Startbeveiling koppeling SRAD werkt niet lekker

Ghis

MF'er
1 mei 2013
48
0
Rotterdam
Motor: SRAD-600
Bouwjaar: 89

Hallo Allemaal,

Vandaag mijn accu na de winter weer terug in de motor geplaatst. Sleutel erin, starten..helemaal niks. Na het omdraaien van het contact hoor je de hoge(re) toon en daarna het klikje onder het zadel vandaan komen. So far so good, lijkt me.

Na veel proberen wilde de motor ineens wél starten, we zijn een stapje verder! Nu uitzoeken waarom de motor ineens wél aan wil. Motor weer uit, en weer wilde 'ie niet aan.

De koppelingshendel heeft wat verticale speling en kan iets op en neer. Tijdens het op en neer bewegen kwam ik er achter dat de motor ineens wel starte als de hendel op een bepaalde hoogte wordt gehouden.

Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat de startbeveiliging in de koppelingshendel dus niet naar behoren werkt.

Ik heb echter géén idee hoe dit op te lossen. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanvliegen? Ik vermoed dat de schakelaar relatief eenvoudig is en dat er simpelweg contact wordt gemaakt wanneer de koppeling wordt ingetrokken en dat dit nu niet goed gebeurd wanneer de koppeling wordt ingetrokken.
 
Als ik op de motor zit en deze in neutral staat, start de motor, mits de koppeling onder de juiste hoek wordt ingetrokken. Ongeacht of de zijstandaard is ingeklapt of niet.

Zojuist geprobeerd het kapje eraf te schroeven, maar krijg deze met geen mogelijkheid los. Ik lees meer mensen die de draadjes van deze schakelaar doorgelust hebben, nu vind ik het niet zo'n ramp om mijn koppeling in te hoeven trekken bij het starten dus wil ik 't liefst wel kijken of ik dit kan (laten) repareren.
 
Als ik op de motor zit en deze in neutral staat, start de motor, mits de koppeling onder de juiste hoek wordt ingetrokken. Ongeacht of de zijstandaard is ingeklapt of niet.

Zojuist geprobeerd het kapje eraf te schroeven, maar krijg deze met geen mogelijkheid los. Ik lees meer mensen die de draadjes van deze schakelaar doorgelust hebben, nu vind ik het niet zo'n ramp om mijn koppeling in te hoeven trekken bij het starten dus wil ik 't liefst wel kijken of ik dit kan (laten) repareren.
Welk kapje?

Nr 23 moet je hebben:
suzuki-gsxr600w-1992-n-usa-e03-handle-switch_big3IMG00905558_eaa1.gif



switch-assyclutch_big5756018D10-01_16c7.jpg


lever-assyclutch_big5750018D10-01_a4cc.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerst de excessieve speing van de hendel oplossen, door of de bout van de bevestiging, de lagerbus indien aanwezig, ofwel de hendel zelf (origineel?) te vervangen. Een combinatie hiervan kan ook.

Alle onderdelen zijn gewoon origineel leverbaar.

Daarna opnieuw testen.
 
Martell,

Het ziet er onder mijn koppelingshendel iets anders uit dan de bovenstaande afbeelding schetst, meer zoals de afbeelding in de bijlage.


Wat betreft de speling; Ik zal de genoemde onderdelen (15 en 16 van bovenstaande afbeelding, als ik het goed begrijp) bestellen en vervangen. Verrekte handige website overigens!
full
 
Martell,

Het ziet er onder mijn koppelingshendel iets anders uit dan de bovenstaande afbeelding schetst, meer zoals de afbeelding in de bijlage.


Wat betreft de speling; Ik zal de genoemde onderdelen (15 en 16 van bovenstaande afbeelding, als ik het goed begrijp) bestellen en vervangen. Verrekte handige website overigens![afbeelding]
Nee, die ga je niet bestellen :)

Je gaat eerst na wat er mis is, en dat ga je verhelpen :Y

Nr 17 in de schakelaar. Die kan stuk zijn. En dat is eenvoudig te testen.
Kun je de draden die daarop zitten er af halen? Volgens mij kun je daar zo bij.
Dan houd je de metalen delen tegen elkaar aan, en ga je proberen te starten. Als dat lukt, weet je dat de schakelaar het probleem is.

Mocht je die gaan vervangen: de nieuwe niet te hard aandraaien. Tis maar een plastig dingetje, en met een boutje draai je die zo stuk.
 
Vanochtend even gekeken en de twee draden die uit de schakelaar komen gevonden. Deze zitten echter vrij goed weggestopt dus zal ik iets meer ruimte moeten maken om hier bij te kunnen. Woensdag avond heb ik hier tijd voor en ik laat dan direct van me horen!
 
Laatst bewerkt:
Een wat late reactie, excuses. Het was helaas veel drukker op werk dan initieel gedacht.

Het volgende heb ik gedaan:
Omhulsel waar de koppelingshendel in zit iets los gedraaid zodat ik dez een kwartslag kon draaien, toen kon ik vrij makkelijk bij het kleine schakelaartje en kon ik zeer eenvoudig de twee draden loshalen. Ik heb de stekker aan deze twee draadjes vervolgens doorgelust: Motor start direct bij aantikken van de ontstekingsknop.

Daarna het kleine schakelaartje opengeschroeft en deze zag er op zich wel OK uit, wel vond ik een scheur in de kleine behuizing waardoor deze niet helemaal netjes op elkaar leek aan te sluiten. Ik heb een nieuwe schakelaar besteld om deze te vervangen.

Ook de koppelingshendel heb ik losgeschroeft en bekeken. Het lijkt er op dat of onderdeel nummer 15, dan wel nnummer 14 zijn versleten. Zelfs als ik de schroef direct in de koppelingshendel steek is er rondom de verdikking in de schroef aardig wat bewegingsruimte. Voor de zekerheid heb ik die schroef en de koppelingshendel ook besteld. Zodra dat binnen is monteer ik alles en laat ik weer wat van me horen!

Bedankt voor de adviezen en hulp tot dusver!
 
Heren!

De onderdelen zijn vandaag binnen gekomen, heeft eventjes geduurd. De nieuwe schakelaar geeft een stuk meer 'tegendruk' dan de vorige. Deze heb ik gemonteerd en de motor startte weer als vanouds!
Tevens heb ik de koppelingshendel en de bijbehorende bout vervangen. De hoeveelheid speling is zo goed als nihil nu. Alles is weer gemonteerd en gaat weer perfect!

Nogmaals bedankt voor de adviezen en hulp, topic mag dicht! :-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan