Advies gezocht: aanschaf eerste motor

Bart_T

Junk in the Frunk
9 apr 2018
648
862
Dordrecht
Hoi allemaal! Ik ben momenteel bezig met m'n A rijbewijs (net begonnen, dus zal nog wel ff duren), dus het kopen van m'n eerste motor is eigenlijk nog helemaal niet echt aan de orde... maar het is wel zo verdomd leuk om over na te denken en naar uit te kijken.

Anyway, ik wil dus graag wat advies inwinnen voordat ik uberhaupt aan m'n echte zoektocht begin. Ik heb me al 'n beetje georienteerd op wat ik wil, en dit gekruist met wat me verstandig lijkt en wat doorsnee geadviseerd wordt voor een eerste motor.

Ik ben 'n enorm liefhebber van de cruiser/bobber/caferacer-look. Denk bijvoorbeeld aan de Triumph Bonneville Bobber of, in mijn bescheiden mening een holy-****-wat-een-tof-ding, de nieuwere Honda CMX 500 of Kawasaki Vulcan 650. Om maar een idee te geven. De wat minder moderne motoren als een jaren '80/'90 Honda Shadow, Yamaha Dragstar of Suzuki Intruder vind ik echter ook erg tof, net als natuurlijk oude Triumph Bonnevilles of Kawasaki W650/800's.

De nieuwere modellen hebben echter een prijskaartje dat meestal toch net even boven m'n budget uitkomt. Ik zou graag een toffe occasion voor rond de €2500-3000 vinden.

Nou heb ik dus wel wat zitten kijken, en de Shadow/Intruder/Vulcan/Virago zijn allemaal wel in de prijsklasse te vinden zonder al te veel jaren/kilometers erop, en meestal bij een bedrijf. Dus zo'n cruiser van tussen de 500 en 800cc (geloof ik allemaal tweecylinders ook?) lijkt me helemaal geen verkeerde optie.

Een andere optie die me ook wel wat lijkt is om een custom over te kopen. Sommige zijn qua looks wel écht mijn smaak (aanschouw!) maar ik weet niet hoe verstandig het is om zoiets als eerste motor te kopen? Ik weet nog niks van sleutelen aan de motor, en bij 'n particulier (waar die doorgaans meer te krijgen zijn) heb je natuurlijk niks qua garantie.

Qua gebruik zou ik meer op kleine tourtjes/plezierritjes/zo nu en dan woon-werk verkeer zitten. Sleutelen zie ik echter niet zo zitten. Ik heb gelukkig een goeie vriend die hier wel handig mee is, maar die wil ik natuurlijk niet met veel gedoe opschepen.

Wat is handig/verstandig? Wie mij kan verlichten over dit onderwerp heeft m'n eeuwige dank.
 
Laatst bewerkt:
Zelfbouw projecten zou ik niet zo gauw aan beginnen. Vaak betaal je veel te veel, is het altijd zoeken naar onderdelen en betrouwbaar is het ook niet.

Meestal eindigen dit soort topics op dezelfde manier:
  1. Hayabusa
  2. Mijn motor is de beste voor iedereen
  3. Ga vooral veel testrijden
  4. GS500 (als kapiteinkoek zich meld)

Ik kan alleen de laatste 2 aanraden.
 
begin met een 4 cilinder, meestal word dit saai en stap je over naar een 2 cilinder *O*
 
Zelfbouw projecten zou ik niet zo gauw aan beginnen. Vaak betaal je veel te veel, is het altijd zoeken naar onderdelen en betrouwbaar is het ook niet.

Meestal eindigen dit soort topics op dezelfde manier:
  1. Hayabusa
  2. Mijn motor is de beste voor iedereen
  3. Ga vooral veel testrijden
  4. GS500 (als kapiteinkoek zich meld)

Ik kan alleen de laatste 2 aanraden.

Je vergeet:
5. Een rode, want die zijn sneller.
 
Intruder is mits goed onderhouden een prima motor,een Shadow ook,de andere 2 wat minder.
Customs kunnen goed zijn als het door een professional gedaan is, thuisbouwprojecten
kunnen goed gedaan zijn maar die kan je beter vergeten als je er zelf geen verstand van heb.
 
Laatst bewerkt:
Intruder is mits goed onderhouden een prima motor,een Shadow ook,de andere 2 wat minder.
Customs kunnen goed zijn als het door een professional gedaan is, thuisbouwprojecten
kunnen goed gedaan zijn maar die kan je beter vergeten als je er zelf geen verstand van heb.
Gaan we nou serieus lopen te worden? Meen je dat nou? :}

ik doe dan toch effe mee...

Geen buikschuiver. Aan de andere kant.. Je wil een beginnersmotor, maar wat wil je daarna? Is het geen idee om gelijk maar die motor te nemen die je echt wil? tenzij je een buddyhopper bent en vaker van motor wisselt als van onderbroek...
Het rijdt allemaal zo makkelijk. Ik ben op een onbestuurbare GT750 begonnen en kijk... ik leef nog. Een R1 is met al die PKs misschien niet de echte beginnersfiets maar ik rij zelf ook een 1000cc met 135+dyno+pk en dat gaat allemaal best, ook in de regen.
Kijk wat je mooi vind... :] :] Luister een stukkie Loungemuziek, chill en stap op...
 
Laatst bewerkt:
ik zou rond kijken en bij een bedrijf gaan waar er meerdere staan die jouw interseren.
je kan ze dan goed vergelijken qua looks, zithouding, geluid en er een stukje mee rijden.
cruiser en of cafe racer zou ik sowieso voor een VTwin gaan.

kies zeker de motor die je ook op langer termijn zou willen. geen nut om een lichtere cruiser te kopen om em na 3 maanden weer in te ruilen voor de zwaardere ect.

zelf ben ik begonnen op een tl1000. gewoon rusrig aan beginnen en dan komt het wel allemaal goed.
 
Thanks, volk! Zal denk ik de thuisbouwprojecten inderdaad maar uit m'n hoofd zetten. Sowieso piqueerde een Honda Shadow VT600 m'n interesse; die zijn ook zat te krijgen voor 'n goeie prijs. Er zijn geloof ik best wel wat zaken die voornamelijk cruisers verkopen, dus wellicht inderdaad een goed idee om verschillende modellen te proberen.

'n zware motor interesseert me niet zo heel erg. Ik bedoel, 't moet wel een beetje geluid hebben en goed mee kunnen rijden met snelwegverkeer, maar ik ben zelf niet groot en hecht wel wat waarde aan hanteerbaarheid; dus ik heb me al redelijk gesettled op 't idee van 'n relatief lichte cruiser.

En er zijn natuurlijk altijd zaken die zo'n motor voor je om kunnen bouwen, mocht ik dat ooit willen. :-P
 
Thanks, volk! Zal denk ik de thuisbouwprojecten inderdaad maar uit m'n hoofd zetten. Sowieso piqueerde een Honda Shadow VT600 m'n interesse; die zijn ook zat te krijgen voor 'n goeie prijs. Er zijn geloof ik best wel wat zaken die voornamelijk cruisers verkopen, dus wellicht inderdaad een goed idee om verschillende modellen te proberen.

'n zware motor interesseert me niet zo heel erg. Ik bedoel, 't moet wel een beetje geluid hebben en goed mee kunnen rijden met snelwegverkeer, maar ik ben zelf niet groot en hecht wel wat waarde aan hanteerbaarheid; dus ik heb me al redelijk gesettled op 't idee van 'n relatief lichte cruiser.

En er zijn natuurlijk altijd zaken die zo'n motor voor je om kunnen bouwen, mocht ik dat ooit willen. :-P

Lichte cruisers lopen alleen niet erg over kwa power, heb je al gauw weer gezien denk ik.
Ietsje zwaarder doe je net wat langer mee.
 
Lichte cruisers lopen alleen niet erg over kwa power, heb je al gauw weer gezien denk ik.
Ietsje zwaarder doe je net wat langer mee.

Power is niet alles, ik heb 30 jaar (en nog) op een 250 gereden.
Het is de klik die je met zo'n fiets hebt. Dat kan een 125 zijn maar ook een 1600
 
Power is niet alles, ik heb 30 jaar (en nog) op een 250 gereden.
Het is de klik die je met zo'n fiets hebt. Dat kan een 125 zijn maar ook een 1600


rob hier ben ik je volledig met je eens, zelf heb ik een BMW R 1150 RT gekocht voordat ik geslaagd was voor mijn A ( met dank aan de politie omdat die er altijd op boxers rijden) en heb er een paar lessen en mijn examen er mee gedaan en moet zeggen een superfiets als beginner maar door een les met een jongen die voor zijn A1 moest ook gewoon voor de gein op een A1 motor gelest, en tja die Yamaha TW 125 werd dus mijn 2e motor, wat een geweldige motor is dat, het is alles wat je verlangt maar toch ook weer niet :Y het is licht (118kg) erg weinig vermogen (8kw) en erg stuurbaar (bij wijze van spreken kan je het met je pinken sturen).

dus bart denk er over na wat je wilt en kom je een motor tegen die gewoon jou verlengstukje is, dan gewoon kopen en kijk of je er mee kan lessen en je examen kan doen want dat is mogelijk maar wel in overleg doen met je rijschoolhouder.
 
Power is niet alles, ik heb 30 jaar (en nog) op een 250 gereden.
Het is de klik die je met zo'n fiets hebt. Dat kan een 125 zijn maar ook een 1600

Het is ook een beetje wat voor type motor het is natuurlijk.

Je kan lekker spelen met een lichte motor en heel veel lol hebben.
Een cruiser is echter om mee te 'cruisen' en dan vind ik het zelf wel lekker een beetje power te hebben.
 
Power is niet alles, ik heb 30 jaar (en nog) op een 250 gereden.
Het is de klik die je met zo'n fiets hebt. Dat kan een 125 zijn maar ook een 1600

Power is zeker niet alles. Ik cruise tegenwoordig op een FJR. Super voor woon -werk, veel bagageplek, comfortabel met mijn zoon achterop, lekker in de winter achter die grote kuip, onderhoudsvrije cardan, etc....etc..... Maar man wat heb ik een lol gehad met mijn oude GPZ 550. Juist toen ik al wat meer ervaring had was dat een heerlijke machine waarmee je in de Eiffel veel van die grote toerbakken achter je laat.
 
Thanks, volk! Zal denk ik de thuisbouwprojecten inderdaad maar uit m'n hoofd zetten. Sowieso piqueerde een Honda Shadow VT600 m'n interesse; die zijn ook zat te krijgen voor 'n goeie prijs. Er zijn geloof ik best wel wat zaken die voornamelijk cruisers verkopen, dus wellicht inderdaad een goed idee om verschillende modellen te proberen.

'n zware motor interesseert me niet zo heel erg. Ik bedoel, 't moet wel een beetje geluid hebben en goed mee kunnen rijden met snelwegverkeer, maar ik ben zelf niet groot en hecht wel wat waarde aan hanteerbaarheid; dus ik heb me al redelijk gesettled op 't idee van 'n relatief lichte cruiser.

En er zijn natuurlijk altijd zaken die zo'n motor voor je om kunnen bouwen, mocht ik dat ooit willen. :-P
Volk? Piqueerde?? Gesettled?? Wel even normaal praten ja...
 
Volk? Piqueerde?? Gesettled?? Wel even normaal praten ja...

'Normaal' is niet 'n maatstaaf waar ik mezelf doorgaans aan hou. Wellicht dat ik ook 'n beetje raar gebekt ben, maar daar zit geen vervelende bedoeling achter, hoor. :')

Over power, by the way; ik maak ook 'n beetje de overweging tussen de balans van een krachtige en 'n manouvreerbare motor. Ik vind de svelte verhoudingen van de meeste 500-600cc modellen persoonlijk mooier dan de forsere 800cc+ beesten. En het feit dat die motoren ietwat meer boven de grond uitkomen maakt ze denk ik 'n stuk behendiger.

Vrouwlief (die overigens ook nu lest zodat we gezellig samen kunnen toeren, want die droomt ook al d'r hele leven van rondrijden op 'n mooie cruiser) is overigens exact 't tegenovergestelde. Die wil wel 'n wat forsere motor en heeft haar zinnen al helemaal gezet op een Yamaha Dragstar 650.
 
Laatst bewerkt:
Licht,zwaar,groot,klein,veel,weinig vermogen,het is een persoonlijke keuze,als beginner moet je nog je weg vinden in de motorwereld waar de keuze reuze is.Er word dan ook zelden maar 1 motor aangeschaft in je leven en wisselt men wel een aantal keren van motor,en sommige zelfs met enige regelmaat. Dus je druk maken over wat men aan moet schaffen heeft geen zin,de beginner vind echt zelf zijn weg wel naar een voor hem ideale motor.En naarmate men meer ervaring op doet zal ook die keuze meer naar een bepaald type motor gaan,cruiser,toermotor,supersport,all road enzzzz . :Y :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan