Op zoek naar een span.

Is niets geks aan , als de achterveer te slap staat zakt hij achteraan teveel door zijn veer en verschuift het gewicht van voor naar achter ...
wat je ook kan doen is de achterveer ( monochock ) schimmen , ze verkopen schims om de achterveer 6-8 mm langer te maken waardoor het gewicht meer terug naar het voorwiel komt

Ja duidelijk. Maar dat shimmen snap ik niet. Ik weet dat er trek stangen te koop zijn (onderaan het link systeem)die de rijhoogte vergroten of verkleinen, bedoel je dat?
 
Laatst bewerkt:
Is niets geks aan , als de achterveer te slap staat zakt hij achteraan teveel door zijn veer en verschuift het gewicht van voor naar achter ...
wat je ook kan doen is de achterveer ( monochock ) schimmen , ze verkopen schims om de achterveer 6-8 mm langer te maken waardoor het gewicht meer terug naar het voorwiel komt
Daarmee verhoog je de rijhoogte. In stand werkt dat. Maar de veer blijft even slap. Voor een zijspan heb je nu eenmaal een veer nodig met een hogere veerconstante. Anders blijft hij hellen in rechterbochten.
 
Daarmee verhoog je de rijhoogte. In stand werkt dat. Maar de veer blijft even slap. Voor een zijspan heb je nu eenmaal een veer nodig met een hogere veerconstante. Anders blijft hij hellen in rechterbochten.
dat is het , en ja , daarmee blijft de veer even slap , maar ik kan mij niet voorstellen dat er op een EML een demper zou opzitten die zoveel te slap zou zijn ....
hellen in de rechterbocht en omhoug komen in linker....
 
Er gaat niks boven een stabilisator stang.
Dan blijft hij soepel geveerd maar het overhellen is verleden tijd.
 
neen dat is het niet , het is een plaat ( alu ) van 6 -8 mm dik die men boven tussen de demper en het frame steekt ...

Ik snap niet goed hoe dit eruit moet zien. Dan verander je toch alleen de rijhoogte en daarmee de geometrie?
Bedoel je een plaat boven de veer zodat de voorspanning hoger is?
 
Vanmiddag stukje gereden, de lagere druk zorgt iig voor meer grip maar ook voor zwaarder sturen.
Vooral bij duwen en sturen in stilstand aanmerkelijk zwaarder sturen.
Mooie hobby dit:-))
 
Je kan de achterveer opschroeven, sommigen gaan nu roepen dat dat niet helpt. Maar in het werkplaats handboek staat een afstelling voor een gemiddelde rijder van 75kg geloof ik.
Heb de mijne bijna een cm opgeschroefd en scheelt enorm in rij eigenschap.

Moet ie er wel ff onderuit. Kun je makkelijk doen als achterwiel eruit is.
 
https://www.google.be/search?q=shock+shims+cbr1100&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjNvf_jmJfaAhXKjqQKHdYxCWcQ_AUICigB&biw=1600&bih=769

Ja ik snap het. Moet de veer natuurlijk wel op die manier vast zitten. Maar dan kan ik ook de eccenter van de achteras180° draaien want je verhoogt de achterkant.

Maar wat gslandrover aangeeft kan ik ook proberen, dam gaat de veer voorspanning omhoog.
 
Ja ik snap het. Moet de veer natuurlijk wel op die manier vast zitten.

Dit heb ik op de cbr1100 gezet met het idee van het slaan met zijn hoofd tegen te gaan , maar 1* veel hielp het niet en 2* de achterschokker bleef maar te slap waardoor hij teveel in ( rechts ) en teveel uit ( linker bocht ) dus toch maar naar een vervanging gezocht en gevonden.
 
Het probleem van overhellen in de bochten wordt door stuggere vering maar ten dele opgelost.
Door de zijdelingse kracht wordt het binnenste wiel ontlast. Dat veert daardoor uit en omdat het totaal gewicht toch door de vering gedragen moet worden komt dat deel van het gewicht er op het buitenste wiel bij. De buitenste vering wordt daardoor verder ingedrukt. En voilá, het overhellen is een feit.
Stuggere vering helpt een beetje. De buitenste vering zal onder de toegenomen belasting minder ver inveren. Maar de binnenkant veert nog altijd uit

Een stabilisator stang zorgt ervoor dat de inverende buitenkant afsteunt op de uitverende binnenkant.

Het gewicht wat door de bochtsnelheid van de binnenkant wordt weggenomen wordt weliswaar overgegeven aan de buitenste veer maar komt via de stabilisator stang terug bij de binnenste veer. Die zal daardoor minder ver, of afhankelijk van de stugheid van de de stabilisator stang helemaal niet, uitveren.

Geloof me, als je er eenmaal eentje onder je span hebt gehad wil je nooit meer iets anders.
 
Heel interesant, hoe simpel kan het zijn. Dit zou standaard onder een span moeten zitten. Redelijk simpel te maken mits je de grond speling hebt. Moet die stang massief zijn of zou een buis vilstaan?
 
Het principe is simpel inderdaad. De truc zit hem erin om genoeg vering, torsie, in de stabilisator stang te krijgen om de juiste werking te krijgen.
En het kost doorgaans wat hoofdbrekens om de diverse delen, met de juiste bewegingsvrijheid en voldoende stevig, met elkaar te verbinden.
 
Je kan de achterveer opschroeven, sommigen gaan nu roepen dat dat niet helpt. Maar in het werkplaats handboek staat een afstelling voor een gemiddelde rijder van 75kg geloof ik.
Heb de mijne bijna een cm opgeschroefd en scheelt enorm in rij eigenschap.

Moet ie er wel ff onderuit. Kun je makkelijk doen als achterwiel eruit is.
Statish heplt het iets. Maar als je minder weegt als de voorspanning hou je geen uitgaande demping meer over. Bovendien gooit je zijspan er in een rechterbocht zo 50 kilo bij.
 
Statish heplt het iets. Maar als je minder weegt als de voorspanning hou je geen uitgaande demping meer over. Bovendien gooit je zijspan er in een rechterbocht zo 50 kilo bij.
Correct. Maar een goed uitgewerkt span zou toch een zwaardere veer moeten hebben? Iig een progressieve veer. Daar zal eml toch over nagedacht hebben?
 
De mijne had een standaard veer, waar een gasreservoir aangezet was. Met een slang. Deze heb ik nu vervangen voor een jongere, minder misbruikte originele schokbreker en dat is stukken beter. Goed genoeg voor mij in ieder geval.

Voor zit er wel een speciaaltje op, maar daar is natuurlijk de telescoop vork vervallen.
 
Het is nu niet zo dat ik alles perse wil verbouwen. Ik vind het allemaal wel rete interesant en waar simpel (en niet te gek kwa budget) te verbeteren zal ik dat zeker proberen.
Hyperpro zit bij mij om de hoek, ik zal daar een keer langsgaan, die jongen is echt heel goed met vering. Zomaar lukraak aan vering schroeven heeft voor mij geen nut en daarbij, ik ben geen wilde rijder :-))
Inmiddels op mp 6J velgen gekocht. Ik wil 196/45 pasmaken (tegen alle advies in) en dan avonturen hoe en wat. Misschien gaat het er na een paar weken weer vanaf maar swaaa :-))
 
Het principe is simpel inderdaad. De truc zit hem erin om genoeg vering, torsie, in de stabilisator stang te krijgen om de juiste werking te krijgen.
En het kost doorgaans wat hoofdbrekens om de diverse delen, met de juiste bewegingsvrijheid en voldoende stevig, met elkaar te verbinden.

Ik heb een achterste stang van een kleine personenauto gebruikt. Volgens mij zit je dan redelijk goed qua torsie. Het is meestal al vlug beter dan zonder stang.
Het bewegen van de stang is inderdaad wel een puzzel, maar goed te doen.
Ik heb overigens ook de armpjes en lagers van diezelfde auto gepakt. Dan zit je met de stevigheid daarvan ook goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan