Gemakkelijk te dragen motorkleding

Ik doe een korte broek onder mijn pak aan als ik ergens zo nodig moet wandelen. Dan kan mijn Rossi/PowerRanger-pak dus uit.
 
Met de huidige "casual" motorkleding zit het qua doorslijten met een schuiver wel goed, het grootste probleem bij deze kleding is door het wat losser zitten de protectie van de knieën niet op de plek blijft.
Dit is echter ook het geval met de "echte" textielen motorkleding (alles wat geen leer is is textiel) dus ik snap eigenlijk niet waarom mensen daar een verschil in zien.
Voor de echt warme dagen is het een kwestie van kansberekening, hoe groot is de kans dat je leer nodig hebt (schuiver) tegen hoe groot is de kans dat leer je juist "fataal" wordt (bevangen door de hitte).
Zelf rijdt ik in de zomer met een leren jas met wat perforatie en stretch binnenkant van de mouwen en een motorjeans met knie en heup protectie en in de winter met een textiel broek en een casual ogende textiel jas met laminaat en wanneer nodig een extra binnenvoering.
Die jas is overigens ook erg comfortabel door de flexibele CE protectoren en is ook goed te combineren met de jeans maar door ontbreken van doorwaaivakken minder geschikt voor boven de 20gr.
 
Zo, even terugkoppeling

Afgelopen donderdag kon ik me vrij maken om naar termaat te gaan....ik ben nl Opa geworden.... :) .......en ik kom uit op deze doorwaaijas Daines Air Crono, bijbehorende broek is mogelijk maar ik denk nog na over de kevelaar jeans. Kleur zal neutraal worden...blauwe en een rode motor.

Ohja, ik kon korting krijgen en ga ergens rond de kerstdagen hem daar kopen, prima voorlichting etc....internetprijs laat ik zitten gezien de topic hierover.... ;)

full
 
Nou, die van mij ook hoor maar gisteren voor het eerst met mijn nieuwe doorwaaijas/jeans/boots gereden...ook tussendoor een schuberth helm aangeschaft...touroutfit.
Zaterdag de VFR uit de winterstalling gehaald...vette rekening agv banden/kettingset/bougies/remblokken......en met mijn nieuwe kleding heerlijk rondgetoerd....bekende rondje van mij over de Holterberg waarbij ik mooie secundaire wegen pak voor de heen en terugreis. En op het laatst een klein stukje snelweg....

Ook eens een veilig gevoel aan overgehouden.....

Ohja, zaterdag kapot geërgerd aan eea 3 wieler motor waarvan de uitlaat gemodificeerd was....wat een k*t herrie achter mij; meneer wilde mij bijhouden en te imponeren met zijn gevalletje waarbij ik mijn eigen motor niet eens meer kon horen. Voor de stoplichten heb ik hem even gevraagd of hij last had van een SPS syndroom en op moest donderen om steeds weer zo dicht achter mij te rijden met dat ding... :r
 
Wat ik begrijp komt er eind deze maand een nieuwe CE normering voor motorkleding. Alle kleding die aan deze normering voldoen zijn dan automatisch getest en goedgekeurd. Ook spijkerbroeken bevatten dan een bepaalde slijtvastheid waardoor het (in combinatie met valprotectie) veilig genoeg is om mee op de motor te rijden.

zie: https://www.bennetts.co.uk/bikesoci...rcycle-clothing-the-ce-approval-law-explained

Er zijn alleen eisen voor helmen, niet voor beschermende kleding.
 
Laatst bewerkt:
Goede zaak, maar nog beter is dat de EU het niet verplicht stelt. Eigen keus dus...
Ik denk dat wat je nu zegt een beetje kort door de bocht is!
Niks eigen keus. Onnodig een hele periode in het ziekenhuis daar betaal jij ook aan mee!

Als je motorkleding koopt, mag je verwachten....nee, moet je kunnen verwachten dat je ook kleding krijgt die je ECHT beschermt. Alle goedkope meuk met alleen een mooi kleurtje, daar heb je geen donder aan. Als je rondom geschaafd bent na een ongeval denk je er wel anders over.
Geen bagger meer in de rekken!
 
Ik denk dat wat je nu zegt een beetje kort door de bocht is!
Niks eigen keus. Onnodig een hele periode in het ziekenhuis daar betaal jij ook aan mee!

Als je motorkleding koopt, mag je verwachten....nee, moet je kunnen verwachten dat je ook kleding krijgt die je ECHT beschermt. Alle goedkope meuk met alleen een mooi kleurtje, daar heb je geen donder aan. Als je rondom geschaafd bent na een ongeval denk je er wel anders over.
Geen bagger meer in de rekken!

Tot op zekere hoogte ben ik het wel met je eens, maar hoever ga je met verplichtingen opleggen? Kijk, op de motor is je kans per km op een ongeval 30 x groter dan in de auto; in lijn van jouw redenering zou het dus logisch zijn om het motorrijden te verbieden...

