Oxford Hot Grips

kojak58

MF'er
10 sep 2012
197
27
Hoi ,
kan er iemand me zeggen hoe en van waar ik best zonder de hele scooter (Sh300Iabs) te moeten demonteren stroom kan aftappen voor verwarmde handvatten ,
Greetz.,
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi.
Misschien begrijp ik de vraagstelling niet helemaal, maar je kunt toch gewoon stroom aftappen rechtstreeks vanaf de accu?
Zelf rijd ik met een Yamaha Xmax250LS en heb daar sinds kort stroomdraden opzitten die vanaf de accu komen om mijn Gerbing T-12 elektrische handschoenen van stroom te voorzien.
Werkt als een tierelier en rij elke dag met winterkou en warme handen rond.
Laatst was het min 8 in de ochtend en totaal geen koude handen.
Waarom vertel ik dit?
Omdat ik ook de keuze kon maken tussen verwarmbare handvatten of verwarmbare handschoenen.
Zelf vind ik verwarmbare handschoenen net even wat doeltreffender, omdat de handen dan vanaf de buitenzijde worden verwarmd.
Met verwarmbare handvatten krijg je alleen de handen aan de binnenzijde warm.
De koude wind blaast toch altijd op de buitenzijde van de handen.
Dus wellicht is het voor jou nog even het overwegen waard om toch voor een andere keuze te kiezen.
Succes.
Vr Gr
 
Hoi , heb de handvatten gekregen dus ga ik ze ook steken maar heb geen zin om heel de scooter te moeten demonteren om van aan het stuur beneden aan de batterij te geraken daarom mijn vraag aan een andere Sh300 (2008) eigenaar hoe ze bij hem aangesloten zijn bv aan voorlicht aan + en - of ergens anders na het contact ?
 
Zou hem dan van koplicht aftakken, is hij direct contact geschakeld.
Wel ff zweef zekering er tussen hangen
 
Oxford handvatten hoor je normaal gesproken direct op de accu aan te sluiten, hij meet hoe vol je accu is en zet zichzelf uit als de spanning te laag word.
 
De mijne krijgen stroom van het draadje vd remlichtschakelaar, dan wel met een zekering er tussen. Het mooie is dat als het contact uit gaat ook de stroom eraf is.
Het makkelijks en op hele korte afstand.

Groeten
Theemaks
 
scherm er terug af en zien hoe koplampbescherming er af moet zal ik moeten mee beginnen zeker maar zie nergens veel vijzen zitten :( , vd remlicht schakelaar werkt hij dan alleen als je remt denk ik
 
Laatst bewerkt:
Hee Kojak58...ik heb standaard handverwarming maar vind het geen meerwaarde...zoals dylanpilot aanhaalt..de buitenkant gaat nog maar de vingertoppen vind ik het ergst...hebben snel koud en krijg je niet warm...zadelverwarming daarentegen wel.
Danny
 
Handvat verwarming trekt teveel vermogen om de huidige bedrading te gebruiken.
Gewoon rechtstreeks van de accu met een zekering en misschien een relais gevoed van het contact.

De handvat verwarming gebruiken op de mini draadjes van een remlicht ect zal de draad opwarmen. vragen om problemen dus.
 
Home-made Jip & Janneke tekening
image.php



Schakel relais kost circa 7,50 euro. in auto materialenzaak, en in een electronica onderdelen winkel nog wel eens iets goedkoper

Aangezien het contactslot lastig benaderbaar is kies je meestal een ander punt om je "BATT 1 = schakeldraad" aan te sluiten.

In het geval Honda SH300 kies je dan b.v. voor zekering F in 'zekeringkast A'.
Of je kiest voor één van de drie zekeringen in 'zekeringkast B'... maakt niet uit welke.
Die zijn namelijk allemaal prima in staat om als schakeldraad dienst te doen zodat je relais kan worden aangestuurd.

Batt 1 draad van Ignition Switch is de geschakelde plus draad, als je de draad volgt dan loopt hij naar zekering box A & aftappen van B mag ook
F94GiB.png


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Geen dank,

"Auto-relais 12V, ± 10/20/30 ampère 1x wisselcontact"
kost b.v. bij Conrad maar 3,50 euro ;)

image.php


Ook is het zo dat het aansluit-numeriek op zo'n relais is gestandaardiseerd.
Dat komt dus altijd overeen met de relais nummers van mijn Jip & Janneke aansluit schema.

Werk ook slim 8-)
Dit betekend demonteer zo weinig mogelijk en maak o.a. gebruik van een stuk koperdraad of dradentrekker om de diverse handvat-verwarmings-draden door de brommer heen te trekken!
Werk voor de rest de draden netjes af en gebruik hier en daar tie-wraps.
Wees je ook bewust van de redelijke stroom die er op maximum gebruik van de verwarming door de draden vloeit, dus gebruik dik draad voor de meeste aansluitingen.
Enkel de draad van het relais (aansluitpunt 85 van relais) die naar de geschakelde plus van je zekering kast loopt mag een dunnere draad zijn!

Succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
full

zitten er op , 5 graden , ijzige wind en met de stand op 75% geen koude handen meer , me happy :)
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi.
Helaas geen foto zoals het op mijn eigen scooter zat.
Maar het zat eigenlijk exact zoals op deze foto.
Vr gr
full
 
Het waren ook precies dezelfde.
Montage ervan is doenbaar, maar.......niet aan te raden om ze er om de zoveel maanden op en af te willen halen ivm zomer of winterseizoen.
Er zitten namelijk van die ringen binnenin om ze te fixeren tegen de handvatten.
Die ringen bestaan uit 2 losse helften en worden bij elkaar gehouden door middel van een trekbandje.
Ik vond het systeem ietwat knullig en zat af en toe flink te kloten om de 2 losse ringen netjes op spanning te krijgen doordat het lastig bijkomen is en je geen kracht kan zetten op zulke dunne trekbandjes.
Ook passen er maar 1 soort maat op wat trekbandjes betreft, want ze moeten door een soort van gleufje.
Beetje niet over nagedacht vind ik dus.
Het kierde bij de handvatten en daardoor toch last van koude vingertoppen.
Het materiaal is van neopreen.
Zoals dat van een duikerspak.
Heb deze stuurmoffen een 3 tot 4 maanden erop gehad tijdens de winterperiode.
In het begin was ik er goed over te spreken, maar gaandeweg beviel het me steeds minder.
Met name dat het kierde en toch koud werd aan de handen en optisch zag het er niet zo fraai uit.

Heb ze er tijdje geleden afgehaald en weggemikkerd.
Nu rijd ik rond zonder die moffen en met Gerbing elektrische T-12 handschoenen.
En DAT.....had ik verleden jaar al moeten doen.
Die moffen waren achteraf geen wijze keuze.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Even ter aanvulling: ik heb gekozen voor de Gerbing T-12 elektrische handschoenen omdat die erg goed schijnen te zijn.
Ze zijn waterdicht en levenslange garantie op het verwarmings-membraam.
Ik heb 2 kabeltjes lopen vanaf de accu en die 2 kabeltjes komen uit aan elke zijde van de spiegels.
Ze zijn lang genoeg om bewegingsvrijheid te hebben zodra ik de beide handschoenen heb aangesloten en tijdens de zomerperiode leg ik de kabels terzijde zodat ze niet in de weg zitten en rijd dan rond met zomerhandschoenen.
De Gerbing T-12 handschoenen voldoen meer dan goed.
Ik heb ze nog net kunnen testen met temperaturen van min 8 in de ochtend toen ik naar het werk reed over de snelweg en kan zeggen dat ze toen op de hoogste stand ( 4 standen ) helemaal goed hun werk deden.
Je hebt met zulke handschoenen gewoonweg geen last meer van kouden handen of vingertoppen.
Werkelijk geniaal en geweldig.
Ze zijn wel prijzig ten opzichte van stuurmoffen, want stuurmoffen zitten rond de 40 euro en Gerbing handschoenen rond de 180 euro.
Maar het is het geld meer dan de moeite waard.
Vr gr
 
Even ter aanvulling: ik heb gekozen voor de Gerbing T-12 elektrische handschoenen omdat die erg goed schijnen te zijn.
Ze zijn waterdicht en levenslange garantie op het verwarmings-membraam.
Ik heb 2 kabeltjes lopen vanaf de accu en die 2 kabeltjes komen uit aan elke zijde van de spiegels.
Ze zijn lang genoeg om bewegingsvrijheid te hebben zodra ik de beide handschoenen heb aangesloten en tijdens de zomerperiode leg ik de kabels terzijde zodat ze niet in de weg zitten en rijd dan rond met zomerhandschoenen.
De Gerbing T-12 handschoenen voldoen meer dan goed.
Ik heb ze nog net kunnen testen met temperaturen van min 8 in de ochtend toen ik naar het werk reed over de snelweg en kan zeggen dat ze toen op de hoogste stand ( 4 standen ) helemaal goed hun werk deden.
Je hebt met zulke handschoenen gewoonweg geen last meer van kouden handen of vingertoppen.
Werkelijk geniaal en geweldig.
Ze zijn wel prijzig ten opzichte van stuurmoffen, want stuurmoffen zitten rond de 40 euro en Gerbing handschoenen rond de 180 euro.
Maar het is het geld meer dan de moeite waard.
Vr gr

Thanks voor de reactie , de handschoenen vind ik op zich goed maar als je 1x vergeet dat je ze aanhebt trek je de draden door en zijn ze bijna onherstelbaar . Spijtig dat je de moffen niet meer hebt zou ze anders eens geprobeerd hebben . Heb met de verwarmde handvatten gereden met temp. rond het vriespunt en voor wat ik de scooter gebruik (luxe , geen woon-werk verkeer ,alleen bij droog/mooi weer ) heb ik daar genoeg mee na 80km nog geen koude vingers:)
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi.
Fijn dat jouw verwarmbare handvatten voldoende zijn en bevallen.
Ik heb ze ook op mijn andere motor zitten zulke verwarmbare handvatten, maar met die motor rijd ik alleen maar zomers dus ze staan nooit aan.
Wat het kunnen vergeten van die elektrisch verwarmbare handschoenen en dan de draden kunnen beschadigen zou kunnen, maar is klein hoor.
Het is mij tot op heden nog niet gebeurt en ik ben echt geen helder licht.
Het is ook een kwestie van gewenning waarschijnlijk.
Als ik had geweten dat jij die stuurmoffen wilde gebruiken, had ik ze zekers bewaard.
Maar moet je ook eerlijk zeggen dat na die 4 maanden van dagelijks gebruik ze behoorlijk afgeleefd waren.
Op de 1 of andere manier slijt het materiaal toch.
Waarschijnlijk door de weersomstandigheden zoals regen en kou en met het telkens erin en eruit gaan.
Gelukkig zijn we geprezen met de handvat-verwarming of de Gerbings.
Vr Gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan