Yamaha FJR 1300 Part 5

Gewoon gaan proefrijden, dan merk je vanzelf dat je niks van het gewicht merkt als de wielen eenmaal rollen. Ik wil je nog wel waarschuwen: tis verslavend....
 
Blijf 't bijzonder vinden, de accu's in de FJR. Zonder waarschuwing van de ene op de andere dag helemaal dood. Nu voor de 2e x sinds ik 'm heb. Afgelopen week nog naar den Bosch en Zwolle gereden, vrijdagochtend helemaal niks nada. Geen waarschuwing van zwakker worden oid.
Dat was met m'n Italianen destijds toch wel anders.

Zeker een gevolg van de (laatste?) nachtvorst van afgelopen donderdagnacht.
 
Blijf 't bijzonder vinden, de accu's in de FJR. Zonder waarschuwing van de ene op de andere dag helemaal dood. Nu voor de 2e x sinds ik 'm heb. Afgelopen week nog naar den Bosch en Zwolle gereden, vrijdagochtend helemaal niks nada. Geen waarschuwing van zwakker worden oid.
Dat was met m'n Italianen destijds toch wel anders.

Zeker een gevolg van de (laatste?) nachtvorst van afgelopen donderdagnacht.
Is geen FJR-kwaal, maar helaas gebruikelijk accu-gedrag. Heb zojuist hetzelfde met de KTM achter de rug. Bizar wat zo'n ding (niet meer) doet als blijkt dat de accu onderweg geen spanning meer vast kan houden :X
 
Is geen FJR-kwaal, maar helaas gebruikelijk accu-gedrag. Heb zojuist hetzelfde met de KTM achter de rug. Bizar wat zo'n ding (niet meer) doet als blijkt dat de accu onderweg geen spanning meer vast kan houden :X

Daar valt ook niet op te anticiperen. Geen waarschuwing van zwakker worden of niks.
 
Ziezo, vrijdag nieuwe Fjr opgehaald. Laat de zomer maar komen! Ik ben er klaar voor.

De komende dagen maar eens wennen aan verschillende standen vering, modus enzovoorts!!

Pics komen later wel.

Al verteld dat ik blij ben?
 
Blijf 't bijzonder vinden, de accu's in de FJR. Zonder waarschuwing van de ene op de andere dag helemaal dood. Nu voor de 2e x sinds ik 'm heb. Afgelopen week nog naar den Bosch en Zwolle gereden, vrijdagochtend helemaal niks nada. Geen waarschuwing van zwakker worden oid.
Dat was met m'n Italianen destijds toch wel anders.

Zeker een gevolg van de (laatste?) nachtvorst van afgelopen donderdagnacht.

Nou, die nieuwe accu heeft het dus precies 3 dagen volgehouden.
Vanmorgen opnieuw helemaal dood.
Begin nu wel ernstig te twijfelen ...

Straks om 09.00 eerst maar eens bellen met de dealer.
 
Hallo allemaal.

ik ben sindskort de eigenaar van een fjr uit 2006.
ik ben via het technische topic eigenlijk hier naar toe verwezen omdat ik mij iets afvraag.
Als het goed is gaat er 25 liter brandstof in de tank.
Maar als ik een dagje tour, dan gaat op een gegeven moment de computer zeggen dat ik moet tanken ( logisch) . maar als ik dan tank dan gaat er maar 15 liter in. dat wil zeggen dat er nog 10 liter brandstof in zit. dus ik had nog makkelijk 130- 170 km kunnen rijden.
is dat normaal dat vroeg knipperen ? of is de niveau meting te barsten.
ik ga hem zowiezo een keer compleet leeg rijden om te kijken hoeveel km je ongeveer kunt halen.
iemand misschien wat informatie hier over?

mvg Ernst
leuke groep hebben jullie hier ik ga het blijven volgen. :-)
 
Hallo allemaal.

ik ben sindskort de eigenaar van een fjr uit 2006.
ik ben via het technische topic eigenlijk hier naar toe verwezen omdat ik mij iets afvraag.
Als het goed is gaat er 25 liter brandstof in de tank.
Maar als ik een dagje tour, dan gaat op een gegeven moment de computer zeggen dat ik moet tanken ( logisch) . maar als ik dan tank dan gaat er maar 15 liter in. dat wil zeggen dat er nog 10 liter brandstof in zit. dus ik had nog makkelijk 130- 170 km kunnen rijden.
is dat normaal dat vroeg knipperen ? of is de niveau meting te barsten.
ik ga hem zowiezo een keer compleet leeg rijden om te kijken hoeveel km je ongeveer kunt halen.
iemand misschien wat informatie hier over?

mvg Ernst
leuke groep hebben jullie hier ik ga het blijven volgen. :-)
Welkom Ernst, inderdaad een leuke groep hiero, hilarisch gewoon :+

Indicatie brandstofnivo is ietwat conservatief, is niet uniek voor de FJR, en is mogelijk gedaan omdat er o.a. met FJR-en ook gereden wordt in streken waar je niet iedere 10 km een tankstation tegenkomt. Het wordt iets beter bij de jongere modellen, maar ook met mijn 2016-exemplaar geldt dat als ik direct ga tanken zodra het metertje zegt "help, leeg", er hooguit 18 liter in kan.

Je zou de komende tijd de km stand bij het tanken bij kunnen houden, en de tankbonnetjes bewaren: als je dan het verbruik terug rekent krijg je een beetje gevoel v.w.b. het brandstofverbruik, en kun je daarna gewoon op je dagteller rijden (als je die reset bij het tanken). In ieder gevalhoef je je over de reservehoeveelheid brandstof niet druk te maken...
 
Ziezo, vrijdag nieuwe Fjr opgehaald. Laat de zomer maar komen! Ik ben er klaar voor.

De komende dagen maar eens wennen aan verschillende standen vering, modus enzovoorts!!

Pics komen later wel.

Al verteld dat ik blij ben?
Gefeliciteerd, veel plezier ermee, nu foto's graag... :+
 
Welkom Ernst, inderdaad een leuke groep hiero, hilarisch gewoon :+

Indicatie brandstofnivo is ietwat conservatief, is niet uniek voor de FJR, en is mogelijk gedaan omdat er o.a. met FJR-en ook gereden wordt in streken waar je niet iedere 10 km een tankstation tegenkomt. Het wordt iets beter bij de jongere modellen, maar ook met mijn 2016-exemplaar geldt dat als ik direct ga tanken zodra het metertje zegt "help, leeg", er hooguit 18 liter in kan.

Je zou de komende tijd de km stand bij het tanken bij kunnen houden, en de tankbonnetjes bewaren: als je dan het verbruik terug rekent krijg je een beetje gevoel v.w.b. het brandstofverbruik, en kun je daarna gewoon op je dagteller rijden (als je die reset bij het tanken). In ieder gevalhoef je je over de reservehoeveelheid brandstof niet druk te maken...

Aanvullend: als ik de fjr aftank, slaat de pomp vrij snel af. Dan lijkt het dus alsof je de tank vol hebt getankt, wat nog niet zo is. Met wat beleid kan er toch nog meer lucht uit en benzine in. Wel 1-2 liter.
 
Nou, die nieuwe accu heeft het dus precies 3 dagen volgehouden.
Vanmorgen opnieuw helemaal dood.
Begin nu wel ernstig te twijfelen ...

Straks om 09.00 eerst maar eens bellen met de dealer.

Dinsdagmiddag issie opgehaald, hopenlijk vandaag diagnose.
Eerste gedachte is 'spanningsregelaar'. Maar kan die (door overspanning bv) er voor zorgen dat een hagelnieuwe accu met 2 dagen gebruik naar z'n grootje is?
 
Welkom Ernst, inderdaad een leuke groep hiero, hilarisch gewoon :+

Indicatie brandstofnivo is ietwat conservatief, is niet uniek voor de FJR, en is mogelijk gedaan omdat er o.a. met FJR-en ook gereden wordt in streken waar je niet iedere 10 km een tankstation tegenkomt. Het wordt iets beter bij de jongere modellen, maar ook met mijn 2016-exemplaar geldt dat als ik direct ga tanken zodra het metertje zegt "help, leeg", er hooguit 18 liter in kan.

Je zou de komende tijd de km stand bij het tanken bij kunnen houden, en de tankbonnetjes bewaren: als je dan het verbruik terug rekent krijg je een beetje gevoel v.w.b. het brandstofverbruik, en kun je daarna gewoon op je dagteller rijden (als je die reset bij het tanken). In ieder gevalhoef je je over de reservehoeveelheid brandstof niet druk te maken...
Gisteren voor het eerst getankt. Zoals DucBMW meldt inderdaad verstandig. Dus het bonnetje erbij gepakt. Ik blijk 20 liter getankt te hebben. Maar ik had de machine natuurlijk hagelnieuw opgehaald en deze was al getankt. Hoe vol de tank was bij eerste rit weet ik niet. Ik ga de volgende bon maar eens goed bekijken. Nu heb ik in elk geval 400Km gedaan met 1 tank. Of 400 km op 20 liter lijkt het. Volgens mij een redelijke score....
 
Top. Bedankt voor de informatie wat betreft het tanken. 400km ga ik volgende keer tanken. Dan kan ik nog kijken wat er in zit.

Valt mij op dat deze fiets rete zuinig is. Ik had hier voor een rsv mille r. Die ging gewoon naar 1 op 13. En dan deed ik niet eens gek. Dit is mijn eerste tour motor. Wat ik tot nu toe heb ontdekt.. ik hoop dat ik niemand tegen de benen schop maar het volgende.
Top is de bouw kwaliteit, stabiliteit en de zit. Ik kijk veel meer om mij heen door de zit houding. En de koffers... ze zijn reuze handig.
Brandstof verbruik is top. Bediening van de fjr is simpel en sturen gaat echt makkie. De vering is ook prettig ik hoef niet meer mijn niergordel om :)
Die fjr heeft originele uitlaten. Ik vind het een mooi geluid.
Wat beter kan is die 5 bak. Ik mis een 6 maar dat vinden wel meer mensen begrijp ik. Ik blijf maar zoeken naar een 6 (onbewust)
Wat is zo een tour-buffel zwaar. Dat is wennen maar als je rijd is dat redelijk weg. net als het jiffy gebruik, oefenen moet ik er mee maar het lukt.
Remmen vind ik matig .. maar ik kom van een racer af en de kilo-tjes van de fjr voel je echt wel door duwen. Dus dat zal wel te verklaren zijn. Nogmaals mijn eerste ervaring met een tourmotor hé. Het vermogen is wel ok, maar niet indrukwekkend, maar dat maakt niet zoveel uit bij een tourmotor denk ik. Stoplicht sprintjes deed ik toch al nooit.
Al met al reuze blij er mee. En nu genieten maar met het mooie weer deze zomer.
 
Laatst bewerkt:
Een goed afgestelde en onderhouden FJR met vijfbak zal gemiddeld ongeveer 1 op 16 à 17 rijden, sportief. M.i.v. van 2016 (zesbak) is dat 1 op 17 à 18. Zuiniger kan ook, gemakkelijk, maar dan had je geen FJR hoeven kopen :+

Ik ben de vijfbak gaandeweg juist erg gaan waarderen, vanwege de grote stappen die de FJR ermee maakt i.c.m. de souplesse van het blok. Past gewoon goed. Aan de zesbak (m.i.v. 2016, mijn huidige exemplaar) moet ik juist erg wennen: geruislozer schakelen en het lagere toerental op kruissnelheid zijn oké (al klinkt het ding nog steeds als een druktemaker, vier-in-lijn immers) maar onwillekeurig schakel je je wezenloos. De trekkracht in 6 valt imho erg tegen, al merk ik dat het ietsje beter wordt, nu het blok na 30000 km eindelijk een beetje ingereden lijkt te geraken.

Leuk om jouw indruk te lezen. Ik rij regelmatig moto's die sportiever en moderner zijn dan de FJR (zie onderschrift), en herken je relaas, alhoewel ik de massa wel mee vind vallen: beetje "technisch rijden" (motor het werk laten doen), dan heb je er geen last van, en natuurlijk is het ritme) in- t.o.v. uitgaande bochtensnelheid) in vergelijking met een sportfiets anders i.v.m. massa. Dat gezegd hebbende, de FJR blijkt een constante factor in mijn motorleventje te zijn geworden - inmiddels met het zesde exemplaar bezig - dus het ding doet een heleboel goed. Ik weet bijna zeker dat je het ding erg gaat waarderen, dus veel plezier ermee!
 
Laatst bewerkt:
Top. Bedankt voor de informatie wat betreft het tanken. 400km ga ik volgende keer tanken. Dan kan nog kijken wat er in zit.

Valt mij op dat deze fiets rete zuinig is. Ik had hier voor een rsv mille r. Die ging gewoon naar 1 op 13. En dan deed ik niet eens gek. Dit is mijn eerste tour motor. Wat ik tot nu toe heb ontdekt.. ik hoop dat ik niemand tegen de benen schop maar het volgende.
Top is de bouw kwaliteit, stabiliteit en de zit. Ik kijk veel meer om mij heen door de zit houding. En een koffers... ze zijn reuze handig.
Brandstof verbruik is top. Bediening van de fjr is simpel en sturen gaat makkie. De vering is ook prettig ik hoef niet meer mijn niergordel om :)
Die fjr heeft originele uitlaten. Ik vind het een mooi geluid.
Wat beter kan is die 5 bak. Ik mis een 6 maar dat vinden wel meer mensen begrijp ik. Ik blijf maar zoeken naar een 6 (onbewust)
Wat is zo een tour-buffel zwaar. Dat is wennen maar als je rijd is dat redelijk weg. net als het jiffy gebruik, oefenen moet ik er mee maar het lukt.
Remmen vind ik matig .. maar ik kom van een racer af en de kilo-tjes van de fjr voel je echt wel door duwen. Dus dat zal wel te verklaren zijn. Nogmaals mijn eerste ervaring met een tourmotor hé. Het vermogen is wel ok maar niet indrukwekkend, maar dat maakt niet zoveel uit bij een tourmotor denk ik. Stoplicht sprintjes deed ik toch al nooit.
Al met al reuze blij er mee. En nu genieten maar met het mooie weer deze zomer.

Ik kom van een Tuono 2003 af, kan alleen maar je verhaal beamen... Zoeken naar een 6 en wat meer remkracht... _O-

Maar het sturen is echt top, ga maar eens de Eifel in, je lacht je rot met die wannabe racers...
 
Mooi, doe maar wat data via PB, ga ik de secretaresse even terroriseren raadplegen, en dan maken we er een leuk w/e Eifel van wat mij betreft :]
 
Ik kom van een Tuono 2003 af, kan alleen maar je verhaal beamen... Zoeken naar een 6 en wat meer remkracht... _O-

Maar het sturen is echt top, ga maar eens de Eifel in, je lacht je rot met die wannabe racers...
binnenkort ga ik met wat vrienden naar de Ardennen. de eerste keer zonder rugzak :-) ben benieuwd hoe hij zich daar gedraagd tussen de motoren van mijn vrienden.bij ons rijd er van alles tussen boxers van BMW tot de s1000rr en ander geweld.
omdat ik echt "te" hard rem (kennelijk) voel ik regelmatig die ABS ingrijpen. Na dat ik dat een paarkeer voelde dacht ik dat mijn balhoofdlagers loszaten :( dat is wel irritant ik moet echt eerder gaan remmen. Het is gewoon een enorme omschakeling van die Aprilia naar deze. Maar het komt goed, ik heb er plezier mee en ik denk dat ik straks helemaal om ben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan