Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Top dit topic! Ben nog aan het lessen en me aan het oriënteren op mijn eerste motor (wil een Diversion 600 voor de eerste jaren). Weet nu precies waar ik op moet gaan letten, tnx! :}
 
Ja Jan, dank je.
Hij is nog mooier dan op de foto te zien is.
Hij loopt perfect.
Wel de typische Diversion geluiden.
Rammelende distributieketting en koppeling als hij koud is.
Dat hoort zo schijnbaar bij deze motoren.
Ik ben daarvoor naar de dealer gegaan en hij stelde me gerust en vertelde me dat er geen een was die dat niet had.
Dus gaan met die banaan.
Nadat ik de keringen en de olie van de voorvork vervangen heb rijd hij nog prettiger.

Een ding vind ik jammer aan de Diversion, dat is de korte overbrengingen tussen elke versnelling. Hij heeft er 6 maar de vertragingen (dat is eigenlijk een versnelling) zijn niet erg groot.
Hierdoor moet je snel schakelen tussen elke versnelling en is het toerental best hoog voor de snelheid in de 6e versnelling.
Maar ja, als dat het enige is???
Hij rijdt in ieder geval soepel.
Hierdoor zullen beginners en ervaren motor rijders er goed mee uit de voeten kunnen.

Mooie machine. Laatste versnelling hadden ze inderdaad voor mij ook wat langer mogen maken. Meestal rijd ik eerste uurtje Duitse snelweg om snel in de Eifel te komen. Maar als ik 140 / 150 KM/h rijd dan draait die echt veel toeren.
 
Ga dagelijks met mijn XJ600S over de snelweg naar het werk. Bij een snelheid van 130-140 km/h zit ik zo rond de 6500-7000 rpm.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik door de korte afstanden tijdens de winter veel witte sludge in het blok zag ik. Aangezien ik erg wisselende verhalen hoor over flushen met forte dacht ik het anders te doen.
Goed warm rijden met de huidige olie
Dan oliewissel zonder filter.
Goed warm rijden
Dan oliewissel met castrol rs en filter wissel.
Zou dit voldoende/ een goed plan zijn?
Gr Peter scheidsbach
 
Dat is al beter dan 330 mm wat je in je vorige bericht schreef.
Misschien dat het per bouwjaar verschilt. Zou kunnen.

Zou hij 330 ml bedoelen?

Stof ringen?? Waarvoor?

Voor boven de oliekeerringen...

Hebben ze ook stof ringen?
Om Saturnus? Jazeker!

* vrijdagmiddagmodus off *


:N |( |( |( |( |( typ dan niks....ik snap wel dat je soms in andere topics niet serieus genomen wordt.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik door de korte afstanden tijdens de winter veel witte sludge in het blok zag ik. Aangezien ik erg wisselende verhalen hoor over flushen met forte dacht ik het anders te doen.
Goed warm rijden met de huidige olie
Dan oliewissel zonder filter.
Goed warm rijden
Dan oliewissel met castrol rs en filter wissel.
Zou dit voldoende/ een goed plan zijn?
Gr Peter scheidsbach

Ik zou het anders doen,
- Motor warm rijden
- Motor flush van Louis / Forté in de olie
- motor starten, NIET rijden laten lopen en af en toe wat gas geven
- Iets af laten koelen en dan olie aftappen
- Oliefilter vervangen
- Verse olie erin gieten

en klaar...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het anders doen,
- Motor warm rijden
- Motor flush van Louis / Forté in de olie
- motor starten, NIET rijden laten lopen en af en toe wat gas geven
- Iets af laten koelen en dan olie aftappen
- Oliefilter vervangen
- Verse olie erin gieten

en klaar...

Motor flush werkt goed.
Ik zou het alleen gebruiken bij zeer sterk verontreinigde motorblokken.
Extreme Sludge of vuil / kool aanslag.

Op de kleppen en klepzittingen zit kool aanslag. Als deze door het gebruik gedeeltelijk wordt verwijderd heb je kans op rokende motoren.
Lagers slijten altijd iets. de putjes in de lagers zitten soms gevuld met (ook weer) Koolstof of vuil.
Flush je dat weg heb je kans op nog meer rammelende geluiden. Nogmaals het is niet zonder risico!!

Als het goed is staat op de verpakking ALLEEN STATIONAIR LATEN DRAAIEN.
Ik zou dat dan ook zeker doen. Ik heb ooit ( omdat ik dacht dat zal wel beter zijn ) gas gegeven. de motor begon te roken en heeft daarna nooit meer gereden zonder rookpluim. Wat er precies stuk is gegaan weet ik niet?? Maar er was wel iets naar de knoppe.

LEES DE BESCHRIJVING GOED OP DE VERPAKKING!! Is mijn advies.
 
Motor flush werkt goed.
Ik zou het alleen gebruiken bij zeer sterk verontreinigde motorblokken.
Extreme Sludge of vuil / kool aanslag.

Op de kleppen en klepzittingen zit kool aanslag. Als deze door het gebruik gedeeltelijk wordt verwijderd heb je kans op rokende motoren.
Lagers slijten altijd iets. de putjes in de lagers zitten soms gevuld met (ook weer) Koolstof of vuil.
Flush je dat weg heb je kans op nog meer rammelende geluiden. Nogmaals het is niet zonder risico!!

Als het goed is staat op de verpakking ALLEEN STATIONAIR LATEN DRAAIEN.
Ik zou dat dan ook zeker doen. Ik heb ooit ( omdat ik dacht dat zal wel beter zijn ) gas gegeven. de motor begon te roken en heeft daarna nooit meer gereden zonder rookpluim. Wat er precies stuk is gegaan weet ik niet?? Maar er was wel iets naar de knoppe.

LEES DE BESCHRIJVING GOED OP DE VERPAKKING!! Is mijn advies.

Ik bedoel normaal gasgeven niet de begrenzer intrekken... Verhalen lopen inderdaad uiteen maar lijkt mij sterk dat een fabrikant iets op de markt brengt dat motoren schade kan toe brengen, als je het normaal gebruikt.

BTW de sludge valt bij wel mee, normaal was dit veel erger....

Buy Procycle Oil System Cleaner 200ml | Louis Motorcycle & Leisure

Forte New generation Motor Flush
 
Laatst bewerkt:
Het was een goed bedoelde waarschuwing. Ik spreek uit ervaring. Anders gewoon proberen. Misschien heb ik het fout.

Geeft de fabrikant jou ook de garantie, dat als het toch mis gaat, je bij hun de schade kunt verhalen?
Of proberen ze een product te verkopen aan een consument waarmee ze als enige relatie hebben, hun geld.

Er zijn ook pillen op de markt gebracht die op hun verpakking schrijven dat je ervan afvalt. Zou dat ook waar zijn?

geloof niet alles wat een verkoper op de verpakking schrijft.
 
Laatst bewerkt:
Het was een goed bedoelde waarschuwing. Ik spreek uit ervaring. Anders gewoon proberen. Misschien heb ik het fout.

Geeft de fabrikant jou ook de garantie, dat als het toch mis gaat, je bij hun de schade kunt verhalen?
Of proberen ze een product te verkopen aan een consument waarmee ze als enige relatie hebben, hun geld.

Er zijn ook pillen op de markt gebracht die op hun verpakking schrijven dat je ervan afvalt. Zou dat ook waar zijn?

geloof niet alles wat een verkoper op de verpakking schrijft.

Daar heb je gelijk in, en op het internet lees je ook de meest uiteenlopende verhalen.

Probleem is dat je al sludge hebt en je deze overal weg wilt hebben en met warmrijden denk ik niet dat je alles weg kan krijgen in de kleine kanaaltjes, en dan lijkt mij dit de beste oplossing. Ook denk ik niet dat het een super agressief middel is omdat je het aan de oude olie toevoegt en dat middel dus eerst de oude olie "gaat reinigen" voordat het bij de rest komt is de sterkte wel aardig af genomen, zou ik me voor kunnen stellen.

En de fabrikant van olie daar heb je ook geen garantie bij als je een vastloper krijgt oid. ;)


Ps lees goed de gebruiksaanwijzing want de stationair draai tijden lopen erg uiteen zie ik van 10- 60 minuten!!!

Forté
• Voor een 1e behandeling of bij storingen: Voeg 2 x 400 ml Forté Motor Flush toe per 4 liter carterinhoud. Laat de motor 60 minuten verhoogd stationair (1.500 min-1) draaien met tussentijdse kortstondige toerentalverhogingen tot 3.500 min-1.

• Als bij iedere onderhoudsbeurt en volgens voorschrift met Forté Motor Flush gereinigd wordt volstaat 1 x 400 ml Forté Motor Flush per 4 liter motorolie.



PROCYCLE oil system cleaner
Internal engine cleaner with highly effective cleaning additives that deal with even the most stubborn deposits and contamination in the entire oil circulation. Detached dirt particles are held in suspension and thus removed from the engine when the oil is changed. Regular use reduces oil consumption and wear. The cleaned engine can reach its full power potential.

How to use: Add the entire contents of the can to the engine oil when at operating temperature before changing the oil. Although it is not possible to use too much additive, the max. oil-filling quantity should not be exceeded (see owner's manual). Allow the engine to idle for roughly 10 minutes then drain off the oil. Job done!

Developed and produced by a German brand manufacturer.
 
Laatst bewerkt:
Mmmmm. Inlaatrubbers vervangen?
Denk het wel. Zijn al besteld. Kosten € 19,- per 4. Valt nog mee.
De motor mag dan weinig hebben gelopen. maar de rubberdelen slijten toch.

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand toevallig de afmetingen van de koperringen die in de voorvorkpoten de sluiting imbusbout - damperrod zitten? Wil even langs de automaterialenzaak voordat ik de poten uit elkaar haal.
 
Weet iemand toevallig de afmetingen van de koperringen die in de voorvorkpoten de sluiting imbusbout - damperrod zitten? Wil even langs de automaterialenzaak voordat ik de poten uit elkaar haal.

Ik durf het je niet zeggen,

Heb voor dit soort projecten ooit eens dit setje gekocht, kan ik iig verder zonder eerst ringen te moeten kopen zonder de maat te weten.

HBM 205 Delig Koperen Ringen Assortiment

hbm-080-2.jpg-1920x1080-59dad37c8d.jpg
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand toevallig de afmetingen van de koperringen die in de voorvorkpoten de sluiting imbusbout - damperrod zitten? Wil even langs de automaterialenzaak voordat ik de poten uit elkaar haal.

Een automaterialenzaak heeft deze maat vaak niet.
Wat ook kan is de koperring even in het vuur van het fornuis houden totdat deze gloeit. Daarna plots afkoelen in water. En voor de zekerheid een paar keer herhalen.

Het koper is dan weer zacht en zal de boel weer goed afsluiten bij het aandraaien van de banjobout.

Dit kan natuurlijk alleen als de ring nog intact is...
 
Nu heb ik door de korte afstanden tijdens de winter veel witte sludge in het blok zag ik. Aangezien ik erg wisselende verhalen hoor over flushen met forte dacht ik het anders te doen.
Goed warm rijden met de huidige olie
Dan oliewissel zonder filter.
Goed warm rijden
Dan oliewissel met castrol rs en filter wissel.
Zou dit voldoende/ een goed plan zijn?
Gr Peter scheidsbach


Deze link heb ik hier op MF gevonden..
Sludge / mayonaisevorming

Als het al een jaar geleden is dat je olie hebt ververst, eerst flushen en verse olie erin.

Als je olie niet te oud is, eerst eens een lange rit van een 150-200 km gaan maken, dan heeft het water de tijd om uit de olie te verdampen.
Check hierna, als de motor weer koud is, de olie nog een keer.
Als de olie dan weer de normale kleur heeft, niets doen, bij sludge gaan flushen!

Succes!
 
Hallo iedereen, ben me een beetje aan het orienteren op een woon/werkfiets voor erbij. Nu zit ik te denken aan 600 diversion. Heb lichtelijk twijfels over een fiets die ik gezien heb, met 55d km op de teller. Handvatten waren aardig glad geworden en het metaal rondom het contactslot was ook aardig gekrast. Dat deed mij twijfelen aan de kmstand. Slijt dit snel, bij een Div? Brommert kwam uit 94.
Ben niet bang voor hoge kmstand ofzo, maar tussen 55d en 155d zit toch wel een verschilletje :)
 
Hallo iedereen, ben me een beetje aan het orienteren op een woon/werkfiets voor erbij. Nu zit ik te denken aan 600 diversion. Heb lichtelijk twijfels over een fiets die ik gezien heb, met 55d km op de teller. Handvatten waren aardig glad geworden en het metaal rondom het contactslot was ook aardig gekrast. Dat deed mij twijfelen aan de kmstand. Slijt dit snel, bij een Div? Brommert kwam uit 94.
Ben niet bang voor hoge kmstand ofzo, maar tussen 55d en 155d zit toch wel een verschilletje :)

Dat het metaal rondom een contactslot gekrast is heeft er meer mee te maken dat iemand een hele sleutelbos er aan hangt of slechts de contactsleutel. km standen bij motoren liggen vaak erg laag. Mensen hebben zo'n ding meestal voor de hobby en maken hooguit een paar 1000 per jaar. Denk dat je erg goed moet zoeken voor eentje met 155.000 km.
 
De mijne heeft 23000 km gelopen en ook het randje rond het contactslot bekrast.
Dat wil niet alles zeggen. kijk naar de algehele staat van de motor. De achterbrug verraad al vaak veel. die hebben nogal te lijden onder water, zand, dat de band erop spettert. soms met hoge snelheid. Als de achterbrug er top uitziet zou het wel eens kunnen kloppen. Helemaal beschadigd of zelfs geroest, mmm, dan heeft de motor misschien toch 155.000 km gelopen.
Ook de remschijven, lakwerk, zadel enz. speling aan het balhoofd, eigenlijk aan alles van de motor kun je vaak zien of hij veel gelopen ( geleden) heeft. Als hij heel goed onderhouden is en hij loopt prima hoeft hij met veel km op de teller niet slecht te zijn hoor. De prijs is dan bepalend of je hem wilt kopen.
 
Ha mederijders, even een vraag. Ik heb een Diversion 900 '97 die wel een grote beurt kan krijgen. Sinds een maand ben ik naar Utrecht verhuisd en heb ik een nieuwe garage nodig.

Iemand een idee voor een goede garage voor een Diversion in Utrecht +30km? Of evt mij kan helpen om alles op orde te krijgen?

Heb uiteraard gewoon wat garages gemaild die via Google te vinden zijn, maar wellicht hebben jullie nog goede tips!

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ha mederijders, even een vraag. Ik heb een Diversion 900 '97 die wel een grote beurt kan krijgen. Sinds een maand ben ik naar Utrecht verhuisd en heb ik een nieuwe garage nodig.

Iemand een idee voor een goede garage voor een Diversion in Utrecht +30km? Of evt mij kan helpen om alles op orde te krijgen?

Heb uiteraard gewoon wat garages gemaild die via Google te vinden zijn, maar wellicht hebben jullie nog goede tips!

Alvast bedankt!

Goedhart maar is niet de goedkoopste... Ik zou zelf op zoek gaan naar een merk onafhankelijke dealer / garage, zag er van de week 1 in De Meern rond de Veldzigt, voor een Diversion zou ik op zoek gaan naar een "oudere" garage dan een hypermoderne, maar dit is een gevoelskwestie.

In Alphen aan den Rijn heb je Kaspers Motoren. Vroeger in De Hoef zeer goede ervaringen met Floor Verbrugge, maar deze is gefuseerd met MotoPort Uithoorn.
 
Laatst bewerkt:
Deze link heb ik hier op MF gevonden..
Sludge / mayonaisevorming

Als het al een jaar geleden is dat je olie hebt ververst, eerst flushen en verse olie erin.

Als je olie niet te oud is, eerst eens een lange rit van een 150-200 km gaan maken, dan heeft het water de tijd om uit de olie te verdampen.
Check hierna, als de motor weer koud is, de olie nog een keer.
Als de olie dan weer de normale kleur heeft, niets doen, bij sludge gaan flushen!

Succes!


Inderdaad, spoelen met olie is duur en zoals gezegd kan je ook Flush van Louis kopen is goedkoper en hoef je maar 10 minuten te laten draaien ipv 60 minuten.

De sludge kan je inderdaad kwijt raken door een lange rit, 200 km is inderdaad lang genoeg... ;) Mss een Paasritje, maar niet op dijken op 1e Paasdag!
 
Toch ook hier nog maar eens vragen,

Is er toevallig iemand die weet of je nog ergens een NIEUWE bok kan kopen voor de Diversion 900? Een rondje Google leverde voorlopig nog niks op.

Ik heb hier namelijk de oude bok van mijn Div liggen, die is totaal krom. En ik heb de bok van de sloop Div nog, maar deze lijkt ook niet bruikbaar te zijn, de rechterpoot lijkt korter dan de linker poot (zoals het er nu naar uit ziet zou de motor dan overhellend naar rechts op de bok staan, dat zie ik niet zo zitten).
29541679_1582475575201092_2532982093919067459_n.jpg

Balkje ligt in lijn met het patroon dat je op de heftafel ziet..

Daarom wil ik eigenlijk maar gewoon een nieuwe bok kopen, als ik die dan meteen verstevig en maatregelen neem zodat het vocht weg kan, ben ik in 1 klap van het gezeur af. Normaal gesproken maakt het me niet uit dat er nu geen bok onder zit, maar nu ik onderhoud moet doen (achterband o.a) wil ik hem toch graag op een bok kunnen zetten.

Iemand tips?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan