Dunazijspan aan Honda CB650C

boxer 1100

MF'er
13 mrt 2018
36
17
Hasselt
Beste collega's
Sinds een maand of wat heb ik een Dunazijspan dat ik langzaamaan weer in originele staat probeer te krijgen. Het probleem waar ik nu tegen aanloop zijn de bevestigingspunten bij het frame van de Honda CB650C. Ik heb al eens zachtjes geïnformeerd bij een bedrijf dat zijspannen aan motoren bevestigt maar € 1500,00 vind ik toch iets te gortig. Mijn vraag is: heeft een van jullie al eens deze exercitie uitgevoerd? Of heeft iemand goede tips over de richting waarin mijn gedachten moeten gaan?
mvg
Ben
 
Laatst bewerkt:
kan je niet helpen, maar.......foto's wij zijn hier gek op foto's
succes verders.

had ik al gezegd dat we gek zijn op foto's :?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn hier meerdere mensen die al eens een zijspan gebouwd hebben. Er zijn ook al meerdere hulp/discussie topics geweest. Gooi de lijst met oude topics maar eens open en klik de topics aan waar een motormerk in genoemd wordt, zoals "mijn CBX400 span".
Ik kan je de Duna aan de 650 zonder verdere aanpassingen in ieder geval afraden. De Duna is bedacht voor een 350cc Oostblokker, hij zal aan de Honda wapperen.
 
Ik heb een Duna aan een Harley geknoopt, daarbij wel het Duna frame verstevigd en de wielophanging aangepast van het zijspan.

Plaats eens wat foto's van de rechterzijde van je frame/motor, kunnen we wellicht wat tips geven.

(edit) Ik heb trouwens nog een origineel aluminium spatbord liggen van een Duna, de oude uitvoering.
 
Laatst bewerkt:
Beste Halflive,
Bij Grandia zag ik een Duna aan een W650 hangen. Het Duna frame is weliswaar wat lichter dan een URAL frame maar zolang je onder de 100 km/u blijft zou dat m.i. geen probleem hoeven zijn toch?
 
full
 
het balans probleem zit hem niet zozeer in de topsnelheid, maar eigenlijk continue.

dat wil niet zeggen dat je geen DUNA naast een CB kan hangen. Ik had een Velorex aan een Goldwing. Nou was daar nog maar weinig origineel aan het velorex frame... maar toch...
Dat zelfde span hangt nu aan een Kawa 1100 ltd zonder aangepaste voorvork en dat rijdt eigenlijk best prima, zolang je maar bewust bent van de beperkingen.
zijspan rijden wordt namelijk pas echt leuk als je de aanpassingen grondig aan hebt gepakt, maar dat hoeft natuurlijk niet allemaal in 1x te gebeuren. Langzaam aan verder laten evolueren is een heel natuurlijk proces ;)

Om deze duna er nu gewoon maar tegen aan te knopen met een paar klemmen en schetsplaatjes krijg je geen geweldig stabiel zijspan. Dat zou ik afraden
 
Dat is nu juist de reden dat ik hier te rade ga. Hoe krijg ik dit span op een verantwoorde manier bevestigd zonder de hoofdprijs te hoeven betalen
 
het ligt er vooral aan hoe handig je zelf bent.

EHE en zijn zijspannen hier kan je terug lezen hoe ik de Velorex aan de GL heb geknoopt en als je veel tijd hebt kan je zien dat die continue is door geevolueerd totdat die uiteindelijk als road kill door een wit busje is overleden


geewiz ragbakspan hier een voorbeeld van een (best wel drastisch) aangepakte duna naast een XS650.

Ik had gehoopt dat er ook bouwfoto's van in zijn topic stonden, maar die zie ik zo snel niet. Moet ik volgens mij nog wel ergens gearchiveerd hebben staan, maar dan moet ik echt gaan graven
 
Terug
Bovenaan Onderaan