GSX-R gaat moeilijk door de versnellingen

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.347
313
Hallo forummers,

Helaas begint m'n GSX-R uit 2002 kuren te vertonen.
Vooral tussen de 2e en de 3e versnelling doet hij moeilijk.
Als ik het schakelpookje heel zacht ietsje naar beneden tik en dan weer omhoog gaat hij wel naar de 3.
Ook de 4e en 5e versnelling doen soms lastig.
Ik zat te denken aan een kromme schakelvork of kan het ook aan de koppeling liggen?

Erg zuur want m'n SV650 ligt ook al in onderdelen.. -O-
 
Laatst bewerkt:
Als eerste maar eens de koppeling goed afstellen en kijken of je schakelpedaal geen overmatige speling heeft of stroef gaat,is dat in orde en het werkt nog niet goed kan je het koppelingsdeksel gaan demonteren en kijken of het inwendige schakelmechaniek nog in orde is en er geen veertjes zijn afgebroken.Is dat in orde en het werkt nog niet goed dan heb
je een heel groot probleem en kan de koppeling uit elkaar en de dan de bak.
 
Laatst bewerkt:
Hallo forummers,

Helaas begint m'n GSX-R uit 2002 kuren te vertonen.
Vooral tussen de 2e en de 3e versnelling doet hij moeilijk.
Als ik het schakelpookje heel zacht ietsje naar beneden tik en dan weer omhoog gaat hij wel naar de 3.
Ook de 4e en 5e versnelling doen soms lastig.
Ik zat te denken aan een kromme schakelvork of kan het ook aan de koppeling liggen?

Erg zuur want m'n SV650 ligt ook al in onderdelen.. -O-

750?

klinkt bekent :') ,met wat pech je hele bak -O-
 
Als eerste maar eens de koppeling goed afstellen en kijken of je schakelpedaal geen overmatige speling heeft of stroef gaat,is dat in orde en het werkt nog niet goed kan je het koppelingsdeksel gaan demonteren en kijken of het inwendige schakelmechaniek nog in orde is en er geen veertjes zijn afgebroken.Is dat in orde en het werkt nog niet goed dan heb
je een heel groot probleem en kan de koppeling uit elkaar en de dan de bak.
:^
 
Is je olie wel netjes op tijd vervangen?

Ja hoor, maar het vervangen zou dit voorjaar wel weer moeten.
Kan dat echt dit soort problemen veroorzaken?

Ik ga zo snel mogelijk het uitwendige schakelmechanisme nogmaals inspecteren maar daar leek niets geks aan te zijn. Hoop dat het niet de schakelvorken zijn!!
 
Ja hoor, maar het vervangen zou dit voorjaar wel weer moeten.
Kan dat echt dit soort problemen veroorzaken?

Ik ga zo snel mogelijk het uitwendige schakelmechanisme nogmaals inspecteren maar daar leek niets geks aan te zijn. Hoop dat het niet de schakelvorken zijn!!

Ik lees ook regelmatig dat een drupje olie hier en daar ook wonderen kan doen.
verder ken ik het inwendige niet maar is het niet zo dat er een veer ervoor zorgt dat de schakelpook weer mooi in het midden gaat staan na het op en terugschakelen?
Die willen nog wel eens breken.
 
Hmm, ik kan de olie vervangen en kijken of het helpt.
Wel zonde als het blok dan toch open blijkt te moeten.

Zal weinig nut hebben,als je al met je voet het schakelpedaal moet helpen zal waarschijnlijk
het schakelmechaniek niet goed zijn,met een beetje geluk is dat een gebroken veer.
 
Laatst bewerkt:
De veer die hier bedoeld wordt is nr24.

2002 GSX-R600 & GSX-R600Z - GEAR SHIFTING

Hieronder de rode veer zoals die zichtbaar is bij een GSX1100F na verwijdering van de koppelingsdeksel en de koppelingskorf. 1 van de pootjes wil wel eens breken.
full



grtz,

Cees
 
Mijn vriend heeft ook een gsx-r van hetzelfde bouwjaar en hij heeft dit probleem voor de 2e keer. Bij de eerste keer is zijn versnellingsbak zelfs vast gelopen. Reden hier van was dat de tandjes waren afgebrokkeld en in de olie zat. Hij heeft nu weer een rammeltje er in en het schakelen gaat ook niet soepel meer. Ik zou eerst kijken of er metaaldeeltjes in de olie zit. Als dit het geval is dan kan het hetzelfde probleem zijn. Ik hoop voor je dat het wat anders is. In ieder geval succes!
 
De eerste stap was de schakelpook testen en deze gaat erg stroef.
Ik heb de voetsteun met schakelpook losgehaald en in de WD40 gezet maar dat heeft niet echt geholpen.
Kan ik een hamer pakken en het pookje met gepast geweld van de as van de voetsteun aftikken?
Ik hoop dat hij na wat schoonmaken en nieuw vet (neem aan dat dat er tussen hoort) weer soepel gaat.
En dan maar duimen dat dat het probleem is ipv de versnellingsbak.
 
Weet je zeker dat het verstandig is dat je zelf aan je motor sleutelt op deze manier? Klinkt alsof je dalijk meer stuk gaat maken dan repareren..
 
Dat is wel erg overdreven.
Zo vreemd is het niet om iets los te tikken met een hamer.
Hierbij heb ik nooit iets gesloopt want ik doe het niet te lomp en alleen als het kan, daarom vraag ik het eerst even want ik ken het systeem niet waarmee dat pookje vastzit.

Als je ook nog kan vertellen hoe jij het aan zou pakken hoor ik het graag want blijkbaar heb je een betere optie?
 
Laatst bewerkt:
De eerste stap was de schakelpook testen en deze gaat erg stroef.
Ik heb de voetsteun met schakelpook losgehaald en in de WD40 gezet maar dat heeft niet echt geholpen.
Kan ik een hamer pakken en het pookje met gepast geweld van de as van de voetsteun aftikken?
Ik hoop dat hij na wat schoonmaken en nieuw vet (neem aan dat dat er tussen hoort) weer soepel gaat.
En dan maar duimen dat dat het probleem is ipv de versnellingsbak.


suzuki-gsxr600-2002-k2-usa-e03-gear-shifting_big3IMG00904922_6f9c.gif


Doe voorzichtig. Het zou allemaal redelijk soepel los moeten kunnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hou er wel rekening mee dat je bij nr 27 op de tekening de bout nr 34 helemaal uit de hevel moet halen omdat nr27 anders niet los komt.
 
Laatst bewerkt:
De eerste stap was de schakelpook testen en deze gaat erg stroef.
Ik heb de voetsteun met schakelpook losgehaald en in de WD40 gezet maar dat heeft niet echt geholpen.
Kan ik een hamer pakken en het pookje met gepast geweld van de as van de voetsteun aftikken?
Ik hoop dat hij na wat schoonmaken en nieuw vet (neem aan dat dat er tussen hoort) weer soepel gaat.
En dan maar duimen dat dat het probleem is ipv de versnellingsbak.
draaiend trekken moet werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan