Yamaha FJR 1300 Part 5

Hoogte van de standaard ruit van een RP13 is volgens mij 475 mm gemeten over het midden (hart) van het scherm.

Dank je, die gegokte 475mm, is dat in het hart van boven tot aan de plastic afdekking? Dat zou aanzienlijk schelen met wat ik nu heb.
Dan kan ik mijn koppie mooi in de wind hebben met scherm laag, en dan hopelijk zonder turbulentie.
 
Die 47.5 cm is gewoon over het midden van de ruit gemeten, van bovenrand tot onderrand. Die onderrand loopt denk ik gelijk met de onderrand van de plastic afdekking die jij noemt.

Met de originele ruit in de laagste stand zat ik (1.83 m) idd met de kop in de wind, en dat was verreweg het comfortabelst. Afhankelijk van de snelheid waren er dan nog steeds wervelingen, maar dat was qua herrie redelijk uit te houden. De beste oplossing die ik ken zat op de eerste RP13 die ik kocht: een sportruit die circa 10 cm lager was dan de originele...
 
@DucBMW; Vandaag rond 17:15 tussen de file door op de A4 richting Leiden?

@All; iemand toevallig al ervaring met de Shark Evo-One 2?
 
Laatst bewerkt:
@DucBMW; Vandaag rond 17:15 tussen de file door op de A4 richting Leiden?

@All; iemand toevallig al ervaring met de Shark Evo-One 2?
Check :t

Jij iets van "NB-420" in je kenteken? Renault toch? Dan heb ik jou mss ook gespot, had/heb alleen het kenteken niet paraat, maar moest ineens aan je denken toen ik zo'n ding zag rijden. Maar om nou in het voorbijrijden joviaal op de daken van alle donkere Renault's te gaan meppen... is een optie, maar ik ben bang dat daar ietwat paniekerig op gereageerd gaat worden. Was igg weer bal op de A4, ongelooflijk wat een puinhoop het is geworden daaro.

Geen ervaring met Shark Evo-One, is dat zo'n hybride helm?

Recentelijk zelf een Schuberth C4 gescoord, die mij opvallend genoeg goed past. Dat is opvallend, want voor het eerst dat een DucBMW in een Schuberth past, dus kennelijk krijg ik een dikke kop (of het was een ontwerpfoutje) _O-
 
Check :t

Jij iets van "NB-420" in je kenteken? Renault toch? Dan heb ik jou mss ook gespot, had/heb alleen het kenteken niet paraat, maar moest ineens aan je denken toen ik zo'n ding zag rijden. Maar om nou in het voorbijrijden joviaal op de daken van alle donkere Renault's te gaan meppen... is een optie, maar ik ben bang dat daar ietwat paniekerig op gereageerd gaat worden. Was igg weer bal op de A4, ongelooflijk wat een puinhoop het is geworden daaro.

Geen ervaring met Shark Evo-One, is dat zo'n hybride helm?

Recentelijk zelf een Schuberth C4 gescoord, die mij opvallend genoeg goed past. Dat is opvallend, want voor het eerst dat een DucBMW in een Schuberth past, dus kennelijk krijg ik een dikke kop (of het was een ontwerpfoutje) _O-

Yup, NB-420-S, nu met een Yamaha sticker linksachter.... En ga maar niet aan dak meppen doen... _O-
Had toevallig vandaag weer eens gekozen om de chaos in te rijden, normaal via de Kaag, Roelofarendsveen, etc...

Shark Evo-One is inderdaad een hybride, twijfel hevig of ik aan m'n leeftijd moet toegeven of nog een keer gewoon voor full-face ga... Lijkt me wel lekker om door de Alpen te cruisen met de klep open...

full
 
Die 47.5 cm is gewoon over het midden van de ruit gemeten, van bovenrand tot onderrand. Die onderrand loopt denk ik gelijk met de onderrand van de plastic afdekking die jij noemt.

Met de originele ruit in de laagste stand zat ik (1.83 m) idd met de kop in de wind, en dat was verreweg het comfortabelst. Afhankelijk van de snelheid waren er dan nog steeds wervelingen, maar dat was qua herrie redelijk uit te houden. De beste oplossing die ik ken zat op de eerste RP13 die ik kocht: een sportruit die circa 10 cm lager was dan de originele...

Poe, mijn ruit is 52 cm over het midden tot aan de bovenkant van de afdekking. Maar eens op struintocht naar een ander ruitje.
 
@DucBMW; Vandaag rond 17:15 tussen de file door op de A4 richting Leiden?

@All; iemand toevallig al ervaring met de Shark Evo-One 2?
Ja, prima helm. Het is wel een weetje dat je met linkerhand het kinstuk naar voren moet brengen. Duim eronder steken en iets wijken om naar voren te halen. Dan lift je hem over de blokkade heen.

Het pinlock vizier heeft een ontwerpfoutje waardoor het na verloop van tijd los gaat. Op zich geen probleem, leverancier lost het op door steeds een nieuw exemplaar te geven. Die nieuwe exemplaren zijn alleen uit voorraad die dus het ontwerpfoutje heeft, dus het blijft terug komen.

Erg fijn is dat je met open helm rijden kunt op elke snelheid. Heeft niet het topzwaar effect wat bij schubert en andere helmen wel het geval is. Ook het risico op spontaan dichtklappende helm bestaat niet.
 
Vanmiddag de olie en het filter vervangen. De vorige keer dat ik dat deed, 10k geleden kwam er echt zwarte drap uit en eigenlijk direct na het vervangen vond ik dat de olie bij het kijkglaasje niet heel schoon eruit zag. Nu was dat weer het geval. Het motorblok lijkt erg vervuild.
Ik heb geen problemen met de motor, maar ik vraag me af of dit normaal is, of dat hier misschien iets aan te doen is.
 
Bij een diesel zou het normaal zijn, maar dat is een FJR (meestal) niet. Bij mijn motoren blijft de motorolie tot voorbij de helft van de verversingstermijn redelijk doorzichtig. Motorolie kleurt zwart als gevolg van opname van vuiligheid (kooldeeltjes = restant verbrandingsproces), dus kennelijk is jouw motor van binnen idd flink vervuild. Wat is de km stand?

Het kan ook zijn dat er bij het aftappen relatief veel oude (zwarte) olie in in het blok achterbleef (b.v. doordat de motor onvoldoende warm was gereden voorafgaand aan de oliewissel), en dan is het te begrijpen die zich vermengt met de nieuwe olie.

Hoedanook, die olie heeft - behalve smeren - tot doel het vuil op te nemen, zodat dit mee naar buiten spoelt als je de oude olie aftapt t.b.v. het verversen. Je zou één of meerdere keren kort achter elkaar (b.v. na circa 1000 km) motorolie en filter kunnen vervangen, natuurlijk na het spulletje goed warm gereden te hebben (minimaal 50 km rijden dus, direct voorafgaand aan het verversen).

Je spoelt dan in feite je motor, en dat zou een reinigend effect moeten hebben. Motorrevisiebedrijven gebruiken hier soms spoelolie voor, maar daar ben ik niet zo'n fan van (i.v.m. zeer lage viscositeit en een boel niet-smerende additieven).
 
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Waarschijnlijk niet goed warm gereden, omdat het manual het over een paar minuten laten lopen heeft. Jouw advies geeft een beduidend langere opwarmtijd aan. Aan de andere kant, de olie was erg vies, dus een spoelbeurt tussendoor, of een paar wissels op kortere interval is misschien nog een idee.
Ik dacht dat er misschien iets bestond wat een hoge reinigingswerking heeft om het motorblok als het ware te spoelen.

Mijn motor heeft 50k gedraaid en ik heb hem nu 3 jaar. Ik rij ongeveer 10k per jaar. Vorige eigenaar beduidend minder.
 
Ik dacht dat er misschien iets bestond wat een hoge reinigingswerking heeft om het motorblok als het ware te spoelen.
Dat is er: spoelolie (zie laatste alinea van mijn eerdere reply), wat weleens wordt gebruikt om oude auto's/motoren na talrijke jaren van stilstand weer draaiend te krijgen. Maar zoals gezegd, ik ben er geen fan van: het spul weekt inwendige vervuiling los, en als dat in "grote brokken" in het blok gaat rondzwerven dan kan je dat gemakkelijk een lager hier en daar gaan kosten. Daarnaast kan het verwijderen van koolafzetting bij sommige motoren - de oude FZR-en en vroegere R1 hadden daar last van - voor toename van olieverbruik zorgen.

Met zo'n maagdelijke km stand zou ik geen drama's verwachten, maar als de zwarte olie je stoort zou je idd een tussentijdse oliewissel kunnen overwegen.
 
Poe, mijn ruit is 52 cm over het midden tot aan de bovenkant van de afdekking. Maar eens op struintocht naar een ander ruitje.

Heb het afdekkapje er even af gehaald, ik heb 57,5cm van boven naar beneden over het hart. Hartstikke leuk met de ruit volledig omhoog dat je in een vacuum zit, maar het gebrabbel op m'n helm in de laagste stand is super vervelend.

Op zoek naar een ander schermpje dus.
Iemand met een 2006 - 2012 fjr die een standaard scherm wil verruilen voor een hoger model (+10cm)? :)
 
Ja, prima helm. Het is wel een weetje dat je met linkerhand het kinstuk naar voren moet brengen. Duim eronder steken en iets wijken om naar voren te halen. Dan lift je hem over de blokkade heen.

Het pinlock vizier heeft een ontwerpfoutje waardoor het na verloop van tijd los gaat. Op zich geen probleem, leverancier lost het op door steeds een nieuw exemplaar te geven. Die nieuwe exemplaren zijn alleen uit voorraad die dus het ontwerpfoutje heeft, dus het blijft terug komen.

Erg fijn is dat je met open helm rijden kunt op elke snelheid. Heeft niet het topzwaar effect wat bij schubert en andere helmen wel het geval is. Ook het risico op spontaan dichtklappende helm bestaat niet.

Dank! Na de vele reviews en jouw waardevolle info neig ik toch steeds meer naar de Evo-One 2. Je rijd er zelf ook mee dus?
 
Vraagje voor mijn vader, is er een olie die min of meer unaniem gebruikt word voor de FJR?
Hij heeft een 2001 en tijd voor een oliewissel zowel blok als cardan.
 
Op zoek naar een ander schermpje dus.
Iemand met een 2006 - 2012 fjr die een standaard scherm wil verruilen voor een hoger model (+10cm)? :)
Kom kom, niet van dat voorzichtige, steek je armen eens uit je mouwen jonguh...:

full


:+

Vraagje voor mijn vader, is er een olie die min of meer unaniem gebruikt word voor de FJR?
Hij heeft een 2001 en tijd voor een oliewissel zowel blok als cardan.
Tenzij er voorheen volsynthetische motorolie werd gebruikt zou ik er gewoon minerale- of semi-synthetische olie in kiepen, 10W40. Wel opletten: de FJR heeft (zoals de meeste motoren) een natte platenkoppeling, en de olie moet daarvoor geschikt zijn.

Cardan: hiervoor heb je transmissie olie nodig, API GL 5-olie, 75W-140. Yamaha verkoopt het zelf (Yamalube), evt. kun je b.v. GL5 80W van Kroonoil gebruiken (is wat goedkoper).
 
Laatst bewerkt:
Heb het afdekkapje er even af gehaald, ik heb 57,5cm van boven naar beneden over het hart. Hartstikke leuk met de ruit volledig omhoog dat je in een vacuum zit, maar het gebrabbel op m'n helm in de laagste stand is super vervelend.

Op zoek naar een ander schermpje dus.
Iemand met een 2006 - 2012 fjr die een standaard scherm wil verruilen voor een hoger model (+10cm)? :)


Ik heb nog een standaard ruit liggen voor de FJR. Ik heb zelf een iets hogere ruit en die bevalt prima.
 
Ik heb voor een FJR een complete buddyseat, voorste gedeelte is verwerkt door Tijger Leathers ziet er erg goed uit. Heb ook een achterlicht unit en een Givi flip-up ruit. Mijn FJR was van 2005, als je interesse mocht hebben ik denk dat wij over een geschikte prijs kan uitkomen, toch?
 
Heb het afdekkapje er even af gehaald, ik heb 57,5cm van boven naar beneden over het hart. Hartstikke leuk met de ruit volledig omhoog dat je in een vacuum zit, maar het gebrabbel op m'n helm in de laagste stand is super vervelend.

Op zoek naar een ander schermpje dus.
Iemand met een 2006 - 2012 fjr die een standaard scherm wil verruilen voor een hoger model (+10cm)? :)

Als je nog interesse heb in een originele ruit... De mijne is te koop! FJR uit 2007.
 
Dag iedereen,
Heb een vraagje.
Ik ben van plan om een fjr1300 te kopen, ben zelf 170cm en 80kg ongeveer. Denk dat deze een goeie motor voor mij zou zijn na de sv650n, zoek iets meer toergericht voor samen met het vrouwtje te rijden en ook met slecht weer ook wat met minder last kunnen rijden dan bv met een naked op de snelweg wat ik nu veel doe door mijn w/w kms
Zie veel modellen van bj 2001,2003 en 2004 zijn er aandachtspunten voor deze modellen? Zoals bv warmte aan de linkerkant wat ik hev gelezen in sommige posts
Heb bv eentje in duitslabd gezien, zelfde prijs ongv zoals in Belgie, maar wel met 25k kms, zou dit betrouwbaar zijn? Bj 2004
Zijn er nog mensen met mn stats die deze motor rijden? Weet dat hem zwaar kan zijn maar ja zal ook een testrit ermee doen om aantevoelen hoe of wat denk wel dat het doenbaar zal zijn
 
Dag iedereen,
Heb een vraagje.
Ik ben van plan om een fjr1300 te kopen, ben zelf 170cm en 80kg ongeveer. Denk dat deze een goeie motor voor mij zou zijn na de sv650n, zoek iets meer toergericht voor samen met het vrouwtje te rijden en ook met slecht weer ook wat met minder last kunnen rijden dan bv met een naked op de snelweg wat ik nu veel doe door mijn w/w kms
Zie veel modellen van bj 2001,2003 en 2004 zijn er aandachtspunten voor deze modellen? Zoals bv warmte aan de linkerkant wat ik hev gelezen in sommige posts
Heb bv eentje in duitslabd gezien, zelfde prijs ongv zoals in Belgie, maar wel met 25k kms, zou dit betrouwbaar zijn? Bj 2004
Zijn er nog mensen met mn stats die deze motor rijden? Weet dat hem zwaar kan zijn maar ja zal ook een testrit ermee doen om aantevoelen hoe of wat denk wel dat het doenbaar zal zijn


Ik ben 1.75 met en 72 kg. Prima toeren met zo'n motor. Je moet alleen wel bedacht zijn op het gewicht zodra je bijna stilstaat of moet manoeuvreren.
 
Dag iedereen,
Heb een vraagje.
Ik ben van plan om een fjr1300 te kopen, ben zelf 170cm en 80kg ongeveer. Denk dat deze een goeie motor voor mij zou zijn na de sv650n, zoek iets meer toergericht voor samen met het vrouwtje te rijden en ook met slecht weer ook wat met minder last kunnen rijden dan bv met een naked op de snelweg wat ik nu veel doe door mijn w/w kms
Zie veel modellen van bj 2001,2003 en 2004 zijn er aandachtspunten voor deze modellen? Zoals bv warmte aan de linkerkant wat ik hev gelezen in sommige posts
Heb bv eentje in duitslabd gezien, zelfde prijs ongv zoals in Belgie, maar wel met 25k kms, zou dit betrouwbaar zijn? Bj 2004
Zijn er nog mensen met mn stats die deze motor rijden? Weet dat hem zwaar kan zijn maar ja zal ook een testrit ermee doen om aantevoelen hoe of wat denk wel dat het doenbaar zal zijn

Hallo D-Vegas

Ik ben zelf 1.80m en 85 kg. Rijdend merk je het gewicht van de FJR minder. Heb zelf ook een SV650S gehad, maar zo wendbaar is de FJR natuurlijk niet. Ik moest in het begin erg wennen aan het gewicht op lage snelheid en met manoeuvreren. Met volle bepakking en iemand achterop zul je wel een paar zweetdruppels verbruiken. De eerste versies van de FJR tot 2006 schijnen 's zomers een behoorlijke warmteafvoer van het blok te hebben. "Lekker" stoken in de zomer dus. Ik heb een bj 2008 en dan valt het wel mee.
Een bj 2004 met 25.000 km vind ik erg verdacht voor een lange afstandtoerder als de FJR. Soms wordt de tellerunit verwisseld door een met minder kilometers. Zorg daarom altijd dat je de onderhoudsboekjes krijgt om de km-stand te controleren. Een FJR is onverwoestbaar, maar heeft zeker het reguliere onderhoud nodig, zoals elke motor.

Succes met je zoektocht.
 
Thanks voor de reacties

Dus het is te doen maar met veel voorzichtigheid voor gewicht. Bv ik doe 40km heen en 40 terug w/w kms waarvan 35 ongeveer snelweg is. Hier en daar met de sv wat binnebaantjes maar dst is meestal richting fitness ofzo of richtingen zonder snelweg
Twijfelde tussen de dl 650 iets veel lichter maar met minder bescherming.
Kan er iets aan gedaan worden aan die warmte? Of is dst iets dat je gewoon meeneemt als je van die bj koopt?
Zal verder zien. Er zit wel onderhoudboekje bij maar dit kan ik pas checken als ik naar daar ga
 
Terug
Bovenaan Onderaan