Daarbij kan met heel heet weer het soms verstandiger zijn een andere keuze te maken. Niet voor niets zit de Franse motorpolitie gewoon in een overhemdje op de motor. (In mijn drang naar veiligheid heb ik zelf eens een verkeerde keuze gemaakt en ben in de hitte dik in het leer onwel geworden door de warmte. Een les om nooit te vergeten... -O- )
 
Laatst bewerkt:
In mijn drang naar veiligheid heb ik zelf eens een verkeerde keuze gemaakt en ben in de hitte dik in het leer onwel geworden door de warmte. Een les om nooit te vergeten... -O-
Voor heel heet weer: Motorjeans en doorwaaijack.
Zelf ervaren op Sicilië (*1) met ruim 40°C kan je daar prima mee rijden. :]

Voor motorjeans zou je dus ook eisen kunnen stellen. Ik heb jeans gezien waar op de billen geen kevlar aanwezig was, ook zonder (val)protector op de heupen. :X

(*1)
De Itals op het eiland zelf reden meer dan eens met alleen slippers en T-shirt. Ook gezien een hele familie: pa-moe-2 kinders op 1 Vespa. Allen zonder helm, zonder handschoenen.
 
Kevlar broek is leuk inderdaad, maar dan wel met een jas die je eraan kan vast ritsen. Als jij valt kruipt je jas omhoog en gaan je blote heupjes alsnog over het asfalt.
 
Laatst bewerkt:
Ik was laatst even in Motoport in Den Bosch.
Was niet echt opzoek naar iets.
Dame in de winkel kwam naar me toe. Ik had nog gezegd dat ik niet specifiek iets zocht, maar een leuk koopje niet zou afslaan...
Probeert ze me een kevlarbroek van 180 euro aan te smeren.
Damn... Tóch proberen he.
 
Lekker zittende motor kleding bestaat niet zijn altijd compromies
Gewoon niet vallen en aantrekken wat je lekker vind geen overheids bemoeienissen en zeker niet van de eu
 
Er was laatst iemand hier gevallen met zijn kevlar broek, maar zijn knie zat flink in de vernieling. Hij heeft er ergens een foto van geplaatst. Voor mij geen kevlar, gewoon leder en als het snoeiheet is blijft de motor in de garage.
 
Er was laatst iemand hier gevallen met zijn kevlar broek, maar zijn knie zat flink in de vernieling. Hij heeft er ergens een foto van geplaatst. Voor mij geen kevlar, gewoon leder en als het snoeiheet is blijft de motor in de garage.

Nou` bij mij ook , dan pak ik deze . Met heel weinig beschermende kleren aan . :+ *O*
full
 
Laatst bewerkt:
Er was laatst iemand hier gevallen met zijn kevlar broek, maar zijn knie zat flink in de vernieling. Hij heeft er ergens een foto van geplaatst. Voor mij geen kevlar, gewoon leder en als het snoeiheet is blijft de motor in de garage.
Ben ik wel benieuwd naar de foto en wat voor broek het was. Heb er zelf heup en knieprotectoren inzitten en geheel van slijtvast Cordura. Zit ook relatief strak dus zal ook niet snel verschuiven. Ik ben er fan van en als het even kan trek ik hem ook aan. :Y
 
Straatmotorrijders gaan bij hun mening houden, maar ik ben tot de volgende formule gekomen:

Voor toeristische ritten met lichte offroad of volledig asfalt:

  • enduro in-de-laars niet-waterdichte cordura motorbroek met grote ventilatie ritsen
  • cross kniebeschermers
  • enduro jas met een ventilatie rits op de rug en afritsbare mouwen + regenjas in een grote zak van de jas zelf
  • losse elleboogbeschermers
  • basislaag met verwarming op accu
  • adventure waterdichte hoge laarzen (niet zo stevig als enduro laarzen, makkelijk rond te lopen)

Kortere ritten rond de stad:

Gewone spijkerbroek i.p.v. enduro broek, de rest is hetzelfde.

Offroad ritten:

Stevige enduro laarzen, een harnas met stevige borst- en rugbescherming, de rest is hetzelfde.

Enduro kleding is licht en los, dus aangenaam om te dragen. Zo'n kleding kan je ook makkelijk op en af de motor gebruiken bij verschillende temperaturen en weersomstandigheden. Bescherming kan je makkelijk los trekken en gaan wandelen. In het algemeen is zo'n kleding natuurlijk minder beschermend dan een leren pak, maar ook veel meer universeel en meer geschikt voor toerisme en recreatie.

Ik hou van leer, heb een heel goede MJK pak voor het circuit, maar je zou erin niet in het bos of bij 37 graden willen rijden. En voor woon-werk is een leren broek niet ontzettend goed. Hoewel textiel straatkleding vind ik akelig. Zwaar en heet, zelfs erger dan leer.
 
Laatst bewerkt:
Hou er wel rekening mee dat offroad en onroad verschillende eisen stelt aan bescherming.

Offroad ligt de snelheid lager plus dat het geen vaste ondergrond is waardoor schuifschade minder aan de orde is, en impactschade het grootste issue is. Dus heeft offroad kleding hele robuuste bescherming van gewrichten en ledematen. Maar tegen schuifschade beschermt het niet.

Omgekeerd ligt onroad de snelheid vaak hoger waardoor schuifschade op de harde ondergrond het grootste gevaar is dat de kleding moet afwenden. Impactschade is minder een issue, als je met hoge snelheid een voorwerp raakt maakt het niet meer uit hoe goed je bescherming is.

Offroadkleding op de weg gebruiken beschermt je dus voor de verkeerde dingen, en andersom ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan