Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanavond begonnen om de Yammi klaar te maken voor de zomer. Hierbij de volgende zaken tegengekomen:

- Knutselwerk aan kabels voor toeters, dit is een apart kabelboompje.
- Knutselwerk aan stadslicht. Dit is dus ook een apart stukje.
- Benzine meter doet het niet (goh). Hiervoor zoek ik dus de vlotter.
- Topkuip is de bevestiging rechts afgebroken. Iemand die hier handig is om dit te maken? Hoeft alleen aan de achterkant gefixt te worden.

Iemand die mij hieraan kan helpen?

Heb iig alvast alle stekkers los gehad en ingespoten met contactspray. Veel stekkers waren volgens mij nog nooit los geweest.

Tevens wil ik de TomTom netjes aansluiten via het stadslicht. Zijn er Y kabels oid te koop zodat ik het netjes via stekkers kan aansluiten? Heb er even op gezocht maar kan zo snel niks vinden.
 
Vandaag weer even de "oude dame" uitgelaten. Heerlijke 100 km rond geknord :) :]

full
 
misschien een hele stomme vraag.
aangezien ik geen schuifmaat heb zou ik graag willen weten welke maat
draadeind er in de handvatten zit 6 of 8 mm.
alvast bedankt
gr peter
 
Dag allemaal,

Na een aantal jaar geen motor meer te hebben gereden ben ik sinds begin dit jaar de enorm blije eigenaar van een rode XJ900 Diversion uit 2002. Prachtige motor, rijdt als een zonnetje :]. Destijds heb ik veel gehad aan de oude topics hier, nog bedankt daarvoor! :)

Om maar met de deur in huis te vallen, ik zit nog wel met een vraag en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik ben zelf aardig lang en ik heb op de snelweg, als er wat meer wind staat, nog wel eens last van de wind. Momenteel heb ik er een ruit van 52cm op zitten, namelijk deze: https://www.mdi-online.nl/vervangingsruit-touring-flip-up-yamaha-xj900s-diversion.html.

Om wat meer uit de wind te kunnen zitten heb ik wat op internet gezocht. Ik zag dat er spoilers te krijgen zijn waarmee het scherm zo'n 10cm hoger kan maken en ik zag dat er een super flip-up van 62cm te verkrijgen is, namelijk deze: https://www.mdi-online.nl/vervangingsruit-super-flip-up-yamaha-xj900s-diversion.html

Gelukkig kan je bij die zaak een proefrit maken met beide opties, dit gaat gezien de afstand wel een dagtaak worden, maar dat neemt niet weg dat ik mij afvroeg of er iemand is die ervaring heeft met of het grote scherm of met een spoiler op een 52cm scherm? Scheelt het veel qua wind? En weet iemand toevallig of er een (merkbaar) verschil tussen een spoiler of een 'vast' scherm?

Bedankt alvast voor de moeite! :)
 
Dag allemaal,

Na een aantal jaar geen motor meer te hebben gereden ben ik sinds begin dit jaar de enorm blije eigenaar van een rode XJ900 Diversion uit 2002. Prachtige motor, rijdt als een zonnetje :]. Destijds heb ik veel gehad aan de oude topics hier, nog bedankt daarvoor! :)

Om maar met de deur in huis te vallen, ik zit nog wel met een vraag en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik ben zelf aardig lang en ik heb op de snelweg, als er wat meer wind staat, nog wel eens last van de wind. Momenteel heb ik er een ruit van 52cm op zitten, namelijk deze: https://www.mdi-online.nl/vervangingsruit-touring-flip-up-yamaha-xj900s-diversion.html.

Om wat meer uit de wind te kunnen zitten heb ik wat op internet gezocht. Ik zag dat er spoilers te krijgen zijn waarmee het scherm zo'n 10cm hoger kan maken en ik zag dat er een super flip-up van 62cm te verkrijgen is, namelijk deze: https://www.mdi-online.nl/vervangingsruit-super-flip-up-yamaha-xj900s-diversion.html

Gelukkig kan je bij die zaak een proefrit maken met beide opties, dit gaat gezien de afstand wel een dagtaak worden, maar dat neemt niet weg dat ik mij afvroeg of er iemand is die ervaring heeft met of het grote scherm of met een spoiler op een 52cm scherm? Scheelt het veel qua wind? En weet iemand toevallig of er een (merkbaar) verschil tussen een spoiler of een 'vast' scherm?

Bedankt alvast voor de moeite! :)

Had hetzelfde probleem en veel geprobeerd. Als ik rijd, rijd ik meestal in de Eifel rijd het eerste stuk 1 uur ongeveer tot meestal Keulen snelweg en dan binnendoor. Zonder de verhoogde ruit was dit erg vermoeiend.

Uiteindelijk werkt voor mij de superflip het beste. Het ziet er niet het mooiste uit maar werkt erg goed.

Heb verhoogde ruitjes met spoilers gehad maar had daarmee veel last van turbulentie. Met de superflip komt de wind nét bovenop de helm. Zou dus voor de grap nog eens een spoiler bovenop de superflip willen proberen.
 
Dag allemaal,

Na een aantal jaar geen motor meer te hebben gereden ben ik sinds begin dit jaar de enorm blije eigenaar van een rode XJ900 Diversion uit 2002. Prachtige motor, rijdt als een zonnetje :]. Destijds heb ik veel gehad aan de oude topics hier, nog bedankt daarvoor! :)

Om maar met de deur in huis te vallen, ik zit nog wel met een vraag en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik ben zelf aardig lang en ik heb op de snelweg, als er wat meer wind staat, nog wel eens last van de wind. Momenteel heb ik er een ruit van 52cm op zitten, namelijk deze: https://www.mdi-online.nl/vervangingsruit-touring-flip-up-yamaha-xj900s-diversion.html.

Om wat meer uit de wind te kunnen zitten heb ik wat op internet gezocht. Ik zag dat er spoilers te krijgen zijn waarmee het scherm zo'n 10cm hoger kan maken en ik zag dat er een super flip-up van 62cm te verkrijgen is, namelijk deze: https://www.mdi-online.nl/vervangingsruit-super-flip-up-yamaha-xj900s-diversion.html

Gelukkig kan je bij die zaak een proefrit maken met beide opties, dit gaat gezien de afstand wel een dagtaak worden, maar dat neemt niet weg dat ik mij afvroeg of er iemand is die ervaring heeft met of het grote scherm of met een spoiler op een 52cm scherm? Scheelt het veel qua wind? En weet iemand toevallig of er een (merkbaar) verschil tussen een spoiler of een 'vast' scherm?

Bedankt alvast voor de moeite! :)
Ik ben 1,96 m. Had destijds op mijn Div900 de hoge ruit die Yamaha als accessoire levert, met daarbovenop dit MRA-ruitje (klik). Geen last (meer) van enige turbulentie. Aanbevolen dus!
 
Ik ben 1,96 m. Had destijds op mijn Div900 de hoge ruit die Yamaha als accessoire levert, met daarbovenop dit MRA-ruitje (klik). Geen last (meer) van enige turbulentie. Aanbevolen dus!

Die had ik dus ook geprobeerd op een MRA ruitje en zorgde voor mij juist weer voor veel turbulentie.

Heb het ruitje met spoiler nog thuis liggen, dus mocht je interesse hebben Shade dan laat maar iets weten.
 
Ik heb op de Div ook al jaren de Super flip-up van MDI zitten, bevalt beter dan opzetruitjes. Maar je moet het echt zelf proberen om te weten wat het effect is.
 
Laatst bewerkt:
Thois, Wuppie en Max Snelheid, bedankt voor jullie antwoorden! Ik was er al een beetje bang voor dat de antwoorden beide kanten op zouden gaan.. Toch maar eens naar die zaak gaan en met allebei gaan rijden.

Thois, bedankt voor je aanbod voor het ruitje! Ik houd het in gedachten :)
 
Weet iemand wat voor draad de spiegels hebben en kan ik ze zomaar vervangen? Mijn rechtse spiegel zakt naar beneden en ook al is de linkse wel koersvast, het rubber onderaan is kapot en de kunstof kap over het gewrichtje is ook gescheurd.

Linker spiegel heeft normale rechtse draad. Het rechter (originele) spiegel heeft linkse draad. Ik heb er andere spiegels opgezet omdat ik in de spiegels mijn eigen schouders zag i.p.v. de weg achter mij. Rechter bevestiging is los met rechtse draad te krijgen. Mijn 2 nieuwe spiegels hebben beide normale draad. De spiegels steken nu verder uit waardoor ik de weg weer kan zien.
 
Haha! Het is inderdaad bere koud...

Ik rij al twee weken rond met sludge in de olie. Door het koude weer komt er vocht uit de lucht in de olie terecht, en omdat de olie niet heet genoeg wordt is het een grote witte schuimende opgeklopte massa. Niet goed voor de motor. :-)

Omdat mijn woon/werkverkeer slechts 20 minuten is wordt de olie niet warm genoeg om het vocht er uit te laten verdampen. Ik dacht dat een retourtje Den Haag - Schiphol (+/- 50km) wel voldoende zou zijn om het vocht te laten verdampen. Maar helaas....

Daarom heb ik nu maar de oliekoeler met een stuk karton afgedekt. En jawel, een rondje om Rotterdam was genoeg om de olie weer normaal te krijgen.

Dus iedereen die ook alleen maar wit schuim ziet in het oliepaal glaasje, effe een stukje karton voor de oliekoeler schuiven en de kans is groot dat je olie weer snel er normaal uit ziet.

Nu maar hopen dat het snel voorjaar wordt!

Olie is hygroscopisch. d.w.z. dat olie vocht aantrekt.
Een motor die niet goed warm gedraaid wordt ( b.v. vaak korte stukjes rijden) krijgt last van condensvorming in het blok.
Warm - koud - warm - koud - enz.
Vocht en olie wordt Sludge. Dikke grijze drab.
Remvloeistof (olie) is daar nog gevoeliger voor dan motor olie.
Als je vaak lang remt ( b.v. berg afwaarts) worden de remblokjes heet dus de remklauwen met de remvloeistof erin ook. As dit te heet wordt kun je een soort gasbelletjes in de remvloeistof krijgen.
Als die afkoelen krijg je condens in die belletjes. Als dat vaak genoeg gebeurd gaat de kwaliteit van de remvloeistof sterk achteruit waardoor je een sponsachtige gevoel krijgt in je remhendel.
De remvloeistof verliest zijn heldere kleur. Wordt troebel/ grijzer.
Advies bij normaal gebruik (zonder ABS) elke 3 a 4 jaar vervangen.
ook als je niet rijd gaat de kwaliteit achteruit. Trekt vocht aan.
Met ABS elke 1 a 2 jaar vervangen. BMW's zijn daar HEEEEL gevoelig voor.

SLUDGE IN DE MOTOR.

Sludge in de motor olie is zeker niet goed voor de motor.
De oliekanalen die ervoor moeten zorgen dat alle draaiende delen in het blok gesmeerd worden, zijn vaak heel smal/dun.
Sludge is soms te dik om voldoende door die oliekanalen te komen.
Het kan zelfs verstoppingen veroorzaken.
Ik zou de olie zeker vervangen. Motor goed warm laten worden en dan aftappen.
Er zijn motor reinigingsproducten. ( motor flush )
Ik zou die niet gebruiken.
Die gooi je in de motor bij de olie en laat de motor dan een tijdje stationair draaien.
(GEEN GAS GEVEN!!!!!) stationair laten draaien.
Ikzelf gebruik het niet.
Maar bij extreem veel sludge of vervuilde motor (van binnen) werkt het wel beter.
Het kan schade aan het blok ver oorzaken!!!
Liever olie verversen en dan met de schone/nieuwe ( kwaliteit ) olie weer warm laten draaien en dan nogmaals vervangen. Maak eens wat langere ritten om het blok goed warm te draaien. Hierdoor kun je Sludge voorkomen. Goede kwaliteit olie kan ook helpen. Gebruik geen toevoegingen die ook op de markt zijn, om sludge ( zogenaamd) te voorkomen. Deze kunnen ervoor zorgen dat de koppeling gaat slippen. (xj heeft een natte koppeling).
Tip:
- Gebruik goede kwaliteit olie.
(Kwaliteit kenmerkt zich niet door het merk maar de opgegeven API die erop moet staan)
- Rij niet alleen korte stukjes.
- Ververs de olie regelmatig, OOK HET FILTER.
( ik doe dat 1 x per jaar. ik rij 9000 tot 11000 km p/j )

Bij extreem veel en vaak voorkomende sludge, kan bij een water gekoelde motor, ook een lekkage zijn. B.v. koppakking lek.
 
Hierbij nogmaals de vraag, hebben mensen het volgende liggen voor een XJ900s 4KM?

- Kabelboompje voor de toeters
- Stadslicht vanaf stekker
- Vlotter voor benzine meter.

Heb al meerdere motorslopen gemaild, en in de buurt zit niks waar ik het kan halen, dus wellicht dat iemand hier nog een sloop Diversion heeft staan :)
 
Linker spiegel heeft normale rechtse draad. Het rechter (originele) spiegel heeft linkse draad. Ik heb er andere spiegels opgezet omdat ik in de spiegels mijn eigen schouders zag i.p.v. de weg achter mij. Rechter bevestiging is los met rechtse draad te krijgen. Mijn 2 nieuwe spiegels hebben beide normale draad. De spiegels steken nu verder uit waardoor ik de weg weer kan zien.

Dat is dan dus niet bij elke Diversion zo, bij mijn Div900 zit er geen verschil in het draad.
 
Olie is hygroscopisch. d.w.z. dat olie vocht aantrekt.
Een motor die niet goed warm gedraaid wordt ( b.v. vaak korte stukjes rijden) krijgt last van condensvorming in het blok.
Warm - koud - warm - koud - enz.
Vocht en olie wordt Sludge. Dikke grijze drab.
Remvloeistof (olie) is daar nog gevoeliger voor dan motor olie.
Als je vaak lang remt ( b.v. berg afwaarts) worden de remblokjes heet dus de remklauwen met de remvloeistof erin ook. As dit te heet wordt kun je een soort gasbelletjes in de remvloeistof krijgen.
Als die afkoelen krijg je condens in die belletjes. Als dat vaak genoeg gebeurd gaat de kwaliteit van de remvloeistof sterk achteruit waardoor je een sponsachtige gevoel krijgt in je remhendel.
De remvloeistof verliest zijn heldere kleur. Wordt troebel/ grijzer.
Advies bij normaal gebruik (zonder ABS) elke 3 a 4 jaar vervangen.
ook als je niet rijd gaat de kwaliteit achteruit. Trekt vocht aan.
Met ABS elke 1 a 2 jaar vervangen. BMW's zijn daar HEEEEL gevoelig voor.

SLUDGE IN DE MOTOR.

Sludge in de motor olie is zeker niet goed voor de motor.
De oliekanalen die ervoor moeten zorgen dat alle draaiende delen in het blok gesmeerd worden, zijn vaak heel smal/dun.
Sludge is soms te dik om voldoende door die oliekanalen te komen.
Het kan zelfs verstoppingen veroorzaken.
Ik zou de olie zeker vervangen. Motor goed warm laten worden en dan aftappen.
Er zijn motor reinigingsproducten. ( motor flush )
Ik zou die niet gebruiken.
Die gooi je in de motor bij de olie en laat de motor dan een tijdje stationair draaien.
(GEEN GAS GEVEN!!!!!) stationair laten draaien.
Ikzelf gebruik het niet.
Maar bij extreem veel sludge of vervuilde motor (van binnen) werkt het wel beter.
Het kan schade aan het blok ver oorzaken!!!
Liever olie verversen en dan met de schone/nieuwe ( kwaliteit ) olie weer warm laten draaien en dan nogmaals vervangen. Maak eens wat langere ritten om het blok goed warm te draaien. Hierdoor kun je Sludge voorkomen. Goede kwaliteit olie kan ook helpen. Gebruik geen toevoegingen die ook op de markt zijn, om sludge ( zogenaamd) te voorkomen. Deze kunnen ervoor zorgen dat de koppeling gaat slippen. (xj heeft een natte koppeling).
Tip:
- Gebruik goede kwaliteit olie.
(Kwaliteit kenmerkt zich niet door het merk maar de opgegeven API die erop moet staan)
- Rij niet alleen korte stukjes.
- Ververs de olie regelmatig, OOK HET FILTER.
( ik doe dat 1 x per jaar. ik rij 9000 tot 11000 km p/j )

Bij extreem veel en vaak voorkomende sludge, kan bij een water gekoelde motor, ook een lekkage zijn. B.v. koppakking lek.

Ach... Het is ieder jaar het zelfde liedje.
Zodra ik tijd heb gaat er weer nieuwe olie in. En zal ik ook de cardan olie vervangen.

En binnenkort toch wat langere ritten en in combinatie met het afplakken van de oliekoeler denk ik dat de schade wel zal meevallen.
 
Nog iemand tips hoe ik de ring onder de keering het beste kan terug monteren? Heb gisteren de vork uit elkaar gehaald voor nieuwe keering, klemring, stofkap en olie.

Echter bij het in elkaar zetten loop ik er tegenaan dat de keering te hoog komt te zitten, omdat de ijzeren ring / bus eronder lager moet. Het betreft 6 25

CE_7341_1.JPG
 
Wat voor een motor is het?

ook ik ben toevallig vandaag begonnen met de keringen te vervangen. 1 was er lek. dan maar beide vervangen.
Ik wilde er ook progressieve veren erin zetten maar die zaten er al in. Top!

Ik heb een Diversion 600 van 1992 en die heeft nummer 6 25 niet wel nummer 7 26.
Ik heb met een passende PVC pijp het geheel goed er in getikt met een rubber hamer. alles totdat de groef voor de borgring vrij is. Dat moest met best wel wat geweld. maar gaat prima.

De rechter poot ging trouwens veel gemakkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met een passende PVC pijp het geheel goed er in getikt met een rubber hamer. alles totdat de groef voor de borgring vrij is. Dat moest met best wel wat geweld. maar gaat prima.

Zo doe ik het ook. Een dikwandige afvoer PVC buis past perfect en hiermee beschadig je de nieuwe keerring ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Ah dan had ik hetzelfde idee. Was zo stom om eerst de ring erin te zetten en daarna de poot, dat gaat niet passen kan ik je vertellen. Wil echter op de ring i.p.v. nieuwe keering slaan, weet ik zeker dat ik de keering niet beschadig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan