Helicoil uitdaging

erwinnl

Die hard MF'er
15 feb 2010
272
50
Ik sta voor een hele leuke uitdaging, vandaag kwam ik erachter dat de olie niveau bout van mijn Suzuki Rmz 250 2009 doordraaid. Nu moet daar dus eigenlijk een helicoil in. Echter hoe doe ik dat zonder slijpsel in het blok te krijgen????

Alvast bedankt
 
Ik had een maand geleden precies hetzelfde, en heb de plug eruit gedraaid, het bestaande draad schoon getapt, daar een helicoil in gedraaid, en een kleinere maat plug in gedraaid....
Was ook bang voor eventuele krullen, maar daar was eigenlijk geen sprake van, als je schoon en rustig werkt is het geen probleem.
Gewoon doen dus (al moet ik wel melden dat de originele draad M18 was, en ik dus makkelijk een kleinere maat plug kon vinden - met magneet, vindt ik wel belangrijk - bij een automaterialenzaak.
Wel de helicoil met een goede borgvloeistof vastdraaien.
Zit alweer een paar duizend km. prima.
 
kees 230, uit jouw verhaal op te merken ging dit om de aftapplug aan de onderzijde of niet? dan vallen de krullen er sowieso weer uit. mijn niveau plug zit aan de zijkant echter. maargoed zit niet veel anders op. ik denk dat ik de motor op zijn kant leg dat de olie weg loopt en dan bout eruit tap erin olie beetje boven peil en dan motor weer rechtop zet zodat de olie de krullen weer naar buiten drukt en dan rustig tappen. zal altijd wel iets in het blok komen ben ik bang maar dat risico moet ik dan maar nemen. had net de olie ververst met dure plutoline vol syntheet maar dat moet dan nog maar een keer.
 
kees 230, uit jouw verhaal op te merken ging dit om de aftapplug aan de onderzijde of niet? dan vallen de krullen er sowieso weer uit. mijn niveau plug zit aan de zijkant echter. maargoed zit niet veel anders op. ik denk dat ik de motor op zijn kant leg dat de olie weg loopt en dan bout eruit tap erin olie beetje boven peil en dan motor weer rechtop zet zodat de olie de krullen weer naar buiten drukt en dan rustig tappen. zal altijd wel iets in het blok komen ben ik bang maar dat risico moet ik dan maar nemen. had net de olie ververst met dure plutoline vol syntheet maar dat moet dan nog maar een keer.

Gooi je die olie toch door een verfzeef,die ik gebruik haalt de kleinste stofdeeltjes eruit.
Nylon Verfzeefjes 190 micron Fijn - per 10 stuks
 
Laatst bewerkt:
kees 230, uit jouw verhaal op te merken ging dit om de aftapplug aan de onderzijde of niet? dan vallen de krullen er sowieso weer uit. mijn niveau plug zit aan de zijkant echter. maargoed zit niet veel anders op. ik denk dat ik de motor op zijn kant leg dat de olie weg loopt en dan bout eruit tap erin olie beetje boven peil en dan motor weer rechtop zet zodat de olie de krullen weer naar buiten drukt en dan rustig tappen. zal altijd wel iets in het blok komen ben ik bang maar dat risico moet ik dan maar nemen. had net de olie ververst met dure plutoline vol syntheet maar dat moet dan nog maar een keer.
1 litertje motorolie. Serieus :?
 
Ja, die van mij zat inderdaad onderop, maar bij het schoontappen kwam er (bij mij dan)vrijwel niets in de tap.
Ook wel lekker als een klusje eens vlekkeloos verloopt *D .
Die dure verse olie kan je natuurlijk ook opvangen in een schone/nieuwe opvangbak, zorg wel dat je zeker weet dat er 'n kleinere maat plug die in de helicoil past bestaat, en met je tap in het vet blijft het eventuele schaapsel daar wel inhangen....
Doe het in kleine stapjes en het moet lukken 8-)
 
ik heb het zelf ook al eens gedaan, vet aan de tap en regelmatig terugdraaien en schoonmaken en opnieuw invetten en als het gat klaar is voorzichtig met een eigengemaakt haakje van koperdraad door het gat en kijken of er nog deeltjes in liggen en daarna wasbenzine er in gespoten en er kwam niks meer uit, motor loopt nog steeds
 
kees 230, uit jouw verhaal op te merken ging dit om de aftapplug aan de onderzijde of niet? dan vallen de krullen er sowieso weer uit. mijn niveau plug zit aan de zijkant echter. maargoed zit niet veel anders op. ik denk dat ik de motor op zijn kant leg dat de olie weg loopt en dan bout eruit tap erin olie beetje boven peil en dan motor weer rechtop zet zodat de olie de krullen weer naar buiten drukt en dan rustig tappen. zal altijd wel iets in het blok komen ben ik bang maar dat risico moet ik dan maar nemen. had net de olie ververst met dure plutoline vol syntheet maar dat moet dan nog maar een keer.
Bij een rmz peil je de olie door een bout aan de zijkant uit het carter te draaien. Volgens zoals ik het begrepen heb,is het deze die kapot is.
 
Als je echt helemaal paniekerig bent kan je ook tappen terwijl iemand langzaam olie bijvult. dan krijg je vette klauwen maar je weet ook dat elk snippertje alu mee naar buiten spoelt.

De grootste uitdaging zit volgens mij in het lipje van de Heli coil afbreken.
 
vanavond de helicoil geplaatst, stukje bij beetje met elke keer nieuw kloddertje vet. Ging super is niets in het blok gekomen.

Erg bedankt voor jullie hulp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan