Wat klopt hier niet

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Ik ben blij dat ik niet over de snelweg ging toen de borgring los kwam.
En dus de moer verdwenen was.

full
 
Oepsafloepsa, ik heb pas geleden mijn tandwielen en ketting vervangen van mijn FZ1.
Wat ik heel vreemd vind is dat je het achterwiel met 150 Nm vast moet zetten volgens het wph, maar de moer van je voorste tandwiel met 85 Nm?
Tuurlijk, het tandwiel zit geborgd (bij de meeste motoren.........😬), maar ik vind het verschil zo groot.
 
als ie past net weg is, waarom zit er dan al roest op het raakvlak waar normaal die borgring zit?
:^

Die is al een hele tijd pleitte, domweg nu pas eraf geschoten.


Eigenlijk is het principe niet uitzonderlijk. Zelf ook al eens zonder voortandwielmoer thuis gekomen, kwam ik achter toen ik met zwaar geschut klaarstond om dat kutding te lijf te gaan. Die dingen zitten normaal gesproken ongezond vast, maar dit keer was hij er dus doodleuk afgelopen. Bizar contrast dat zoiets dus beiden voor kan komen.

Wat ik maffer vind is dat het tandwiel er hier ook daadwerkelijk afgelopen is, die wordt toch soort van op z'n plek getrokken door de ketting, meestal. De ketting kan vaak niet ver genoeg opzij bewegen (door de geleider of het frame) om het tandwiel van z'n splines te laten komen. Hier wel gebeurd. Daar zou ik persoonlijk wat verder achteraan gaan.
 
Laatst bewerkt:
:^

Die is al een hele tijd pleitte, domweg nu pas eraf geschoten.


Eigenlijk is het principe niet uitzonderlijk. Zelf ook al eens zonder voortandwielmoer thuis gekomen, kwam ik achter toen ik met zwaar geschut klaarstond om dat kutding te lijf te gaan. Die dingen zitten normaal gesproken ongezond vast, maar dit keer was hij er dus doodleuk afgelopen. Bizar contrast dat zoiets dus beiden voor kan komen.

Wat ik maffer vind is dat het tandwiel er hier ook daadwerkelijk afgelopen is, die wordt toch soort van op z'n plek getrokken door de ketting, meestal. De ketting kan vaak niet ver genoeg opzij bewegen (door de geleider of het frame) om het tandwiel van z'n splines te laten komen. Hier wel gebeurd. Daar zou ik persoonlijk wat verder achteraan gaan.
Heb hem er iets af gehaald voor ik de foto getrokken heb. Maar goed, lag er sowieso wel net naast.
Begon wat geluid te maken, dacht eerst dat er iets van plastic aanliep.
Tot ie niet meer vooruit wilde.

Zal het allemaal eens nalopen
 
Laatst bewerkt:
Aftermarket tandwiel die net niet breed/dik genoeg is? Dan draai je de moer wel vast maar niet tegen het aanlegvlak van het tandwiel en de moer dus heel makkelijk los loopt. Verklaart ook meteen de aanwezige roest aanslag
 
Is de schroefdraad van de uitgaande as nog goed?

Dit komt vaker voor bij Fazers, bij mij gebeurde het op de snelweg, was plotseling de aandrijving kwijt.
Thuis bleek dat de complete schroefdraad van de uitgaande as aan gort was.

Als die nog goed is, nieuwe moer en borgplaat en monteren met loctite.
Sommige voorketting wielen hebben ook nog 2 M6 gaten.
Deze zijn bedoeld voor montage met een getand borgplaatje, maar als je hier kleine M6 inbus boutjes in zet, kan je de centrale moer extra borgen.

Als de draad van de uitgaande as aan gort is, kan je de centrale moer eigenlijk alleen maar vastlassen en rustig op zoek gaan naar een ander blok, is goedkoper dan de as vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Zowel bij een Fazer 600 als ook bij een FZ1 zaten de moeren absurd vast bij eerste wissel na ongeveer 40000 km. Geloof me als ik dat vind zitten ze vast.

Ze lopen er vaker af na dat het spul een keer los is geweest. In reactie daar op krijg je dat mensen de boel veel te vast raggen en daarbij het draad beschadigen. Dat was bij jou niet aan de orde want hij was nooit los geweest natuurlijk.

Een normale oplossing is de borgring gewoon vervangen door een verse zoals ook in het boek staat, en de moer op het juiste moment vast te zetten.
 
Zelf ook een keer gehad lang geleden. Moer was weg borgplaatje plakte nog in het kettingvet. Ik ontdekte het tijdens een onderhoudsbeurt.

Maat van mij kocht in die tijd een Kawa z1000 die stilgevallen was langs de snelweg. Geen tractie meer. De dealer had zonder inspectie een prijs van 1.600 gulden genoemd voor de reparatie. Daarna heeft de eigenaar verkocht. Tijdens de demontage bleek dat alleen de moer weg was....
 
Zelf ook een keer gehad lang geleden. Moer was weg borgplaatje plakte nog in het kettingvet. Ik ontdekte het tijdens een onderhoudsbeurt.

Maat van mij kocht in die tijd een Kawa z1000 die stilgevallen was langs de snelweg. Geen tractie meer. De dealer had zonder inspectie een prijs van 1.600 gulden genoemd voor de reparatie. Daarna heeft de eigenaar verkocht. Tijdens de demontage bleek dat alleen de moer weg was....

Das helemaal zuur
 
Ze lopen er vaker af na dat het spul een keer los is geweest. In reactie daar op krijg je dat mensen de boel veel te vast raggen en daarbij het draad beschadigen. Dat was bij jou niet aan de orde want hij was nooit los geweest natuurlijk.

Een normale oplossing is de borgring gewoon vervangen door een verse zoals ook in het boek staat, en de moer op het juiste moment vast te zetten.

Als het tandwiel er nog nooit af geweest was, dan zou het toch een tandwiel moeten zijn met silent blocks aan de zijkant? dit is denk ik een imitatie tandwiel, meestal hebben die wat meer speling op de vertanding of passen gewoon minder mooi, vaak ook nog in combinatie met wat "vakmanschap" montage wijze, daardoor wordt door het accelereren en decelereren langzaam de vtw moer losgewrikt...
 
Bij de FZR-club gaat er een "Officiele Waarschuwing" uit voor dit akkefiet

Klopt. Met mijn 1000 uit '88 ook al eens gehad, moer bleef gelukkig hangen en was zo goed als thuis. ook ooit met mijn Marauder gehad trouwens.

Is iets wat vaker voorkomt, bij meerdere type motoren. Voor de veiligheid vouwde ik sindsdien idd de borgring niet met 1, niet met 2, maar met 3 kanten om de moer, net als Maximus Braaapus. Sindsdien ook niet meer voorgevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan