potje, doorgaan met knijpen tot je geen belletjes meer naar boven ziet komen.

Op de standaard zetten en het stuur draaien zodat het vloeistof reservoir potje het hoogste deel is van jouw motor.
Dan weer gaan knijpen en als het goed is ga je druk voelen, blijven knijpen tot je echt 'remweerstand' voel. Dan dop erop van het rv reservoir.

Weer gaan pompen met de remhendel, tot je remdruk voelt. Als je deze voelt, de remhendel ingedrukt blijven houden (dus met remdruk) en vastzetten met een tyrip aan jouw gashendel/handvat.

Biertje pakken, Netflix aan en gaan slapen.

De volgende morgen tyrip verwijderen (de remhendel zal nu veel steviger voelen), motor rechtop zetten, dop van je rv reservoir eraf halen, eventueel nog een paar keer pompen zodat de allerlaatste lucht uit het systeem is (luchtbellen) en dan het rv reservoir 'afvullen' tot max.

Werkt voor mijn SRADje prima ;)
 
Laatst bewerkt:
Moet je met ontluchten niet eerst de dichstbij zijnde remklauw ontluchten en dan pas de verste. Zodat je zeker weet dat je remvloeistof zonder belletjes door pompt naar je linker remklauw.

Als je een injectiespuit gebruik, dan pompt die gelijk al de luchtbelletjes omhoog. In die korte remslang (dus die over de band gaat) blijft gemakkelijk lucht zitten, door die eerst 'vol' te zetten is de kans dat daar luchtbelletjes ontwikkelen kleiner dan dat je eerst de lange slang volzet. Vergeet niet, je pompt de remvloeistof de leidingen in DOOR de ontluchters.

Zie https://www.youtube.com/watch?v=6UCNWfA7dVs voor het idee hierachter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan