BMW F-Reeks Topic deel III

Hallo allemaal!

Hier een verse F800ST rijder op het forum.

[afbeelding]

Sinds juni 2016 mijn rijbewijs en in het bezit van deze mooie fiets! Na het eerste jaar veel gereden te hebben thuis komen te zitten met een blessure waardoor ik niet meer kon rijden. Nu net weer een beetje aan het oppakken en ik hoop weer vele kilometers te kunnen gaan rijden dit jaar!

Fijn om een plekje te hebben op het forum waar mensen zitten die kennis en ervaring hebben met dezelfde fiets als ik :)

Welkom!
 
Dit iets voor in het OP? :)

full



Met glad zadel...
 
@pdv_moto Dank je wel :)

Ja het is een SW-Motech City (2.0 volgens mij, dat zou ik even moeten nakijken) met een evo quick-lock systeem. Bevalt me prima! Ik heb 'm destijds besteld bij MLMparts.
Dank voor het antwoord.

Deze, zo te zien..
SW-Motech Tanktas Quick-Lock City (11-15 ltr)
(ook handig: komt met schouderriem, die mis ik node..)

Zo te zien moet die op een "ring" gemonteerd
(want een F-je heeft geen tankdop en geen metalen tank, waardoor veel tassen afvallen...)

Next Question: hoe zit je "ring" dan vast?
 
Laatst bewerkt:
@pdv_moto: Ja schouderriem was voor mij ook echt een must en makkelijk te plaatsen en afnemen ook.

De ring (quick-lock EVO systeem) kun je bijbestellen afgestemd op het model van je motor. Voor de F800ST 'zweeft' de ring boven de tank (die natuurlijk eigenlijk geen tank is, maar toch), dat vond ik ook een plus omdat je dan dus nooit de lak kan beschadigen met bevestigen of afnemen van de tas. De ring is bevestigd op de schroefpunten die al aanwezig zijn (ik bewaar de originele schroeven altijd in de tas).

Als je zonder tas rijdt ziet het er dan zo uit:
full


SW-Motech Quick-Lock Tankring EVO
 
@ Chan,
OK, Dank voor de info.
En mooie foto van je motor.

De ST blijft toch voor het oog wat rustiger, en sportiever dan de GT met de extra plastic fratsen...
Ik kijk ook nog steeds met liefde naar beelden van mn originele Beauty-keesje.

29094876220_dbc8d282bd_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
pft... hier maar even uitrazen.

Meest waarschijnlijke oorzaak: Accu op
(na exact 1 jaar en 62K km, en ook <1 week na de 60K beurt...??)

Na wasbeurt, heeft motor halfuur met contact aan gestaan (anders alarm).
Accu leeg. jumpstarted. ok, kan gebeuren.
Moraal: niet wassen (is nergens goed voor...)

Paar dagen later, giseren, paar keer een computer-restart bij starten motor, heeeey, is dat teken dat de accu niet genoeg spanning meer heeft... ??
En ja hoor, gistermiddag telefoontje genomen op parking macdonalds, 15min max stil gestaan met contact aan, en ... Urgg.
Niet starten...

Wegenwacht erbij: accu te laag.
Jumpstart. Laadspanning is 14V, dus alternator in orde (is ook bekend euvel van dit blok?).
Waarschijnlijk is de accu "op", wellicht ook ergens lekstroom.
Wegenwachter bleef er 10min bij tijdens opladen.
Stil advies wegenwachter: met zoveel kms, volgende keer een Jap, waarschijnlijk minder problemen.
(duidelijk, en uit de pech-statistics weten we dat ook wel)

Dus ik vandaag naar de dichtsbijzijnde (merk)garage, want hopelijk garantie...
(in dit geval was de garage niet Houtrust, die hadden het waarschijnlijk wel direct opgelost..)

Dinsdag... dat is over een week...
Het klusje Duurt max 2 uur, je kan (moet) er op wachten.. maar..
Pas Dinsdag (dat is volgende week) is er tijd...

Heerlijk die kwaliteit van BMW.
En dan die service van BMW.


=> de voornaamste reden dat ik hier op bleef rijden was het
"concept lichtgewicht tweecylinder".
En ja, als-tie rijdt, dan rijdt-ie Lekker.

Maar ik moet zo nodig eens serieus op zoek naar een andere...
Na 160K op de ST en 60K op de GT heb ik zo vreselijk veel gedoe gehad, en zo vaak ondermaatse service en/of kleinigheidjes de dagen na een onderhoudsbeurt (Losgetrilde uitlaat, vergeten sleutel erin, vergeten schroefjes, losgetrilde bouten, on maar niet over al die versleten riemen te beginnen... )

Dat Moet Toch Beter Kunnen ?

note: ik neem het deze garage niet echt kwalijk, ben er vaker langs geweest, en had er een goede indruk van. Nu, "het seizoen" is begonnen, en dat merk je. Natuurlijk is het druk...

Maar toch. Ik loop nu bij elke stop risico dat mn motor niet meer start.
In een week doe ik makkelijk 1000 km en 20+ keer starten...
Lekker betrouwbaar als je woon-werk doet..

Dus, op het risico af een eeuwige klager te zijn: dit merk Jeukt...
BMW: Brik Met Werk... ?

How likely would you recommend our products and services to others?
Never.
 
Accu hoort best langer dan 60K mee te gaan,
zeker met de tijdsduur waarin hij die 60K wegfietst.

Weet niet wat ie er op heeft aangesloten. Navigatie gaat vaak al mis als ze dat aan het boordnet hangen.

Daarnaast, motor een half uur op contact vanwege het alarm? Heb je geen kastje erbij?
 
Een batterij wordt niet graag leeggetrokken, dat verkort de levensduur...

Waarom laat je je contact een halfuur aanstaan?
 
pft... hier maar even uitrazen.
(...)

How likely would you recommend our products and services to others?
Never.


Zo herkenbaar, maar dan op mijn oude F650 gehad (ketting gebroken brugopwaarts, vlotters, O-ring bij olie-tank door garage vergeten, losse gashandel, (en hierdoor) startmotor naar zijn grootje, voorvorken vervangen ==> prijs F650 er aan onderhoud aan uitgegeven). En dat gevoel, als je het eenmaal hebt, kom je er ook echt niet zo makkelijk vanaf. Ik begon mijn oude vertrouwde F650 echt helemaal zat te worden en ook te wantrouwen! Wat als hij....

Sinds ik deze F800 rijd (nu bijna een jaar) heb ik nergens last van, geniet ik overal van en gaat alles naar behoren (afkloppen!!!).

Dit berichtje is gewoon om je te steunen, want ik ken het gevoel. En dat is heel frustrerend. Daarbij is het helaas mechanica en dus kan het stuk. De een wat eerder, dan de ander. Al dan niet door eigen oorzaak (zoals te lang je contact aan laten staan).


Dikke... vette... pech?
 
pft... hier maar even uitrazen.

...)





Na 160K op de ST en 60K op de GT heb ik zo vreselijk veel gedoe gehad, en zo vaak ondermaatse service en/of kleinigheidjes de dagen na een onderhoudsbeurt (Losgetrilde uitlaat, vergeten sleutel erin, vergeten schroefjes, losgetrilde bouten, on maar niet over al die versleten riemen te beginnen... )

Lijkt me eerder tijd om een andere garage op te zoeken in plaats van je Beemer af te zeiken ;)

Versleten riemen is natuurlijk afhankelijk hoe je je motor gebruikt. Lees op het Engelse F800 forum dat velen de riem niet wisselen bij 24K en hem optisch beoordelen (en pas vele kilometers later, zonder problemen wisselen.) Alles afhankelijk van rijstijl natuurlijk, maar mag toch aannemen dat als je een normale rijder bent en je je motor niet in de zon hebt staan, die riem inderdaad meer kan hebben dan 24K.
 
Heb al een tijdje niet gekeken hier op het forum.

Mijn St heb ik vandaag eindelijk op 100.000 km gekregen. Dit is ook niet helemaal vlekkeloos gegaan. een nieuwe spanningsregelaar,accu, en nieuwe koplamp verder maar ach, het ding rijdt nog.

Ben er nog wel tevreden mee maar voorzichtig al op zoek naar iets anders. Het is een ideale file rijder (smijter) heerlijk licht en wendbaar.
een groot nadeel vind ik wel de te kleine benzinetank, maar ach het verbruik maakt veel goed. Onder de 1 op 20 komt ie niet en dat met regelmatig zeer stevig doortuffen. dus het vele tanken neem ik dan maar voor lief.

Ik ga nu mij nu weer even inlezen op dit forum, dan ben ik weer helemaal bij..
 
Sinds ik mijn tank helemaal leeg heb gereden (foutje, bedankt) trekt mijn tank vacuum. Als ik mijn dop open doe dan ontsnapt alle lucht. Weet iemand waar de vacuumleiding is en waar hij naar toe loopt? Denk dat die verstopt is. Zit er in de dop ook een vacuumgaatje?

Gaat om een F650GS Twin (identiek aan de F800/700GS.
 
Sinds ik mijn tank helemaal leeg heb gereden (foutje, bedankt) trekt mijn tank vacuum. Als ik mijn dop open doe dan ontsnapt alle lucht. Weet iemand waar de vacuumleiding is en waar hij naar toe loopt? Denk dat die verstopt is. Zit er in de dop ook een vacuumgaatje?

Gaat om een F650GS Twin (identiek aan de F800/700GS.

Er zit geen gaatje in de dop, de ontluchtingsaansluiting zit op het hoogste punt van de tank, iets verder richting de achterkant (wit plastic zeskantig ding met een nippel eraan). Het slangetje loopt vanaf daar langs de rechter subframebuis (plastic koppelstukje halverwege) terug naar voren toe en gaat thv de veervoorspanningsversteller naar beneden toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan