Op zoek naar een span.

Ik heb een achterste stang van een kleine personenauto gebruikt. Volgens mij zit je dan redelijk goed qua torsie. Het is meestal al vlug beter dan zonder stang.
Het bewegen van de stang is inderdaad wel een puzzel, maar goed te doen.
Ik heb overigens ook de armpjes en lagers van diezelfde auto gepakt. Dan zit je met de stevigheid daarvan ook goed.

Waar praat je dan over? De breedte wordt bepaald door het span maar de staaf, is die massief of hol? En wat is de diameter? En het is gewoon staal neem ik aan?
 
Het is geen gewoon staal maar een soort verenstaal.
Het is meestal een massieve staaf rond 16 tot 20 mm.
Voor een span is 16 tot 18 mm genoeg.
 
Torsi staaf mag op mijn verlanglijstje.
Eerst wil ik beginnen met brede sloffen rondom.
Net een set velgen opgehaald.
Welke banden (195/45 15) plakken lekker? (Zonder velgrand bescherming)

360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat ik wel frappant vind, je hebt amper sirrieuse kilometers ermee gereden, en je wil nu al de hele geometrie aanpassen (lichtelijk overdreven).

Ikzelf zou er eerst is een half jaartje mee rijden, en dan pas rustig een plan te gaan smeden om dingen aan te passen.

Maar dát is mij mening hoor.

Hoe me handen ook jeuken om soms dingen te veranderen, wil ik eerst een fiets beter leren kennen!
 
Wat ik wel frappant vind, je hebt amper sirrieuse kilometers ermee gereden, en je wil nu al de hele geometrie aanpassen (lichtelijk overdreven).

Ikzelf zou er eerst is een half jaartje mee rijden, en dan pas rustig een plan te gaan smeden om dingen aan te passen.

Maar dát is mij mening hoor.

Hoe me handen ook jeuken om soms dingen te veranderen, wil ik eerst een fiets beter leren kennen!


Rob, terechte opmerkin en ik kan maar één ding zeggen, je hebt helemaal gelijk en ik ben het me ook bewust maar het knutselen is voor mij al de helft van de hobby :-)

Maar vwb de geometrie, dat valt wel mee toch? Sowiso moet er een verse band op. Ik wil graag brede banden, gewoon voor de looks. Nu wil ik met beperkt budget een set wielen maken waarop deze 195 passen zodat ik het kan proberen. Gaat het echt niet werken ben ik een ervaring rijker en heeft het weinig gekost.
De geometrie blijft redelijk gelijk omdat alle 3 de banden dezelfde maat krijgen, toch?

Sturen zal wel zwaarder worden maar dat is nu ook al met de lage banden spanning.
Maar... het zit er nog niet op he, gaat wel ff duren hoor ;-)
 
De geometrie ga je niet veranderen zeg je zelf. Nu even voor de helderheid een vraagje: Wat is de ET waarde van de EML velgen? En wat is de ET waarde van de beperkt budget wielen?
 
De geometrie ga je niet veranderen zeg je zelf. Nu even voor de helderheid een vraagje: Wat is de ET waarde van de EML velgen? En wat is de ET waarde van de beperkt budget wielen?

De et waarde kan ik zelf bepalen en moet hetzelfde worden als de eml versie. Ik gebruik alleen het velgbed en maak zelf een nieuw hart.
Eml levert ook 5.5J velgen maar die zijn bijna €400 per wiel.
 
Het is geen gewoon staal maar een soort verenstaal.
Het is meestal een massieve staaf rond 16 tot 20 mm.
Voor een span is 16 tot 18 mm genoeg.

Die van een auto zijn van verenstaal ja.
Op mijn eerste span had ik een normale as van st52 rond 20mm.
Ook daarmee ging het rijden met as aanmerkelijk beter dan zonder. Hij was wel wat te dik denk ik.

Als de as te dik is dan krijg je dat je eigenlijk een starre achteras aan het maken bent. Maar in de praktijk buigt hij ook tussen de lagerpunten i.p.v. zuivere torsie. Dus écht star krijg je hem toch niet met een torsieas denk ik.
 
Je kan de achterveer opschroeven, sommigen gaan nu roepen dat dat niet helpt. Maar in het werkplaats handboek staat een afstelling voor een gemiddelde rijder van 75kg geloof ik.
Heb de mijne bijna een cm opgeschroefd en scheelt enorm in rij eigenschap.

Moet ie er wel ff onderuit. Kun je makkelijk doen als achterwiel eruit is.

Als je veer opschroeft geef je meer voorspanning en verhoog je de rijhoogte (achter) en dus de naloop en balhoofd hoek. De veer blijft even sterk en veranderd niet, wel veranderd de negatieve veerweg.
 
Als je veer opschroeft geef je meer voorspanning en verhoog je de rijhoogte (achter) en dus de naloop en balhoofd hoek. De veer blijft even sterk en veranderd niet, wel veranderd de negatieve veerweg.


Zal allemaal wel, is een eindeloze discussie.. Feit is dat de mijne te ver inzakte/slap was. Cm opgeschroefd en het is een stuk beter. Is niet hoger geworden aan de achterkant, zakt enkel minder ver als ik opstap (100kg).
 
Zal allemaal wel, is een eindeloze discussie.. Feit is dat de mijne te ver inzakte/slap was. Cm opgeschroefd en het is een stuk beter. Is niet hoger geworden aan de achterkant, zakt enkel minder ver als ik opstap (100kg).

dus is hij hoger als je ermee rijd. (t.o.v. voor het opschroeven)
 
dus is hij hoger als je ermee rijd. (t.o.v. voor het opschroeven)

Precies! De rijhoogte is hoger en je geometrie is veranderd.(dus met een zwaarder persoon/bagage zet je hem zwaarder zodat de rijhoogte weer gelijk is) De veer karakteristiek is niet veranderd. Als de veer 10kg/mm was dan is hij dat nog steeds
 
Zal allemaal wel, is een eindeloze discussie.. Feit is dat de mijne te ver inzakte/slap was. Cm opgeschroefd en het is een stuk beter. Is niet hoger geworden aan de achterkant, zakt enkel minder ver als ik opstap (100kg).

Ik probeer alleen aan te geven dat je met het opschroeven de rij hoogte beinvloed maar het karakter verander je er niet mee. Rij je door een kuil gaat de veer nog net zover in (bv 20mm)als dat hij niet opgeschroefd zou zijn, de veer is immers niet sterker geworden. Een te slappe veer blijft te slap ook al zet je de voorspanning hoger.
 
Ik heb nooit veel verstand van vering gehad. Ben ik eerlijk in. Feit is dat ie nu veel beter rijdt en lang niet zoveel helt in de bochten.
Dat was eerst wel. Vooral korte rotondes.
 
Ik probeer alleen aan te geven dat je met het opschroeven de rij hoogte beinvloed maar het karakter verander je er niet mee. Rij je door een kuil gaat de veer nog net zover in (bv 20mm)als dat hij niet opgeschroefd zou zijn, de veer is immers niet sterker geworden. Een te slappe veer blijft te slap ook al zet je de voorspanning hoger.

dit is niet waar. De veerconstante is gelijk (dat kun je inderdaad niet veranderen). Hoe verder de veer ingedrukt wordt, hoe hoger de kracht wordt.
Als je hem opschroeft dan kost het dus meer kracht om hem verder in te drukken.
Als je verhaal van de kuil waar zou zijn dan zou het opschroeven van de veer geen enkel effect hebben.
 
Kan iemand mij vertellen of het toespoor te stellen is bij een speed 2000 bak?
Ik heb het model met de scharnierende dwars stang waar het wiel aan vast zit.
 
dit is niet waar. De veerconstante is gelijk (dat kun je inderdaad niet veranderen). Hoe verder de veer ingedrukt wordt, hoe hoger de kracht wordt.
Als je hem opschroeft dan kost het dus meer kracht om hem verder in te drukken.
Als je verhaal van de kuil waar zou zijn dan zou het opschroeven van de veer geen enkel effect hebben.

En miijns inziens is dit laatste weer niet waar, hetzelfde gewicht steunt op dezelfde veer die evenveel ingedrukt word.
Wanneer in een bocht de druk op de veer met dezelfde kracht toeneem zal deze precies evenveel ingedrukt worden
 
De veerconstante blijft gelijk, altijd. Zeg 35kg/mm
Dus de eerste millimeter indrukken vraagt 35Kg. De tweede millimeter dus 70Kg. De benodigde druk loopt dus lineair op.
Maar de voorspanning opschroeven helpt niet. Per millimeter veerweg moet je nog steeds 35Kg toevoegen. Omgekeerd, wat je wil bereiken met een zijspan, hij zakt nog steeds een millimeter in bij 35Kg meergewicht. Je hebt nog steeds een slappe veer. Je begint alleen hoger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan