R1150RT olie gebruik

wvv

Die hard MF'er
22 mei 2017
267
20
Bollenstreek
Hi,

Ligt een gebruik van ongeveer 1,25L per 4000km binnen de normale grenzen voor een BMW R1150RT, die nu pas 20200km op de teller heeft staan?
 
Laatst bewerkt:
Volgens BMW is een olieverbruik van 1000 km per liter acceptabel bij de boxers. Dus hoef je je in principe geen zorgen te maken, tenzij er blauwe rook uit de uitlaat komt en/of er regelmatig grote plassen olie onder de motor liggen en/of je koppeling slipt. Wel het oliepeil in de gaten houden natuurlijk.

Bij die km stand is de motor waarschijnlijk nog niet ingereden: de bovenste zuigerveer is een minutenveer die in het begin met een heel klein randje de cilinderwand raakt. Deze moet dus eerst over hele hoogte dragen, en ook de andere zuigerveren moeten eerst goed aan liggen. Voordat het zover is moeten de zuigerveren eerst de ruwe cilinderwand gladstrijken. Daarna neemt het olieverbruik in de regel af. Bij de modernere motoren - w.o. jouw boxer - kan dat zomaar 40.000 of meer km nodig hebben.

Verder speelt mee hoe er met de motor wordt gereden: te voorzichtig rijden zorgt dat het veel langer duurt voordat zuigerveren op de cilinderwand zijn ingelopen (het inrijden dus). Die boxers willen graag toeren draaien. Wel eerst kalm aan op bedrijfstemperatuur brengen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Yep, das een normaal gebruik voor een lucht/olie gekoelde boxer van BMW.
Pas de watergekoelde boxer gebruikt nagenoeg geen olie tussen de beurten door.
 
Hi,

Ligt een gebruik van ongeveer 1,25L per 4000km binnen de normale grenzen voor een BMW R1150RT, die nu pas 20200km op de teller heeft staan?
heb je tussentijds niet gecontroleerd want BMW?
 
Volgens BMW is een olieverbruik van 1000 km per liter acceptabel bij de boxers. Dus hoef je je in principe geen zorgen te maken, tenzij er blauwe rook uit de uitlaat komt en/of er regelmatig grote plassen olie onder de motor liggen en/of je koppeling slipt. Wel het oliepeil in de gaten houden natuurlijk.
Dat is niet het geval.
Verder speelt mee hoe er met de motor wordt gereden: te voorzichtig rijden zorgt dat het veel langer duurt voordat zuigerveren op de cilinderwand zijn ingelopen (het inrijden dus). Die boxers willen graag toeren draaien.
Ik vermoed dat de eerste eigenaar (t/m 15K) vrij rustig reed...
Wel eerst kalm aan op bedrijfstemperatuur brengen natuurlijk.
Uiteraard!
 
Zot jij botte romanticus techneuticus jij moet vooral weten dat het olie verbruik gelijk ligt aan de hoeveelheid kilometers je rijdt en wat voor type olie je gebrukt.

zelf eigenaar van een BMW R 1150 RT en een Yamaha TW 125, bij de Yamaha en BMW gebruik ik beide de castrol en niet de motorex olie omdat het een betere kleur heeft na 1000+ km en betere verbranding maar dit is een persoonlijke keus.

welke type olie je moet gebruiken ligt er aan hoeveel kilometer per jaar je rijdt en hoeveel last je gebruikt op de motorblok.

uitleg last = welke toerengebied je rijdt en waar je ongeveer schakelt.

bij de BMW gebruik ik een Castrol RS 4T 15w50 en de Yamaha Castrol RS 4T 15w60

15w50 bij de BMW vanwege de hoeveelheid kilometers ik rijdt en dat is ongeveerv 25k a 30k per jaar aangezien ik met de motor naar mijn werk ga, kan ik niet met de BMW vanwege het weer dan ga ik met de Yamaha en daar rij ik meer vollast er mee dan de BMW (max toeren maken om snelheid te krijgen).

daarnaast is de buiten temperatuur ook van belang waar door een 5w30 zelfs mogelijk is als je een mooi weer rijdertje bent :Y _O-

dus welke olie het beste is weet ik niet maar overleg het met je garage die heeft meestal een spec-sheet waarop je kan zien wat het beste is.

dus het moraal van het verhaal = wanneer rij ik en hoe rij ik, zodra je deze 2 vragen kan beantwoorden dan weet je ook welke type olie je moet gebruiken en verder veel succes in je zoektocht :]
 
Zot jij botte romanticus techneuticus jij moet vooral weten dat het olie verbruik gelijk ligt aan de hoeveelheid kilometers je rijdt en wat voor type olie je gebrukt.
ik weet erg veel
zelf eigenaar van een BMW R 1150 RT en een Yamaha TW 125, bij de Yamaha en BMW gebruik ik beide de castrol en niet de motorex olie omdat het een betere kleur heeft na 1000+ km
en hier stop ik met lezen, want als een olie schoon blijft doet het zijn reinigende werk niet (goed).
 
Op welk punt vul je de olie bij, en tot welk niveau?

Bij veel oilheads is het zo dat olie boven het middenpunt van het olieglas vrij snel verdwijnt, maar daaronder amper.

Dus je kan eens proberen alleen bij te vullen als het oliepeil serieus onder het middenpunt zakt (gezien met motor op middenbok, uiteraard), en niet helemaal af te vullen (verschil max en min is 500ml).

En 15W40 of 15W50 wordt idd vaak aangeraden.
 
Laatst bewerkt:
In het verleden heb ik 3 RT's gereden. De eerste 2 waren 1100cc en de laatste ook een R1150RT.
Deze gebruikte in het begin ook allemaal redelijk wat olie.
Het olieverbruik werd minder naarmate de kilometers toenamen.
Mijn ervaring is dat als je de boxers na de inrij periode een paar keer goed belast, door bv nagenoeg vol gas een flink stuk over de Duitse autobaan te rijden het olieverbruik drastisch verminderd.
Bij mijn laatste RT was het olieverbruik na 30.000 km nagenoeg nihil. Alleen tijdens het rijden in de bergen, als je veel op de motor afremt verbruikte hij nog wel ietsjes.
 
daarnaast is de buiten temperatuur ook van belang waar door een 5w30 zelfs mogelijk is als je een mooi weer rijdertje bent :Y _O-

Wat een dom gelul zeg.

Olieviscositeit wordt bepaald door de toleranties in het smeersysteem en de gesmeerde delen. En als je een beetje verstand van zaken hebt, nouja laat ook maar zitten.

Lekker twee klassen lager gaan zitten met je olieviscositeit en een keertje flink optrekken met een laag toerental in een hoge versnelling. Mag jij de bigendlagers van meneer de mooiweerrijder bij elkaar vegen. Weet je ook meteen wat een smeerfilm is en welke factoren daarin bepalend zijn.

@TS: voorgeschreven viscositeit erin mikken (15w-50 half- of volsysntheet) en dan kijken wat ie doet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan