Kymco Xciting 400i

Klopt alles kan veel langer mee, maar doe dat zelf niet.
De drie geleidepennen van de variateur polijsten is trouwens ook de moeite waard t.b.v. het mooi soepel OPEN/DICHT gaan van de vario

Ik zie dat je de OEM snaar ook in de originele Mitsuboshi verpakking hebt, ha ha mooi man, en extreem goedkoper als de kymco verpakking ;)

Dit is qua onderdelen overigens een van de goedkoopste scooters in het 400cc segment, en onderdelen zijn prima duurzaam.

Vooruit maar weer
 
Klopt alles kan veel langer mee, maar doe dat zelf niet.
De drie geleidepennen van de variateur polijsten is trouwens ook de moeite waard t.b.v. het mooi soepel OPEN/DICHT gaan van de vario

Ik zie dat je de OEM snaar ook in de originele Mitsuboshi verpakking hebt, ha ha mooi man, en extreem goedkoper als de kymco verpakking ;)

Dit is qua onderdelen overigens een van de goedkoopste scooters in het 400cc segment, en onderdelen zijn prima duurzaam.

Vooruit maar weer

De drie geleidepennen heb ik mooi gereinigd en opgeschuurd met korrel 1000,maar echt polijsten zou inderdaad zinvol kunnen zijn!Ik heb wel bij de montage de drie pennen lichtjes ingevet ,misschien had ik dat dan beter weer niet gedaan omdat het vuil er kan gaan inplakken ? Voor de snaar hebben we natuurlijk geluisterd naar je uitleg en heeft me veel geld bespaard (58€incl) alvast bedankt hiervoor jan .
 
(58€incl) Ha ha :t :] :9

Vet kun je er vaak beter niet in doen, de zwarte bussen zijn zelf smerend (self lubricating ppft) nu heb je evt. de kans dat het averechts gaat werken.
Vario wordt in de zomer ook bloed heet, het vet kan er dan ook een beetje worden uitgeslagen.

Ik spreek uit ervaring, ik heb ook ooit een opmerking geplaatst dat het de bedoeling is dat elke pin en bus weer op hun zelfde plaats te recht komen.
Dus voor dat je de gradenplaat uit de vario trekt even met een watervaste stift een streepje zetten van graden plaat naar vario bij 1 van de 3 Pin/Bus verbindingen.
Dit staat niet in het wphb, maar was een tip van een Duitse kennis.
Loopt het goed dan kom je er misschien mee weg, maar beter is dus om alles terug te zetten op de juiste plaats.

Bij ernstige slijtage door veel snelweg kilometers kun je er op een gegeven moment beter een nieuwe vario helft in steken.
Dit zal zeker moeten gebeuren voor de 50.000km., anders zal je snaar minder lang mee gaan omdat hij telkens tegen die richel aan staat te draaien.
>>> Vario huis Xciting 400i 22110-LKF5-E00

Zelf heb ik het lichtelijk ook maar dan niet met de OEM vario maar op de Malossi bij een zelfde soort kilometerstand.

Oppervlak richeltje kun je er ook uitschuren met waterproof en schuurklos.
Gebruik wel altijd een schuurklos zodat je 100% vlak kan schuren op het gehele oppervlak!!
En schuren gaat het beste met gebruikmaking van een "schuurtrappetje"
Schuurtrappetje betekend dat je in meerdere fases schuurt met steeds fijner schuurpapier.
Voorbeeld: P200 / P600 / P1000


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
(58€incl) Ha ha :t :] :9

Vet kun je er vaak beter niet in doen, de zwarte bussen zijn zelf smerend (self lubricating ppft) nu heb je evt. de kans dat het averechts gaat werken.
Vario wordt in de zomer ook bloed heet, het vet kan er dan ook een beetje worden uitgeslagen.

Ik spreek uit ervaring, ik heb ook ooit een opmerking geplaatst dat het de bedoeling is dat elke pin en bus weer op hun zelfde plaats te recht komen.
Dus voor dat je de gradenplaat uit de vario trekt even met een watervaste stift een streepje zetten van graden plaat naar vario bij 1 van de 3 Pin/Bus verbindingen.
Dit staat niet in het wphb, maar was een tip van een Duitse kennis.
Loopt het goed dan kom je er misschien mee weg, maar beter is dus om alles terug te zetten op de juiste plaats.

Bij ernstige slijtage door veel snelweg kilometers kun je er op een gegeven moment beter een nieuwe vario helft in steken.
Dit zal zeker moeten gebeuren voor de 50.000km., anders zal je snaar minder lang mee gaan omdat hij telkens tegen die richel aan staat te draaien.
>>> Vario huis Xciting 400i 22110-LKF5-E00

Zelf heb ik het lichtelijk ook maar dan niet met de OEM vario maar op de Malossi bij een zelfde soort kilometerstand.

Oppervlak richeltje kun je er ook uitschuren met waterproof en schuurklos.
Gebruik wel altijd een schuurklos zodat je 100% vlak kan schuren op het gehele oppervlak!!
En schuren gaat het beste met gebruikmaking van een "schuurtrappetje"
Schuurtrappetje betekend dat je in meerdere fases schuurt met steeds fijner schuurpapier.
Voorbeeld: P200 / P600 / P1000


Mvg. Jan

Deze tip had ik met mijn achtergrond gerust zelf kunnen weten... De vario van de xc met zijn gelijdingspennen is natuurlijk niet alledaags en was voor mij ook de eerste keer dat ik dit soort systeem tegenkwam. In mijn wph is ook weinig beschreven over de vario ! Ik zal dus de volgende keer de vario markeren zodat dezelfde pinnen in de juiste bus komen te zitten .

Ik heb nog getwijfeld om deze licht te smeren ,nu ik weet dat de bussen zelfsmerend zijn zal ik dit dus niet meer doen . Had wel door dat de bussen van een zachter materiaal was en dacht eerder in de richting dat dit was om de pennen niet te beschadigen en dat je deze bussen kan vervangen zoals gelijdingsnokken . Maar goed ,het loopt dus wel super goed op dit moment en ik ga dus afwachten .

De vario helft houd me wel bezig ,want dat besef had ik dus ook . Ik heb nu wel het geluk dat men toerental veranderd is en als ik dezelfde snelheid aanhoud zal de riem nu iets lager lopen .
Ik ga wel uitkijken naar een nieuwe vario plaat en koppelings bel,want dit zijn 2 parts dat slijtage vertonen door de autostrade km's . Je kan natuurlijk niet op iedere hoek van de straat parts kopen voor de XC-400 en kenners over deze scoot zijn ook schaars ! Je bent een van de weinigen die zo veel van deze scoot afweet jan!

Heb je toevallig online winkels in taiwan waar je alle oem parts kan bestellen voor de XC-400 volgens parts nummers ?

Ik denk dan aan de vario helft,variobus,de koppelingsbel ,trekveren en koppelingsveer . Als ik wil blijven door rijden met deze scoot ,moet ik rekening houden dat deze parts gaan slijten .

Alvast bedankt!
 
Ja joh, als het pikkie eenmaal aan het gaatje gewend is :+
Een ander gaatje is dan ook wel eens lekker maar toch altijd weer anders 8-)

OEM spullekes koop je het beste in je eigen omgeving, dus niet in Taiwan, want dan zul je vaak tax gaan betalen, met als toetje ook tax over de verzendkosten.
In Taiwan koop je alleen spullen die ze hier niet hebben.

Goedkoopste in OEM is nog steeds de Duitser nu wel met een kant tekening daarbij.
Je dient namelijk elk onderdeel te vergelijken met de NL webshop van Zandri
Zo kan het dus voorkomen dat het variohuis in Duitsland 104 euro kost, en bij Zandri 84 euro.
De verschillen zijn soms nog veel groter en voor mij onverklaarbaar.
Voor het ene artikel is Duitsland aanzienlijk goedkoper voor het andere artikel is Zandri in NL. aanzienlijk goedkoper.

Om het OEM nummer te achterhalen gebruik je gewoon de fiches of ook wel exploded-views genaamd.

Ga naar de webshop van zandri: Onderdelen en accessoires voor uw scooter of brommer - Zandri
Boven aan de pagina zie je staan: "Technische tekeningen"
Klik daar op en scroll naar het merk Kymco.
Klik op "Bekijken" en selecteer "Kymco Xciting 400i"
Vervolgens klik je op een willekeurige kleur uitvoering, of als jou kleur
er bij staat kies je voor die kleur ;)

Vergelijk dus altijd, om zo voordelig mogelijk uit te komen.
Overigens was bij de Duitser het variohuis 3 jaar terug maar 59 euro, dus
alles wordt wel steeds duurder.
zodra je een OEM artikel nummer heb, is het soms ook verstandig om het OEM nummer
gewoon in Google te gooien om te zien wat daar uit komt rollen, een enkele keer duikt er
wel eens een andere webshop op die ook een bepaald artikeltje heeft liggen.
Maar voor het complete scala maak je de keuze tussen de D of Nl shop.

V snaar Xciting 400i @ Zandri.nl € 234,32
V snaar Xciting 400i @ ersatzteilshop.de € 149,95

Vario plaat Xciting 400i @ Zandri € 26,08
Vario plaat Xciting 400i @ ersatzteilshop.de € 41,65


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan