Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2

Ik heb een RapidBike 3 module gekocht voor mijn project fiets. Gaat om een ZX10R '04.

Heeft een RB 3 een signaal van de snelheidsmeter nodig om goed te kunnen functioneren?
De ECU geeft namelijk geen signaal af (ik rij al een tijdje met een "losse" Koso kilometerteller/snelheidsmeter.)

Voordat ik de RB ga inbouwen zou het wel handig zijn om dit te weten. (Nog handiger was het om deze vraag beantwoord te krijgen vóór dat ik de RB aanschafte O-)
Zou jammer zijn als ik bij de testbank kom en de tuner mij vervolgens verteld dat ie er niks mee kan.
Vandaar mijn vraag.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een RapidBike 3 module gekocht voor mijn project fiets. Gaat om een ZX10R '04.

Heeft een RB 3 een signaal van de snelheidsmeter nodig om goed te kunnen functioneren?
De ECU geeft namelijk geen signaal af (ik rij al een tijdje met een "losse" Koso kilometerteller/snelheidsmeter.)

Voordat ik de RB ga inbouwen zou het wel handig zijn om dit te weten. (Nog handiger was het om deze vraag beantwoord te krijgen vóór dat ik de RB aanschafte O-)
Zou jammer zijn als ik bij de testbank kom en de tuner mij vervolgens verteld dat ie er niks mee kan.
Vandaar mijn vraag.

Nee heeft ie niet nodig
 
Dank u.
Als ik nou de motor aan de laptop knoop en ik open het RB programma, opent die dan met de map die op dat moment in de RB module staat?
 
Ik heb een RapidBike 3 module gekocht voor mijn project fiets. Gaat om een ZX10R '04.

Heeft een RB 3 een signaal van de snelheidsmeter nodig om goed te kunnen functioneren?
De ECU geeft namelijk geen signaal af (ik rij al een tijdje met een "losse" Koso kilometerteller/snelheidsmeter.)

Voordat ik de RB ga inbouwen zou het wel handig zijn om dit te weten. (Nog handiger was het om deze vraag beantwoord te krijgen vóór dat ik de RB aanschafte O-)
Zou jammer zijn als ik bij de testbank kom en de tuner mij vervolgens verteld dat ie er niks mee kan.
Vandaar mijn vraag.

Je had niks moten kopen
Je motor bij Paul Ritzen langs brengen
Die kan met Woolich je originele ECU opnieuw schrijven
Geen gekloot met je bedrading
Alles wat mogelijk is met je originele ECU kan ingesteld worden
Wat wil je nog meer
 
Goed om te weten.

Staat alleen (nog) niet op je site?

Dat kan idd niet he :+

Ik kan zelf de ECU benaderen van mijn GTR1400
De mapping laten schrijven door Paul Ritzen :}
En deze kan ik gebruiken bij andere GTR1400s
Dit omdat ik zelf een Woolich Flash set heb gekocht en deze heeft Paul gebruikt om de mijne te tune
Paul was zo onder de indruk van Woolich dat hij meteen een dealer set heeft aangeschaft
En dat is niet voor niks ;)
 
En hoeveel tijd gaat er in zitten om de originele ecu te herprogrammeren? Gaat dit net zo snel als een nieuwe map schrijven voor een RB?
 
Heb geen ervaring met RB

Voor deze vragen moet je Paul gewoon benaderen
Die kan je haarfijn de verschillen uitleggen

Ik weet wel dat je voor de Woolich flash niks op je motor moet bouwen of kopen
Dat is al je eerste winst
 
~
Dat kan idd niet he :+

Ik kan zelf de ECU benaderen van mijn GTR1400
De mapping laten schrijven door Paul Ritzen :}
En deze kan ik gebruiken bij andere GTR1400s
Dit omdat ik zelf een Woolich Flash set heb gekocht en deze heeft Paul gebruikt om de mijne te tune
Paul was zo onder de indruk van Woolich dat hij meteen een dealer set heeft aangeschaft
En dat is niet voor niks ;)~


Nee dat klopt, goedkoop is het niet. Maar wel erg goed! Ik werk er graag mee.
 
Of Jeroen bellen natuurlijk. Jammer dat zowel Paul als Jeroen zo'n balle end van Enschede af zitten.
 
En hoeveel tijd gaat er in zitten om de originele ecu te herprogrammeren? Gaat dit net zo snel als een nieuwe map schrijven voor een RB?

Het kan zeker net zo snel gaan, dan wel alleen de Fuel Map en ontstekings map...Net als bij de RB

Als je de rest wil afstellen wat in de ECU flash mogelijk is duurt het wel wat langer...
 
Ik promoot alleen waar ik zelf goede ervaringen mee heb

Afstand voor een goede afstelling is geen belemmering voor mij
De resultaten zijn het meer dan waard :+
 
Het kan zeker net zo snel gaan, dan wel alleen de Fuel Map en ontstekings map...Net als bij de RB

Als je de rest wil afstellen wat in de ECU flash mogelijk is duurt het wel wat langer...

Dan vergeet je toch het eea...

PC en rapid is alleen via Throttle position, en behoorlijk grof mazig
Woolich is gedeeltelijk via intake air pressure en gedeeltelijk via throttle position.
Daarbij moet er ook vaak in een mappingconverse aangegeven worden hoeveel % je verhoudingsgewijs mee wilt laten tellen tussen TP en iap...
Als dit alles gedaan is, kun je opnieuw beginnen omdat dan je mapping "verschuift"
Daarna kun je aan de ontsteking beginnen, en als je die klaar hebt mag je de air/fuel weer aan gaan passen, dit omdat het daar invloed op heeft.
Dit geldt overigens alleen voor de eenvoudige modellen, als het wat vervelender is, dan mag je het per versnelling anders inmappen, dat is dus een aantal malen deze klus opnieuw uitvoeren.
Dus zolang als ik van je hoor (hoe zeer ik je ook waardeer) dat het bijna gelijk aan werk is om woolich A/F af te stellen tov een PC of Rapidbike, dan sla je toch tenminste zo'n 80% van het werk gemakshalve over...
 
Dan vergeet je toch het eea...

PC en rapid is alleen via Throttle position, en behoorlijk grof mazig
Woolich is gedeeltelijk via intake air pressure en gedeeltelijk via throttle position.
Daarbij moet er ook vaak in een mappingconverse aangegeven worden hoeveel % je verhoudingsgewijs mee wilt laten tellen tussen TP en iap...
Als dit alles gedaan is, kun je opnieuw beginnen omdat dan je mapping "verschuift"
Daarna kun je aan de ontsteking beginnen, en als je die klaar hebt mag je de air/fuel weer aan gaan passen, dit omdat het daar invloed op heeft.
Dit geldt overigens alleen voor de eenvoudige modellen, als het wat vervelender is, dan mag je het per versnelling anders inmappen, dat is dus een aantal malen deze klus opnieuw uitvoeren.
Dus zolang als ik van je hoor (hoe zeer ik je ook waardeer) dat het bijna gelijk aan werk is om woolich A/F af te stellen tov een PC of Rapidbike, dan sla je toch tenminste zo'n 80% van het werk gemakshalve over...

Nee hoor Paul, dan heb ik het niet goed neergezet blijkbaar..

Ik bedoelde dat een dezelfde type map (TPS vs RPM) ongeveer even lang duurt als bij een RB.
Om de gehele ECU opnieuw af te stellen id veel meer werk dan een RB of een PC.

Vandaar dat ik er onder zet: Als je de rest wil afstellen wat in de ECU flash mogelijk is duurt het wel wat langer...""

De waardering is overigens wederzijds hoor!
 
Als het een 400 euro kost.
Het andere 1000-2000 euro meer voor 2-4 pk is het dit dan allemaal wel waard die extra 1000 euro ;)
 
Dan vergeet je toch het eea...

PC en rapid is alleen via Throttle position, en behoorlijk grof mazig
Woolich is gedeeltelijk via intake air pressure en gedeeltelijk via throttle position.
Daarbij moet er ook vaak in een mappingconverse aangegeven worden hoeveel % je verhoudingsgewijs mee wilt laten tellen tussen TP en iap...
Als dit alles gedaan is, kun je opnieuw beginnen omdat dan je mapping "verschuift"
Daarna kun je aan de ontsteking beginnen, en als je die klaar hebt mag je de air/fuel weer aan gaan passen, dit omdat het daar invloed op heeft.
Dit geldt overigens alleen voor de eenvoudige modellen, als het wat vervelender is, dan mag je het per versnelling anders inmappen, dat is dus een aantal malen deze klus opnieuw uitvoeren.
Dus zolang als ik van je hoor (hoe zeer ik je ook waardeer) dat het bijna gelijk aan werk is om woolich A/F af te stellen tov een PC of Rapidbike, dan sla je toch tenminste zo'n 80% van het werk gemakshalve over...
Zie ik het goed dat je hiermee zegt dat het afstellen middels een PC of Rapid bike eigenlijk maar 20% van het werk is dat nodig is om een gemiddelde motor goed af te stellen ? Die andere 80% zou eigenlijk wel nodig zijn maar kan helaas niet met een PC of RB vanwege de beperkte mogelijkheden ?
 
Ik erger me nogal aan dat verkoop praatje want PC e.d. wordt continu afgekraakt, terwijl het veel minder kost om opnieuw af te laten stellen en voor 90% van de rijders prima voldoet. Een PC heeft ook zeker zijn voordelen, en ja ecu flashen ook. Maar waar sluit je je quickshifter op aan? of je ignitionmodule voor bijv. launchcontrole? Hoe kan je tussen maps switchen? Wat gaat het kosten als je hem hebt laten flashen, en een jaar later bijv. overgaat van slip-on demper naar volledig uitlaatsysteem? vast geen (Vanaf) 100 euro.. Dus hou a.u.b. op met dat verkooppraatje want je weet zelf ook wel dat een PC goedkoper is en prima voldoet voor de meeste hier.
 
Ik erger me nogal aan dat verkoop praatje want PC e.d. wordt continu afgekraakt, terwijl het veel minder kost om opnieuw af te laten stellen en voor 90% van de rijders prima voldoet. Een PC heeft ook zeker zijn voordelen, en ja ecu flashen ook. Maar waar sluit je je quickshifter op aan? of je ignitionmodule voor bijv. launchcontrole? Hoe kan je tussen maps switchen? Wat gaat het kosten als je hem hebt laten flashen, en een jaar later bijv. overgaat van slip-on demper naar volledig uitlaatsysteem? vast geen (Vanaf) 100 euro.. Dus hou a.u.b. op met dat verkooppraatje want je weet zelf ook wel dat een PC goedkoper is en prima voldoet voor de meeste hier.

:t

Moderne (enkele )motoren hebben de QS functie al in de ECU staan.
 
Ik erger me nogal aan dat verkoop praatje want PC e.d. wordt continu afgekraakt, terwijl het veel minder kost om opnieuw af te laten stellen en voor 90% van de rijders prima voldoet. Een PC heeft ook zeker zijn voordelen, en ja ecu flashen ook. Maar waar sluit je je quickshifter op aan? of je ignitionmodule voor bijv. launchcontrole? Hoe kan je tussen maps switchen? Wat gaat het kosten als je hem hebt laten flashen, en een jaar later bijv. overgaat van slip-on demper naar volledig uitlaatsysteem? vast geen (Vanaf) 100 euro.. Dus hou a.u.b. op met dat verkooppraatje want je weet zelf ook wel dat een PC goedkoper is en prima voldoet voor de meeste hier.

Kijk bij Woolich op de site wat mogelijk is
De mogelijkheid van instellingen is namelijk aan je ecu gebonden
Woolich heeft ook qs

PC is misschien iets goedkoper maar voor een beetje meer heb je veel meer.
En geen losse rommel tussen je bedrading.
 
Ik erger me nogal aan dat verkoop praatje want PC e.d. wordt continu afgekraakt, terwijl het veel minder kost om opnieuw af te laten stellen en voor 90% van de rijders prima voldoet. Een PC heeft ook zeker zijn voordelen, en ja ecu flashen ook. Maar waar sluit je je quickshifter op aan? of je ignitionmodule voor bijv. launchcontrole? Hoe kan je tussen maps switchen? Wat gaat het kosten als je hem hebt laten flashen, en een jaar later bijv. overgaat van slip-on demper naar volledig uitlaatsysteem? vast geen (Vanaf) 100 euro.. Dus hou a.u.b. op met dat verkooppraatje want je weet zelf ook wel dat een PC goedkoper is en prima voldoet voor de meeste hier.

Hoe werkt een PC in een closed loop? als je sec. gaskleppen (of drive by wire) niet voldoende (of juist teveel) open gaan, hoe verander je dat dan met een PC? , hoe haal je met een PC de begrenzing eraf? moderne motoren hebbben vaak per versnelling een andere air/fuel map en een andere ontstekingsmap, de a/f kun je met een PC wel veranderen per versnelling, maar hoe doe je dat dan met de ontsteking? De PC stuurt alleen de onderste injectoren aan, denk je dat dit altijd goed is? en wat kun je dan met een PC daaraan veranderen? Kun je met een PC de klep in de uitlaat uitzetten of inmappen? of kun je daar de intake flap mee inregelen? , dit zijn maar een paar voorbeelden die een wezenlijk verschil maken, maarja, als je graag een PC wilt.., dan kan dat toch? niet dan ???
 
Zie ik het goed dat je hiermee zegt dat het afstellen middels een PC of Rapid bike eigenlijk maar 20% van het werk is dat nodig is om een gemiddelde motor goed af te stellen ? Die andere 80% zou eigenlijk wel nodig zijn maar kan helaas niet met een PC of RB vanwege de beperkte mogelijkheden ?

Betreffende de air fuel wel, als je dan met een ecu flash de 80% meerwerk erin stopt, dán kun je daarna pas beginnen met het echte afstelwerk, want alleen air fuel, daar valt de hele wereld allang niet meer mee te halen...
Voor bijvoorbeeld een complexere motor (lees: met veel mogelijkheden) zoals bijvoorbeeld een R1 2017, is een pc instellen tov de ECU inmappen op alle mogelijkheden, het afstellen met de PC maar verhoudingsgewijs ongeveer 5-10% werk... dus JA, een ECU inmappen van zo'n type motor is DIK 10 keer meer werk dan een PC inmappen. (als je het goed doet (en het ook nog kunt, lees: ook écht weet wat je doet)tenminste).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan