Kleine uitlaat dempen

Clemensz

MF'er
29 okt 2008
178
0
Almelo
Hi,

Ik heb deze kleine uitlaat even op mijn motor gehad, maar het maakt echt te veel lawaai.
Bestaat er een mogelijkheid om het geluid hiervan te reduceren? of heb je dan echt een uitlaat nodig die voorzien zijn van dempingswol?

Mocht iemand huis-tuin en keuken tips ''lees low-budget'' hiervoor hebben hoor ik het graag.

Ik heb zelf het idee om misschien een plaatje ervoor te maken en iets staalwol er in te doen.

full

full

full
 
dempingswol hoeft niet maar wat je nodig hebt is volume waar de uitlaatgassen tijd hebben om af te remmen en waar de overtollige energie (ook wel bekend als geluid en drukgolven) kan uitvlakken om zo het geluidsniveau om laag te brengen. in zo'n kleine demper gaat dat niet. de beste low budget oplossing is om een fatsoenlijke demper er voor in de plaats te zetten.
 
De beste low-budget oplossing is in de kliko met dat ding.
Kan je een hoop centen kosten als je hiermee gaat rijden....


dempingswol hoeft niet maar wat je nodig hebt is volume waar de uitlaatgassen tijd hebben om af te remmen en waar de overtollige energie (ook wel bekend als geluid en drukgolven) kan uitvlakken om zo het geluidsniveau om laag te brengen. in zo'n kleine demper gaat dat niet. de beste low budget oplossing is om een fatsoenlijke demper er voor in de plaats te zetten.


Wat jullie dus bedoelen is dat het sowieso niet mogelijk is om het geluid enigzins te reduceren.?
 
Op wat voor motor komt deze uitlaat dan? De carbs zijn afgesteld om een ideale hoeveelheid lucht/benzine in te nemen om een zo optimale verbranding te krijgen.
Na ontbranding in cilinder zal je de uitlaatgassen de kans moeten geven om weg te stromen.
Geluid demp je met wol, maar kan ook de doorstroming belemmeren, als die op de verkeerde plaats zit.
Demperwol zit in de zijkant van de demper verwerkt, om doorstroming van de gassen niet te belemmeren.
Het volume van je uitlaat moet in verhouding staan met je cilinderinhoud, dus hoe meer cc's hoe groter je uitlaatvolume moet zijn.
Hier moet je dus de balans zien te vinden.
 
Op wat voor motor komt deze uitlaat dan? De carbs zijn afgesteld om een ideale hoeveelheid lucht/benzine in te nemen om een zo optimale verbranding te krijgen.
Na ontbranding in cilinder zal je de uitlaatgassen de kans moeten geven om weg te stromen.
Geluid demp je met wol, maar kan ook de doorstroming belemmeren, als die op de verkeerde plaats zit.
Demperwol zit in de zijkant van de demper verwerkt, om doorstroming van de gassen niet te belemmeren.
Het volume van je uitlaat moet in verhouding staan met je cilinderinhoud, dus hoe meer cc's hoe groter je uitlaatvolume moet zijn.
Hier moet je dus de balans zien te vinden.

Yamaha r6 ''99''

Ik ben bezig met een kleine verbouwing hiervan, zie foto.
als ik normaal type uitlaat er op laat ziet dat er nogal debiel uit, vandaar dat ik een oplossing probeer te vinden voor dit kleine uitlaatje.

full
 
Deze dempers zitten meestal op een systeem waar nog een katalysatorbox voor zit, daar vindt al een behoorlijk deel van de demping plaats. Zoals eerder gezegd, je mist lengte / volume, dit zal nooit lukken. Ook zo'n nep "db-killer" aan de voorzijde zal niet brengen wat je wilt.
 
Als je er ook een lange uitlaat bij hebt kan je die eventueel een cm of 10 inkorten, ziet er beter uit en het geluid is dan meestal nog zeer acceptabel.
 
Laatst bewerkt:
dat kleine dempertje hoort bij een uitlaat met grote collector/demper onder het blok zoals je bij alle nieuwe motoren ziet.
appart kan dat niet veel doen.

Deze dempers zitten meestal op een systeem waar nog een katalysatorbox voor zit, daar vindt al een behoorlijk deel van de demping plaats. Zoals eerder gezegd, je mist lengte / volume, dit zal nooit lukken. Ook zo'n nep "db-killer" aan de voorzijde zal niet brengen wat je wilt.

Net wat al gezegd word,hier kun je nooit een demper van maken,je moet volume hebben om te dempen.

Bedankt voor de bruikbare reacties, weet ik in ieder geval hoe de vork in de steel zit.

Maar onderstaand zou dus ook geen effect hebben?
Nou nou nou...wat positiever mag ook wel he haha waarom kijkt men alleen maar naar de einddempers?!?!

Wol heeft idd geen zin, te kleine oppervlak, maar dit werkt prima hoor:
https://www.ebay.com/itm/Universal-...ash=item4d61ed601c:g:WjUAAOSwjfNZnoqd&vxp=mtr

Kost 4x niks en werkt als een tierelier ;) Gewoon dat ding erin proppen aan het BEGIN van jouw demper.



Als je er ook een lange uitlaat bij hebt kan je die eventueel een cm of 10 inkorten, ziet er beter uit en het geluid is dan meestal nog zeer acceptabel.

misschien als ik hem bij draai en in 1 lijn met de achterbrug doe, dat is misschien een optie.
 
Op een R6 van dat bouwjaar hoort gewoon een mooie lange carbon demper.

En ik zou maar goed oppassen met je uitlaat experimenten; straks is je volgende topic ;
R6 loopt beroerd. 99 is volgens mij het eerste bouwjaar met de afbrokkelende cilinderwanden.
 
Die demper is toch de Ixil Hyperlow? Heeft m'n vriendin ook. Die komt gewoon met db-killers uit de fabriek, waarmee 'ie heel wat stiller wordt. Dus misschien kijken of je er nog db killers voor kan krijgen?


ze heeft denk ik een andere motor dan ik? :

Deze dempers zitten meestal op een systeem waar nog een katalysatorbox voor zit, daar vindt al een behoorlijk deel van de demping plaats. Zoals eerder gezegd, je mist lengte / volume, dit zal nooit lukken. Ook zo'n nep "db-killer" aan de voorzijde zal niet brengen wat je wilt.
 
Op een R6 van dat bouwjaar hoort gewoon een mooie lange carbon demper.

Die is aan het doorroesten op een plek waar hij door de vorige eigenaar is beschadigd.

En ik zou maar goed oppassen met je uitlaat experimenten; straks is je volgende topic ;
R6 loopt beroerd. 99 is volgens mij het eerste bouwjaar met de afbrokkelende cilinderwanden.

Heb al besloten dat die kleine er dan maar niet op komt gezien de reacties ja.

ik heb daarom deze gemonteerd:
zoals ik zei, misschien kan ik deze nog zover bijdraaien dat hij met de achterbrug gelijk komt, dan steekt hij in ieder geval niet boven het achterwiel uit.

ePLDAQKq.jpg

TYwwpc2y.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan