Te koop: kettingwielen

RonLooij

Die hard MF'er
22 sep 2006
672
11
Breezand
-Omdat ik helaas ben gestopt met de motorsport en op moet ruimen bied ik hierbij vier achtertandwielen en een ketting te koop aan.

Waar de tandwielen vanaf komen weet ik niet meer!
De maten zijn als volgt:
Het bovenste stalen tandwiel is 6mm breed, heeft 42 tanden, een binnengat van 125mm en 6 gaten van 8mm met een steek van 150mm.
Het tweede 42 tands tandwiel is ook 6mm breed, van aluminium (er staat PVM in) heeft een binnengat van 80mm en 5 gaten van 10mm met een steek van 100mm.
Het 48 tands aluminium tandwiel is ook 6mm breed, heeft 6 gaten van 10mm en 6 van 12mm met een steek van 130mm.
Het onderste (vieze) tandwiel is 8,5mm breed, heeft 49 tanden, een binnengat van 110mm en 6 gaten van 10mm met een steek van 130mm.
IMG_3519.JPG

De tandwielen mogen voor €7,50 per stuk weg.

De laatste ketting die ik nog heb liggen (NIEUW!):
IMG_4068.JPG


Reeds verkocht:
Nieuwe Tsubaki 520 ketting verkocht voor €100,-!
IMG_3510.JPG

Gebruikte Regina ketting met 59 van die kleine [tussenliggende] schakels voor €40,-
IMG_3528.JPG

Vol race seizoen gebruikte 520 ketting voor €50,-
IMG_3517.JPG

Half seizoen gebruikte 520 ketting voor €60,-.
IMG_3518.JPG


Afhalen van de spullen geniet sterk mijn voorkeur boven verzending. U ziet meteen de staat van de onderdelen en kan u dan nog [desnoods] bedenken. Afhalen kan op maandag-, dinsdag-, donderdag- en vrijdagavond en in het weekend in Breezand.


Met vriendelijke groet,
Ron Looijesteijn [voorheen #86 ]
Tel.: Nul zes 3045777 zes
E-mail: Ron Apedinges RHLracing punt nl
 
Laatst bewerkt:
Alle kettingen zijn nu verkocht [en de prijs voor de tandwielen verlaagd]!
 
Laatst bewerkt:
Zijn kettingwielen,tandwielen zitten bijvoorbeeld in een versnellingsbak :Y ;)
 
Eeuwigdurende discussie ...
Wat ik dan altijd aanhaal, is, "al eens gekeken hoe het in advertenties en beschrijvingen staat van kettingsets?
Kijk maar: Kettingsets voor veel verschillende soorten motoren!
Het is gewoon beide in dit geval. Maar tandwielen is de meest gebruikte benaming.

Onwetenden kunnen er van alles bij zetten,kettingwielen zijn geen tandwielen. :N
In bijvoorbeeld het Engels hebben ze ook verschillende benamingen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Onwetenden kunnen er van alles bij zetten,kettingwielen zijn geen tandwielen. :N
In bijvoorbeeld het Engels hebben ze ook verschillende benamingen. :Y
Helemaal gelijk, zo zijn ze bij mlm uiteraard ook onwetend. :')

Het hangt er allemaal vanaf om wélk type ketting het gaat.

Dit soort https://www.motor-forum.nl/media/5/full (kettingwiel) heeft géén tanden, is dus enkel een kettingwiel.

Maar dit is een kettingwiel MET tanden, het is dus een kettinwiel maar OOK een tandwiel.
Oh ja, en niet vergeten, ook bij motodeals.NL zijn ze uiteraard onwetend ...
Supersprox Staal achtertandwiel | MotoDeals.nl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, hier dan de officiële benamingen in de Nederlandsche taal:

Een tandwiel, tandrad of kamrad is een getand onderdeel van een machine of constructie in de vorm van een wiel of een cilinder dat in combinatie met andere getande onderdelen gebruikt kan worden om beweging over te brengen of van snelheid of richting te veranderen. Een tandwiel brengt ook een koppel over. Een getand wiel dat niet direct, maar – via een ketting – indirect met een ander getand wiel in verbinding staat, wordt een kettingwiel genoemd.
 
Laatst bewerkt:
Nou, hier dan de officiële benamingen in de Nederlandsche taal:
Oke, laatste wat ik erover ga zeggen, en reageren hierop doe je best in een ander topic, of in een topic dat er speciaal voor aangemaakt wordt:

Zoals je zelf schrijft, in de Nederlandsche taal, en niet in de Nederlandse taal ;)

Het woord kettingwiel(en) dateert van de tijd dat er nog geen getande kettingwielen bestonden. Maar van die wielen waar uitsparingen in zaten waar die ovalen schakels van een "oude" ketting doorliepen.

Zelfs de eerste ketting aangedreven fietsen hadden zulke kettingen.

Toen de eerste versies van de huidige kettingen ontstonden, de rollenketting (die uiteraard nog steeds uit schakels bestaat, maar de naam rollenketting kreeg door die rollen (busjes) erin), kregen de daarvoor nodige kettingwielen tanden. Die werden meteen tandwielen genoemd, om het onderscheid te kunnen maken.

Heden ten dage kom je bijna niet anders meer tegen dan de rollenkettingen met de daarbij behorende getande kettingwielen. In dit geval zijn beide benamingen echter juist.

Mij stoort het ook in de verste verte niet dat de ene het een tandwiel noemt, en de andere een kettingwiel. Maar wel dat er altijd verweten wordt naar diegenen die het alleen tandwielen, of alleen kettingwielen noemen.
Het lijkt wel een eeuwige Tutsi' en Hutu's oorlog _O-

Of vind je het gek dat 99% (is een ruwe schatting), in de fiets- en motor industrie het over tandwielen hebben ipv kettingwielen?




Ohw wacht is ... indien je graag wat hebt om over te debatteren;
Heeft een fiets, motor, auto en welk ander voertuig maar ook, versnellingen? Of zijn het verzetten?
En hoeveel versnellingen/verzetten heeft een fiets met vooraan 3, en achteraan 11 tandwielen?

Maar zoals ik al zei, niets voor in dit topic, maar als je er graag over debatteert, je kan er altijd een topic over maken :Y
(voor de tweede vraag kan je eigenlijk terecht in een reeds bestaand topic :t )
 
Sarcasme. Love it or hate it. En voor de rest:

too-long-didnt


Goed weekend :W
 
Sarcasme. Love it or hate it. En voor de rest:

[afbeelding]
Tja, je moet het niet lezen, maar dat is hetzelfde als niet willen lezen waarom de lucht blauw is omdat je dan moet toegeven dat het niet groen is ;)
(ja, beetje stomme vergelijking :+ )
Voor jou ook een goed weekend 8-) en voor iedereen eigenlijk :W




On topic: spijtig dat het geen 530 ketting is, anders had ik wel interesse :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het heeft 6 weken geduurd, maar ik heb jullie discussie psychisch verwerkt. ;)
Is er wellicht nog iemand die interesse heeft in die ronde dingen, afgebeeld op de eerste foto?
 
Het heeft 6 weken geduurd, maar ik heb jullie discussie psychisch verwerkt. ;)
Is er wellicht nog iemand die interesse heeft in die ronde dingen, afgebeeld op de eerste foto?
Nou ja ... rond ... wat is rond?

De Aarde is rond. ... Nee! Die is bol.
Een schijf is rond. ... Hmmm, ja, maar de meesten noemen het is cirkel.

Wanneer gebruik je "rond"?
- ze rijden rondjes rond de kerk.
- ze draaien er doekjes rond.
- daar zijn ze nog niet mee rond.
- ...

[/einde-zeik-en-discussie-opwek-modus]


:+ :+ :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan