Wat is er mis met mijn luchtfilter?

MLC

Die hard MF'er
22 nov 2017
342
87
Ik was vandaag even een laat dingen aan het doen op mijn GSXF (nieuwe knipperlichten installeren), en had de zadel ervoor eraf gehaald.

Ineens zag ik het volgende: de grote ring in het midden van wat ik neem aan de luchtfilter is zat los, gewoon in het midden. Op de foto is het toestand nadat ik geprobeerd heb het weer op zijn plek te krijgen (wat niet helemaal gelukt is, hij is nog half los)
full



Kan er meer aan de hand zijn dan dat hij los zit? En wat voor gevolgen zou het kunnen hebben?

Enne... hoe erg is het roest aan de plaat?
 
Ik was vandaag even een laat dingen aan het doen op mijn GSXF (nieuwe knipperlichten installeren), en had de zadel ervoor eraf gehaald.

Ineens zag ik het volgende: de grote ring in het midden van wat ik neem aan de luchtfilter is zat los, gewoon in het midden. Op de foto is het toestand nadat ik geprobeerd heb het weer op zijn plek te krijgen (wat niet helemaal gelukt is, hij is nog half los)
[afbeelding]


Kan er meer aan de hand zijn dan dat hij los zit? En wat voor gevolgen zou het kunnen hebben?

Enne... hoe erg is het roest aan de plaat?


Ja het kan kwaad, en oplossing is gewoon vervangen.
Nee mu geen imitatie maar gewoon het orginele luchtfilter.
Op je luchtfilterhuis rechts staan wat codes, en de code met het witte stipje die moet overeen komen met de code op je nieuwe luchtfilter.
 
Ik ken die motor niet in details, maar dat rubber zorgt voor een goed evenwicht in de CV carburateurs.
Verwijderen betekent te arm lopen. Je zou dus denken dat het ook niet los moet zitten. De roest is onbelangrijk en beïnvloedt de functie niet. Doorroesten is een kwestie van jaren, maar je zou er wat vet of tectyl op kunnen smeren.
 
Lijkt wel niet origineel. :? :? :?

Zo zag het er vorig jaar bij mijn GSX750F 1998 uit. :P
(Zou hetzelfde model moeten zijn als '99 :? )

full
 
Laatst bewerkt:
Ik ken die motor niet in details, maar dat rubber zorgt voor een goed evenwicht in de CV carburateurs.
Verwijderen betekent te arm lopen. Je zou dus denken dat het ook niet los moet zitten. De roest is onbelangrijk en beïnvloedt de functie niet. Doorroesten is een kwestie van jaren, maar je zou er wat vet of tectyl op kunnen smeren.

Zou het kunnen verklaren waarom de motor bij flink gas geven het eigenlijk niet trekt en gaat “kuchen”? (Als ik snel optrek gaat ie lastig in de touren, en boven een bepaalde punt gewoon niet hoger...)
 
Zou het kunnen verklaren waarom de motor bij flink gas geven het eigenlijk niet trekt en gaat “kuchen”? (Als ik snel optrek gaat ie lastig in de touren, en boven een bepaalde punt gewoon niet hoger...)
Zo te zien is hij goed versleuteld .. heel apart.
Er is normaal geen stalen plaat, laat staan dat het op die plek roest. :P

Zie ook deze advertentie:
Suzuki Air Filter Cleaner Element GSX 600 750 GSX600F GSX750F Katana NEW 88 - 06

full
 
De staalplaat zal wel deel zijn van een niet-origineel luchtfilter. Gewoon een nieuwe kopen is het beste.
Van China tot Amerika.. goedkope rommel filters tot OEM zien er voor de GSX-F750 uit zoals ik poste.

Ik sluit niet uit dat er vroeger iets met metaal bestond.
Maar in principe is het alleen maar duurder.
En als het roest moet het zeker vervangen worden. _O-
(gaat een luchtfilter ook niet zichzelf een beetje van ouderdom verkruimelen onderhand..)

En de slangetjes links/rechts zitten met tieribs.
Hoezo apart. :+
 
Laatst bewerkt:
Van China tot Amerika.. goedkope rommel filters tot OEM zien er voor de GSX-F750 uit zoals ik poste.

Ik sluit niet uit dat er vroeger iets met metaal bestond.
Maar in principe is het alleen maar duurder.
En als het roest moet het zeker vervangen worden. _O-
(gaat een luchtfilter ook niet zichzelf een beetje van ouderdom verkruimelen onderhand..)

En de slangetjes links/rechts zitten met tieribs.
Hoezo apart. :+
Ik heb niets zelf gedaan van dat hele verhaal, en volgens mij liet de vorige eigenaar ook alles in een garage doen...
Ik weet niet eens wat voor slangetjes het zijn, laat zitten hoe ze normaal vastgemaakt zijn...

Moet de tank opgetild om zo’n filter te vervangen? En moet de tank dan leeg/losgekoppeld?
 
Ik heb niets zelf gedaan van dat hele verhaal, en volgens mij liet de vorige eigenaar ook alles in een garage doen...
Ik weet niet eens wat voor slangetjes het zijn, laat zitten hoe ze normaal vastgemaakt zijn...

Moet de tank opgetild om zo’n filter te vervangen? En moet de tank dan leeg/losgekoppeld?
Zie mijn eerste foto van vorig jaar. ;)

full


Je kan zien dat de slangetjes daar in de beugeltjes van het (niet eens originele) filter lopen.

full


Ik had een Hi-Flo via Ebay gekocht.. en alleen een doek onder de tank om iets op te tillen.
Niks geen benzineslangen los of ingewikkelde problemen.

In het GSX-F topic is er wel meer over gepraat. :) (Edit zie nu onderaan mijn tip uit dat topic)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niets zelf gedaan van dat hele verhaal, en volgens mij liet de vorige eigenaar ook alles in een garage doen...
Ik weet niet eens wat voor slangetjes het zijn, laat zitten hoe ze normaal vastgemaakt zijn...

Moet de tank opgetild om zo’n filter te vervangen? En moet de tank dan leeg/losgekoppeld?
Tank omhoog, dan kun je bij alle boutjes. Zie foto.

De slangetjes horen dan in de klemmetjes die op het luchtfilter zitten. Op het kunststof deel dat bij jou metaal is.
 
Het lijkt op een K&N insert, de ring die erin zit wordt erbij geleverd voor dyno bedrijven die beter bij de Wibra onderbroeken kunnen gaan verkopen, of voor eigen sleutelaars cq beunhazen die ook beter bij de Wibra kunnen gaan werken.
Met de filter restrictie ring eruit kun je wat vermogen winnen, maar dan moet je 'm wél goed af (kunnen) stellen.
 
Het lijkt op een K&N insert, de ring die erin zit wordt erbij geleverd voor dyno bedrijven die beter bij de Wibra onderbroeken kunnen gaan verkopen, of voor eigen sleutelaars cq beunhazen die ook beter bij de Wibra kunnen gaan werken.
Met de filter restrictie ring eruit kun je wat vermogen winnen, maar dan moet je 'm wél goed af (kunnen) stellen.
Ik dacht hem hier gezien te hebben die K&N:

Harm R in "Het grote GSX-F topic deel 11"
 
Even daarboven staat mijn uitleg voor de topicstarter:
Worldbeater in "Het grote GSX-F topic deel 11"

Dan moet ook even de tanksteun los. (2 bouten links, twee bouten rechts)
Even een dikke doek onder de tank leggen is voldoende ter ondersteuning.
En pas op voor de rubbers onder de tank, die raak je makkelijk kwijt. :)

2016 alweer. :Z Dacht dat het 2017 was..
 
Het lijkt op een K&N insert, de ring die erin zit wordt erbij geleverd voor dyno bedrijven die beter bij de Wibra onderbroeken kunnen gaan verkopen, of voor eigen sleutelaars cq beunhazen die ook beter bij de Wibra kunnen gaan werken.
Het ziet er inderdaad uit als wat er op mijn motor staat, met die ribben, de metalen plaat en de ring. Mat wat bedoel je nou? Dat zo'n systeem met een ring eigenlijk niet goed genoeg is, maar wel makkelijk te plaatsen?
Ik stond net te kijken, als dat het geval is is het niet wat je zou verwachten voor z'on prijs. Want wow... Die K&N filters zijn aan de dure kant zeg... Wat is dan het grote voordeel eraan? Dat ze uitwasbaar zijn? Want, met zo'n prijskaartje zou je verwachten dat het toch iets goeds is (2x zo duur als de OEM), maar aan de ander kant, als het uit elkaar valt en aan het roesten is...

Als ik het vervang zou ik niet voor weer zo'n K&N gaan...

~[edit] Nu bedenk ik me wel dat als de motor afgesteld is op de luchtdoorlatendheid van de K&N ik beter zo'n filter erin kan laten zitten, anders is het weer niet goed.

Met de filter restrictie ring eruit kun je wat vermogen winnen, maar dan moet je 'm wél goed af (kunnen) stellen.
Ziet er bij mij niet in... Ik zou niet weten hoe ik dan moet doen, laat staan het goed doen!
 
Laatst bewerkt:
Het is mij iig net gelukt de restrictiering terug te plaatsen...
Bij mijn volgende trip (mss maak ik er morgen wat van) ga ik kijken of hij beter loopt.

To be continued...
 
Net terug van een goede rit om uit te proberen hoe het gaat met de restrictie weer op zijn plek...
Hij rijdt weer als een zonnetje! Hele fijne rit gehad, de motor rijdt weer soepel, optrekken gaat weer lekker, zelfs heel hoog in de toeren!
 
Laatst bewerkt:
Ik ken die motor niet in details, maar dat rubber zorgt voor een goed evenwicht in de CV carburateurs.
Verwijderen betekent te arm lopen. Je zou dus denken dat het ook niet los moet zitten.
Ik heb hem teruggeplaatst en een probleem die ik een tijd had is meteen opgelost!
De roest is onbelangrijk en beïnvloedt de functie niet. Doorroesten is een kwestie van jaren, maar je zou er wat vet of tectyl op kunnen smeren.
Ik heb geen ervaring met Tectyl... Maar ik zie dat er verschillende soorten zijn... Is er een meer geschikt? En ik dacht ergens anders te hebben gelezen dat Tectyl ook als beschermlaag tegen pekel gebruikt kon worden... Is dat dan hetzelfde middeltje?
 
Ik heb hem teruggeplaatst en een probleem die ik een tijd had is meteen opgelost!Ik heb geen ervaring met Tectyl... Maar ik zie dat er verschillende soorten zijn... Is er een meer geschikt? En ik dacht ergens anders te hebben gelezen dat Tectyl ook als beschermlaag tegen pekel gebruikt kon worden... Is dat dan hetzelfde middeltje?

Yep, zelfde spul. Werd vroeger vaak gebruikt om je motor te beschermen tegen pekel. Ik gebruikte de amberkleurige zodat je goed kon zien of het er goed opzat.
Was wel een kudklusje om het in het voorjaar weer te verwijderen |(

Maar als je alleen dat plaatje wilt beschermen tegen roest zou ik er wat vettigs opsmeren, bv ff wat kettingspray erop oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan