Motor start (zo goed als) niet meer na onderhoud

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
Hoogezand
Lang verhaal iets korter: Motor liep voor het onderhoud eigenlijk redelijk tot goed maar had de kilometerstand om de kleppen weer gesteld te hebben. Dit wilde ik zelf doen, en heb dit dan ook gedaan.

9 Kleppen heb ik bijgesteld om (beter) in de tolerantie te komen waarbij een stuk of 4 ook daadwerkelijk buiten de tolerantie waren getreden. Kleppen zijn na het stellen weer nagemeten en zijn gewoon goed binnen de tolerantie. Motor draait ook gewoon goed rond zonder gekke weerstanden.

Na het in elkaar schroeven van het kleppendeksel / bobines / bougies / carburateurs geprobeerd te starten: Na ontelbaar veel pogingen te starten heb ik de motor een paar keer aan horen gaan (met tussenpozen van veel startpogingen ertussen).

Mogelijke issues:
  • toch tandje gesprongen van de nokkenasketting? - Ik kna het me echt niet voorstellen ik heb de fotos en de markeringen wel 100x gechecked. Als dit zo zou zijn zou ik eerder een slecht lopende motor verwachten dan een die helemaal niet loopt.
  • bobines doorgemeten, primaire impedantie is zoals in mijn haynes handboek, secundaire impedantie (tussen bobine en bougiekabel) is te hoog. 23,5kohm waarbij 18kohm de max is volgens de handleiding. Bij beide bobines identieke waardes... en hij heeft dus nog even gelopen. Overigesn heb ik ook geen vonk kunnen ontdekken van de bougies met de bougie tegen het frame aan, maar gezien het feit dat hij het sporadisch wel even gedaan heeft lijkt het me stug dat alle 4 de bougies niet vonken.
  • Ik had er nieuwe bougies in gedaan maar om uit te sluiten dat de nieuwe bougies het probleem zijn heb ik mijn oude er eerst weer ingedraaid. Deze deden het 2 maand geleden in elk geval nog wel.
  • Ik heb twee synchronisatie schroeven van de carburateurs aangezien voor de klemschroef voor de inlaatrubbers en deze dus helemaal uit synch gehaald :X |( . Ik heb dit handmatig weer op het zicht gesynchroniseerd, echter is de grote vraag nu hoever de vlinderkleppen open moeten staan met het gas dicht (dus stationair).
  • carburateurs zitten wel vol benzine, met de motor in de versnelling de startmotor indrukken zorgt ervoor dat ze volgepompt zijn. Overigens zijn de carburateurs anderhalf jaar geleden nog grondig schoongemaakt en heeft de motor daarna nog normaal gereden. Gezien ze toen al schoon waren durf ik wel te stellen dat hier niet iets mee is wat dit probleem verklaart.

Vandaag de hele dag bezig geweest en ik zoek het nu vooral in de hoek van de carburateurs. Hoe ver moet de vlinderklep standaard open zijn zodat ik het ding in elk geval gestart krijg al spelende met de choke. Als het ding eenmaal draait kan ik de boel wel dynamisch synchroniseren.

Heeft iemand nog tips, of dingen die ik gemist heb?
 
Vonk compressie mengsel

Als je al geen vonk krijgt met bougies op de juiste manier te laten aarden, dan heb je een begin.

Compressie kun je meten. Of iig nakijken of de klepspeling nog goed is, en de timing ok. Omdat je juist daar pas aan gewerkt hebt, is dat een verdachte uit de top-categorie.

Mengsel kun je eenvoudig uitsluiten of testen: pufjes startpilot of remreiniger in inlaat tijdens startpoging. Maar mengsel raakt niet zomaar verstoort, zeker niet door kleppenstellen. En je geeft aan dat vlotterbakjes vol zitten, dus een geknikte slang is niet direct de oorzaak.

Als je de vlinderkleppen op t oog gelijk zet, moet je iig kunnen starten. Later, als alles weer ok is, kun je de carbs goed synchroniseren
 
de fouten die het meest gemaakt worden zijn, de nokkenastiming verkeerd.
kan ook 180 graden verkeerd staan, en dan staan je merktekens ook gelijk met het pasvlak.
of de bobines verkeerd aangesloten.
heb je wel de juiste merktekens gebruikt?
er staan vaak meerdere merktekens op het nokkenastandwiel.
 
de fouten die het meest gemaakt worden zijn, de nokkenastiming verkeerd.
kan ook 180 graden verkeerd staan, en dan staan je merktekens ook gelijk met het pasvlak.
of de bobines verkeerd aangesloten.
heb je wel de juiste merktekens gebruikt?
er staan vaak meerdere merktekens op het nokkenastandwiel.

Jouw punten kloppen, behalve 1 puntje.., als je nokkenassen 180 graden fout staan loopt de motor gewoon nog steeds, er veranderd dan namelijk helemaal niets.., want dat is exact hetzelfde als de krukas 360 graden ronddraaien.
 
Dank voor alle reacties en tips! Zojuist alles nog even rustig bij langs gelopen en onderstaande checks nog even gedaan.

Na onderstaande checks toch besloten om de motor te proberen te starten met remreiniger. In elk van de inlaten een pufje gespoten met de vlinderkleppen open. Vervolgens gestart... en bam.. draait in 1x... voor een halve seconde. Klinkt verder goed voor zover je dat kan inschatten.

https://youtu.be/JrmwrZ6z83E

Vervolgens geprobeerd te starten zonder remreiniger.. en helemaal niets.. kan starten wat ik wil, spelend met choke en met gashendel... helemaal niets. Daarna nogmaals met remreiniger geprobeerd.. en hij doet het weer voor een halve seconde.

De carburateurs waren tot 2 maand geleden gewoon goed, en anderhalf jaar geleden nog schoongemaakt. Ze hebben de afgelopen weken echter wel aan het stuur gehangen onder achteraf gezien wellicht een minder prettige hoek. Membramen klinken verder prima, en de vlinderkleppen gaan gewoon normaal open met de gashendel. Choke beweegt ook wat hij moet bewegen. De naald die ik kan zien zitten waarvan de schuif omhoog kan is ook beweeglijk en dus niet vastgekoekt.

Iemand nog tips die het probleem specifieker kan zoeken? Als het even niet hoeft zit ik niet te wachten op het compleet open halen van 4 carburateurs ;)

Checklist die ik gedaan heb:
  • kleppen zijn goed, heb ik gecontrolleerd nadat ik de shims heb vervangen en de motor handmatig paar keer rond heb gedraaid. Timing heb ik zelf gemarkeerd (tandwielen en ketting). Deze lijken gewoon goed te zitten (eerder al gecontroleerd).
  • bobines weerstand gemeten en deze zijn voor beide bobines identiek, al zijn ze niet in spec volgens Haynes. (2 - 3 ohm over de contactpuntjes, en 23,5k ohm tussen de bougiedoppen)
  • Volgorde is 100% goed, 1tm4. Kabels zijn zelfs genummerd. Nummering komt niet overeen met de vonk volgorde. Zitten identiek als voor het losmaken.
  • Alle stekkers nog even bij langs gelopen maar die zitten allemaal goed.
  • Carburateurs goed vastgezet in de inlaat (ik had ze gisteren niet vastgedraaid alleen in de inlaat geplaatst)
  • Deksel bij de pickup vastgezet (lag gisteren los)
  • carburatteurs waren nog vol met benzine dus hulp tankje vulde verder niets meer bij

Vreemd dat ik toch geen vonk zie, als ik de bougie tegen het frame houd, ik zal wellicht wat verkeerd doen.
 
Dank voor alle reacties en tips! Zojuist alles nog even rustig bij langs gelopen en onderstaande checks nog even gedaan.

Na onderstaande checks toch besloten om de motor te proberen te starten met remreiniger. In elk van de inlaten een pufje gespoten met de vlinderkleppen open. Vervolgens gestart... en bam.. draait in 1x... voor een halve seconde. Klinkt verder goed voor zover je dat kan inschatten.

https://youtu.be/JrmwrZ6z83E

Vervolgens geprobeerd te starten zonder remreiniger.. en helemaal niets.. kan starten wat ik wil, spelend met choke en met gashendel... helemaal niets. Daarna nogmaals met remreiniger geprobeerd.. en hij doet het weer voor een halve seconde.

De carburateurs waren tot 2 maand geleden gewoon goed, en anderhalf jaar geleden nog schoongemaakt. Ze hebben de afgelopen weken echter wel aan het stuur gehangen onder achteraf gezien wellicht een minder prettige hoek. Membramen klinken verder prima, en de vlinderkleppen gaan gewoon normaal open met de gashendel. Choke beweegt ook wat hij moet bewegen. De naald die ik kan zien zitten waarvan de schuif omhoog kan is ook beweeglijk en dus niet vastgekoekt.

Iemand nog tips die het probleem specifieker kan zoeken? Als het even niet hoeft zit ik niet te wachten op het compleet open halen van 4 carburateurs ;)

Checklist die ik gedaan heb:
  • kleppen zijn goed, heb ik gecontrolleerd nadat ik de shims heb vervangen en de motor handmatig paar keer rond heb gedraaid. Timing heb ik zelf gemarkeerd (tandwielen en ketting). Deze lijken gewoon goed te zitten (eerder al gecontroleerd).
  • bobines weerstand gemeten en deze zijn voor beide bobines identiek, al zijn ze niet in spec volgens Haynes. (2 - 3 ohm over de contactpuntjes, en 23,5k ohm tussen de bougiedoppen)
  • Volgorde is 100% goed, 1tm4. Kabels zijn zelfs genummerd. Nummering komt niet overeen met de vonk volgorde. Zitten identiek als voor het losmaken.
  • Alle stekkers nog even bij langs gelopen maar die zitten allemaal goed.
  • Carburateurs goed vastgezet in de inlaat (ik had ze gisteren niet vastgedraaid alleen in de inlaat geplaatst)
  • Deksel bij de pickup vastgezet (lag gisteren los)
  • carburatteurs waren nog vol met benzine dus hulp tankje vulde verder niets meer bij

Vreemd dat ik toch geen vonk zie, als ik de bougie tegen het frame houd, ik zal wellicht wat verkeerd doen.
De stationairsproeiers zijn wss verstopt.

Als de boel (heel even) loopt op wat pufjes remreiniger, dan is je compressie, klepspeling, timing, vonk, etc iig binnen de marge.

Er komt gewoon niet het juiste mengsel door de carbs.

Bij starten maak je gebruik van mengselschroef en stationairsproeiers. Soms ook choke.

Je hoeft niet alle open te maken. Vlotterbakjes er af, en stationairsproeiers er uit schroeven.

Luchtmengselschroeven zou je er uit kunnen halen, maar wees dan voorzichtig: klein veetje, klein metalen ringetje, klein rubber ringetje. Je kunt ze ook laten zitten, en iig controleren of ze in de juiste stand staan.

kawasaki-zx600e6-zzr600-1998-europe-uk-fr-nl-fg-gr-it-nr-st-carburetor-parts_bigkae0267e1612_c2f1.gif


Drie jaar geleden startte de motor ook al slecht. Tis wat.. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha ja toen is er een carburateur revisie setje overheen gegaan, waarschijnlijk het een of ander gescheurd door uitdroging (2 jaar niet gereden). Zo zie je maar dat de meeste problemen te voorkomen zijn door gewoon te rijden :)

Carbs er toch maar weer afhalen dus.

Ik was in elk geval wel even opgelucht toen ik de motor hoorde ;)
 
ik zou eerst 20 keer controleren of er echt genoeg brandbare benzine in de vlotterbakken zit/ komt. er gaan niet 4 stationair sproeiers en 4 choke kanalen tegelijk binnen korte tijd dicht
 
Toen de carburateurs erop gezet zijn heb ik een hulp tankje gebruik als benzinetoevoer. Bij het op de startknop drukken in de eerste versnelling hoor ik de benzinepomp lopen en zie ik het benzineniveau van de hulp tank omlaag gaan.

Misschien is het een goed idee om de carburateurs eens helemaal leeg te laten lopen en de normale tank op een of andere manier aan te sluiten en vervolgens weer te proberen.

Er moet ergens een single point of failure zitten, 4 carburateurs die tegelijkertijd dienst weigeren vind ik ook erg lastig te geloven.
 
Verzopen? Aanzuiging benzine vanuit de hulptank is zoveel gemakkelijker dan uit de gewone tank dat de benzinepomp veel teveel benzine aanzuigt?

Ik roep maar iets, heb er verder geen verstand van :)
 
Hulptankje gevuld met benzine uit de benzinetank ;)

  • benzinepomp gechecked.. spuugt keurig benzine
  • ontdekt dat er een ontluchtingspijp op de carburateurs zit, in geblazen en ik hoor de benzine borrelen. Na wat gesjoemel met de carburateurs en benzinepomp geen geborrel meer maar stroomt nu benzine uit een of andere opening. Oftewel carburateurs krijgen in elk geval (iets) van benzine
  • de carburateurs vervolgens nog eens in de inlaatrubbers gepast, hij valt niet echt automatisch op een plek wat goed voelt dus daar flink wat mee lopen pielen. Ook wat ringklemmen verschoven die wellicht de carbs van de inlaat afdrukten door verkeerde positie.
  • Carburateurs nu goed vastgezet met de ringklemmen ipv halfbakken
Heb de motor nu 2x heel even aangehad (tussen bovenstaande handelingen in) zonder hulp van remreiniger, ik denk dat het een combinatie van verkeerde hoek en valse lucht is geweest? Eerste keer schoot hij enorm de toeren in vermoedelijk door te hoge idle schroef. Daarna de idle verder dichtgedraaid en nog 1x iets lager in de toeren gehad en vanaf dat moment vermoedelijk verzopen door choke / te lage idle.

Ik hoop dat door het volledig vastdraaien van de inlaat ik de volgende keer starten met de choke het ding aan kan houden.

Je zou bijna alle frustratie vergeten en dit leuk gaan vinden hehe :)
 
Tijdens het starten met de choke, blijf je dan wel van het gas (handvat) af ?
Bij mijn motor is de choke een by-pass systeem, waarbij je beslist niet aan het gas mag komen.
 
dat is inderdaad wel een goede. Bij de CBR600F van m'n vriendin gaat het starten bij kouder weer ook het beste als je de gashendel gewoon in de ruststand laat.

Dus; ook als je stationair veel te hoog afgesteld staat zou dit een probleem kunnen zijn.

Ik mag hopen dat de motor ondertussen loopt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan