Mei 2018 Zwarte Woud & Vogezen

Sjaakafhaak

Die hard MF'er
22 nov 2010
472
3
Goedemiddag MF’ers,

Eind mei vertrekken wij met z’n 4en voor een midweek naar het Zwarte Woud, met het centraal gelegen Hausach als verblijfplaats willen wij ook de Vogezen aandoen.

In mijn zoektocht naar de beste en mooiste stuurwegen van de Vogezen en het Zwarte Woud ben ik na een aantal tips te hebben gevonden over de Vogezen gestrand voor wat betreft het Zwarte Woud.

Tot nu toe heb ik voor de Vogezen:
-Col de Bussang (N66 Urbes-Bussang)
-Route des Cretes (begin je bij de Col Du Bonhomme en rij je richting Cernay. De route is duidelijk aangegeven met wegwijzers en loopt via de D148/D61/D430/D13B/D27/D431.)
-Gites le Creux
-Haute-Saone
-Le Grand Ballon
-Ballon d’Alsace (Maurice sur Moselle naar Lepuix)
-Plateau des Milles Etangs (Sevance)

Hier moet wat moois van te maken zijn. Mis je een echte must see/must do, ik hoor het graag!

Qua Zwarte Woud heb ik eigenlijk alleen de B500 Baden-Baden genoteerd staan, met de verdere opmerking dat het overal mooi rijden is. Toch heb ik het gevoel dat dit wel wat specifieker in te vullen is, zodoende mijn vraag aan jullie: wat moet absoluut in de route terugkomen? Reply met een wegnummer of plaats zodat we een mooie lijst kunnen maken!

Wat aanvullende info: wij rijden zeer stevig door met 4 supernakeds, uitzicht is bijzaak :) primair op zoek naar de mooiste bochten en degelijk/goed asfalt.

Ik ben benieuwd, thanks!
 
Kijk eens op http://www.viamichelin.nl Even invullen waarvandaan je wilt vertrekken en waarheen en dan de groen omlijnde wegen aanhouden, dat zijn de mooie wegen :]. Ik weet niet of je de zoek functie al hebt gebruikt maar daar zullen ongetwijfeld al de nodige wegen genoemd zijn, succes. *O*
 
Col de la Schlucht is net een speeltuin, die moet je niet overslaan. :P

le-tanet-kaart-michelin.jpg
 
De Col's zien er goed uit, thanks! Weet iemand of de Col's in het weekend open zijn voor motoren? In Duitsland wil je nog wel eens tegen een afsluiting aan rijden.

Heb wat meer info kunnen vinden voor de zuidkant Zwarte Woud:

- Schauinsland, een weg waar vroeger hillclimb werd gereden. Nu zeer populair onder motorrijders.
- van Titisee/Schluchsee naar Albbruck - St. Blasien via het Albtal en weer terug via Todtmoos-Wehratal.
 
De Platzerwasel ligt in Frankrijk net als de Schlucht, Fransozen doen nooit moeilijk en deze zijn gewoon geopend, net als de andere cols daar.

Bekijk hier de groene lijntjes maar eens... een en al pret!

In het Zwarte Woud daarentegen stuit je geregeld op wegafsluitingen voor motoren, erg onhandig als net die weg in je gps staat en je kilometers om moet rijden om op een aansluitende weg uit te komen. Pure discriminatie in mijn ogen... bordjes plaatsen dat de een er wel in mag en de ander niet (deden ze dat in het verleden ook niet ergens).
full
 
Daar ga ik vanavond eens een mooie route van maken :}

Weet iemand of de B500, anders dan tussen Baden Baden en Freudenstadt ook nog aan te raden is? Bijvoorbeeld tussen Triberg en Hinterzarten.
En de naastgelegen B462 tussen Gaggenau en Freudenstadt, iemand daar ervaring mee?
 
Daar ga ik vanavond eens een mooie route van maken :}

Weet iemand of de B500, anders dan tussen Baden Baden en Freudenstadt ook nog aan te raden is? Bijvoorbeeld tussen Triberg en Hinterzarten.
En de naastgelegen B462 tussen Gaggenau en Freudenstadt, iemand daar ervaring mee?
Ja, vele malen vakantie in die regio gehouden.

Als je op de B500 (SchwarzwalderHochstrasse) vanuit Baden-Baden naar het zuiden rijdt, pas dan op de flitcamera die nog IN BadenBaden staat (net voor de grens bebouwde kom). Ik kan je verzekeren dat je de bekeuring thuis krijgt.... |( Dat eerste stuk is ook geweldig sturen!

De 462 is niets bijzonders.
Als je wilt knallen is de weg tussen de B500 en de B462 die uitkomt in Baiersbronn erg mooi. In Baiersbronn is dan een goede chocolaterie waar je langs komt. Aan te bevelen!

Vanuit Freudenstadt naar het zuidwesten over Bad Rippoldsau en Bad Peterstal is ook fantastisch sturen. In Bad Peterstal heb je aan de oostkant van de weg een gratis bron met heerlijk gemineraliseerd water. Drink er alleen niet teveel van, sommige mensen krijgen er dan de schijterij van.... :+
 
Daar ga ik vanavond eens een mooie route van maken :}

Weet iemand of de B500, anders dan tussen Baden Baden en Freudenstadt ook nog aan te raden is? Bijvoorbeeld tussen Triberg en Hinterzarten.
En de naastgelegen B462 tussen Gaggenau en Freudenstadt, iemand daar ervaring mee?

je moet de L-wegen tussen de B500 en de 462 hebben :+
 
Uitgezonderd van het eerste stuk is de B500 best wel saai (ideaal voor een snelle doortocht richting bv. Alpen, dat wel)
De uitlopers in het zuiden zijn erg mooi.
En verder alle L-wegen haaks op de B500 - rij bv. zeker eens op en af naar 'Allerheiligen' !
 
Uitgezonderd van het eerste stuk is de B500 best wel saai (ideaal voor een snelle doortocht richting bv. Alpen, dat wel)


_O-

Weet niet welke B500 jij bedoelt maar zodra je de laatste flitspaal, (Baden- Baden uit dus) is het, mits geen controles!!, puur genieten. Niks saais aan. Bochten wel de snelheid geven die ze verdienen, dat je dan de wettelijk toegestane maximum snelheid (ruim) overtreedt is "bijzaak". O-)

Doordeweeks is het risico klein trouwens, tijdens weekenden en feestdagen is het opletten geblazen. B|
 
Dat is het net... Als het ietwat leuk mag zijn praat je over >180km/u, zoniet is het saai... (wel mooi !)
Tenzij jouw idee van een leuke uitdaging het aan 200km/u ontwijken van de toeristen (ook door de week) die af- en aanrijden van de parkings is. |(
 
Laatst bewerkt:
Dat is het net... Als het ietwat leuk mag zijn praat je over >180km/u, zoniet is het saai... (wel mooi !)
Tenzij jouw idee van een leuke uitdaging het aan 200+km/u ontwijken van de toeristen (ook door de week) die af- en aanrijden van de parkings is. |(

Zijn idd plekken waar je alert moet zijn op afdraaiend of ander verkeer. Helpt wanneer je de weg kent iig. Meeste is gelukkig ook nog goed overzichtelijk, vooral het (snelle!) laatste stuk. :o
Genoemde snelheden zijn idd een aardige indicatie. :]

On-topic, ook zoals gemeld, zijn de kruisende L-wegen zeer de moeite waard. Daar liggen de "leuke" snelheden ook stukken lager.

[me="Mar1tin"]geeft, bij voorkeur, bochten de snelheid die ze verdienen.[/me] O-)
 
Laatst bewerkt:
Dat is het net... Als het ietwat leuk mag zijn praat je over >180km/u, zoniet is het saai... (wel mooi !)
Tenzij jouw idee van een leuke uitdaging het aan 200km/u ontwijken van de toeristen (ook door de week) die af- en aanrijden van de parkings is. |(


Inderdaad verder naar het zuiden kan/moet de gaskraan aardig open op de B500 om het interessant te houden. Het is dan wel heel leuk en op doortocht naar de Alpen haal je dan door de weeks gemiddelden die op de snelweg niet zouden misstaan. Je bent dan wel hoogst illegaal en niet altijd verantwoord bezig, op de hele B500 geld nu een snelheidslimiet van 70 km/u.
 
Inderdaad verder naar het zuiden kan/moet de gaskraan aardig open op de B500 om het interessant te houden. Het is dan wel heel leuk en op doortocht naar de Alpen haal je dan door de weeks gemiddelden die op de snelweg niet zouden misstaan. Je bent dan wel hoogst illegaal en niet altijd verantwoord bezig, op de hele B500 geld nu een snelheidslimiet van 70 km/u.


Oef. 70km/u ! Lijkt mij belangrijke info.
 
Oef. 70km/u ! Lijkt mij belangrijke info.

Vorig jaar over de B500 naar de alpen gereden met mijn Baas. Redelijk doorgereden want daar houd hij ook wel van. In het najaar heeft mijn baas de route in omgekeerde richting gereden met zijn motormaten. Vertelde later op het werk tegen mij dat de hele B500 nu 70km/U was. :/ Ik zeg tegen hem dat dat ook al het geval was toen wij hem hadden gereden. }) Hij Oo :$
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan